Trafikförsäkring släp?

Sv: Trafikförsäkring släp?

Du ska få en rapport. E det någon särskild fråga du vill att jag ska ställa. Konkret lixom?
 
Sv: Trafikförsäkring släp?

Så här ligger det till med transport, du behöver ingen trafikförsäkring för transport. Blir du påkörd av ett annat fordon, så är det dennes försäkring som skall gälla om detta fordon var vållande.

MEN om du själv kör av vägen, och transporten blir skadad får du nada för den. Då ersätts endast bilen, och inte släpet. Så en försäkring på släpet, då ersätts även uppkomna skador på den vid en avåkning. Likaså om ditt släp är orsak till en annans olycka, då får du ersätta kalaset själv eller dennes självrisk om den inte är försäkrad.

Skador invärtes orsakade av hästen, här gäller olika från bolag till bolag.
 
Sv: Trafikförsäkring släp?

Ersätts skador uppkomna av hästen? Vid i och ur lastning? Vid transport? Vid olycka? Om en häst har sönder utsidan av transporten, ersätts det då? Det var ungefär det jag skulle vilja har svar på. Dom frågorna ställde jag till dom försäkringsbolag jag ringde till och fick olika svar.
Lycka till!
 
Sv: Trafikförsäkring släp?

Det som krånglar till det hela lite är att det är en självrisk per skada.

Ett hästsläp brukar ha en massa småskavanker, lite små sparkskrap och revor.

Det kan vara svårt att visa att släpet skadades vid ETT tillfälle = en självrisk. Självriskerna brukar ligga på något eller ett par tusen varför hästrelaterade olyckor nästan aldrig under stiger självrisken.

Om det händer en stor olycka och det går att visa när den hände bör skadan oavsett bolag gå på vagnskadedelen i släpförsäkringen.

Ja just ja, skadan skall skett utanpå fordonet (släpet).

Åh, vad krångligt det låter.

Låt säga att hästen lastats ur och får ett tokryck och sparkar sönder transporten då bör det gå på vagnskade försäkringen.

Frasse Försäkringsnörd
 
Sv: Trafikförsäkring släp?

Han som var här visste ingenting om släpvagnsförsäkringar, men han har lovat kontakt med någon som vågar säga hur det är. Men jag har hittat detta o jag läser det som väldigt klart o enkelt att det gäller precis så som du säger.

http://wpy.observer.se/wpyfs/00/00/00/00/00/05/C7/C5/wkr0019.pdf

Jag funderar på om det verkligen e värt att betala mer för "det lilla". Jag känner verkligen inte att det är en superbra försäkring som dom vill få det att låta som.Jag känner det som att de största riskerna e att hästen orsakar skador på släpet utan att den sitter fast så att man måste tillkalla räddningstjänst för att få ut den eller att man råkar ut för en trafikolycka. Den information jag har nu e att en "vanlig" släpvagnsförsäkring (Län.Fö.) täcker skador på släpet i samband med trafikolycka. Jag har även där bett att få bli kontaktad av någon som verkligen vågar svara på hur det är.
F-sams försäkring kostar ju liter mer, men det är ju ändå inte dyrt. Men om man tänker procentuellt hur mycket mer den kostar så bli siffran ändå rätt hög.

Jag återkommer när jag har fått några bra svar.
 
Sv: Trafikförsäkring släp?

Mitt släp är försäkrat hos Lä Förs.. En helförsäkring, men har allt annat där med, hus, bilar, oss osv.. så jag ger inte många hundra om året på den. Är man storkund är det alltid lättare att få hjälp om nåt händer, man är lite mer "värd" i premier. Verkar annars vara marginell skillnad på försäkringsbolagena.(förutom premierna)
 
Sv: Trafikförsäkring släp?

Boj skrev:
Likaså om ditt släp är orsak till en annans olycka, då får du ersätta kalaset själv eller dennes självrisk om den inte är försäkrad.
Jag kanske missuppfattar det du skriver, men visst är det så att trafikförsäkringen täcker skador du orsakar andra. Även om det är släpet som orsakar skadan. Det går ju på dragbilens trafikförsäkring.
Ytterligare föräkringar har man för sin egen skull.
 
Sv: Trafikförsäkring släp?

En försäkring hos LF skulle kosta oss ca 450 o hos F-sam kostar den ca 650 kr. Det är inte mkt pengar men jag känner mig lurad av F-sam som lovade så mkt men sen visar det sig att det extra dom ersätter är så himla lite. Tycker du att risken e stor att hästen måste skäras loss ur transporten utan att det inträffat en trafikolycka? Jag känner för att sätta den i LF där vi oxå har många andra bara för att markera. En piss i havet för dom kanske, men jag tycker inte det är så outstanding att ersätta skador orsakade av hästen endast i de fall F-sam beskriver.
 
Sv: Trafikförsäkring släp?

Vad jag fattade av LF så ersätter dom om räddningstjänsten behöver ta sönder släpet för att få ut hästen.. Det var dom förklarade för mig.Men det bästa kanske är att höra efter med dom för säkerhets skull. Visst det gäller bara 200kr, men dom kan man ju har roligare för.

Detta är taget från deras (LF)hemsida om Helförsäkring:

Helförsäkring



Helförsäkringen täcker samma situationer och omfattar samma utrustning som halvförsäkringen, men med skillnaden att den också täcker vagnskador.

Vagnskada
Du kan få ersättning för skador på din släpvagn vid trafikolycka, skadegörelse eller vid yttre olyckshändelse, även om du själv skulle råka orsaka olyckan. Till sådana skador räknas bland annat kollision, dikeskörning och skador när släpvagnen transporteras på tåg eller båt.

Har du helförsäkring och råkar ut för en kollision behöver du bara kontakta oss, oavsett vem som orsakat olyckan.
 
Sv: Trafikförsäkring släp?

Jag har fått samma information som du från LF. Så länge det handlar om en trafikolycka så lagar dom släpet. Men skador hästen orskar i andra sammanhang e det lite värre med.
Men F-sams specialare e ju endast att de ersätter om hästen sitter fast så allvarligt att man inte kan få ut den utan hjälp från räddningstjänst. Det tycker inte jag e värt nåt. Att det ska hända så utan att det är en trafikolycka verkar väldigt liten risk. Som tur va hade inte betalningen gått från mitt konto till F-sam så jag kommer att ta LF istället.
 
Sv: Trafikförsäkring släp?

ZorréZaid skrev:
Jag kanske missuppfattar det du skriver, men visst är det så att trafikförsäkringen täcker skador du orsakar andra. Även om det är släpet som orsakar skadan. Det går ju på dragbilens trafikförsäkring.
Ytterligare föräkringar har man för sin egen skull.

Förutsatt att transporten är fastsatt på bilen ja, men är den frånkopplad så får man stå för kalaset själv. Har ett färskt exempel på det som min kompis fixade till, hennes släp frånkopplad kom i rullning och landade mot en annan bil. Ingen försäkring på släpet, gjorde att hon fick betala i detta fall självrisken till den andra bilägaren. Har man otur så är inte motparten helförsäkrad, då kan det bli ruskigt dyrt.
 
Sv: Trafikförsäkring släp?

Vilken osis!! Vet du om bilägaren sa som det var till sitt bolag eller kom släpägaren o bilägaren överrens om att släpägaren skulle betala självrisken? Jag vet inte riktigt hur det funkar men borde inte bilägarens bolag haft intresse att få in pengarna det kostade att laga bilen om det inte var deras kund som var vållande? Hade din kompis kunna utnyttja sin hemförsäkring (ansvarsdel) i detta fallet. Jag vet inte om du kan svara. Men du verkar ha lite koll så jag frågar:). Det är lite intressant sånt här.
 
Sv: Trafikförsäkring släp?

Jag får tacka för att du påpekade detta kring F-sam. Undra vad jag ska göra med alla pengarna jag sparar;)
 
Sv: Trafikförsäkring släp?

Det var så lite så;) Ja vad får man för ett par hundra.. 4 pizzor, 2½ säck betfor.. ;) NÄ, skämt åtsido, många bäckar små..
 
Sv: Trafikförsäkring släp?

Man hade kontakt med bilägarens försäkringsbolag, plåtskadan gick på försäkringen så därför slapp hon undan med endast självrisken. I detta fall hade ju faktiskt bilägaren en vagnskadeförsäkring, jag ryser dock om man råkar ut för det när ingen vagnskada finns.

Det blev ju aldrig aktuellt att fråga om någon drulleförsäkring, men det är ju möjligt att en sådan finns men det har jag inte frågat.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag hittar en del gamla inlägg gällande uppkörning för BE med hästtransport men jag är intresserad av erfarenheter från mer närtid. Jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 812
Senast: Mia_R
·
Utrustning Vi kommer ev bli med släp inom snar framtid, har bara hyrt innan. Vad är extra viktigt att kolla upp innan/fråga om? Min kompis päron...
Svar
1
· Visningar
966
Senast: Buzzter
·
Hundhälsa Någon som haft en ung valp med DM -schäfervinglighet? Har en schäfervalp hos mig 16v, vinglig, tappar lätt balansen, kan ramla, släpar...
Svar
8
· Visningar
881
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 036
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp