Bukefalos 28 år!

Träning och hälsa del 12

Den marklyftsmördade ländryggen känns nu som att den är gjuten i betong. Och gör ont.
Vad hjälper tro? Promenader?
Kan man rida? 🤔


Om du har vetekudde hemma så värm den och lägg i ländryggen det är otroligt skönt. Promenader brukar jag tycka är skönt och hjälper när jag har normalont i ryggen. Även om jag inte KY gå Promenader för min rygg just nu men det har ju inte direkt varit normalt för mig med ryggen sen slutet av november.
 
Om du har vetekudde hemma så värm den och lägg i ländryggen det är otroligt skönt. Promenader brukar jag tycka är skönt och hjälper när jag har normalont i ryggen. Även om jag inte KY gå Promenader för min rygg just nu men det har ju inte direkt varit normalt för mig med ryggen sen slutet av november.

Åh, vetekudde ska jag försöka få tag på imorgon!
Sjukanmälde mig från ridningen också, tror ett par dagar med promenader innan jag försöker mig på något mer äventyrligt kan vara bra.
 
Åh, vetekudde ska jag försöka få tag på imorgon!
Sjukanmälde mig från ridningen också, tror ett par dagar med promenader innan jag försöker mig på något mer äventyrligt kan vara bra.


Du kan kolla in övningar på youtube för ischiasproblematik tycker flera av dem fungerar bra när man har ont i ländryggen. De här övningarna fungerade bra för mig, var försiktig bara och gör något ont så hoppa över den övningen. Jag tycker också liniment kan vara skönt, själv gillar jag linnex för att det är på stift och lätt att stryka på.

 
Senast ändrad:
Bytte ut spinningen mot löpning idag!
Det var fruktansvärt 😂 försökte hålla mig i tröskelpuls under hela passet.
1000043859.jpg
 
Snabb ju! Förstår att det var hemskt 😅

MVH Hatar Löpning

Jag har nån hatkärlek till det, det är ju smidig träning för att man bara behöver dra på sig skorna 😁 men det tar så lång tid att komma tillbaka efter en paus...
Tror jag har spinningen att tacka för att jag orkade mig igenom hela i hyfsat jämnt tempo!
 
Förra veckan blev det enligt rutin mindre träning, pga barnvecka. OCR-träning (innebär en jäkla massa lyftande av barn 😅), orientering med barnen (delvis löpning med 5åring på rygg) samt ett kort löppass med barn på cykel är det som hunnits med. Har också haft turen att få tillbringa hela dagarna utomhus och mestadels i rörelse så ändå en fysiskt aktiv vecka.

Idag hann vi med lite orientering efter jobbet i alla fall. Lite tyngre idag, tror det var delvis på grund av solen och delvis på grund av för lite återhämtning generellt de senaste dagarna. Men det var kul och vi var ute och slogs mot myggen i en dryg timme.
 
Jag fortsätter med min vattenträning. Var på vattenzumba idag, min koordination var väl inte den bästa, men roligt var det!
Tränaren (kallas det så ens?) bjuder verkligen på sig själv vilket gör det lite extra roligt.
Var på en rätt kass plats mentalt idag och kände mig stel, men nu efter passet mår jag bättre både i psyket och i kroppen. Så sks boka upp mig på ett pass zumba nästa vecka också. 😊
 
Jag fortsätter med min vattenträning. Var på vattenzumba idag, min koordination var väl inte den bästa, men roligt var det!
Tränaren (kallas det så ens?) bjuder verkligen på sig själv vilket gör det lite extra roligt.
Var på en rätt kass plats mentalt idag och kände mig stel, men nu efter passet mår jag bättre både i psyket och i kroppen. Så sks boka upp mig på ett pass zumba nästa vecka också. 😊

Bra instruktörer är verkligen guld värda!
 
Har bokat in min PT nu i juni för att gå igenom den styrketräning jag gör men känns segt att det inte fungerar med någon konditionsträning alls just nu. Då får jag så himla svårt att gå ner i vikt då jag inte får ordning på maten. Hade verkligen behövt spinningen nu men det fungerar verkligen bara inte, får jätteont efter varje gång jag testat. Hoppas på att kunna börja simma ute snart så fint väder som det varit men nu är det fortfarande lite väl kallt iallafall i havet. Orkar just nu inte krångla med att köpa simkort och ta mig till ytterligare ett ställe varje vecka.
 
Nästa gång jag hjular och första varvet känns lite stelt och andra gör lite ont, kan nån av er bara glida in och bitchslapa mig till high heaven innan jag gör ett tredje varv och skadar mig på riktigt? 🫠 Jag har alltså sträckt RÖVEN, eller kanske snarare(gissar jag) hamstringsfästen i sittbenet. Det gör liksom ont i röven och hamstring, men framförallt på djupet emellan dom. Just nu gör det ont att böja, sträcka, vrida, och lägga tryck på utifrån(tex när man sitter i latsdraget eller bökar runt i bänkpressen😵‍💫) så passet idag gick mest ut på att se vad som gick att göra öht 🙃
DO NOT aggravate the ass.png
 
Nästa gång jag hjular och första varvet känns lite stelt och andra gör lite ont, kan nån av er bara glida in och bitchslapa mig till high heaven innan jag gör ett tredje varv och skadar mig på riktigt? 🫠 Jag har alltså sträckt RÖVEN, eller kanske snarare(gissar jag) hamstringsfästen i sittbenet. Det gör liksom ont i röven och hamstring, men framförallt på djupet emellan dom. Just nu gör det ont att böja, sträcka, vrida, och lägga tryck på utifrån(tex när man sitter i latsdraget eller bökar runt i bänkpressen😵‍💫) så passet idag gick mest ut på att se vad som gick att göra öht 🙃
Visa bifogad fil 145863
Stackare! :( Om det är till någon tröst så skadade en kompis till mig precis samma muskel, fast genom att leka "the cereal box game" som alltså går ut på att man ska plocka upp ett flingpaket från golvet med munnen, utan att knäna nuddar golvet. För varje omgång blir paketet mindre och mindre = man behöver komma ännu längre ner. Man ser verkligen hur dum som helst ut och eftersom det oftast ingår en del alkohol vid de tillfällen då leken leks (i detta fall en möhippa) så är skaderisken hyfsat stor, vilket nämnda vän fick erfara.

Lärdom: Man ska tydligen inte leka när man är över 25 :cautious:

Hoppas att det kryar på sig fort! :heart'

PS: Älskar namnet på passet! DS
 
Var på vattengympa idag med en ny tränare. Han körde lite tuffare pass än de jag brukar gå på, så det var bra. Hade dock mindre hantlar än jag annars använder, så känner mig inte så trött i armarna.

Imorgon blir det ett kortare men lite tuffare pass med fokus på mage och rygg.
 
Harvar på här med mina fötter, snart 3v med problem. I den ursprungliga foten har det blivit bättre men landat på en oförändrad nivå av halvont, men tyvärr börjar det mola och kännas i den andra nu. Mystiskt. Jag börjar oroa mig för att det kommer inifrån och inte är nåt träningsrelaterat alls, tyvärr har jag ju världens sämsta gener vad gäller ledproblem så jag ser framör mig ett invalidisert liv. Typ. Ja, jag är bitter och målar fan på väggen.

I väntan på att saker ska lösa sig självt så har jag istället lagt tid på gruppass på gymmet som inte inbegriper hopp och studs eller många steg. Spinning funkade över förväntan, positivt då det är bra för konditionen, men aptråkigt i övrigt och speciellt sommartid... Core går ju bra, var på kettlebells igår, försöker boka in mig på body pump eller liknande helkroppsstyrka när det passa mer jobbet. Promenera med hunden har funkat om jag har stenhårda kängor på mig, men mjuka skor går bort. Och så har jag ju min nya MTB, ska göra ett pass idag tänkte jag.
 
Fokus för dagens pass var att bara göra det jag hade lust till och det som fick mig att må bra. Har haft tre riktigt tuffa dagar och framförallt gårdagen var hemsk, så jag hade mycket ilska/frustration/spänningar som behövde ut. Var väldigt splittrad gällande vad jag kände för och höll på att skippa gymmet helt, men det slutade med att jag sprang 2,5 km utomhus (vilket otippat nog var det kroppen ville mest, jag brukar bli sugen på att springa när jag är arg :p) och sedan körde jag ett riktigt bra helkroppspass på gymmet. Bestämde mig för att skita totalt i jobbet när jag var där och bara köra på så länge jag behövde och det var underbart! Att jag dessutom tog PB i militärpress med 3x3x32.5kg gjorde inte saken sämre 🤩

Känner mig som en ny människa nu!
 
Hade bestämt att ta en vilodag idag, mina knän klagar lite, har helt enkelt tränat lite för hårt lite för länge tror jag.. så skulle sitta i solstolen och läsa hade jag tänkt. Skulle bara kolla en grej i utegymmet, vilket råkade bli ett 45 minuter överkropps-pass. Knäna klagar ändå, fast jag inte tycker som har varit speciellt delaktiga. Svårt att vila en kroppsdel man måste använda nästan hela tiden! Är cykling mest skonsamt för knäna? Känner av det mesta, inklusive vanliga korta promenader.
 

Liknande trådar

  • Låst
Kropp & Själ Dags för en ny tråd! Jag kopierar helt fräckt Mineurs intro-inlägg från förra tråden, för det är så fint ❤️ — Vi fortsätter att...
99 100 101
Svar
2 006
· Visningar
66 164
Senast: Mineur
·
  • Låst
Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och...
99 100 101
Svar
2 002
· Visningar
66 097
Senast: Miao
·
  • Låst
Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
59 445
Senast: Mineur
·
  • Låst
Kropp & Själ I Bukes mest peppande tråd pratar vi om allt från yoga och promenader till crossfit och maratonlöpning. Alla är välkomna, helt oavsett...
99 100 101
Svar
2 007
· Visningar
72 199
Senast: zassoo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp