Träning, kost och hälsa (f.d Beach-tråden!)

Maken jobbade inte över så länge så jag och min kompis fick till vår måndagsträning med hästarna ändå :) Tog unghästen ikväll och han är så duktig :love: Han är redan en fantastisk ridhäst och är bara 5 år och riden i typ 1,5 år och det är jag som ridit och utbildar :up: Han kommer ge hela familjen mycket glädje i många år :heart

Maken tog kvällspromenaden med hunden så jag ligger ensam i soffan, inte ofta jag gör det för jag gör alltid en massa med djur och sånt på kvällarna :p
Underbart med sådana hästar :love: Min är också en pärla. Det är så skönt. Vi fick nya hästar i stallet i lördags och i söndags red vi ut tillsammans för att visa lite vägar och för att hästarna ska få känna in varandra lite, ungefär som att gå koppelpromenad innan hundarna får leka. ;) Min är ju bara 3,5 och går gladeligen först men lika gärna i mitten eller sist. Snäll och glad och bara ställer upp trots att motionen varit si och så det sista.

Nu är dock jag hemma och är sjuk, är förkyld men värst är att jag mår illa också. :crazy: Så svårt att värja sig från illamående. Dock endast en kräkning igår så ingen vinterkräksjuka direkt... eller väldigt mild sådan, magen är helt klart ledsen och uppsvälld. Började bra med mitt nya liv med bättre vanor, har gjort många bra val det sista men så kommer detta. Nåja, det går väl över!
 
@Chili, vill inte gilla biten med magen, men gillar beteendet på din häst! Min var (och är, men nu rider vi ju alltid själva) också hemskt snäll att ha med sig med andra, och bryr sig inte om vart i ledet hon behöver gå. Jätteskönt, efter elva år med en ponny som inte kunde gå annat än först och skinnflådda händer efter en ridtur där hon tvingats gå i mitten eller sist.
 
Min chef skickade sms och frågade om jag kunde jobba idag. Sitter fortfarande oduschad efter stallet, och jag hade verkligen sett framemot att vara ledig efter sista veckan. Är dessutom så sjukligt trött och omotiverad till att jobba mer när jag ändå inte får vara kvar, när de ändå kommer lägga ner avdelningen och jag bara får sitta och glo i kassan, så jag sa nej. Med dåligt samvete som följd, självklart, men jag har svårt att skrapa ihop motivation till de dagar jag är schemalagd. :meh:
 
Sovit knackigt i natt så jag hoppade morgonpromenaden med hunden. Hon fick sin motion på lunchen när jag red :)
Fått en hel del gjort på jobbet idag + tre korta möten med chefen och säljarna. Snart dags att stänga igen och börja laga mat. Vi tänkte dra till gymmet efter middagen.

Funderar lite på hur jag ska lägga upp träningen hädanefter eftersom jag tänkt springa halvmaran i september. Det är långt dit men jag tänkte ta tillvara på att det är långt kvar och trappa upp löpningen sakta och träna smart. Styrketräningen får inte lida helt heller. Funderar på om jag kan få in två löppass (ett distans och ett intervall) och två styrkepass per vecka. Mer än fyra dagar i veckan fixar jag nog inte utan att hästarnas motion blir lidande och det är inget alternativ. Ska bli bättre på att springa ute trots vinter så kan hunden få motion samtidigt. Det är ett sätt att spara tid och göra den mer effektiv för promenader med hunden gör jag ju nästan varje dag ändå.
 
Min chef skickade sms och frågade om jag kunde jobba idag. Sitter fortfarande oduschad efter stallet, och jag hade verkligen sett framemot att vara ledig efter sista veckan. Är dessutom så sjukligt trött och omotiverad till att jobba mer när jag ändå inte får vara kvar, när de ändå kommer lägga ner avdelningen och jag bara får sitta och glo i kassan, så jag sa nej. Med dåligt samvete som följd, självklart, men jag har svårt att skrapa ihop motivation till de dagar jag är schemalagd. :meh:

Ha inte dåligt samvete! Det är väl inte så konstigt att du inte är speciellt motiverad till att ställa upp med tanke på hur det har varit. Och du behöver inte ens ha en anledning - du kan inte jobba, punkt slut. Hoppas det var en skön ledig dag :)
 
Sovit knackigt i natt så jag hoppade morgonpromenaden med hunden. Hon fick sin motion på lunchen när jag red :)
Fått en hel del gjort på jobbet idag + tre korta möten med chefen och säljarna. Snart dags att stänga igen och börja laga mat. Vi tänkte dra till gymmet efter middagen.

Funderar lite på hur jag ska lägga upp träningen hädanefter eftersom jag tänkt springa halvmaran i september. Det är långt dit men jag tänkte ta tillvara på att det är långt kvar och trappa upp löpningen sakta och träna smart. Styrketräningen får inte lida helt heller. Funderar på om jag kan få in två löppass (ett distans och ett intervall) och två styrkepass per vecka. Mer än fyra dagar i veckan fixar jag nog inte utan att hästarnas motion blir lidande och det är inget alternativ. Ska bli bättre på att springa ute trots vinter så kan hunden få motion samtidigt. Det är ett sätt att spara tid och göra den mer effektiv för promenader med hunden gör jag ju nästan varje dag ändå.

Kolla på olika träningsprogram och kör först ett för milen och sen ett för halvmaran. Du har ju i och för sig gott om tid så du skulle ju kunna börja med ett femkilometersprogram också, bara för att verkligen grunda ordentligt.

Här finns några att välja på: http://jogg.se/Program/Traningsprogram.aspx
 
Ha inte dåligt samvete! Det är väl inte så konstigt att du inte är speciellt motiverad till att ställa upp med tanke på hur det har varit. Och du behöver inte ens ha en anledning - du kan inte jobba, punkt slut. Hoppas det var en skön ledig dag :)

Tack. Inte ens mamma, som annars tycker att jag ska ta alla pass jag blir erbjuden, tyckte att jag skulle åkt idag. Han hörde dessutom av sig en halvtimme innan han ville ha mig på plats och jag har minst 20 minuter i bil dit (en bra dag, när trafiken flyter och ingen kör sakta framför), och han vet att jag har långt att köra. Det är inte mitt fel att han ger två personer semester samtidigt trots att vi för få redan från början. Dessutom rörde det sig om så få timmar när rasten är borträknad att det knappt är värt bensinen dit och hem.

Den lediga dagen har varit slapp. Tror det behövs just nu.
 
Kolla på olika träningsprogram och kör först ett för milen och sen ett för halvmaran. Du har ju i och för sig gott om tid så du skulle ju kunna börja med ett femkilometersprogram också, bara för att verkligen grunda ordentligt.

Här finns några att välja på: http://jogg.se/Program/Traningsprogram.aspx


Spinner vidare lite på samma tema. Är sugen på att börja springa/jogga igen, och vill börja LUGNT för att inte tröttna med en gång (som jag alltid gör för att det var så lätt förut och är så jobbigt nu), så jag letar app/upplägg för soffpotatisar (din länk kändes som OS-träning i jämförelse med vart jag är idag :o). Så har ni tips, shoot.
 
Spinner vidare lite på samma tema. Är sugen på att börja springa/jogga igen, och vill börja LUGNT för att inte tröttna med en gång (som jag alltid gör för att det var så lätt förut och är så jobbigt nu), så jag letar app/upplägg för soffpotatisar (din länk kändes som OS-träning i jämförelse med vart jag är idag :o). Så har ni tips, shoot.

Jag har i en himla massa år haft en app som heter Personal Running Trainer, men numer tror jag att den bara heter Run. Den har olika program som man betalar några tior för. Den börjar med ett program för att springa en engelsk mil = perfekt när man känner att man börjar från noll. :up:
 
Jag har i en himla massa år haft en app som heter Personal Running Trainer, men numer tror jag att den bara heter Run. Den har olika program som man betalar några tior för. Den börjar med ett program för att springa en engelsk mil = perfekt när man känner att man börjar från noll. :up:

Tack. :D ska kolla upp det, låter som nått lämpligt för mig.
 
Tack. Inte ens mamma, som annars tycker att jag ska ta alla pass jag blir erbjuden, tyckte att jag skulle åkt idag. Han hörde dessutom av sig en halvtimme innan han ville ha mig på plats och jag har minst 20 minuter i bil dit (en bra dag, när trafiken flyter och ingen kör sakta framför), och han vet att jag har långt att köra. Det är inte mitt fel att han ger två personer semester samtidigt trots att vi för få redan från början. Dessutom rörde det sig om så få timmar när rasten är borträknad att det knappt är värt bensinen dit och hem.

Den lediga dagen har varit slapp. Tror det behövs just nu.

Precis, det är inte ditt ansvar att verksamheten ska fungera.

Skönt med slapp dag. Och skönt att det inte bara är jag som är trött just nu :p
 
Kolla på olika träningsprogram och kör först ett för milen och sen ett för halvmaran. Du har ju i och för sig gott om tid så du skulle ju kunna börja med ett femkilometersprogram också, bara för att verkligen grunda ordentligt.

Här finns några att välja på: http://jogg.se/Program/Traningsprogram.aspx

Jag har kollat in lite träningsprogram men de flesta innehåller tre löppass och ett styrkepass och den nivån vill jag inte lägga mig på redan. Tänkte satsa på att klara milen först, det har jag gjort förr men just nu är halvmilen min komfortgräns eftersom det inte är så ofta jag springer längre utan då och då. Så jag lägger mig nog på två löppass och två styrkepass till en början och trappar upp när det är lite färre månader kvar.
 

Liknande trådar

Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
13 877
Senast: Barbabelle
·
Tjatter Eftersom allmänna påtryckningar gjort sig hörda, efterlysningstråd startats och anmälningar har börjat ramla in redan innan tråden...
89 90 91
Svar
1 817
· Visningar
67 743
Senast: Jeps
·
Övr. Katt Jag gav i våras bort en katt åt en som frågade efter en ny, vuxen, katt då hennes förra blivit påkörd. Jag hade två som inte trivdes så...
Svar
19
· Visningar
2 095
Senast: Skjøldur
·
Tjatter På allmän begäran kommer här årets upplaga av Secret Easterbunny Ni som varit med i Secret Santa eller Secret Easterbunny tidigare vet...
26 27 28
Svar
555
· Visningar
22 319
Senast: zassoo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp