Bukefalos 28 år!

Träning & Tävling 2010

Sv: Träning & Tävling 2010

Hur kommer man med i ett lag?

Tog kontakt med klubben om att jag ville vara med på ett hörn, antingen som ryttare eller som funktionär vid en tävling eller vad som helst, bara vara engagerad. Men fick till svar att om jag ville kunde jag vara med på en clinic och läsa på hemsidan vad de hade för sig...
Så hur bär man sig åt för att komma med på ett hörn i en klubb där man inte känner någon och är lite blyg (och dessutom har väldigt svårt att småprata, speciellt med folk man inte känner)?
 
Sv: Träning & Tävling 2010

Denna fråga ställer du till en person som inget hellre vill än att få kontakt med engagerade medlemmar som vill delta i klubbens aktiviteter. Men här får man ju leta med ljus och lykta och nästa piska igång folk för att få saker och ting att hända:D Synd att du inte bor i närheten!

Har klubben någon träning på G? Någon tävling? Åk dit i sådana fall!

Jag kände ingen i min klubb när jag ville börja rida western. Det är snart 1 1/2 år sedan, och nu känner jag de flesta känns det som. Så mitt tips är att engagera dig i styrelsen, det gjorde jag. Jag ger våra nya medlemmar som känner precis som du rådet att komma till någon av våra träningar, med eller utan häst, och hojta till. Säga typ 'Hej, här är jag, vill rida western, men fattar nada, hur gör jag'. Tyvärr är det få som vågar komma...
 
Sv: Träning & Tävling 2010

Nu kanske det inte är SWR du har vänt dig till, men det är klubben som är runt skara trakten. De ska ha sitt KM 28 aug (dock är ingen propp ute än, så om den blir av vet jag inte.) Däremot så behöver de alltid hjälp vid tävlingsdax så hör av dig nån vecka innan den så kan du nog få hjälpa till.
 
Sv: Träning & Tävling 2010

Liona brukade också slå i bommar väldigt mycket förut, gärna 3 gånger på samma bom ;) Men det är bara att rida rida rida! Nu kan hon gå en trailbana med ganska få islag, och då har jag inte tränat speciellt mycket. Ett tips är att hoppa lite med hästarna, jag tycker det känns som dom lättare får respekt för bommarna då, och lär sig lyfta på tassarna!

Tränade bro med upphöjd bom på idag, och hon puttade inte ner den en enda gång!:D
 
Sv: Träning & Tävling 2010

Jepp, det är hos dem jag härjar runt.
Men varenda gång jag försökt komma till skott har jag fått ett väldigt avvisande svar... Har tävlat där en gång, jättetrevligt folk och en bra tävling! Så jag har ingenting emot dem (eller oss blir det ju haha) om det verkar så :)

Gemensamma träningar vore kul, men info? Jag menar, jag som ny medlem har ju verkligen nollkoll på allt. Försökte lirka lite att kanske ordna någon uteritt eller något annat trevligt, bara för att lära känna folk men har inte fått någon respons på det.
 
Sv: Träning & Tävling 2010

Va tråkigt när man får sånna svar! Och ändå verkar det ju alltid vara ont om funktionärer....
 
Sv: Träning & Tävling 2010

Än så länge är jag inte medlem i någon klubb som man kan tävla för men wrsb ligger bara 10 min från där jag har hästen så det lutar ju åt dom :laugh: Vi är ju några som har startat en westernklubb i alingsås, bla Elanor är med :) Men det är ju inte säkert att vi hinner få ihop så många medlemmar och söka wras-anslutning så att man kan tävla för klubben redan nästa år.

Vet att wrsb har haft ett lag med i allsvenskan iaf :) Gillar tanken på lag så man som du säger får lite peppning :) Ska höra mig för lite hur bra man måste vara för att få vara med. ;)

När jag tävlade dressyr förut var det väldigt olika bland klubbarna hur välkomnande man var vid nya lagmedlemmar. Endel toppade sina lag och andra lät alla som ville vara med.

Annars får vi lägga på ett kol så att vi kan ha ett lag i awr nästa år :D
 
Sv: Träning & Tävling 2010

Haha, Mig med! :D
Efter två års laddning så är det snart dags att gå ut och presentera sig. Herregud! ;)
 
Sv: Träning & Tävling 2010

Tur att vi har varandra att hålla i handen:p

Det ska faktiskt bli riktigt roligt att komma igång! Nu har det kanske löst sig med en lånehäst i höst med så då komemr vi vara där så mkt vi kan!
 
Sv: Träning & Tävling 2010

åhh vad sjukt ridsugen jag blir när jag ser det där! men nu är det inte länge kvar tills min fis kommer

vad fint det såg ut, grattis :laugh:
men repgrind?
 
Sv: Träning & Tävling 2010

jaså där ser man. såg iaf ut att vara en riktigt rolig bana. :)
men måste det inte vara en fast grind? kanske bara jag som fått för mig det och min regelbok är nerpackad någonstans så jag kan inte kolla det
 
Sv: Träning & Tävling 2010

Än så länge är jag inte medlem i någon klubb som man kan tävla för men wrsb ligger bara 10 min från där jag har hästen så det lutar ju åt dom :laugh: Vi är ju några som har startat en westernklubb i alingsås, bla Elanor är med :) Men det är ju inte säkert att vi hinner få ihop så många medlemmar och söka wras-anslutning så att man kan tävla för klubben redan nästa år.

Vet att wrsb har haft ett lag med i allsvenskan iaf :) Gillar tanken på lag så man som du säger får lite peppning :) Ska höra mig för lite hur bra man måste vara för att få vara med. ;)

När jag tävlade dressyr förut var det väldigt olika bland klubbarna hur välkomnande man var vid nya lagmedlemmar. Endel toppade sina lag och andra lät alla som ville vara med.

Annars får vi lägga på ett kol så att vi kan ha ett lag i awr nästa år :D

Allsvenskan div II reds i år på C-nivå (förutom finalen där det var lättare mönster av någon anledning). Där är det byten med i WR och Reining. Men jag vet att det har pratats om att man kanske borde lägga det på D-nivå då det främst riktar sig till nya tävlingsryttare, men vet ej hur förankrat det är hos WRAS.

Vi var 4 väldigt "gröna" ryttare i vårat lag, och 1 mer erfaren som hjälpte oss med allt vi behövde hjälp med. Vi anmälde vårat lag i tron om att vi skulle se och lära av de andra lagen, och var förberedda på att komma sist... Men det gick visst lite bättre än så :D

Så du behöver nog inte vara orolig att du inte räcker till! Min häst som jag tävlade i år är ganska grön och har en obalanserad galopp, så han är inte redo för byten ännu. Så vi höll oss till WH och WP där byten ej ingår. I övrigt höll sig många till att göra enkla byten.

Va kul att ni startat en egen klubb, den får man hålla utkik efter:)
 
Sv: Träning & Tävling 2010

Nä det måste inte vara fast! Dock står det i regelboken ungefär: "Ett rep uppspänt mellan 2 hinderstöd räknas inte som grind" (trots det har jag sett just detta på WRAS tävling :D) Så man får ha repgrind så länge den är rejäl, och grevas är ju väldigt snygg om inte annat. Jag är glad att det är repgrind, mycket enklare än fast ;)
 
Sv: Träning & Tävling 2010

Visst får du ha hinderstöd och rep om du vill.

AQHA:
"Use a gate which will not endanger horse or rider. If the gate has a metal, plastic or wooden support bar under the opening, contestants must work the gate moving forward through it."

WRAS:
"En grind som inte utsätter häst eller ryttare för fara skall användas. Om grinden har en stödbalk av trä, metall eller plast som måste klivas över skall hästen gå framåt genom grinden."
 
Sv: Träning & Tävling 2010

Hmm... var helt säker på att det stod så... men då ber jag om ursäkt, jag hade visst hittat på det! :D
 

Liknande trådar

Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
561
Senast: Lady_S
·
Hundträning Jag vill bli bättre på shejping så tänkte ta tag i det genom att träna trix som inte har med tävling att göra. Bara ha roligt och...
Svar
16
· Visningar
905
Senast: Krumben
·
  • Artikel
Bukefalosnyheter När det nu är 28 år sedan den här sidan startade kan väl det senaste året sammanfattas med att inte så mycket hänt eller förändrats på...
Svar
4
· Visningar
1 090
Hundavel & Ras Jag startade en tråd här igår där jag ville höra folks åsikter om vilken hund som kanske passar mig. Jag hade ändå fäst mig vid en sorts...
Svar
14
· Visningar
1 642
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp