Bukefalos 28 år!

Träns eller grimma vid promenad?

Sv: Träns eller grimma vid promenad?

nej, alltså jag vet inte hur det uppfattas av er andra, men jag menar inte att man ska använda starkare och starkare utrustning :eek: det är ju hemskt om man gör det :eek:
jag tycker det är jättebra att man kan leda i grimma eller helt lös eller vad man nu vill och man ska sträva efter det absolut, men jag menar, jag tycker inte man ska säga att det är dålig hästhantering bara för att man leder i träns eller så. Det handlar ju om häst och människa hur bra man känner varann och hurdan hästen är och vilken "vana" människan har etc. :)

till kimmis87 - bara för att men leder i träns behöver inte det betyda att man använder tränset. du frågar varför man skulle ha träns då, men det är ju ens eget val eller hur man är "skolad". Jag tex uppvuxen på ridskola har fått inpräntat att det ska vara träns, och kan tänka mig att många andra också lärt sig så, men som sagt så kanske jag tar grimma nästa gång nu i alla fall efter denna tråd ;)
 
Sv: Träns eller grimma vid promenad?

Mjo, så kan det mkt väl vara...

Det är väl anledningen till att så många slår sina hästar när de berömmer dem.
Jag fick oxå lära mig det på ridskola, men jag ifrågasätter allt av min natur, men alla är ju inte som mig. Många accepterar svaret "för att det är så/För att det ska vara så" som svar. Men det gör inte jag, jag vill alltid ha en anledning!

Detta gör att jag har väääldigt stora krav på tränare, och det är ganska få tränare som orkar med mitt ständig ifrågasättande.
 
Sv: Träns eller grimma vid promenad?

KL

Jag har lärt min häst att träns betyder jobb och leder henne därför alltid i träns och kedja när vi är på promenad. Gör det som säkerhetsåtgärd. Har aldrig tappat henne men har haft hjälp av kedjan när hon hoppat till, hon är stark och reaktiv.
 
Sv: Träns eller grimma vid promenad?

Tja, att det är tränskrav på dressyrtävlingar är en jäkla välgärning med tanke på hur många fullkomligt ouppfostrade kräk till djur man ser varje gång man är ute - ofta i samband med en paniskt livrädd ägare som frenetiskt sliter och drar i kedjegrimskaftet... :crazy:

Själv är jag dock less på regeln eftersom jag gillar att gå ut och beta min under meeting exempelvis och då är bettet bara i vägen. Vore ju önskvärt att folk istället satte normal grundlydnad på sina hästar anser jag - men det verkar höra till gängse norm i vissa kretsar att ha fullkomligt ouppfostrade djur som med kedjeförstärkta longerlinor, träns och dressyrspö skall få härja runt. I don't get it.
 
Sv: Träns eller grimma vid promenad?

Det du skriver om tävlingsplats stämmer inte. Man måste lasta ur i träns ja, men i distans så får man sen ha grimma på hästen i viloområdet. Himla dum regel för övrigt tycker jag, riskera lös häst för att man ska hålla på och byta fram o tillbaks, är det inte bättre att då lasta ur i grimma direkt om man anser att man klarar av det?

Och i western så måste man inte ha träns heller.


På islandshästtävlingar är det bara tränskrav vid veterinärbesiktningen. Man kan alltså lasta av i grimma och sen byta, för att sen byta igen om man vill. Jag brukar byta efter vet.bes. för då ska pållen in i hagen oftast, eller boxen.
 
Sv: Träns eller grimma vid promenad?

En häst tappar inte sin flyktinstinkt för att man ökar hästens självförtroende och dess möjlighet att behärska/minska sin rädsla.

LIA

Vissa har uttryckt det som att deras hästar aldrig blir rädda, vilket låter lite konstigt. Vanligtvis blir ju hästen lite rädd, och sen lugnar man ner den eller den lugnar sig själv tack vare förtroende för i det här fallet människan :)
 
Sv: Träns eller grimma vid promenad?

KL

På promenad har jag träns, kedja och longerlina. Har aldrig någonsin haft användning för dessa attiraljer men det är en ren försiktighetsåtgärd från min sida. För att komma till skogen behöver vi dessutom korsa en väg där hastighetsbegränsningen är 90 och folk tokkör. Vill helst inte tänka på vad som skulle kunna hända om jag tappade henne och hon sprang hem. Visst, det kan hända trots kedjan och linan men då känner iaf jag lite mer att jag gjort vad jag har kunnat.
 
Sv: Träns eller grimma vid promenad?

Det skulle aldrig falla mig in att gå med en häst i sån miljö om jag inte kan hantera den i grimma. Träns är inte ett verktyg för att hålla hästen på plats, ett bett är ett medel för finkommunikation.

Håller med absolut, men man kan ju "finkommincera" med hästen även på en promenad :) grimma är inte heller ett medel för att hålla hästen på plats, bara för att den inte sitter i hästens mun..
 
Sv: Träns eller grimma vid promenad?

haha håller med :p
tex varför ska man hoppa upp från vänster: "för att man gör det" :p bra förklaring, not :crazy:
Så det är bra att ifrågasätta saker, vissa grejer "ska ju bara vara så". Alla ifrågasätter nog vissa saker, men vissa gör det säkert mer än andra och det är ju bra :) stackars dina tränare bara :rofl: men det är bra att få sig en tankeställare ibland, man kan alltid utvecklas :D
 
Sv: Träns eller grimma vid promenad?

Fast, jag tycker inte att det finns nån som "bara ska vara så". Svaren finns, bara att man kanske måste leta lite. Och finns inte svaren så ändrar jag iaf utförandet så att man kan få ett svar!


Ett ex är varför man sitter upp på en viss sida, det har ju sin grund i det militära. Men i dagsläget så finns det ännu bättre förklaring till varför man istället ska sitta upp på båda sidorna. Trots detta så håller de flesta människorna fortfarande på med att bara sitta upp på en sida...
 
Sv: Träns eller grimma vid promenad?

Det var ju precis det jag menade ;) att man inte ska göra saker "bara för att" :crazy: men att folk gör det ändå fast man kan göra på ett bättre sätt, t.ex. leda i grimma eller hoppa upp från båda håll eller vad det nu rör sig om :crazy:
men att de kan få sig en tankeställare att varför.
t.ex. "lärde" jag de andra i mitt stall att hoppa upp från båda håll :)
och nu har ni lärt mig att man kanske ha grimma i stället för träns när man går promenad för säkerhetens skull ifall hästen sliter sig :)
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Träns eller grimma vid promenad?

tillägg: ...och att man istället för att tänka att man kanske behöver träns ifall pållen gör nåt att man bygger upp relationen mellan sig och hästen så att även en så försiktig person som jag kan "våga" ha bara grimma för att man litar på sig själv och sin kommunikation med hästen
blev lite flummigt skrivet kanske men hoppas du förstår vad jag menar :)
 
Sv: Träns eller grimma vid promenad?

Citat:
Ursprungligen postat av Cheval
Det behöver ju inte nödvändigtvis vara så att man har träns eller liknade för att man har dålig kommunikation eller är en oerfaren hästmänniska.
Man kanske aldrig har ramlat av men väljer hjälm vid ridning ändå.
Sedan måste det ju inte vara så att hästen får vild panik och skenar iväg. Allt är ju inte bara svart eller vitt som det verkar för många här. Om vi nu bortser från er som har tränat era hästar till att gå exakt på den plats ni valt och uppför sig till hundra procent och aldrig blir rädda i er närhet så kan det ju vara så att hästen springer iväg lite grann eller reser sig och har man då ett vanligt grimskaft så glider det ur handen.
Det är ju inte så heller som någon skrev att man motiverar hästen att gå med smärta.
Det är ju ändå så här de flesta blivit uppfostrade från början.
På en tävlingsplats är det otillåtet att handha hästen utan träns vilket ju borde vara av någon speciell anledning.
Jag går sällan själv på promenad med mina hästar men skulle jag det så väljer jag grimma med lång lina och kedja. Inte för att de är ouppfostrade utan mer för att det är mitt sätt att tänka säkert.
Jag upplever det som att de som leder i enbart grimma och grimskaft klankar ner väldigt mycket på de som använder träns eller liknande men inte tvärtom på samma sätt.


:bow::bow:

Allt behöver inte vara så svartvitt som det är här ibland, och jag håller också med Totola om att det är upp till var och en hur man bäst leder sin häst. Allt utifrån vilken häst man har, var promenaden ska ske, säkerhetstänkande mm mm.

Bra svar båda två! jag tycker också det är av hänsyn till de man möter att man har koll på sin häst, ALLA hästar kan bli rädda för saker oavsett hur välhanterade de är. Då vill inte jag riskera att skrämma upp andra hästar av att min kommer springande lös.
jag vill heller inte själv ha min häst lös, den kan bli påkörd eller på annat sätt göra sig illa och om risken för det minskar med träns/kedjegrimskaft så tycker jag det är självklart med det på.
 
Sv: Träns eller grimma vid promenad?

undrar vad andra tycker hur ni gör när ni går på promenad (om ni nu gör det) med er häst. Vi tänker oss att ni ska gå en runda som går i skog, på grusväg, förbi hus mm.

Grimma och grimskaft. Ifall jag ska gå med båda och den ena verkar vara extra pigg blir det träns på den.
 
Sv: Träns eller grimma vid promenad?

knapp

Oftast grimma och grimskaft eller repgrimma och grimskaft. Träns leder jag bara i om jag hoppat av på en ridtur eller är på en annan anläggning. Jag tränsar ju innan jag lastar ur hästen om jag ska rida - riskerar inte att byta till träns utomhus även om det inte är tävling.

Det här är ju hemskt icke-PK men oftast på väg hem leder jag inte mina hästar öht ;) De går med grimskaftet över halsen bara. Det gör jag dock inte var som helst, och bara på väg hemåt.

Jag har lett mina hästar 'överallt' i repgrimma, i trafik, i bebyggelse. Nemas problemas. En gång gick vi ifatt de maskinerna som lägger ny asfalt, men det var bara att snällt vänta bakom tills de kommit så långt att vi kom till grusvägen som ledde hem. Har aldrig använt kedja på mina hästar faktiskt.
 
Sv: Träns eller grimma vid promenad?

Jag har lett mina hästar 'överallt' i repgrimma, i trafik, i bebyggelse. Nemas problemas. En gång gick vi ifatt de maskinerna som lägger ny asfalt, men det var bara att snällt vänta bakom tills de kommit så långt att vi kom till grusvägen som ledde hem. Har aldrig använt kedja på mina hästar faktiskt.

Här har vi en helikopter i granngården att bekymra oss om och då känns inte grimma o grimskaft så väldigt säkert. Framförallt inte som att hästen ifråga är ganska "på tårna" ändå i vanliga fall :angel:
 
Sv: Träns eller grimma vid promenad?

Det är väl anledningen till att så många slår sina hästar när de berömmer dem.
Jag fick oxå lära mig det på ridskola, men jag ifrågasätter allt av min natur, men alla är ju inte som mig. Många accepterar svaret "för att det är så/För att det ska vara så" som svar. Men det gör inte jag, jag vill alltid ha en anledning!

Jag ifrågasätter också det mesta och tycker det är jätteviktigt. Vet jag inte hur en repgrimma inverkar så tar jag reda på det innan den ev används eller om någon alltid leder eller hoppar upp och av på vänster sida frågar jag varför osv osv. Man ska inte tro på allt man hör och inte alltid förlita sig på första bästa.
 
Sv: Träns eller grimma vid promenad?

Det här är ju hemskt icke-PK men oftast på väg hem leder jag inte mina hästar öht ;) De går med grimskaftet över halsen bara. Det gör jag dock inte var som helst, och bara på väg hemåt.

Jag kan sälla mig till icke-PKskaran och säga att jag brukar jogga med min häst helt löst, fäster grimskaftet runt halsen bara :angel: Det är dock på väl utvalda platser, även om fler och fler kvalar in till den gruppen ju mer vi flyttar gränserna.
 
Sv: Träns eller grimma vid promenad?

Jag brukar ha repgrimma med långt stumt grimskaft (även om jag bara går i skogen). Tycker att det känns bättre än träns.
 

Liknande trådar

Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 821
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
2 993
Senast: Solstig
·
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 233
Hästhantering Hej! Jag har en medryttarhäst som jag haft nu i 2 år. Han är en rätt kraftig connemara, 10 år och importerad från Irland. Jag tror att...
Svar
15
· Visningar
2 846
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Föl 2020
  • Insektsspray
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp