Bukefalos 28 år!

Transport igen

lil-sis

Trådstartare
Har läst på lite om djurskyddslagen och så.

Räknas hästar som tamdjur?

Det står nämligen att man kan transportera tamdjur i "bakluckan" på bilen förutsatt att man från framsätet kan se djuret hela tiden.

Me det som "grund" så borde jag alltså egentligen kunna köra min fölis i skåpet på pappas skåpbil eftersom det finns ett fönster så man ser in bak?

(Nu skulle jag inte göra det ändå, finns ingen direkt ventilation).

Men rent "tekniskt" bör det alltså vara okej? Om man markerar bilen med "hästtransport"?

Vikten klarar ju bilen också och föl får ändå inte bindas.
 
Sv: Transport igen

Jag har för mej att häst räknas som ett vilt djur.
Om man tänker på det där om en häst "skadar" en bil får ändå bilägeren ersätta det för hästen räknas som ett vilddjur. :idea:
 
Sv: Transport igen

ja det stämmer att hästar räknas som vilt djur óm tex en häst skadar en bil, så då är det bilägaren som får betala för skadorna, men däremot räknas inte hästar som "tamdjur", så du får inte köra fölingen i bilen... :D
 
Sv: Transport igen

Hur hade du tänkt lösa ventilationen? Hästar även i små format drar ju betydligt mer kubik luft per minut än folk
 
Sv: Transport igen

Jag vet en som körde en liten shettis i sin 4-hjulsdrivna, stora combi. Halmbalar runt "väggarna", sedan LYFTE några karlar in hästen! Men jag såg inte hur de fick ur honom?! :confused:
Men om det var lagligt eller inte, det vet jag däremot inte.

Har du köpt ny häst? Spännande, vad är det för pålle?
 
Sv: Transport igen

Jag har kört en shettis i en WW-buss en gång men då var alternativet självdö i tarmvred eller till djursjukhus snabbt som fan.
 
Sv: Transport igen

Jag vet en travtränare som kör sina hästar i en typ "handikappbuss". Vet inte hur jag ska förklara, mindre är linjetrafiksbuss och större än minibuss. Tror han får in tre hästar i den. :D
 
Sv: Transport igen

Jag har sett skräckexemplet att ett halvblod på fyra år blir transporterad i en vanlig skåpbil eller vad det nu heter. En sån där som många elektriker/rörfirmor har. DET var inte kul att behöva se.
 
Sv: Transport igen

Har kört en 1årig minishetis i hundburen på en kombi..
(han var ganska sjuk så kan sov hela vägen hem)
Skulle ju inte göra det när de är friska och stökar runt.
 
Sv: Transport igen

Ett litet connemaraföl, 2 månader igår. Mamman har fått 43p på Riks 2002 och hon har en syster som är ett år äldre (helsyster, finns två halvsyskon också) som är väldigt välutvecklad. Så den blir förhoppningsvis bra. Mamma har 9p på traven och pappa har bra index på nedärvning av traven.

<- bild på bebis.

www.geocities.com/lowiscallawind

Förmodligen kommer bäbis att få sällskap i transporten av det äldre sto som hon ska få som mentor.
 

Liknande trådar

Utrustning tycker att det mer och mer börjar komma transporter med mörka färger nu. förr var man ju lite emot det för det blev så varmt i dem. men...
Svar
7
· Visningar
3 879
Senast: FingalZonett
·
D
Utrustning Ni som har kamera i eran transport. Hur fixade ni strömkällan till den? Jag har en transport som är från runt milleniumskiftet. Och jag...
Svar
7
· Visningar
6 154
Senast: Hippokondriker
·
N
Träning Hej på er alla hästvänner ute i världen, Jag har nyligen gått en kompetensbevis kurs som behövs numera för att kunna transportera...
Svar
8
· Visningar
1 449
Senast: boccia
·
P
Utrustning Många hästägare har ju minst 20 olika sårrengöringsmedel, 10 olika typer av bandage och 15 olika salvor i sjuklådan samt 7 olika bett, 6...
2
Svar
32
· Visningar
3 064
Senast: Graendal
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp