Bukefalos 28 år!

Träning och hälsa del 11

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag har peppar peppar börjat känna att jag är starkare! Innan har det bara känns som det inte ger något att jag tränar, men nu! äntligen! PT passen har jag anpassat ytterligare på eget bevåg och har nu tre pass jag kör per vecka minst en gång, ibland ena två gånger! Detta är en enormt stor sak och jag är stolt!
Vilken härlig känsla! Jag minns hur du har beskrivit att du kämpat i dina inlägg, du ska verkligen vara stolt 😍
 
Jag inledde dagen med PB i push press: 3 reps med 42,5 kg 🥳 Enligt PT:n hade jag säkert fixat 45 kg också men det tar vi en annan gång.

Utöver detta gjorde vi en massa roliga saker som armhävningar med viktplatta på ryggen och pull ups i ringar, och så avslutade vi med 4 rundor av 5 burpees + 10 ryck med hantel + 100m löpning. Det svider i musklerna bara att sitta här och knattra på tangentbordet 😅
 
Pga diverse så fick jag stuva om lite i min träningsplanering och det fick bli morgonträning i morse. Är inget stort fan av morgonträning men det gick helt ok, men som vanligt vid morgonträning så mår jag lätt illa under tiden, något jag inte alls uppskattar. Hade inte ätit något innan, kanske hade det känts bättre då men jag gillar samtidigt inte att träna nyäten. Nån som har haft samma känlsa vid morgonträning och knäckt nöten, eller är det kanske bara en vanesak?

Det blev iaf 1km Ski-erg som uppvärmning, därefter flyes i kabelmaskin, höga roddar, triceps pushdown, rodd med t-bar och avslutningsvis drag till hakan och skivstångscurl. Helt ok kvalité men inte det mest inspirerade passet någonsin.

Mitt benpass på lunchen i tisdags resulterade i brutal träningsvärk i framförallt rumpan, vilket hör till ovanligheten då jag tidigare haft svårt att få kontakt med sätesmusklerna så jag njöt faktiskt av träningsvärken trots att den var på gränsen till vad som är hanterbart.
 
Pga diverse så fick jag stuva om lite i min träningsplanering och det fick bli morgonträning i morse. Är inget stort fan av morgonträning men det gick helt ok, men som vanligt vid morgonträning så mår jag lätt illa under tiden, något jag inte alls uppskattar. Hade inte ätit något innan, kanske hade det känts bättre då men jag gillar samtidigt inte att träna nyäten. Nån som har haft samma känlsa vid morgonträning och knäckt nöten, eller är det kanske bara en vanesak?

Det blev iaf 1km Ski-erg som uppvärmning, därefter flyes i kabelmaskin, höga roddar, triceps pushdown, rodd med t-bar och avslutningsvis drag till hakan och skivstångscurl. Helt ok kvalité men inte det mest inspirerade passet någonsin.

Mitt benpass på lunchen i tisdags resulterade i brutal träningsvärk i framförallt rumpan, vilket hör till ovanligheten då jag tidigare haft svårt att få kontakt med sätesmusklerna så jag njöt faktiskt av träningsvärken trots att den var på gränsen till vad som är hanterbart.
Just illamående brukar jag inte ha problem med, men så brukar jag också se till att äta något litet innan träningen. Och med "litet" menar jag verkligen litet - för mig brukar det bli en sked nötsmör + en klunk mjölk, ett par skedar yoghurt eller till och med något så enkelt som 1-2 rutor choklad samt en klunk mjölk. Det ska liksom vara energitätt men tillräckligt lite för att inte "kännas i magen" och bidra till håll. För mig är det mest mentalt, att jag ska veta att jag gett kroppen någon slags bränsle att jobba med, men det kan säkert ha sina fördelar rent fysiskt också.
 
Just illamående brukar jag inte ha problem med, men så brukar jag också se till att äta något litet innan träningen. Och med "litet" menar jag verkligen litet - för mig brukar det bli en sked nötsmör + en klunk mjölk, ett par skedar yoghurt eller till och med något så enkelt som 1-2 rutor choklad samt en klunk mjölk. Det ska liksom vara energitätt men tillräckligt lite för att inte "kännas i magen" och bidra till håll. För mig är det mest mentalt, att jag ska veta att jag gett kroppen någon slags bränsle att jobba med, men det kan säkert ha sina fördelar rent fysiskt också.

Bra tips, de gånger jag ätit innan träningen har jag nog ätit betydligt mer än så. Ska testa något litet och energitätt innan nästa försök.
 
Har upptäckt att styrkelabbet lagt till att man kan köra med tärning och/eller kortlek i sin app där man kan ta de övningar som de redan fyllt i eller ändra. Riktigt kul att låta 'någon annan' bestämma vad man ska träna så det fick bli ett av veckans pass:D
Har tränat fyra pass totalt om man räknar med dansen i söndags så det kommer bli fem med dansen nu på söndag.
 
Pga diverse så fick jag stuva om lite i min träningsplanering och det fick bli morgonträning i morse. Är inget stort fan av morgonträning men det gick helt ok, men som vanligt vid morgonträning så mår jag lätt illa under tiden, något jag inte alls uppskattar. Hade inte ätit något innan, kanske hade det känts bättre då men jag gillar samtidigt inte att träna nyäten. Nån som har haft samma känlsa vid morgonträning och knäckt nöten, eller är det kanske bara en vanesak?

Jag har samma bekymmer. Brukar kunna lösa det med att äta en bit frukt och dricka ett glas elektrolyter innan jag ger mig ut på joggingrunda. Men det blir bara lugnare pass för mig på mornarna, kan inte träna närmre än 2,5 tim efter stadigare måltider och jag är dessutom kass på att äta mkt på morgonen. Numera då jag tragglar med fasta blir det inte så mkt tränat alls på fm, promenader går bra och håller mig sysselsatt, men mera krävande änså tror jag inte att jag fixar i dagsläget.
 
Äntligen!
Igår blev första löprundan på fem månader 😬

Så sjukt härligt, tog friskvårdstimme så jag skulle kunna vara ute medan det var sol. Höll ett rätt rimligt tempo och det var bara mysigt och gött att lyssna på musik och röra sig :love:

Idag blir det ett litet pass på gymmet, försöker börja lagom efter tre veckor utan träning 😅

IMG_1333.jpeg
 
Har också kört marklyft idag! Gång tre det senaste året. Maxade på 70 och det får jag väl vara nöjd med när tekniken är sådär. Har fått lite smak på det nu trots att downhillsäsongen är runt hörnet och fokus absolut kommer att ligga på att komma tillbaka till min gamla form på cykeln. Men lite kompletteringsträning i gymmet är aldrig fel.
 
Jag körde också marklyft idag! 80 kg x 3 blev tyngsta setet och det är det tyngsta jag lyft på länge. Har de senaste tre månaderna tränat regelbundet tre dagar i veckan med målet att bli starkare i basövningarna och det börjar arta sig! Kom igång igen med träningen efter mitt andra barn i juli -23 då jag började väldigt lugnt och försiktigt (lilla var då 10 månader). I december -23 började det kännas bra att lägga på lite mer ordentliga vikter vilket har känts så sjukt kul och det har bara varit att lasta på mer från gång till gång. Älskar nybörjar-gainsen 😁
Är inne på sista månaden av min föräldraledighet just nu och har som mål att innan jobbstart 1/4 klara 90 kg marklyft (1,5 ggr kroppsvikt), 62,5 kg knäböj och 45 kg bänkpress.
Nu har jag skrivit det här med så bara att jobba på sista veckorna hehe.
 
Jag hade egentligen tänkt träna veckans första pass idag men lilla barnet är sjuk så det får bli imorgon! Tränar ju tre pass per vecka just nu så planen är tis-tors-lör. Har en del träningsvärk i ländryggen efter de tunga marklyften i lördags så blir kanske inte fel med en extra vilodag 😊 Jag kör ju ett helkroppsprogram med underkroppsfokus från Styrkelabbet just nu så nästa pass är knäböj - rumänska marklyft - höftlyft med skivstång - militärpress - latsdrag - situps. Målet är att göra sista setet knäböj på 60 kg. Och att klara 10x3 med 20 kg i militärpressen men det är alltid seeeeegt med de sista repsen 😆
 
Aktiv helg!
Fredag: Styrketräning, promenad och slalom
Lördag: Grejjande i skogen och två promenader
Söndag: Grejjande i skogen, ridning, spårträning med hundarna och löpning

Kroppen känns lite trött idag faktiskt men har inte jätteont faktiskt. Den har ändå kämpat på bra de här dagarna så nu ska den få vila lite ett par dagar. Styrketränade dock i morse och tog en liten skogspromenad på lunchen. Men resten idag blir väldigt lugnt.
 
Håller på och bygger mitt egna träningsprogram utifrån övningar som jag tycker är kul. Jag kör inte tunga viktövningar utan kör mer på kroppsövningar inspirerande av crossfit och Paolo Roberto med flera. Tror att det är därför som jag aldrig riktigt trivs på gymmet för jag gillar udda övningar om man ser till vad folk mest tränar :cool::laugh:

Screenshot_20240311-194322.png
 
Det var fokus knäböj på dagens pass. Det gick fint, men alltså jag tycker verkligen att knäböj är en av de tråkigaste övningarna :wtf: Men men, det är bra att göra sådant man tycker är tråkigt ibland också! Passet såg ut såhär:

1: 2 min löpning på air runner + 5 min rörlighetsövningar

2: 3x5 step ups åt sidan + 3x5 RDLs med hantlar.

3: Jobba upp till 3x3 tunga knäböj, ca 70% av 1RM. Eftersom jag sällan kör knäböj hade jag dålig koll på vilken vikt jag borde satsa på, men jag körde med 50kg vilket funkade bra. Detta gjordes i superset med 3x5 box jumps.

4: 3x12 hip thrusts med 50kg + 3x8 step ups åt sidan med hantel.

5: 4 varv av 45 sekunders jobb och 15 sekunders vila:
  • Air runner
  • Utfall bakåt med hantlar
  • Sit ups
6: 4 varv av 4-6-8-10 fällkniven + 30 sekunder plankan.

Sista delen sved ordentligt i magmusklerna och överlag känns det här som ett sådant där pass som kommer att ge mer träningsvärk än väntat. Kan bli spännande imorgon!
 
Förra veckan blev skitdålig träningsmässigt... Måndag hade jag träningsvärken från helvetet, tror det är nån form av kroppslig reaktion på fastan för jag hade inte gjort nåt onormalt innan. Skidor fredag och jogging söndag, det är ganska normalt för mig. Pga detta kunde jag bara gå en promenad på måndag. Resten av veckan krockade med jobbtider och passande av mattider som skulle passa in i ätförnstret. Jävligt tröttsamt, när man jobbar 7 dagar och slutar 16.00 eller 19.30 varav man ska ha ätit sista målet 19-20. Dvs det hinns inte tränas så mkt de långa dagarna. Jag får väl hoppas att kroppen vänjer sig snart och att jag kan vänja mig mentalt. För tillfället känner jag en viss stress över att ha ännu mera regler och tider att förhålla mig till... Kan inte boka de sista passen på gymmet eftersom jag ska äta sista målet vid 19-20 och vill ha hunnit hem tills dess. Annars blir det olidligt dagen efter att vänta 16 tim från tex 21 till 13. Speciellt då jag går upp kl 6 när jag jobbar dagskift.

Nåväl, veckan blev enligt följande:

Tisdag: core + yoga.
Onsdag: skidor 14 km.
Lördag: 10 km crosstrainer.

Är det nån annan här inne som provat periodisk fasta 16:8 och vill dela med sig av tips och input på hur man ska lägga upp det samt vänja sig?

Idag åkte jag ett kvällpass i skidspåret. Snabbt före nu och man kommer långt med mindre ansträgning än när snön var kall och torr tidigare i vinter... Har insett att jag gillar fart bäst, och precis som i löpningen kommer jag igång bättre ju längre jag kör. Blev dock bara 45 min eftersom jag var tvungen att åka hem och äta innan kl 20 :banghead: Annars hade jag utan problem åkt ett varv till. Blev väl kanske 9 km ändå. Det får duga. Den här veckan kan omöjligt bli lika kass som den förra.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och...
8 9 10
Svar
185
· Visningar
4 095
  • Låst
Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och...
99 100 101
Svar
2 002
· Visningar
66 352
Senast: Miao
·
  • Låst
Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
59 706
Senast: Mineur
·
  • Låst
Kropp & Själ I Bukes mest peppande tråd pratar vi om allt från yoga och promenader till crossfit och maratonlöpning. Alla är välkomna, helt oavsett...
99 100 101
Svar
2 007
· Visningar
72 466
Senast: zassoo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Oseriös avel 2023
  • Återkommande uvi
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp