Trafikförsäkring släp?

B

burton

Undrar om ett släp(hästtransport) måste vara trafikförsäkrat? Hittade inget om det hos vägverket, där står det att motordrivna fordon måste vara det men inget om släpvagnar.
Jag har nämligen läst nånstans att denna försäkring inte gällde just släp.
 
Sv: Trafikförsäkring släp?

Nej, den behöver inte vara trafikförsäkrat. Om du är med i en olycka går släpet på bilens försäkring. Men om den inte är försäkrad och någon kör på den eller om du gör det själv när transporten är frånkopplad, gäller inte någon försäkring. Likaså om den blir stulen är transporten och pengarna borta.
 
Sv: Trafikförsäkring släp?

Transporten var mycket billig, det är min sambo som äger den och han tyckte inte det var lönt att helförsäkra och ville kolla om man verkligen behövde trafikförsäkra heller.
Vi använder den inte alls ofta och den står inlåst i en loge när den är hemma så därför tyckte vi att det skulle kosta mer än det smakade att ha den försäkrad om det ändå inte var nödvändigt för hästens säkerhet eller våran, i en olycka.
 
Sv: Trafikförsäkring släp?

Mina förra transporter var oförsäkrade just pga att dom var gamla och billiga, så då behövdes ingen försäkring. Nya transporten har jga dock helförsäkrat, men skador som hästen gör inifrån tas iaf inte av försäkringsbolaget, utan bara yttre skador eller om ex brandkåren måste skära sönder den för att rädda hästen vid olycka.

Kör du och du blir påkörd på transporten gäller bilarnas försäkringsbolag, eller om du kör på någon blir det likadant. Man försäkrar egentligen bara mot värdet på transporten(skada, brand, stöld osv).
 
Sv: Trafikförsäkring släp?

Det var ju bra att jag fick klarhet i detta, Tack!
Försäkring väntar vi då med tills vi köpt ett nyare släp där det skulle kännas riktigt illa i plånboken om det försvann/skadades.
 
Sv: Trafikförsäkring släp?

Förstår hur ni tänker med försäkringen.

Vill bara nämna om ni inte hunnit kolla pris så betalar vi runt 260 kr i försäkring för släpet. Ett lokalt försäkringsbolag.
 
Sv: Trafikförsäkring släp?

Nu blev det lite galet.

Om någon kör ditt släp gäleer den andra bilens trafikförsäkring.
Det är alltså den andra bilens försäkringsbolag som betalar släpets skador.

Om du råkar köra på någon annan med din bil (och påkopplat släp)
då gäller din bils trafikförsäkring. Ditt bolag betalar skadorna på
den andra partens bil och/eller personskador som uppstår.

När det gäller skador på det egna släpet som inte orsakats av någon annan bör du ha en försäkring.
Du kan antingen bara ha en delkaskoförsäkring, den ger ersättning om någon stjäl ditt släp, eller så kan du ha delkasko+vagnskadeförsäkring. Då får du också ersättning om du kör sönder ditt släp (ex dikeskörning) eller om någon galenpanna vandaliserar släpet.

Du MÅSTE inte ha någon försäkring alls på släp. Det är frivilligt.

Frasse
 
Sv: Trafikförsäkring släp?

Tack, det var så jag menade..Tur att någon korrigerar mej. :) (småbarnsförälder som aldrig får sova mer än tre timmar i sträck..)
 
Sv: Trafikförsäkring släp?

Dragbilens trafikförsäkring gäller.
Jag vill passa på att tipsa om att F*l*s*m är det enda (som jag kunnat hitta) försäkringsbolaget som täcker skador orsakade av hästen!
Jag har precis försäkrat vårt nya släp o det blir inte mycket dyrare än en "vanlig" försäkring. Helt klart värt det, särskilt om man har en kärra som e värd nåt.
 
Sv: Trafikförsäkring släp?

Pratade med dom och det gjorde dom inte, enbart skador i samband med en olycka fick jag till svar..
 
Sv: Trafikförsäkring släp?

Det var det dom sa att det gäller bara om räddningstjänsten är där och tar sönder transporten. Som det står att hästen går över bommen och räddningstjänsten behöver plocka sönder den för att få ut hästen, då gäller den. Dom "vanligaste" skadorna ex krokig mellanvägg, sönder sliten gummimatta eller en trasig vägg som en häst tagit sönder under färd gäller fortfarande inte. När jag pratade med dom sa dom att om dom skulle ersätta sådana skador skulle premierna bli så höga att ingen ville ha försäkringen.
 
Sv: Trafikförsäkring släp?

Då har jag blivit luuuuurad. Ska ta dem i örat på tisdag!! Till o med mitt vanliga försäkringsbolag rekommenderade mig att ta F-sam för att deras försäkring var den enda som tog skador orsakade av hästen.
 
Sv: Trafikförsäkring släp?

*knapplån*
Jag var lite glad att jag hade försäkring när jag körde emot grannens kulhandske med mitt egna släp och kvaddade glasfiberstänkskärmen. Har också tänkt att det försäkringen är lite onödig men vips är olyckan framme...
/nocke/
 
Sv: Trafikförsäkring släp?

Om man lämnar in transporten hos vissa kan man få hjälp att "fixa" att transporten varit med i en olycka, även om hästen har orsakat inre skador pga nåt annat. Ex att man kört i ett dike och hästen blivit orolig. "Mitt bolag" som jag bytte till efter en inre skada på mitt släp som var 6v gammalt(totalkvaddat invändigt), sa att dom brukar ta sådana skador om man har många försäkringar hos dom. Vi har nu hus, djurena (hästar, katter via A****), oss(sambon, jag och sonen)4 bilar och transporten hos dom, så vi är ju lite av storkunder. Vi flyttade från bolaget där vi hade transporten förut och tog med oss alltihopa.. Det var då jag pratade med F*****, om dom kunde erbjuda en komplett transportförsäkring skulle vi flytta över till dom, men eftersom dom inte kunde göra det eller tänka sig att ta sådana skador fick det vara..
 
Sv: Trafikförsäkring släp?

Försäkringen täcker INTE invändiga skador som orsakats av häst så ingen tror det.
Det var på tapeten i Ridsport för några år sedan och inga försäkringsbolag täcker dessa skador.
 
Sv: Trafikförsäkring släp?

Kan tillägga att släpförsäkringar är väldigt billiga per år, någon hundralapp bara. Det betalar jag glatt för den extra tryggheten...
 
Sv: Trafikförsäkring släp?

Har du kollat upp hur det var med försäkringen? Har vi vimsat eller? (jag och säljaren)
 
Sv: Trafikförsäkring släp?

Du, dom blev så "glada" på folksam för att vi teckna en försäkring där så det ringde en kille hit o ville komma o "prata försäkringar". Min sambo (som aldrig kan säga nej) svarade i telefonen tyckte att det fick väl gå bra. Så det ska bli roligt att träffa denna försäljare... Han kommer imorgon. Jag tror jag ska fråga honom lite om deras försäkring som täcker skador orsakade av hästen på hästtransporten....;)

Jag tror säkert att det är precis som du säger. Jag blir så irriterad. Det enda man kan vara säker på e att dom (försäkringsbolagen) lurar en. Fast man tycker att man försöker kolla upp vad det är som gäller. Jag pratade ju med en dam där när jag tecknade försäkringen o jag frågade ju just om skador orsakade av hästen eftersom de skulle vara det enda bolaget som täckte sådant. Då menar jag inte små skavanker eller slitage, utan om hästen förstör transporten så att den ej e användbar typ. Inte sa hon att räddningstjänsten måste komma o förstöra transporten ännu mer... I deras försäkringsvillkor som de skickar ut står ingenting om skador orsakade av hästen överhuvudtaget.
Jag tänkte väl inte efter ordentligt, det lät ju så bra. Men det är ändå konstigt tycker jag att inget bolag ens erbjuder en fullvärdig försäkring, det borde ju vara upp till konsumenten att avgöra om det är värt det... Nu e inte jag så insatt i vad det kan kosta att laga en vägg eller liknande, men nog borde det gå att försäkra sig. Kärran e ju värd en del.
 
Sv: Trafikförsäkring släp?

Min skadade vägg kostade 15000kr att laga.. Och transporten värd 80000kr.. Precis det står inte i villkoren.. Men fråga gärna, jag skulle mer än gärna vilja ha svar med. Så snäll skriv vad dom sa.;)
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag hittar en del gamla inlägg gällande uppkörning för BE med hästtransport men jag är intresserad av erfarenheter från mer närtid. Jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 818
Senast: Mia_R
·
Utrustning Vi kommer ev bli med släp inom snar framtid, har bara hyrt innan. Vad är extra viktigt att kolla upp innan/fråga om? Min kompis päron...
Svar
1
· Visningar
966
Senast: Buzzter
·
Hundhälsa Någon som haft en ung valp med DM -schäfervinglighet? Har en schäfervalp hos mig 16v, vinglig, tappar lätt balansen, kan ramla, släpar...
Svar
8
· Visningar
881
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 038
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp