Bukefalos 28 år!

Träning och hälsa del 11

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag hade egentligen tänkt träna veckans första pass idag men lilla barnet är sjuk så det får bli imorgon! Tränar ju tre pass per vecka just nu så planen är tis-tors-lör. Har en del träningsvärk i ländryggen efter de tunga marklyften i lördags så blir kanske inte fel med en extra vilodag 😊 Jag kör ju ett helkroppsprogram med underkroppsfokus från Styrkelabbet just nu så nästa pass är knäböj - rumänska marklyft - höftlyft med skivstång - militärpress - latsdrag - situps. Målet är att göra sista setet knäböj på 60 kg. Och att klara 10x3 med 20 kg i militärpressen men det är alltid seeeeegt med de sista repsen 😆
Okej jag bangade 60 kg knäböj. Har börjat närma mig vikter som jag tycker är tunga så kan inte lägga på 5 kg/per vecka som standard längre haha. Men 57,5x6 blev sista setet vilket var ett pr det med :up:
Jag klarade militärpressen idag! 20 kg 10+10+11 reps där även 11 reps på 20 kg är ett pr. Gjorde inte dem lika långsamt och ordentligt som jag gjort senaste gångerna vilket var nyckeln till att klara alla repsen hehe.
Goaste övningen idag var hip thrusten med skivstång. Har fått kämpa och felsöka för att få till den övningen men har knäckt koden och får otroligt bra kontakt med rumpan nu. Körde med 50 kg och kan höja till nästa gång.
 
försökte bänka bort lite gnäll ur axeln igår, gissa hur det gick :laugh: passet gick bra(40 kg x 7-8-10 rep), axeln slutade vara grinig så fort jag blev varm, men det är definitivt värre idag 😅 misstänker att det blivit för mycket volym på sistone, har ju ökat rätt mycket i samtliga övningar i år och dessutom lagt till fler isolerade axelövningar. Sätter mig själv på lite vila nu och hoppas att det räcker så. :)
 
Idag krävde planeringen återigen morgonträning. Jag följde tipset från @Mineur och åt några skedar yoghurt innan jag åkte. Det gjorde susen, bara en vag aning av illamående och ett nytt PB i benpress (130kgx10).
Men vad kul att det verkar funka! Ibland krävs det verkligen bara en pytteliten förändring för att se resultat :)
 
Jag har hamnat i ett läge i yogan där jag känner att jag inte riktigt gör framsteg just nu. Misstänker att det helt enkelt bara är en sån period! Kettlebell-passen har jag delat upp på fyra pass i veckan;
Måndagar: 15 min överkropp
Tisdagar: 15 min underkropp
Torsdagar: 15 min valfritt område
Fredagar: 15 min helkropp

Korta pass, men det blir ju faktiskt en hel timme i veckan. :) Uppskattar verkligen de här kortare passen, speciellt mentalt! Är sugen på att köra 4x20 minuter från april och framåt, men där är nog min gräns nådd längdmässigt sett.
 
Fick feeling idag och joggade 10 km. Såg efteråt att jag snittat 6.15-tempo och det är väl ok med tanke på att det är första milen sedan skadan i juli (fyfan, känns som jag snart rehabbat längre tid än jag kunnat träna obehindrat). Kändes inte jättetungt precis, jag blir alltid trött när jag närmar mig målet för dagen oavsett om det är 7 km eller 12 km. Det sitter i huvet. Hade lätt kunnat ta 5 km till utan desto värre ansträngning.
Lite tråkigt när allt kändes relativt lättsamt är att jag lyssnade på en ljudbok om hormonsystemet i kroppen. Och så kommer jag till kapitlet om att man inte ska ägna sig åt långa nötande joggingpass när man lider av tex autoimmuna sjukdomar som tex hashimotos. Jahapp. Tack för den då livet, jag som drömmer om typ ultralopp. Jag tycker det är skönt att hålla på länge och långsamt, men nehejdå, det ska jag tydligen inte alls tycka om. Jag ska tycka om explosiv styrketräning (är totalt ointresserad av sånt givetvis). Jippi. Inte konstigt att man känner sig motarbetad av livet... 🤮💩
 
Jag har hamnat i ett läge i yogan där jag känner att jag inte riktigt gör framsteg just nu. Misstänker att det helt enkelt bara är en sån period! Kettlebell-passen har jag delat upp på fyra pass i veckan;
Måndagar: 15 min överkropp
Tisdagar: 15 min underkropp
Torsdagar: 15 min valfritt område
Fredagar: 15 min helkropp

Korta pass, men det blir ju faktiskt en hel timme i veckan. :) Uppskattar verkligen de här kortare passen, speciellt mentalt! Är sugen på att köra 4x20 minuter från april och framåt, men där är nog min gräns nådd längdmässigt sett.
Jag är också ett fan av korta pass, det gör min tröskel för att få det gjort betydligt lägre. Och jag tänker att vilken träning som helst är bättre än ingen!
 
Jag är också ett fan av korta pass, det gör min tröskel för att få det gjort betydligt lägre. Och jag tänker att vilken träning som helst är bättre än ingen!

Exakt! Nu yogar jag ju även varje dag och de passen är vanligtvis 20-30 minuter. Så 35-45 minuter totalt fyra gånger i veckan och övriga dagar 20-30 minuter är mer än väl!
 
Jag har hamnat i ett läge i yogan där jag känner att jag inte riktigt gör framsteg just nu. Misstänker att det helt enkelt bara är en sån period! Kettlebell-passen har jag delat upp på fyra pass i veckan;
Måndagar: 15 min överkropp
Tisdagar: 15 min underkropp
Torsdagar: 15 min valfritt område
Fredagar: 15 min helkropp

Korta pass, men det blir ju faktiskt en hel timme i veckan. :) Uppskattar verkligen de här kortare passen, speciellt mentalt! Är sugen på att köra 4x20 minuter från april och framåt, men där är nog min gräns nådd längdmässigt sett.

Kör också många men korta pass. Märker att jag orkar leverera mer på träning och den blir gjord även vid tidspress.
 
I morse när jag joggade min runda på 5.3 km var det med en sån go känsla som jag bara känner några gånger per år. När benen bara går av sig själv och smygökar tempot och det känns lätt och bra. (Jag springer aldrig fort men med mina mått mätt)
IMG_6714.jpeg
 
Pass 30 för i år avklarat! Började träna seriöst runt nyår efter uppehåll på flera år, har strax gjort mer pass i år än på hela förra året! Jag känner mig piggare, längtar till träningen och kanske kan ana lite muskler på armarna? Oklart hur mycket starkare jag känner mig dock 🤭 men har kört bänkpress för första gången i livet och klarar 3*45 som PB. Ser fram emot att bli starkare! Ryggen har strulat lite, men har marklyft 90 kg som också var PB och tror jag har knäböjt 70? Har dock lite dålig rörlighet så gillar inte knäböj av den anledningen 😅 men jag hoppas bli starkare under året! 💪🏻
 
Veckans andra pass gjort idag! Kör benpress i dagens pass vilket jag aldrig gjort innan så det är kul! Höjde till 80 kg idag vilket kändes bra :up: Sen är där utfallssteg också vilket är en övning jag gillar. Haft lite svårt att veta vilken sort jag ska köra på, framåt, gående, bakåt... :p Men tror jag bestämde mig för bakåt idag, tycker de känns bäst för baksidan och goast att lasta på mer vikt i. Någon som har en favorit av alla utfallsvariationerna och varför?
Dagens lågvattenmärke: plankan. Tycker verkligen det är en sjukt tråkig övning men den är med och nu kör jag den några veckor till enligt plan.
Nu sitter jag och dricker en proteinshake innan läggdags, allt för gainsen ;) Nästa pass på gymet blir i helgen!
 
Veckans andra pass gjort idag! Kör benpress i dagens pass vilket jag aldrig gjort innan så det är kul! Höjde till 80 kg idag vilket kändes bra :up: Sen är där utfallssteg också vilket är en övning jag gillar. Haft lite svårt att veta vilken sort jag ska köra på, framåt, gående, bakåt... :p Men tror jag bestämde mig för bakåt idag, tycker de känns bäst för baksidan och goast att lasta på mer vikt i. Någon som har en favorit av alla utfallsvariationerna och varför?
Dagens lågvattenmärke: plankan. Tycker verkligen det är en sjukt tråkig övning men den är med och nu kör jag den några veckor till enligt plan.
Nu sitter jag och dricker en proteinshake innan läggdags, allt för gainsen ;) Nästa pass på gymet blir i helgen!
Tror aldrig riktigt att jag reflekterat över det, men spontant gillar jag nog gående utfall bäst! Eller de när man har en skivstång på raka armar ovanför huvudet. Till skillnad från dig gillar jag inte de bakåt alls, har ofta svårt att få till en bra känsla där.
 
Saker jag inte saknat med att ha mer gymnastikövningar i träningen igen: Valkarna i händerna som uppstår av allt hängande och slängande i räcke :cautious:
 

Bifogade filer

  • 20240311_231643.jpg
    20240311_231643.jpg
    168,7 KB · Visningar: 9
Jag tycker bara att det är så trist, har haft minus på motivationen i över ett år och när jag äntligen kommer loss så går det inte som jag vill. Men hoppas att andra skor hjälper, och kanske kan jag bli motiverad att minska lite i vikt också.
De nya skorna verkar funka! Fick ett par v uppehåll pga barn och magsjuka men har kommit igång igen. Har bara sprungit ute och antagligen långsammare än på band, men det gör inte ont någonstans!
 
Känns som en väldigt bra träningsvecka, ÄNTLIGEN.
Ridning, gym, ridning, promenad/vila, idag blir det långpass på gymmet, löpning imorgon och ridning på söndag :D

Och så ska jag snart försöka ta tag i det där gratis PT passet som SATS erbjuder.
En timme med bänk-teknik, tänker jag mig :rofl:
 
Känns som en väldigt bra träningsvecka, ÄNTLIGEN.
Ridning, gym, ridning, promenad/vila, idag blir det långpass på gymmet, löpning imorgon och ridning på söndag :D

Och så ska jag snart försöka ta tag i det där gratis PT passet som SATS erbjuder.
En timme med bänk-teknik, tänker jag mig :rofl:
Gud vad härligt!
 
Jag har känt mig mer än lovligt sliten sedan i måndags, förmodligen en kombination av tuff vecka förra veckan + infektion i form av munsår + dålig sömn. Har därför inte gjort något sedan benpasset i måndags. Men idag är första dagen jag vaknade och kände mig levande på riktigt, så det verkar vara på väg bort! Tänkte köra ett pass yoga efter jobbet idag och sedan ett överkroppspass på gymmet på söndag, så blir det en helt okej träningsvecka av det här också :)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och...
99 100 101
Svar
2 002
· Visningar
65 203
Senast: Miao
·
  • Låst
Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
58 810
Senast: Mineur
·
  • Låst
Kropp & Själ I Bukes mest peppande tråd pratar vi om allt från yoga och promenader till crossfit och maratonlöpning. Alla är välkomna, helt oavsett...
99 100 101
Svar
2 007
· Visningar
71 372
Senast: zassoo
·
  • Låst
Kropp & Själ I Bukes mest peppande tråd fortsätter vi att prata om allt från yoga och promenader till löpning och styrketräning - och allt...
99 100 101
Svar
2 009
· Visningar
102 187
Senast: Tassetass
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp