Träning av vallhund.

*Gotlandsrusset*

Trådstartare
Mina föräldrar bor bara ett stenkast ifrån en känd (och ökänd) vallhundstränare. Idag hörde vi hur h*n började valla får och h*n gapade/skrek på hunden (som troligtvis gjorde fel eftersom de slutade med att fåren sprang omkring i mina föräldrars trädgård.)

I samband med h*n gapande hördes ett vinande ljud, tänker typ lång piska. Är detta något man använder sig av?

H*n visade sig inte mer utan en annan person fick ta över med sina hundar.

Att man måste vara högljudd när man vallar är fullt förståligt.(dock kanske man inte behöver skrika svordomar och saker som: är du helt jävla dum i huvudet till hunden)

Fick lite ont i magen av tanken att hunden blir slagen av en pisk :(

Men jag kan INGENTING om vallning så tänkte jag frågar här. Kan det varit något annat jag hört?
 
En pisk är ett ypperligt verktyg för visuell avledning eller som ljudavledning för att slippa gapa och skrika. Den ska självklart INTE användas mot/på hund eller får!! Precis som du säger kan det ibland vara nödvändigt med en stark röst under utbildningen, eftersom vi dels kan behöva bryta igenom en väldigt hög arousalnivå och dels bara har röstlägesförändringar för att styra tillgången på belöningen. (Ett rungande "LIGG!" avbryter ett felaktigt beteende, ger en instruktion om vilket beteende vi vill se istället och kan beroende på trycket i rösten vara lugnande eller korrigerande tex).
 
Förövrigt, ökänd vart och varför? Jag reagerade för några år sedan på en instruktörsträff, på att det pratades om att man ska tänka på hur träningen ser ut/låter för omgivningen, för att undvika konflikter med folk som inte förstår vad de ser/hör. Inte för att det kan finnas bättre pedagogiska lösningar... (Sen är det mänskligt att göra fel, vissa lägen kräver brandsläckning(en långlina som går av tex) och om man inte vet att störningen av pisken inte lärs in med våld så kan det ju se rätt triat ut med svingande pisk som gör att hunden hukar....)
 
Förövrigt, ökänd vart och varför? Jag reagerade för några år sedan på en instruktörsträff, på att det pratades om att man ska tänka på hur träningen ser ut/låter för omgivningen, för att undvika konflikter med folk som inte förstår vad de ser/hör. Inte för att det kan finnas bättre pedagogiska lösningar... (Sen är det mänskligt att göra fel, vissa lägen kräver brandsläckning(en långlina som går av tex) och om man inte vet att störningen av pisken inte lärs in med våld så kan det ju se rätt triat ut med svingande pisk som gör att hunden hukar....)

Fullt förståligt, hade själv tyckt de såg hemskt ut iom att jag inte är insatt.

Pmar dig!
 
Lämnar expertisen till Migo, tänkte dock bara inflika att hundar inte pratar som vi gör, därmed behöver man inte må dåligt för att någon svär åt sin hund. Hunden hör tonläget och ljudet, inte ordets betydelse människor emellan. Personen hade likabra kunna stå och skrika varunamn från Biltemas senaste katalog och det hade haft samma innebörd för hunden som ramsan med svordommar.
 
Lämnar expertisen till Migo, tänkte dock bara inflika att hundar inte pratar som vi gör, därmed behöver man inte må dåligt för att någon svär åt sin hund. Hunden hör tonläget och ljudet, inte ordets betydelse människor emellan. Personen hade likabra kunna stå och skrika varunamn från Biltemas senaste katalog och det hade haft samma innebörd för hunden som ramsan med svordommar.

Jo jag vet men mina barn (speciellt 3 åringen) tyckte det va väldigt obehagligt. Hade låtit bättre om h*n skrek om bananer eller nått för alla inblandade :)
 
Lämnar expertisen till Migo, tänkte dock bara inflika att hundar inte pratar som vi gör, därmed behöver man inte må dåligt för att någon svär åt sin hund. Hunden hör tonläget och ljudet, inte ordets betydelse människor emellan. Personen hade likabra kunna stå och skrika varunamn från Biltemas senaste katalog och det hade haft samma innebörd för hunden som ramsan med svordommar.
Enig. Det jag kan tycka mig se är dock att vi, när vi svär, själva går upp betydligt mer i affekt än om vi säger "vänligare" saker.

Min favoritinstruktör här i S kan tex utbrista "Men herre Jesus, vad är det du har tänkt göra nu då!?" när hunden för tredje gången provar att gå in i "väggen" av stoppkommandon ;) Det går alldeles ypperligt att förmedla missnöje och ogillande utan att själv låta sig dras med känslomässigt.
 
Förövrigt, ökänd vart och varför? Jag reagerade för några år sedan på en instruktörsträff, på att det pratades om att man ska tänka på hur träningen ser ut/låter för omgivningen, för att undvika konflikter med folk som inte förstår vad de ser/hör. Inte för att det kan finnas bättre pedagogiska lösningar... (Sen är det mänskligt att göra fel, vissa lägen kräver brandsläckning(en långlina som går av tex) och om man inte vet att störningen av pisken inte lärs in med våld så kan det ju se rätt triat ut med svingande pisk som gör att hunden hukar....)

Känner igen det där. Det är samma med skyddet.
 

Liknande trådar

Småbarn Jag fick en smärre chock när jag hämtade barnet på förskolan i dag. Det var vid 16-tiden och förutom mitt barn var det fem eller sex...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
6 530
Hundhälsa Hejsan, Jag har en snart 7 års gammal blandras tik som jag har haft olika problem med nästan hela hennes liv. Det började med att...
Svar
17
· Visningar
2 671
Senast: em-pirre
·
J
Hästmänniskan Idag så skulle det lastas hästar i stallet och det innebärde ett antal problem. Den ena hästan som i normala fall brukar va okej att...
Svar
12
· Visningar
1 994
Senast: Sasse
·
Övr. Hund Jag vill berätta för er om en mycket speciell hund. En Finsk lapphund kom till oss den 25:e September 1997. Jag satt hemma hos min...
2
Svar
25
· Visningar
3 376
Senast: Disen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp