Träningsläger

S

skrocken

NU har jag kommit hem från mitt efterlängtade läger och har svårt att gå ner i varv! Helst skulle man ju vilja ut och prova precis alla smarta tips man fått! Jag har ju inte varit så där jätteaktiv på några år och det är kul att se vad som ändrats.
Det har varit inriktat på spårträning och nu är vi ett antal som aldrig kommer att råka ut för bakspår på tävling igen! Visste ni förresten att en hund kan riktningsbestämma ett spår på max 15 mm...Det gäller bara att träna på rätt sätt, så att hunden förstår att det är det vi vill. Enkelt, eller hur?
Egentligen vill jag väl inte säga något speciellt, men var bara tvungen att tala om hur kul det är med spårträning! Det är ju helt fantastiskt hur bra en hundnos är!
 
Sv: Träningsläger

Mmm jag har också varit med om en kul sak. Har inte heller landra riktigt ännu och är taggad till tusen :)

Jag har aldrig haft problem med bakspår och jag tror så klart att det är min förträffliga metod som är orsak till det :rofl:
 
Sv: Träningsläger

Berätta! Om den förträffliga metoden alltså! Gärna om den kuliga saken också!
 
Sv: Träningsläger

Skulle också behöva komma iväg på ett träningsläger, men men. Just nu är plånboken för tom. :crazy:

Är fortfarande lite sur för att jag missade helgkursen jag skulle gått för några veckor sedan. Hade blivit blodspårsinstruktör om jag kommit iväg på den. :mad: Men icke! Alltid ska det krocka med något annat, denna gång en mkt trevlig släktmiddag. :smirk:
 
Sv: Träningsläger

Egentligen är det väl ingen metod alls... Total avsakna av metod kanske? Men mina hundar får ALLTID jobba självständigt. Det har blivit mycket trampande runt runt. Jag hjälper eller påvisar aldrig spåret för hundarna. Eftersom att vi kommer från Viltspåret så jobbar man ju där med tappt. Med bruksspåret så går det ut på att hunden aldrig ska få tappt. Men om den får det någon gång, vad gör man då? Hunden är aldrig lärd att reda ut något sådant...

Sen tror jag lite i att vad som är rätt spårhåll kommer med att man jobbar med tappt. När hunden väl hittar på spåret så kommer den ofta att komma på spåret i ungefär 45-90 grader. Det beror på hur bra och systematiskt den ringar. Men det kommer naturligt efter ett tag. En evighet känns det som ibland...

Sen kör jag inte med uppletande av spår utan bara direkt påsläpp, detta också för att nöta in vad som är rätt håll. En hund som spårar 50% av gångerna fel kommer aldrig attlista ut vad som är rätt, den får ju spåra iaf... Så spårupptaget börjar jag med sent och tränar det väldigt sällan.

MEN! Sen är det ju någon undersökning också som visade att jakthundar bakspårar procentuellt mindre än andra hundar. Så det kanske är det som är grejen egentligen :smirk: Jag har begåvats med duktiga hundar och har egentligen aldrig rett ut problem med hundar som inte gör det.

Däremot så har jag försökt att prata med hundägare för att hjälpa dem på traven. Oftast är det så att de spårar bättre än hundarna... Jag har bett dem att låta hundarna jobba själv. Kanske till och med få gå frispår för att börja tänka själva. Men de kan inte släppa det. De vill att deras hundar ska spåra perfekt och kan inte med "förnedringen" att deras hundar tramsar runt runt och söker spår. De vill bara att det ska se snyggt ut. Förvem undrar jag? Det är INTE roligt att gå bakom ett sådant ekipage där man märker att föraren påverkar så mycket.
 
Sv: Träningsläger

Nej, det är inte kul med förare som försöker påverka hunden på fel sätt. däremot vill jag gärna ha ett samarbete även i spåret. Men jag kan ju inte spåra så vid tapp tex så får den förstås utarbeta det själv, med lite uppmuntran från mig.

Precis som du gjort, med direktpåsläpp oftast har jag också tränat förr. Men problemet är ju då att hunden egentligen aldrig fått LÄRA sig att riktingsbestämma... Det blir helt enkelt slumpmässigt om det blir rätt. En hund som tränats på detta sätt får ofta bakspår när det blir en tokigare vinkel mot spåret i upptagsrutan. Den är ju van att bli anvisad riktningen och gör ingen egen analys.

Det gäller att lära hunden att gå åt rätt håll, det är bara det som belönas. Något bakspår får den inte chans att gå, för skulle den vilja välja det, avbryts övningen. Bara rätt riktingbestämmelse ger belöning och fortsatt spårning.
 
Sv: Träningsläger

Nej ett direktspåsläpp blir ju alltid rätt. Jag sätter ju hunden i rätt riktning varje gång. Det blir alltså 100% rätt.

Sen i uppletande av spåret så blir det hundens erfarenhet som avgör om det blir rätt eller inte. Erfarenheten kan man ju då ge på många olika sätt. Du väljer att avbryta hunden i övningen uppletande. Jag har tvingat hunden att tappa spåret och sen leta upp det själv och så avgöra vad som är rätt eller fel. Man kan ju avbryta hunden där också om det blir fel. Så i princip är det samma sak, bara det att min metod tar mycket mycket längre tid. Å andra sidan så tycker jag att jag känner mig tryggare med det :D

Men det jag gillar är ju att hunden får arbeta och tänka själv. Jag vet att många bruksmänniskor har såååå svårt att släppa kontollen även ute i spåret ;) Jag anser att min hund samarbetar eftersom att hon apporterar allting till mig. Nej jag är ingen kontrollmänniska och kommer aldrig att bli. Kommer heller aldrig till SM...
 
Sv: Träningsläger

Naturligtvis blir direktpåsläppet alltid rätt! Men den har ju kanske inte lärt sig att själv välja riktning. Här är det alltså jag som vill att min hund själv ska jobba ut riktningen, inte att jag ska kontollera det...
Det jag menade var sedan när jag ska tävla och det blir upptag också. Det är egentligen svårt att jämföra ett tapp på ett redan taget spår och riktingsbestämning vid upptaget.
Hur menar du med att du tvingar hunden att tappa spåret? Går du av spåret själv då?
Det är så spännande att diskutera spårarbete! Kul att höra andra åsikter.
Sen funderade jag lite på vad du menade med att folk inte vill att deras hundar ska tramsa runt och söka spår? Vad menar du med att dom vill att hunden ska spåra perfekt?
 
Sv: Träningsläger

Jag låter ofta mina hundar gå på spåret direkt från sidan. De får alltså gå rakt över spåret och då får de ju först lista ut åt vilket håll de går. Tar de ett bakspår (har hänt någon gång när de varit valpar) så hindrar jag dem och stannar upp, tills de vänder upp i rätt riktning, då belöningen blir att de får fortsätta spåret.

På så sätt tycker jag att de lär sig och det blir sällan fel om de skulle trassla till det på tävling, då reder det ut det själva. Lägger mig sällan i deras spårarbete. Det är ju för sjutton de som har näsan. I spår får man finna sig i att släppa kontrollen till hunden. :D
 
Sv: Träningsläger

Man gör en återgång i spåret. Du blodar 15 m rakt ut och sen vänder du och blodar inte på tillbakavägen. Detta lägger du i en vinkel och från återången och ut till spåret så är det också ett uppehåll på 10 eller 15 meter.

Hunden går alltså rakt ut i spåret och sen så tar det slut. Då måste de systematiskt jobba sig tillbaka till spåret som finns 15 meter nedåt och 15 meter åt höger eller vänster. Det går absolut att jämföra med ett spårupptag. Om hunden ringar jämt så kommer man att komma på det med ca 90 grader (knappt).

Jo det är många som inte vill att hunden ska t.ex. ringa i vinklar. Då sätter de tillbaka hunden på spåret igen eftersom att de vill att hunden hela tiden ska gå exakt i spårkärnan. För mig är det en del i utbildningen att hundarna ska ringa. Missar de lite någon gång, så vill jag vara 100% säker på att de envist och systematiskt jobba sig tillbaka till spåret igen. Att komma bra i spårkärnan kommer av sig själv när hunden noggrant börjar att leta föremål, det är alltså inget som jag anser att jag behöver lära hunden. Jag har heller inte bråttom i träningen, utan hundarna får lära sig av sina egna misstag.

Men å andra sidan är de kanske 3 år när jag anser att de är klara. Då är ju de andra upp i EKL redan... Men seeen kan jag ta det lugnt! Det räcker med ett par spår per år. Jag undrar ju vad folk håller på med som spårar 3-4 ggr per vecka...

Men eftersom att man i bruksspåret aldrig lurar hunden av spåret så kan man ju spåra på detta sätt. Dvs träna hunden på diverse sätt att komma i spårkärnan och sen aldrig lära de att reda ut tappt.

Med många direktpåsläpp så får hunden nöta in riktingen av vad som är rätt. De får en referens. Många börjar med spårupptag innan hunden riktigt nött in det och då får du ju en hund som gör lite si och så. Ibland blir spåret kort, bakspår, och ibland blir det långt... Men hunden får många tillfällen att spåra i båda riktningarna...

Trots att "alla" tränar efter de metoderna som ni kör med så var det 50% bakspår på SM här för något år sedan... För mig känns det som att det är något som inte stämmer...
 
Sv: Träningsläger

Det tror jag är jättebra. Du är nog så pass dominant förare över dina hundar så om du gick in och styrde där för mycket så skulle det kanske bli konflikter. De händer ju ibland att det blir så...

Vi har gått viltspår nångång när det varit en bit över 20 grader. Då har min hund gått av spåret, lagt sig i en grop med vatten och pausat och sen gått upp och fortsatt att spåra som ingenting hade hänt. Ska hunden orka en hel dag så är de ju dumma som inte pausar när det behövs anser jag...
 
Sv: Träningsläger

Tippan skrev:
Trots att "alla" tränar efter de metoderna som ni kör med så var det 50% bakspår på SM här för något år sedan... För mig känns det som att det är något som inte stämmer...

Problemet är ju just att de flesta tränar efter din metod...Nästan alla SBK:are tränar med direktpåsläpp för att "nöta" in riktningen, men uppenbarligen funkar det inte riktigt eftersom det ibland blir bakspår. Det är därför jag tycker det varit intressant att lyssna på folk som tränat olika tjänstehundar, tex minhundar. Där lyckas man till 100 %! Man kan liksom inte släppa ut en minhund som bara ibland är säker...

Det går absolut att jämföra med ett spårupptag. Om hunden ringar jämt så kommer man att komma på det med ca 90 grader (knappt).

På ett spårupptag är det ju inte så ofta du kommer på spåret i 90 grader. Åtminstone i elitklass. Det är när hunden i princip måste vända och gå tillbaka som många får problem om man inte lärt den riktingsbestämning.

Men eftersom att man i bruksspåret aldrig lurar hunden av spåret så kan man ju spåra på detta sätt. Dvs träna hunden på diverse sätt att komma i spårkärnan och sen aldrig lära de att reda ut tappt.
Det fina är ju att om den går i spårkärnan och inte avviker från den så blir det inga tapp...Därför måste det optimala vara att den inte ska behöva få tapp. Nu pratar vi "i den bästa av världar" om du förstår!?
Men de flesta tränar inte så noggrant, utan gör precis som du, dvs hunden får ibland tapp som den själv får reda ut. Alla jag tränat spår med är rörande ense med dig att inte påverka hunden under själva arbetet, utan att på olika sätt göra inlärningen så bra som möjligt istället.

Obs, att jag pratar om vanliga "bruksspår" och inte IPO! Där vet jag att det florerar en del "könstigt"...Viltspår kan jag absolut inget om, så därför är det kul att du refererar till det! Jag vet inte hur långa era spår är? Det har ju också en viss betydelse när vi bestämmer oss för hur noggrann vår hund ska vara.
 
Sv: Träningsläger

GaurdianAngel skrev:
Jag låter ofta mina hundar gå på spåret direkt från sidan. De får alltså gå rakt över spåret och då får de ju först lista ut åt vilket håll de går. Tar de ett bakspår (har hänt någon gång när de varit valpar) så hindrar jag dem och stannar upp, tills de vänder upp i rätt riktning, då belöningen blir att de får fortsätta spåret.

På så sätt tycker jag att de lär sig och det blir sällan fel om de skulle trassla till det på tävling, då reder det ut det själva. Lägger mig sällan i deras spårarbete. Det är ju för sjutton de som har näsan. I spår får man finna sig i att släppa kontrollen till hunden. :D
Men om man ska vara petig, så är det ju ett väldigt "ingrepp" i deras spårarbete att hindra när de vill ta bakspår? Då talar du ju faktiskt om för hunden att du kan spåra, eftersom du vet vilken riktning spåret går.
Visst tävlade du IPO?
 
Sv: Träningsläger

skrocken skrev:
Problemet är ju just att de flesta tränar efter din metod...Nästan alla SBK:are tränar med direktpåsläpp för att "nöta" in riktningen, men uppenbarligen funkar det inte riktigt eftersom det ibland blir bakspår.
?? Har aldrig träffat på... De kör spårupptag med sina valpar och undrar varför det går så fel.

Det fina är ju att om den går i spårkärnan och inte avviker från den så blir det inga tapp...Därför måste det optimala vara att den inte ska behöva få tapp. Nu pratar vi "i den bästa av världar" om du förstår!?
Exakt!! Det är så man resonerar! Och det fungerar ju också på de spåren. Men jag skulle inte lita på en sådan hund. Man vet ju aldrig vad man kan stöta på för konstigheter.

Men de flesta tränar inte så noggrant, utan gör precis som du, dvs hunden får ibland tapp som den själv får reda ut. Alla jag tränat spår med är rörande ense med dig att inte påverka hunden under själva arbetet, utan att på olika sätt göra inlärningen så bra som möjligt istället.
De jag träffar/träffat rycker och sliter i hundarna. Stannar hundarna, sätter tillbaka de i spåret. Tillrättavisar när de går utanför.

Viltspår kan jag absolut inget om, så därför är det kul att du refererar till det! Jag vet inte hur långa era spår är? Det har ju också en viss betydelse när vi bestämmer oss för hur noggrann vår hund ska vara.
De är inte långa 600 meter bara. Ingen stor nogranhet. Det räcker att man ser älgen. Det är därför jag gick över till bruksspår för att få längre spår och en större utmaning med pinnarna. Det blev ju inte svårare eller någon mer utmaning, men det är trevligt på bruksprov :D
 
Sv: Träningsläger

Jag tänker mer på spårupptag och spår som olika saker och jag syftade på spåret för GA:s del.
 
Sv: Träningsläger

Ja, det är möjligt. Men jag har alltid tränat så och har aldrig haft sådana problem i spåret.
 
Sv: Träningsläger

Konstigt egentligen att inte viltspåren är längre! Ett skadat vilt måste väl kunna ta sig längre än så?

Jag skiljer f.ö också på upptag och själva spåret, men faktum är ju att hon går in och påverkar ganska kraftigt. Påverkan som påverkan, det är ju ändå i spårarbetet. Jag säger inte att det är fel, bara att det för mig blir motsägelsefullt.

Vi kommer nog från en varsin landsända! Här skulle nog inte många ens drömma om att rycka tillbaka en hund till spåret! I våra tolvmila (minst!) skogar vill det till att kunna lita på sin hund! Därför är det intressant att försöka komma fram till den optimala metoden för spårinlärning. Ingen jag känner tränar spårpåsläpp med sina valpar och bara hoppas att det ska gå bra! Som jag sa så är det direktpåsläpp som gäller för de flesta, men eftersom det inte heller funkar alltid, så måste man kunna träna på annat sätt. Visst skulle det väl vara kul att kunna vara stupsäker på att aldrig behöva få ett bakspår mer?!
Därför var det kul att höra någon som kaxigt nog menade att detta inte var någon omöjlighet.
 
Sv: Träningsläger

Menar du att dina hundar aldrig tar bakspår?
 
Sv: Träningsläger

Ja visst är det. Det var därför jag lade av. Det är löjligt. Men vissa detaljer gillar jag... Man är flera som går ut och vissa saker ska ju vara verklighetstrogna. Tempo och så. Domaren är med hela tiden och ser hela hundens spårarbete och dömer efter det. Det är faktiskt kul... Helst när man vet att vissa ägare spårar bättre än hundarna ;)

Nej som sagt. Rutin motverkar bakspår och rutin får man ju på olika sätt. Jag har aldrig satt ord på det innan, eller knappt ens diskuterat det. Men rutin ska bli mitt nya ord :D

Ja det var väl du som kaxigt sa att du aldrig mer kommer att få det på prov! Jag sa bara att jag aldrig haft problem med det, men man vet ju aldrig... :eek:
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Träningsläger

Tippan skrev:
Ja det var väl du som kaxigt sa att du aldrig mer kommer att få det på prov! Jag sa bara att jag aldrig haft problem med det, men man vet ju aldrig... :eek:
Ja, men det var sagt med viss ironi...Man ska ju orka träna på ett ganska "petimetersätt" också. Men det är kul att höra att man faktiskt kan göra inlärningen så effektiv att man slipper denna plåga! Det är så himla irriterande att veta att man har en skitbra spårhund och så får man bakspår på tävlingen och certmöjligheten är borta!

Vad gäller rutin vid spårpåsläpp, så funkar det ju uppenbarligen inte så, eftersom det blir så mycket bakspår på tex SM. Detta även av gamla ringrävar. Men, det är förstås kul att du aldrig har haft problemet!
Jag är ju lärare i SBK och har fått lärt mig att lära ut precis det sätt att träna spår som du gör. Det har ju varit det "förhärskande" sättet att se på spårinlärning. Ändå har vi såna problem med dessa bakspår! Då måste det ju vara vår inlärning som inte är tillräckligt bra! Bevisligen går det ju att träna hundar att vara 100% vid riktingsbestämning. Därför tycker jag det är kul att lära sig lite nytt sätt att se på.
 

Liknande trådar

Hemmet På senaste tiden har jag fått ett abnormt intresse för att förkovra mig i hur man bor kvadratsmart. Jag står nämligen inför det faktum...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
11 861
Senast: Snurrfian
·
Hundavel & Ras Jag sitter och funderar angående rasval på nästa hund. Även fast det är säkert ett par år bort tänkte jag börja kolla upp uppfödare...
Svar
4
· Visningar
840
Senast: Dino
·
Hundavel & Ras Hej! Min familj funderar på att köpa en hund och vi funderar på rhodesian ridgeback. Den ska vara snäll och kelig, kunna hanteras av...
2
Svar
30
· Visningar
6 624
Övr. Hund Nu kommer det en sån här skryt-tråd från min sida. I helgen som gick var jag och Hatjo anmälda till ett viltspår i Brottby anordnat av...
Svar
8
· Visningar
995
Senast: Roxer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp