Träning, hälsa och kost II

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sammanfattar förra veckan med ett intervallpass på löpbandet, två styrkepass, fem ridpass och några promenader. Denna veckan hoppas jag på något liknande :)

Idag blir det promenad på lunchen då båda hästarna har vilodag och ikväll kanske jag får med familjen till gymmet för i morgon kommer jag inte hinna gymma.
 
Snart dags att bygga på träningsvärken lite, ska bara äta upp frukosten först. Känner att jag har några muskler jag troligen inte använt så mycket på sistone, men det känns bra. Då vet jag att jag gör någonting rätt. :D
 
Hur lägger ni upp en normal vecka med variation? Jag har kommit fram till att jag i första hand behöver träningen för att kunna rida bättre och få bättre resultat på tävlingarna = att det är ridningen och hästarna som är det primära och det som får gå i första hand. Skulle det sen omfördelas lite på kroppen så det tajtar till sig och vikten droppar är det en stor bonus, men det är inte det som är det viktiga.

De områden som jag märker av, främst på tävlingarna, är svagare och behöver förbättras är ben, core och kondis. Jag tänkte att jag kör den här utmaningen i appen som en start, kombinerat med lite mer specifik träning för enstaka kroppsdelar, och när det blir ljusare om kvällarna försöka komma igång med promenader/helst jogging för konditionen någon gång i veckan. Allt känns som jäkla osäkert eftersom jag inte vet hur jag kommer jobba i den närmaste framtiden, men skulle jag få ett jobb måndag-fredag 8-17 (som är det jag söker i första hand) så kommer kvällarna i stort sett gå åt till hästarna. Är jag fortfarande arbetslös/hoppar in i butiken vid behov är ju ursprungsläget ett helt annat.

Tänker jag rätt om jag tänker "styrketräning" (med hjälp av appen eller annat) hemma några kvällar i veckan och att kanske satsa på kondition i så fall på helgerna?
 
Vilken kör du? :)

Appen heter 7 minuter, och är helt gratis. De har både den här utmaningen (där man kan välja på två lätta, två medelsvåra och två svåra utmaningar, jag valde en medelsvår), helkroppspass och specifika pass för olika muskelgrupper. Sen kör jag också en corecirkel som jag blivit tipsad om i tråden här ungefär en gång i veckan. Jag har inte råd med gymkort just nu, och märkte av när jag jobbade heltid att med två hästar så kommer inte tiden finnas för det heller, så jag tror enda möjligheten för mig är hemmaträning. Och den här kan man köra precis när och var som helst. Enda redskapet jag har behövt använda är en stol, och kanske en tyngd när man kör russian twist (katt går bra). ;)
 
Okej, veckan igångsparkad träningsmässigt! Redan när jag såg denna wod:en igår insåg jag hur äckligt jobbig den skulle bli. Så där så att jag ändå fick en tanke om att jag kanske skulle hoppa just detta passet och köra nåt eget istället :angel:
Men nej, det är sånna här pass man utvecklas mest av känner jag, de som inte är ens favoriter :D

Passet:
Team om 3 där samtliga ska genomföra 5 varv var av
500 m rodd
15 burpee box jumpover
10 overhead squat

Man började på varsin station och sen flyttar man vidare när alla är klara på sina stationer. Rodden tog längst tid och sen gick man direkt på burpee box jump over som tog nästan lika lång tid och sen blev det ca 30 sek vila innan knäböjen och sen kanske 1 minut vila efter. Haha fy tusan.
Men gött att ha startat veckan med 2 500 m rodd, 75 burpee boxhopp och 50 knäböj innan klockan är ens 10 måndag morgon :p
 
Appen heter 7 minuter, och är helt gratis. De har både den här utmaningen (där man kan välja på två lätta, två medelsvåra och två svåra utmaningar, jag valde en medelsvår), helkroppspass och specifika pass för olika muskelgrupper. Sen kör jag också en corecirkel som jag blivit tipsad om i tråden här ungefär en gång i veckan. Jag har inte råd med gymkort just nu, och märkte av när jag jobbade heltid att med två hästar så kommer inte tiden finnas för det heller, så jag tror enda möjligheten för mig är hemmaträning. Och den här kan man köra precis när och var som helst. Enda redskapet jag har behövt använda är en stol, och kanske en tyngd när man kör russian twist (katt går bra). ;)
Oh, jag har appen 7 MWC, tror inte jag har utmaningar i den men rätt gött att en cykel är 7 minuter, perfekt att börja med som otränad. Räcker gott och väl till mig. :p
Ja gymkort har jag heller inte råd med eller lust med för den delen, är inte så förtjust i gym. Föredrar hemmaträningar. Kanske kommer prova naturgymmet till våren.
Men först ska det inhandlas ordentliga skor för träning. :)
 
Var på gymmet i förmiddags, kändes sådär som det kan kännas när det var åtta dagar sen sist. :p Gjorde i alla fall mitt Madcow-pass enligt plan, förutom en justering på bänkpress för programmet går alldeles för fort fram där.

Jag hade dessutom tänkt få lite extra träning genom att dra ungen i pulkabacken, men hon vill bara bada så istället sitter jag på toastolen och surfar. :rofl:
 
Oh, jag har appen 7 MWC, tror inte jag har utmaningar i den men rätt gött att en cykel är 7 minuter, perfekt att börja med som otränad. Räcker gott och väl till mig. :p
Ja gymkort har jag heller inte råd med eller lust med för den delen, är inte så förtjust i gym. Föredrar hemmaträningar. Kanske kommer prova naturgymmet till våren.
Men först ska det inhandlas ordentliga skor för träning. :)

Jag tycker också nivån här är lämplig när jag knappt tränat nått alls mer än ridning och promenader sen gymnasiet, och tänker att om det börjar kännas "enkelt" så kan man ju bara köra en omgång till.
 
Är det någon här inne som har varit med om att armarna domnar bort lite i samband med träning? Jag har märkt det på senaste tycker jag, att min vänsterarm domnar bort lite främst när jag gör övningar som innebär att jag håller armarna ovanför huvudet under en längre tid (typ utfall med skivstång på raka armar). Känner dock även av det lite kort när jag gör t.ex. militärpress. Antar att det kan vara nån slags låsning i ryggen eller liknande?
 
Är det någon här inne som har varit med om att armarna domnar bort lite i samband med träning? Jag har märkt det på senaste tycker jag, att min vänsterarm domnar bort lite främst när jag gör övningar som innebär att jag håller armarna ovanför huvudet under en längre tid (typ utfall med skivstång på raka armar). Känner dock även av det lite kort när jag gör t.ex. militärpress. Antar att det kan vara nån slags låsning i ryggen eller liknande?

Skulle tro att det nyper nånstans i nacke/axlar. Följer axlarna med upp när du tar armarna rakt upp eller kan du hålla dem nere?

Typ så här:

scap-pullup_orig.jpg
 
Alltså, jag gillar konceptet med kettlebells med justerbar vikt (för oss med begränsat utrymme hemma), men jag ogillar att den lättare är röd och den tyngre är blå. :meh:

product_large.jpg
 

Jag menar, hur tänker man som designer/designteam anno 2016-17-ish (för de gjordes ju kanske inte i år) när man väljer de färgerna? Man kan ju inte vara omedveten om signalerna det sänder och hur högt tonläge det är i den debatten. Även om man kanske inte vågar kasta om färgerna så finns det ju färger som ses som mer könsnetruala som man kan använda (grön, gul, orange, vit, svart, brun, beige). Kasst, det är vad det är.
 
Jag menar, hur tänker man som designer/designteam anno 2016-17-ish (för de gjordes ju kanske inte i år) när man väljer de färgerna? Man kan ju inte vara omedveten om signalerna det sänder och hur högt tonläge det är i den debatten. Även om man kanske inte vågar kasta om färgerna så finns det ju färger som ses som mer könsnetruala som man kan använda (grön, gul, orange, vit, svart, brun, beige). Kasst, det är vad det är.

Ja eller hur! Ingen kan ha missat detta och har man chansen borde man ju kunna bidra till att göra det mer neutralt. Finns som sagt fler färger än blå och röd/rosa....
 
Är det någon här inne som har varit med om att armarna domnar bort lite i samband med träning? Jag har märkt det på senaste tycker jag, att min vänsterarm domnar bort lite främst när jag gör övningar som innebär att jag håller armarna ovanför huvudet under en längre tid (typ utfall med skivstång på raka armar). Känner dock även av det lite kort när jag gör t.ex. militärpress. Antar att det kan vara nån slags låsning i ryggen eller liknande?
Inte vid träning just, men om jag jobbar, stickar, eller lirar på datorn länge så blir det så. Håller jag armarna över huvudet stramar och trycker det på insidan av överarmen precis ovanför armhålan. Var skitnojig först men kom fram till samma som du :p jag är stel från midjan upp till nacken typ. Mitt blir bättre av yinyoga/stretching!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Dags för en ny tråd! Jag kopierar helt fräckt Mineurs intro-inlägg från förra tråden, för det är så fint ❤️ — Vi fortsätter att...
97 98 99
Svar
1 960
· Visningar
62 345
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
7
· Visningar
4 082
  • Låst
Kropp & Själ I Bukes mest peppande tråd fortsätter vi att prata om allt från yoga och promenader till löpning och styrketräning - och allt...
99 100 101
Svar
2 009
· Visningar
100 862
Senast: Tassetass
·
  • Låst
Kropp & Själ Ny tråd! Tjoho! :banana: I Bukes mest peppande tråd fortsätter vi att prata om allt från yoga och power walks till löpning och...
99 100 101
Svar
2 001
· Visningar
90 817
Senast: Mineur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Vad är rätt
  • Dressyrsnack 17
  • Födda 2022

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp