Bukefalos 28 år!

Träning och hälsa del 11

Status
Stängd för vidare inlägg.
Åh, jobbigt att börja med tung känsla! För mig kändes det tvärtom, eftersom jag fick bättre position tror jag och att jag hade åkt förr och visste hur lång backen var och att det bara var att hålla sig lugn.

Glömde svara på detta! Det där med att ha åkt innan verkar inte hjälpa för mig.. Detta var fjärde gången jag åkte och tycker att jag upplever backen annorlunda varje gpbg 😅 Generellt tycker jag ändå att jag har rätt bra koll på banan men upplevelsen av backen har aldrig varig densamma…
 
Ni som styrketränar, hur har ni gjort för att sätta ihop ett träningsprogram? Känner att största kullen för mig är att just ha ett vettigt träningsprogram - och att hitta det någonstans.
Jag tycker att det bästa är att hitta ett färdigt träningsprogram. Om man är nybörjare eller har haft ett långt uppehåll skulle jag säga att typ vilket träningsprogram som helst kommer ge resultat. Så länge man följer programmet då ;)

Så jag skulle säga, välj ett program som verkar roligt! Och fundera på vad du vill ha ut av det, är det styrka eller muskeluppbyggnad eller bli mer vältränad i allmänhet.
 
Ni som styrketränar, hur har ni gjort för att sätta ihop ett träningsprogram? Känner att största kullen för mig är att just ha ett vettigt träningsprogram - och att hitta det någonstans.

Jag tar hjälp på gymmet, får då en genomgång av övningarna och ett sammansatt program av en instruktör. Det ingår i mitt träningskort. Det är perfekt för mig som är nybörjare och inte sitter och läser på speciellt mkt.
 
Så otroligt imponerad av er som genomfört vasan! @Breaktown @strawberrysylt
Lite avis, är sugen på att någon gång kunna genomföra ett sådant lopp (altid åkt längdskidor).
Grymma är ni!!

Tack! Hoppas du kommer hit och åker!

Jag åkte öppet spår i måndags så inget startled. Eller ja det var ju startgrupper efter egen uppskattad åktid men det nog inte riktigt :p
Tror att det var pga att det var så varmt och svettigt (var ju 8 plusgrader och sol som varmast) som jag fick så mycket blåsor. Hade samma handskar och pjäxor som jag haft hur länge som helst... Inte ofta man åker skidor och mest önskar att få hälla en hink vatten över sig. Och att vindarna som kommer emot en i nedförsbackarna är varma vindar.

Nej jag bor i Stockholmstrakten så har inte tränat mycket i spåren. Men hann med ett par vändor kring Hemus när det var Moraloppet iaf :)

Åh, just ja så var det! :)
Okej, nej hua. Vet några som också åkte i måndags, de sa också att det var varmt och trögt pga det...

Okej! Åh, vad roligt att du var hit och körde det.

Glömde svara på detta! Det där med att ha åkt innan verkar inte hjälpa för mig.. Detta var fjärde gången jag åkte och tycker att jag upplever backen annorlunda varje gpbg 😅 Generellt tycker jag ändå att jag har rätt bra koll på banan men upplevelsen av backen har aldrig varig densamma…

Åh, nej så kan det ju vara förstås! Jag tror att ifall jag hade åkt ÖS och inte haft lika mycket folk framför mig som på VL så hade min upplevelse av backen blivit väldigt annorlunda och jag hade nog tyckt det varit jobbigare! Visst, det tar på krafterna att saxa sig upp i en stor klump, men på ett sätt tror jag det är lite bra också att man blir lite (alltså gärna lite mindre då, men ändå) uppbromsad där i början som motionär, finns nog risk för att gå ut för hårt annars.

Sen vad det gäller resten av banan så hmm, jag tror man förtränger en del också? :P Jag har vandrat och cyklat leden också, men alla de där små jobbiga uppförsbackarna, in mot Risberg och sen mellan Risberg och Evertsberg, dem hade jag förträngt :P. Men ska vandra och cykla mer, så har jag mer koll nästa vinter XD.
 
Åh, nej så kan det ju vara förstås! Jag tror att ifall jag hade åkt ÖS och inte haft lika mycket folk framför mig som på VL så hade min upplevelse av backen blivit väldigt annorlunda och jag hade nog tyckt det varit jobbigare! Visst, det tar på krafterna att saxa sig upp i en stor klump, men på ett sätt tror jag det är lite bra också att man blir lite (alltså gärna lite mindre då, men ändå) uppbromsad där i början som motionär, finns nog risk för att gå ut för hårt annars.

Sen vad det gäller resten av banan så hmm, jag tror man förtränger en del också? :P Jag har vandrat och cyklat leden också, men alla de där små jobbiga uppförsbackarna, in mot Risberg och sen mellan Risberg och Evertsberg, dem hade jag förträngt :P. Men ska vandra och cykla mer, så har jag mer koll nästa vinter XD.

Absolut blir backen annorlunda då! Även nu blev det ju saxande på led en stor del av backen men det var ju ändå hyfsat tempo hela vägen. Även om jag tror att mitt bekymmer var mer energibrist än att jag gick ut för hårt egentligen. Första gången jag åkte öppet spår var det 10 000 deltagare och innan startgrupperna fanns så "alla" startade klockan 7. Då blir ju backen som att så i mitten av fältet på VL ungefär. Det är verkligen olika upplevelser.

Jo absolut. Även om jag inte skulle kalla backarna upp mot Risberg för "små" :D

Tycker att den här indelningen av banan stämmer väldigt väl! https://www.vasaloppet.se/bloggar/l...s/sites/7/2020/02/Vasaloppets-banprofil-1.jpg
Och sträckan mellan Risberg och Evertsberg är verkligen den där falskplatån. Ser platt ut på profilen men känns som uppförs mest hela tiden.

Jag är riktigt sugen på cykelvasan! Kommer inte bli denna sommar men nästa kanske :)
 
Absolut blir backen annorlunda då! Även nu blev det ju saxande på led en stor del av backen men det var ju ändå hyfsat tempo hela vägen. Även om jag tror att mitt bekymmer var mer energibrist än att jag gick ut för hårt egentligen. Första gången jag åkte öppet spår var det 10 000 deltagare och innan startgrupperna fanns så "alla" startade klockan 7. Då blir ju backen som att så i mitten av fältet på VL ungefär. Det är verkligen olika upplevelser.

Jo absolut. Även om jag inte skulle kalla backarna upp mot Risberg för "små" :D

Tycker att den här indelningen av banan stämmer väldigt väl! https://www.vasaloppet.se/bloggar/l...s/sites/7/2020/02/Vasaloppets-banprofil-1.jpg
Och sträckan mellan Risberg och Evertsberg är verkligen den där falskplatån. Ser platt ut på profilen men känns som uppförs mest hela tiden.

Jag är riktigt sugen på cykelvasan! Kommer inte bli denna sommar men nästa kanske :)

Åh, ja nej jag menade inte att just du gått ut för hårt, men det lät kanske så, sorry! Åh, okej! Ja, nu i måndags var det väl "bara" ca 3 000 startande tror jag... brukar väl vara fler.
Haha, nej du ser jag har redan förträngt dem igen :D.

Åh, men Gud vilken härlig ban-anatomi! Den ska jag spara! Stämmer ju perfekt!

Åh, vad roligt, ja kom och åk Cykelvasan! Jag åkte för första gången (hade åkt CV 30 en gång innan och sen bara tränat mountainbike vid ett par tillfällen i VL-spåret) nu i somras, det var SÅ JÄKLA ROLIGT!!
 
Åh, ja nej jag menade inte att just du gått ut för hårt, men det lät kanske så, sorry! Åh, okej! Ja, nu i måndags var det väl "bara" ca 3 000 startande tror jag... brukar väl vara fler.
Haha, nej du ser jag har redan förträngt dem igen :D.

Åh, men Gud vilken härlig ban-anatomi! Den ska jag spara! Stämmer ju perfekt!

Åh, vad roligt, ja kom och åk Cykelvasan! Jag åkte för första gången (hade åkt CV 30 en gång innan och sen bara tränat mountainbike vid ett par tillfällen i VL-spåret) nu i somras, det var SÅ JÄKLA ROLIGT!!

Nej jag menade inte så! Bara resonerade allmänt om att gå ut för hårt :)
Ja precis, 3000 var det i måndags. Ödsligt ;) Fast ändå så åkte man med folk omkring sig precis hela tiden, jag trodde det skulle upplevas som mycket glesare.
 
Nej jag menade inte så! Bara resonerade allmänt om att gå ut för hårt :)
Ja precis, 3000 var det i måndags. Ödsligt ;) Fast ändå så åkte man med folk omkring sig precis hela tiden, jag trodde det skulle upplevas som mycket glesare.

Okej, vad bra! :)
Det låter ju ganska perfekt! Ja, jag har tänkt på det, hur många man liksom egentligen har omkring sig... jag menar, när man tittar på "ormen" på tv-sändningen och sen på Vasaloppstv och ser strömmen av folk så är det ju massor, men de flesta har man ju inte ikring sig liksom när man åker... undrar hur många som är i samma "klick" liksom... sen när man väl har passerat backen menar jag. Sen passerar man olika många också, förstås, men ja du förstår nog vad jag menar :).
 
Senast ändrad:
Ett litet ben/rövpass på jobbet innan vi började imorse, mysigt! Typ 25min, men det var gött.

B4329DE1-15A8-4352-8F26-BAEE127C102B.jpeg
 
Jag behöver träna lite, dels för att vara en bättre ryttare och dels för att jag saknar att vara i bättre form. Jag brukade både springa och göra en del styrketräning hemma, men sen jag blev student (för nästan 6 år sen…) har jag i princip slutat. Jag rider ungefär 7 pass i veckan men mina hästar är inte helt igång så det är lugna pass. Det jag vill komma igång med är dels att powerwalka/jogga ett par gånger i veckan och dels ett par styrkepass hemma i veckan. Tränade faktiskt ett litet styrkepass hemma idag! Ett litet framsteg, men det är framsteg ☺️
 
Jag passade på att gå upp tidigt med sambon för att få träningen gjord innan jobbet. Det visade sig vara en bra idé, för sedan har det varit fullt ös medvetslös på jobbfronten från det att arbetsdagen började fram till för typ en timme sen. 😅

Gymmet var nästintill folktomt vilket det är för det mesta när jag är där nuförtiden. Himla skönt att det lugnat sig lite efter värsta ruschen där i januari/februari! Jag körde ett styrkepass med fokus på rygg och bröst:

1. 500 m rodd
2. Chins - 3x2 (blev 2x2 följt av 1x1 och 1x1 med lite vila emellan)
3. Bänkpress 3x8
4a) Squeeze press 3x8
4b) Hantelrodd 3x10 (superset med 4a)
5a) Renegade rows 3x8
5b) Plankan 3x30s (superset med 5a)

Jag hade nog kunnat klämma in något mer där på slutet, men både tiden och motivationen rann iväg lite samtidigt som jag känner mig lite sliten så jag nöjde mig så :)
 
Jag knatar runt här hemma med halsont, så träning får vänta. Men det landade 50-60cm snö här och kommunen anser tydligen inte att vi hundmotionärer behöver plogade vägar. Att pulsa i snö med en hund som behöver långa turer, det är sjukt jobbigt och tungt!
Hunden älskar det, mina lungor gör ont. Jag har inte ås mycket val :banghead:
 
Vaknade med precis lagom mycket träningsvärk på precis de rätta ställena :love: Jag är fullt medveten om att träningsvärk inte är bevis på att det var ett bra träningspass, men för mig blir det ett kvitto på att jag kommit åt precis de musklerna jag planerat i alla fall :) (och mer därtill, även magmusklerna säger hej denna morgon - förmodligen på grund av de sista två övningarna jag gjorde)
 
Jag har bett killen som hjälpt mig få ordning på kosten att hjälpa mig med ett bra träningsupplägg för att öka styrkan i överkroppen. Därmed även styrkan i räcket.
Insett att tränar jag själv fastnar jag snabbt i backsquat, hantel snatsch och mark, de övningar jag redan är stark i.
 
Mot starkare överkropp blev tydligen 2 pass som ska genomföras (utöver den vanliga träningen) varje vecka. Bara saker jag är svag och dålig i. Hur ska jag ta mig igenom det här. Jag kanske ska nöjs mig med mark och squats.

Pass 1.
A. Pull-ups
B. Negativa Pull-ups
C. Gorilla rows
D. Reverce Grip bent-over rows

Super set
E. Airbike
F. Bottom up

Pass 2.
A. Negativa Push ups
B. Incline DB bench press
C Militärpress
D. Arnold DB pressar
E. Bench dips
F. Band triceps push-downs

Super set
G. Flat bench leg Pull-in
H. Flutterkicks
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och...
99 100 101
Svar
2 002
· Visningar
65 298
Senast: Miao
·
  • Låst
Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
58 858
Senast: Mineur
·
  • Låst
Kropp & Själ I Bukes mest peppande tråd pratar vi om allt från yoga och promenader till crossfit och maratonlöpning. Alla är välkomna, helt oavsett...
99 100 101
Svar
2 007
· Visningar
71 433
Senast: zassoo
·
  • Låst
Kropp & Själ I Bukes mest peppande tråd fortsätter vi att prata om allt från yoga och promenader till löpning och styrketräning - och allt...
99 100 101
Svar
2 009
· Visningar
102 260
Senast: Tassetass
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp