Bukefalos 28 år!

Träning & Tävling 2010

Sv: Träning & Tävling 2010

*kl*

Nämen ryck upp er, något måste ni väl ha tränat de senaste veckorna:D

Själv red jag ett trail-pass igår. Övade på olika bomformationer, olika sätt att ta sig igenom grinden, och backning genom L, samt sidepass i L.

Igår övade jag en del med upphöjda bommar, då min häst har en tendens till att vara lite oförsiktig och slå i bommarna. Såg en klar förbättring, då bommarna inte flyttar sig lika lätt då de är upphöjda, men jag skulle ändå vilja ha lite träningstips för att öva upp respekten. Travbommar i olika formationer funkar riktigt bra, men i skritt lyfter han inte tillräckligt på fötterna. Vill inte ha en massa minuspoäng i protokollet!

Tar gärna emot tips och idéer :)
 
Sv: Träning & Tävling 2010

Har du provat med riktigt tunga bommar? Typ stockar som inte flyttar sig alls och är ganska tjocka.

Min fjordhäst var nog född med klumpfot men henne red jag över olika sorters bommar men det var just stockarna som fick henne att fatta att hon inte skulle vara på och peta.

Annars är ju upphöjda bommar kanon som du redan har testatman kan ha dem ganska höga så de verkligen få kliva upp över dem.

Annars är ju framåtbjudning och tempo väldigt viktigt! De måste vara riktigt framme och trampa på ordentligt.
 
Sv: Träning & Tävling 2010

Igår var jag och Liona iväg på Working Cowhorse-clinic! Är otroligt glad att jag fick en plats, kunde inte vara med på lördagen och då var det egentligen kört... men en lucka dök upp så min tränare hörde av sig! :banana:

Det var tredje gången för oss. Boxingen sitter nog ganska bra, tappade inte kon en enda gång och Liona vänder som hon ska. Fencningen gick också bra, dock kom hamnade jag för långt bak några gånger och fick vänta tills nästa långsida innan jag kunde vända. Sedan blev Liona lite väl taggad, så hon började ta egna beslut och vände kon bara några meter in på långsidan, så där fick vi träna på att hålla igen och låta kon gå typ 2/3 av långsidan innan vi vände. Med tanke på att jag fencade första gången på förra clinicen är jag jättenöjd med de gången vi lyckades denna gången! Man får fan inte fega :D

Sen fick vi prova circling för första gången med! Så nu är alla moment i Working Cowhorse avklarade :rofl:. Circlingen var lite svårare, men även här handlade det om att jag fegade lite och kom för långt bak, när jag väl förstod vart jag skulle ligga och vågade driva på lite gick det riktigt bra några gånger! Vi kom upp i rätt position och fick till en rätt snygg volt åt vänster. Just när jag kom upp i rätt position blev det verkligen en AHA-upplevelse, plötsligt vände kon som den skulle och vi slapp kämpa så hårt. Min tränare var nöjd med oss och tyckte det var bra jobbat att lyckas med circlingen första gången :bow: Både jag och Liona är supernöjda och taggade på MEEEER! Hoppas hoppas hoppas att det hinner bli en clinic till innan sommarsäsongen är slut.

Ska se om jag kan sno bilderna från igår från LillMalin så återkommer jag med dem :D
 
Sv: Träning & Tävling 2010

Jag och Prince ska starta våran första tävling den 11 September i Western Pleasure D.
Målet är att han håller sig lugn och focuserad. Han har en tendens att totalt skita i vad man säger och lyssnar inte för 5 öre, men ibland kan han gå som en gud på ridpassen. Beror helt på vilket humör han är på, man kan väl säga att han är en liten humörhäst :P

prince%C3%A5ja.JPG
 
Senast ändrad:
Sv: Träning & Tävling 2010

Va roligt att det går så bra med kosseträningarna!! :banana:
Till våren måste jag vara med på Silver! :D
Vad är det för kosseklasser du ska starta i axvall??
 
Sv: Träning & Tävling 2010

Hade lite funderingar då jag är helt nybörjare igentligen på detta med western ;) Kan man ytäna alla möjliga kossegrenar med en och samma häst eller blir det förvirrande för dom??

Är såååå sugen på att träna på kor men vet inte riktigt vad jag och hästen skulle gilla bäst då vi aldrig provat...
Kan man prova cutting ena gången, working cowhorse nästa gång och sorting nästa osv eller fattar inte hästen nåt till slut???:)
 
Sv: Träning & Tävling 2010

Cutting är ingenting man börjar med. Herd Work är början till Cutting. I Cutting gör hästen jobbet helt själv, så det tar många år att komma dit. Man börjar alltid med basic koarbete; att boxa och att skilja ut ett djur från en hjord. Jag personligen tycker Cowhorse är lättare ( i alla fall när man tränar) i det avseendet att man bara har EN ko på banan i taget. Tappar du den kon, ja då är det bara att rida och hämta den igen. Tappar du en ko med hela hjorden inne på banan måste du börja om från början och skilja ut ett djur.

Ang team penning och sorting gäller samma; du måste ha basen innan du kan börja med det. Men för att svara på din fråga; nej jag tror inte dom blir förvirrade. Det är ju "Same, same but different", arbetet är det samma men du gör olika moment. Däremot vet jag inte hur en cuttinghäst skulle klara Cowhorse... Dom är ju inte vana att "jaga" kon på samma sätt....
 
Sv: Träning & Tävling 2010

Håller med dig Elanor och cutting är bra mycket svårare. De tränare jag talat med och det kan man eg se - är att en riktigt bra cuttinghäst är just ren cuttinghäst och där kombinerar man sällan de olika klasserna för just den individen och det kräver mycket utav hästen.

Jag var inne på att jobba Jack med cutting då han troligtvis är en jäkel på boskap men jag vill inte begränsa mig till en boskapsklass och jag tror att Working cowhorse och reined cowhorse + sorting och penning är det som är roligast om jag ska vara riktigt ärlig.
 
Sv: Träning & Tävling 2010

Japp, jag ska prova lite med stockar. Har en hel del bröte i skogen i sommarhagen, får rida lite mer där.

Självklart är det lättare när de har framåtbjudning och tempo - därav att han lyfter ordentligt på benen i jog. Men över skrittbomsformationer i trail måste ju hästen ha en chans att tänka och se sig för, och även kunna lyfta ordentligt på benen i lite långsammare skritt. Det är snarare respekten än tempot/bjudningen det är fel på.

Får väl morra lite mer på honom när han slår i, han har en väldig respekt för mattes röst:D
 
Sv: Träning & Tävling 2010

KL

Någon som ska till Götene på clinic den 11 september?

Jag och min gris ska dit, om han är bra i fötterna igen. Han har gått så illa sista dagarna.. Röntgade hovarna idag, men allt såg bra ut. Så vi får väl hoppas det går över snart.
Vore kul om fler Bukare kom :)
 
Sv: Träning & Tävling 2010

KL

Någon som ska till Götene på clinic den 11 september?

Jag och min gris ska dit, om han är bra i fötterna igen. Han har gått så illa sista dagarna.. Röntgade hovarna idag, men allt såg bra ut. Så vi får väl hoppas det går över snart.
Vore kul om fler Bukare kom :)

Vad är det för clinic ??
Kan du länka till info ?

Kan vara intressant kanske......:)
Överkomligt om än aningens långt borta....så det beror på vad det är för clinic, tillräckligt intressant så.....:bump:
 
Sv: Träning & Tävling 2010

Idag har jag och Liona varit iväg och tränat för tränare igen! Vi tränade mycket på spinn, som funkade bra åt höger men inte alls åt vänster. Visade sig att det beror på att hon inte går undan för mitt ben tillfälligt bra. Min tränare red henne ganska mycket, vilket var väldigt bra eftersom Liona behöver vakna lite och jag behöver se vad han gör för att få henne dit han vill. Jag lär mig väldigt mycket på att titta!

Stoppen funkar också bättre, jag ska bar lära mig att parkera arslet i sadeln, och även här behövs lite mer "go" innan det kan funka. Men vi fick till ett snyggt stopp, trots att vi inte hade nån fart, så jag är nöjd! Nu ska det bara funka utan att tränaren sitter och rider henne innan :P
 
Sv: Träning & Tävling 2010

Ja, cutting lär ju inte vara något man börjar med ;) Är sugen på att starta med att bara driva lite kor i början så han vänjer sig vid att vara nära dom. Får se om nåt sånt tillfälle dyker upp :) Känns som man vill ha den lugna biten innan man jagar en ko nedför långsidan på ett ridhus ;):D
 
Sv: Träning & Tävling 2010

är lite sugen på att åka dit... undra om det är bra? känner inte igen tränaren.
 
Sv: Träning & Tävling 2010

Ingen aning. Det var ju inte speciellt dyrt, så jag tänkte chansa. Har ju inte långt dit.

Hoppas bara hästen piggnar till. Har någon diffus rörelsestörning eller nåt. Han ömmar väldigt, trots skodd med sulor. Röntgen har inte visat något avvikande. Veterinären säger bara avvakta, om inte bra så antiinflammatoriskt..
 
Sv: Träning & Tävling 2010

Haha jaa det kan jag hålla med om ;) Man kan inte fenca i arbetsgalopp direkt!
Men du kan ju komma på nån clinic till våren och bara vara med, rida efter kon/korna och vänja honom vid en hjord. Det går nog att skräddarsy lite som man vill! Annars kan du ju hålla utkik om nån ska flytta kor mellan beten eller så, så hänger jag också gärna på!
 
Sv: Träning & Tävling 2010

Nä, de flyttade det till den enda helgen på hela hösten som jag inte är hemma.. Typiskt!
 

Liknande trådar

Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
4
· Visningar
470
Senast: hamilton1
·
Hundträning Jag vill bli bättre på shejping så tänkte ta tag i det genom att träna trix som inte har med tävling att göra. Bara ha roligt och...
Svar
16
· Visningar
853
Senast: Krumben
·
Hundavel & Ras Jag startade en tråd här igår där jag ville höra folks åsikter om vilken hund som kanske passar mig. Jag hade ändå fäst mig vid en sorts...
Svar
14
· Visningar
1 619
Senast: Roheryn
·
Hundavel & Ras Nu kommer ytterligare en ”vilken ras ska jag köpa” tråd… Jag söker efter en liten, glad hund som älskar långa promenader i skog och...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
8 166
Senast: hundtant
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp