Bukefalos 28 år!

Träning, kost och hälsa (f.d Beach-tråden!)

Starkt jobbat!
40 kg i militärpress är mitt mål också. Inte där än men om nån månad kanske :)

Bara att pressa på. :D Jag har kört väldigt många treor och femmor på 30 och 35 kg. Skulle ha varit trevligt med ett mellansteg på 37,5 kg, men mitt program hoppar fem kilo åt gången. Funderar på att justera det manuellt, det är en jävla skillnad på 35 och 40 kg när man max kan pressa kanske 42,5 kg. :p
 
Bara att pressa på. :D Jag har kört väldigt många treor och femmor på 30 och 35 kg. Skulle ha varit trevligt med ett mellansteg på 37,5 kg, men mitt program hoppar fem kilo åt gången. Funderar på att justera det manuellt, det är en jävla skillnad på 35 och 40 kg när man max kan pressa kanel 42,5 kg. :p

Ja 5 kilos hopp blir stor skillnad i vissa övningar :p
 
Jag och ponny red ut i en timme på morgonen idag. Solen sken när vi gick från stallet. Jag var överlycklig eftersom jag precis fått allt torrt efter förra veckans regnäventyr, och tog dessutom inget ländtäcke (hästen är ju inte klippt och har bara ett tunt, ofodrat regntäcke i hagen, så hon klarar sig absolut utan). Red kanske tio minuter, himlen öppnade sig... :cautious:

Blev bara en skur, och det mesta hade faktiskt torkat hjälpligt när vi kom tillbaka. Hoppas slippa regneländet imorgon. Och hoppas att medryttarna hinner ta ut Lilleman i eftermiddag, tisdagarna jag är ledig är alltid ett frågetecken eftersom de annars lämnar återbud så pass sent att jag inte har möjlighet att ta ut honom själv heller. Skapligt sur på min chef dessutom som gett inte mindre än två kollegor semester samma dag nästa vecka, och sen vägrar jobba den dagen själv (en vardag) så jag måste gå in på min lediga dag (jag behöver pengarna, och gör det för min kollega som annars hade blivit ensam med den otrevliga kollegan, och i praktiken helt ensam i butiken eftersom hen inget gör), det förstör hela mitt schema för nästa vecka eftersom jag inte har möjlighet att rida på tisdagen (slutar för sent) och det är gränsfall även på lördagen nu när det mörknar så fort. Jag unnar verkligen mina kollegor att vara lediga, så det är inte det, men att människan återigen inte kan planera så det flyter även om någon är borta är lite tråkigt när det händer för 84:e gången sen semestern.
 
Jag blev lite överansträngd i ryggen när jag var med och lyfte akvarium på 100 kg nedför vår branta trappa i lördags, men det har nästan helt gått över nu. :up: Min bror kom och hjälpte till, annars hade jag nog varit sängliggande nu.

Blev spring i sagda trapp igen igår, hämtade upp 66 klossar på 20 min efter att ha ätit ett Maxmål till middag. :rofl: :D
 
Jag kan typ relatera (men i mitt fall var det en graviditet som knäckte mig, och gjorde mig tung) och du har mina sympatier.

Du har ju en gång haft de där musklerna, den där styrkan och den där konditionen, dessutom var det inte särskilt längesen, så det borde inte ta så himla lång tid att komma tillbaka där du var före sjukskrivningen. Har du någon vettig plan att utgå ifrån?

Heja heja!

Tack! Jag är sjukskriven pga stress, så det är ju en lång nedåtgående spiral som slitit väldigt hårt innan jag till sist blev sjukskriven. (I kombination med ordentliga skador efter amerikansk fotboll som gjort träningsmöjligheterna väldigt begränsade de senaste åren.) Att börja träna igen är en del av rehaben. :)

På sätt och vis är det väl mycket lättare att hitta rätt igen när jag vet hur jag ska träna och har teknik och programmering på plats. Har otroligt kompetenta tränare, så min kamp är för att komma in i träningsgruppen (som är ny för mig) och få återhämtningen att funka hyggligt. Nu vet jag ju hur mycket bättre man mår när kroppen börjar kännas stark och arbetsvillig igen, längtar dit!
 
Blev 40 min på bandet efter vi lagt barnen. Himla gött att slita lite intervaller faktiskt :) Med Metallica i öronen gick det väldigt bra :D

Sen ut och aktivera hunden med godissök medan jag gjorde klart hästarna :) Vi har fått ca 1dm snö och mer kommer i natt :love:
 
Hade tänkt gå upp 05.45 som vanligt i morse och gå en sväng med vovven efter frukostfodringen men jag tryckte av larmet och vaknade 06.20 :p Maken hade fixat så han kunde köra äldsta dottern till dagis så jag slapp dra ut den febriga dottern. Tror dock hon är feberfri just nu men hon är trött så det blir nog mycket sofftid idag innan hon piggnar till.

Får se om det hinns med gym ikväll. Barnen åker till farmor och farfar om E orkar och maken måste ploga för vi har fått 15 cm snö! Jag åker nog inte till gymmet själv då utan passar på att rida istället tror jag. Får ta gymmet i morgon eller fredag.
 
Riktig jäkla träningsvärk i hela baksidan av kroppen sedan wod:en i måndags :D Benbenben, och lite mer ben + rygg :up:

Styrkedelen:
3 varv av
10 utfall
10 knäböj
10 sumomark
Allt med kettlebell och de skulle vara tunga. Första varvet körde jag med 16 kg sen med 24 kg, jäklar vad tung den är att hålla alltså :p Finns bara en kettlebell mellan 16->24 kg, en 20-kg, så den är ju typ alltid redan tagen ;)

Flåsdelen:
10 min amrap nr 1
10 burpee box-jumpover
10 alternerande hantel-snatch
Vi jobbade i par så en kör o en vilar

10 min amrap nr 2
10 kettlebell-marklyft
5 kettlebell-frivändningar
Samma upplägg att man var två personer som turas om att köra. Jag fick modifiera denna lite mtp gör fortfarande inte fulldjupa knäböj (vilket man skulle i frävändningarna, men jag fick en annan övning ist). Men kompenserade med att göra så tunga marklyft jag orkade i ett ganska högt tempo så 2x24 kg kettlebell.

Riktigt kul pass!

Sen igår var jag på morgon-woden. Kommer ihåg någon gång i början på crossfiten så var det någon som sa "ju mindre det står på tavlan, desto jobbigare brukar det bli". Ligger något i det.. Allt som stod på tavlan igår:

4 varv av:
Against a 4-minute running clock complete
500 m rodd
Max reps double unders
4 minute rest

Alltså jag tyckte detta var SÅ jobbigt Jag behöver fortfarande koncentrera mig en hel del när jag gör double unders (dubbelhopp med hopprep) och sen efter 20-25 stycken så börjar det typ svida inne axeln av mjölksyra och man är redan jätteflåsig från rodden och jag måste ju hoppa mycket högre i dubbelhoppen än i vanliga så det är ju ingen återhämtning för flåset direkt haha. Brutalt men kul det med :D
 
Jag vill träna... Egentligen mår jag rätt bra nu så det borde bara vara att sätta igång lite försiktigt. Men det tar emot. Skulle behöva "bara göra", dvs noll prestation och strunta i om det blir ett bra pass. Lite deppighet inblandat också, vilket borde hjälpas av lite träning.

På andra ändan av skalan är jag sugen på att anmäla mig till EcoTrail igen, det var ju så kul förra gången :) Sprang 16 km då, funderar på att ta samma igen. Lite sugen på att testa 45 km men det kanske är galet :angel: Typ 25-30 km skulle passa bäst men det finns tyvärr inte som alternativ :p

Klart du ska anmäla dig till det, det verkade ju jättekul! Och du kommer snart igång igen med träningen ingen stress :)

Jag har varit på gymmet två vändor efter influensan. Fy vilket tapp. 2 mån sjukskriven med väldigt lite ork och dåliga matvanor, sen två veckor snudd på sängliggande på det. Jag står på ruta noll igen, lyfter med tom stång och startar joggande med c25k från början. :o

Enda positiva är att den första biten går fort åtminstone. Men alla mina muskler, som ja kämpat så för att skaffa mig :cry::nailbiting:

Uuusch vad tråkigt. Men det kommer snart tillbaka! Du får försöka njuta av lite "sweet noobie gains" nu i början. Uttryck från Styrkelabbets podd ;) Men jag förstår att det känns riktigt :turd: att ha tappat så mycket :down:
 
Just det, var o tränade i söndags med efter jobbet o hade glömt träningskläder så fick köra i mina fläckiga långklasonger haha. Men de är iaf svarta så det var ingen som la märke till det tror jag :angel:
 
Starka ni är i militärpressen @Tassetass och @FengurLaugar :up: Har tänkt ett tag att jag borde träna mer på den då det är en svag punkt för mig men har inte kommit till skott än. Klarar inte många gram över 30 kg just nu.

Jag var väldigt klen i axlarna innan jag började träna så det är något jag jobbat en del på :) Jag har tagit 32,5 kg som 2or som mest men det var i slutet av passet så jag ska prova 35 i början av ett pass snart :)
 
Starka ni är i militärpressen @Tassetass och @FengurLaugar :up: Har tänkt ett tag att jag borde träna mer på den då det är en svag punkt för mig men har inte kommit till skott än. Klarar inte många gram över 30 kg just nu.

Det är ju verkligen en asbra övning som snudd på är en helkroppsövning, åtminstone när det börjar bli tungt. Krävs verkligen att hela kroppen är aktiv för att hålla sig stabil genom hela rörelsen (och inte börja luta sig bakåt, vilket väldigt många gör och som jag måste fokusera som fan på för att inte göra).

Mer militärpress till folket! (Å kanske särskilt till oss tjejer, det är sällan jag ser tjejer pressa över huvudet med annat än mycket lätta hantlar...)
 
Det är ju verkligen en asbra övning som snudd på är en helkroppsövning, åtminstone när det börjar bli tungt. Krävs verkligen att hela kroppen är aktiv för att hålla sig stabil genom hela rörelsen (och inte börja luta sig bakåt, vilket väldigt många gör och som jag måste fokusera som fan på för att inte göra).

Mer militärpress till folket! (Å kanske särskilt till oss tjejer, det är sällan jag ser tjejer pressa över huvudet med annat än mycket lätta hantlar...)

Militärpress är en av mina favoritövningar :love: Jag pressar mycket oftare än vad maken gör.
 
Tack för pepp @Trollunge :) Jag kommer vänta med anmälan för just nu ska jag nog inte träna alls, definitivt inte prestationsinriktat.

———
Jag har insett de senaste dagarna att jag måste dra i handbromsen. Rejält. För annars kommer jag krascha, snart går det inte att skoja bort längre om jag inte sätter stopp.

Jag är konstant trött, magen krånglar, jag har hjärtklappning och tryck över bröstet, sömnen börjar svaja, varenda liten uppgift på jobbet känns som ett stort berg. Härom natten drömde jag att det ringde i jobbtelefonen, jag plockade upp telefonen och tryckte på svara-knappen, höll telefonen mot örat men blev sen helt blockerad och kunde inte komma på hur jag skulle svara, vad jag skulle säga (vilket är extremt enkelt: Arbetsplats, Namn). Obehagligt. Det vill jag inte vara med om på riktigt.

Jag har i alla fall pratat med chefen om vilka arbetsuppgifter som ska prioriteras vilket har gjort att jag har kunnat lägga jättemycket saker åt sidan, skönt. Och så ska jag från och med idag dra ner på kraven på jobbet rejält. T.ex. imorgon ska jag åka iväg och göra kontroller, egentligen skulle det vara bra att göra 2-3 stycken men nu har jag bestämt mig för att det räcker med 1. Det får vara så. En är bättre än ingen. Och alla saker får bli när de blir. Jag har superbra stöttning från några kollegor som kan hjälpa mig att bromsa. Jag fick ”order” idag om att inte skriva klart ett beslut jag har liggandes :p
 
Jag har insett de senaste dagarna att jag måste dra i handbromsen. Rejält. För annars kommer jag krascha, snart går det inte att skoja bort längre om jag inte sätter stopp.

Jag är konstant trött, magen krånglar, jag har hjärtklappning och tryck över bröstet, sömnen börjar svaja, varenda liten uppgift på jobbet känns som ett stort berg. Härom natten drömde jag att det ringde i jobbtelefonen, jag plockade upp telefonen och tryckte på svara-knappen, höll telefonen mot örat men blev sen helt blockerad och kunde inte komma på hur jag skulle svara, vad jag skulle säga (vilket är extremt enkelt: Arbetsplats, Namn). Obehagligt. Det vill jag inte vara med om på riktigt.

Har du personalhälsa eller liknande som kan komma med råd och plan? Jag var där du är nu för några månader sen. En dag var jag bortrest för att tala på konferens, men kunde inte öht resa mig ur sängen på morgonen, och visste inte var jag var. Bokade om mitt föredrag via sms, och höll det på eftermiddagen, fick hålla mig i talarstolen för att jag vinglade så. Efter det blev jag sjukskriven och när jag väl landat var jag i det närmaste sängliggande ett par veckor utan att få i mig mat. (Omsorg från goda vänner puffade upp mig på fötter nån gång om dagen, och såg till att det åtminstone fanns mat i frysen att värma.) Inte värt det, om någon undrar...
 
Imorse promenerade jag och ponny 50 minuter innan jobbet. Det blir lite motion för mig också, hon har ett hyfsat tempo.

Shettisen hanns inte med igår, men jag pratade med medryttarens mamma och vi kom fram till att de hinner helt enkelt inte på vardagarna så länge det är så här mörkt. Det är bättre att vi bestämmer det, och då har jag möjlighet att ta ut honom på mina lediga dagar istället (hinner bara med en plus stalljobbet innan jobb). Nästa vecka blir kaos på grund att chefens ändrade schema, men tänkte definitivt ta tag i det veckan efter.
 

Liknande trådar

Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
15 265
Senast: Barbabelle
·
Tjatter Eftersom allmänna påtryckningar gjort sig hörda, efterlysningstråd startats och anmälningar har börjat ramla in redan innan tråden...
89 90 91
Svar
1 817
· Visningar
69 552
Senast: Jeps
·
Övr. Katt Jag gav i våras bort en katt åt en som frågade efter en ny, vuxen, katt då hennes förra blivit påkörd. Jag hade två som inte trivdes så...
Svar
19
· Visningar
2 267
Senast: Skjøldur
·
Tjatter På allmän begäran kommer här årets upplaga av Secret Easterbunny Ni som varit med i Secret Santa eller Secret Easterbunny tidigare vet...
26 27 28
Svar
555
· Visningar
23 238
Senast: zassoo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp