Bukefalos 28 år!

Transportera unghäst lång sträcka

viv

Trådstartare
Har köpt en unghäst (2 år) i Stockholm, ca 50 mil enkel resa hemifrån.
Tanken är att hämta hem henne till helgen om vädret tillåter.
Hon har tidigare åkt släp, både med och utan sällskap och det har inte
varit några problem enligt nuvarande ägare.
Men jag har ändå lite tankar och funderingar om detta. Det är ju som sagt
50 mil. Vad ska jag tänka på? Stanna och lasta ur och låta henne röra lite på
sig efter halva resan? Tänk om vi inte får på henne igen :confused:
Hö att äta i transporten hela tiden? Vattenpauser?

Alla tips och erfarenheter tages tacksamt emot!
 
Sv: Transportera unghäst lång sträcka

Med tanke på väglaget som råder i hela Sverige just nu så skulle jag skicka hästen med lastbil.
I transport så ger jag dem ensilage, inte hö att äta för dammets skull samt för att de ska få fukt. Jag stannar o vattnar med betforvatten efter 2-3 timmar beroende på vilken väg jag kör. Kör jag Sthlm - Jönköping så har jag kört nonstop till Gränna och stannat där. När vi kör ner unghästar till Öland så lastar vi om i Linköping på Valla till ny transport. i sådant fall stannar vi inte innan dess. Vi har kamera i släpet när vi kör långt.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla som är vana vid unghästar - jag skulle behöva lite råd och tankar om hur bäst förbereda att transportera en unghäst en lång...
2
Svar
27
· Visningar
2 241
Hästvård På lördag hämtar jag hem hästen som varit på foder några år. Det kommer bli en resa ca 30 mil för hästen, och tyvärr ska det ju vara...
2
Svar
38
· Visningar
3 461
Senast: Pudlan
·
Övr. Katt Ja ni, lite hypotetiskt eftersom jag har en katt som får panik i bil, kan man resa långt med katt? Varje sommar reser vi till Öland...
2
Svar
20
· Visningar
3 441
Senast: mackan
·
Hästvård Jag och hästen kommer att flytta hem om två månader. Husse kör bil och hästen åker lastbil. Lastbil är bokad, men är det något särskilt...
Svar
9
· Visningar
1 761

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp