Någon som är bra på bilar? Fel på rattlås

nyttnick

Trådstartare
Min SAAB 9-3 började igår varna för fel på rattlås. Jag uppmanades att stanna snarast. Jag var nästan hemma, så det struntade jag i.
Felmeddelandet försvann och kom tillbaka och försvann igen på de ca 500 metrarna jag hade kvar hem.

Läste i instruktionsboken som förklarade att jag troligtvis inte kan låsa bilen och att den inte kommer att starta. Men den gick att låsa och den gick att starta.

Har googlat och sett att det är ett vanligt problem på just SAAB 9-3, men det verkar vara en rad olika orsaker till problemet. Alla som skriver om det är mekaniker eller hemma-meckare, så jag fattar faktiskt inte hälften som står.

Ringde Verkstad som har tid att felsöka först på måndag och tyvärr behöver jag verkligen köra med bilen i helgen.

Så - vad kan hända om jag fortsätter att köra med bilen?
Min mardröm är ju att den inte går att starta igen och att den därför inte ens kommer till verkstaden på måndag. Vad gör jag då liksom? Jag har ingen som på kort varsel kan komma och bogsera den dit.

Dessutom pratas det om att man ska använda den "vanliga" nyckeln i förardörren. Jag har ingen "vanlig" nyckel utan bara två fjärrnycklar. Borde jag haft en annan variant också?

Gammal bil och köpt av bilfirma för många år sedan, så svårt att se att jag har något att hämta där. I övrigt är bilen toppen och har varit otroligt samarbetsvillig under alla år.
 
Har du inte nyckel i fjärrnyckeln?
16754309988048475031625794330807.jpg
 
Jag har två gamla bilar och har insett att vad som helst kan hända precis när som helst (vilket det också har gjort - nu i vinter har jag fått öva på att få stopp mitt i ingenstans och promenera i över en timme för att söka hjälp), så jag har sett till att jag har assistansförsäkring. Då kan jag förhoppningsvis åtminstone ringa efter hjälp om jag blir stående nånstans.
 
Jag har två gamla bilar och har insett att vad som helst kan hända precis när som helst (vilket det också har gjort - nu i vinter har jag fått öva på att få stopp mitt i ingenstans och promenera i över en timme för att söka hjälp), så jag har sett till att jag har assistansförsäkring. Då kan jag förhoppningsvis åtminstone ringa efter hjälp om jag blir stående nånstans.
Så skönt med assistans försäkring. Tipsar även om ok backup...
 
Jag har två gamla bilar och har insett att vad som helst kan hända precis när som helst (vilket det också har gjort - nu i vinter har jag fått öva på att få stopp mitt i ingenstans och promenera i över en timme för att söka hjälp), så jag har sett till att jag har assistansförsäkring. Då kan jag förhoppningsvis åtminstone ringa efter hjälp om jag blir stående nånstans.
Jag har kontakter, så jag skulle troligtvis inte bli stående i en krissituation, men jag vill ju gärna få in bilen på verkstaden på måndag och det blir onekligen extremt mycket bökigare om den inte startar :laugh:.

Men det kanske är värt med extra försäkring? Vad är den stora skillnaden med assistans mot vanliga försäkringen?
Min vanliga skickade ju hjälp när jag behövde när jag blev stående för flera år sedan. Troligtvis min förra bil, men ändå. Och jag har haft startmotorer som dött och annat som gått sönder.

I övrigt så har denna i princip alltid rullat genom besiktningen , men det har självklart varit saker att laga på den med jämna mellanrum, så jag känner mig inte så orolig på den punkten.

Jag tänkte mest om någon kände till felkoden och om jag gör stor skada på den om jag fortsätter att köra (så länge som den startar vill säga). Eller om det är superallvarligt och att bilen bör rulla minsta möjliga.

Det pratas mest om tändningslåset, för tjock smörjolja och CIM när jag läser på forum. Men de är mer inriktade på felsökningen eller att med alla medel kunna vrida om nyckeln och starta om inte varje gång, så i alla fall en gång i taget.
 
Så ser båda mina nycklar ut
Visa bifogad fil 111890
Du kan få ut en nyckel till dörren genom att dra i öglan, där du har satt nyckelringen, rakt ut. Eller det kan jag på min iallafall.

Jag har haft samma problem med min, men det var en dag och sen har problemet inte kommit igen. Så jag kör som vanligt. Pratade med min svåger som också har SAAB och jobbar som mekaniker (dock annat märke) och han trodde inte det skulle göra något om inte problemet dök upp igen.
Jag bytte batteri i min nyckel strax efter, för den började också krångla med att låsa/låsa upp och att bilen inte kände av när jag satte i nyckeln. Nytt batteri löste det problemet, men vet inte om det hänger ihop rattlåset dock - men det var under samma period.
 
Jag har två gamla bilar och har insett att vad som helst kan hända precis när som helst (vilket det också har gjort - nu i vinter har jag fått öva på att få stopp mitt i ingenstans och promenera i över en timme för att söka hjälp), så jag har sett till att jag har assistansförsäkring. Då kan jag förhoppningsvis åtminstone ringa efter hjälp om jag blir stående nånstans.
Jag servar/repar min bil på en Autoexperten-verkstad, då ingår assistansförsäkring! :love:
 
Min SAAB 9-3 började igår varna för fel på rattlås. Jag uppmanades att stanna snarast. Jag var nästan hemma, så det struntade jag i.
Felmeddelandet försvann och kom tillbaka och försvann igen på de ca 500 metrarna jag hade kvar hem.

Läste i instruktionsboken som förklarade att jag troligtvis inte kan låsa bilen och att den inte kommer att starta. Men den gick att låsa och den gick att starta.

Har googlat och sett att det är ett vanligt problem på just SAAB 9-3, men det verkar vara en rad olika orsaker till problemet. Alla som skriver om det är mekaniker eller hemma-meckare, så jag fattar faktiskt inte hälften som står.

Ringde Verkstad som har tid att felsöka först på måndag och tyvärr behöver jag verkligen köra med bilen i helgen.

Så - vad kan hända om jag fortsätter att köra med bilen?
Min mardröm är ju att den inte går att starta igen och att den därför inte ens kommer till verkstaden på måndag. Vad gör jag då liksom? Jag har ingen som på kort varsel kan komma och bogsera den dit.

Dessutom pratas det om att man ska använda den "vanliga" nyckeln i förardörren. Jag har ingen "vanlig" nyckel utan bara två fjärrnycklar. Borde jag haft en annan variant också?

Gammal bil och köpt av bilfirma för många år sedan, så svårt att se att jag har något att hämta där. I övrigt är bilen toppen och har varit otroligt samarbetsvillig under alla år.
Får upp samma på min, kan va batteriet i larmsiren som krånglar. det felet på min i allafall. lite krångligt att göra själv, då det ska lödas. men jag gör det när det är varmare ute. jag kör med min och har gjort i 5-6 månader utan problem.
 
Affärsidéen med assistansförsäkring är att få folk att betala för den, och se’n ha finstiltat bort möjligheten att använda den.

Det kan ju tyckas vara en bra idé att assistansförsäkra sin gamla skrotbil, men har du den t.ex bara trafikförsäkrad, då kommer nån och hjälper dig - men du får betala kalaset själv eftersom du inte har uppfyllt försäkringskraven.


Det är inte för inte som villkoren är en så tätskriven A4-sida att ingen med normal vuxensyn kan läsa den.
 
Affärsidéen med assistansförsäkring är att få folk att betala för den, och se’n ha finstiltat bort möjligheten att använda den.

Det kan ju tyckas vara en bra idé att assistansförsäkra sin gamla skrotbil, men har du den t.ex bara trafikförsäkrad, då kommer nån och hjälper dig - men du får betala kalaset själv eftersom du inte har uppfyllt försäkringskraven.


Det är inte för inte som villkoren är en så tätskriven A4-sida att ingen med normal vuxensyn kan läsa den.
Jag har OKQ8s försäkring. Den tar själrisker och står för assistans. Har haft den länge och utnyttjat den ett antal gånger. både för assistans och för självrisk vid glasskada.
Är väldigt nöjd (och har inga problem med att läsa villkoren)
 
Jag har OKQ8s försäkring. Den tar själrisker och står för assistans. Har haft den länge och utnyttjat den ett antal gånger. både för assistans och för självrisk vid glasskada.
Är väldigt nöjd (och har inga problem med att läsa villkoren)
Precis både den och falk har jag. Tack vare ok:s så byter jag ganska direkt jag fått glasskada. Också skönt att tex kunna ringa bärgare om man tex får punktering även om jag utan problem byter däck hemma gör jag inte gärna det utmed vägen. Men vi har faktiskt haft även de äldre bilarna helförsäkring...
 
Det är säkert bättre att assistansförsäkra via sitt normala försäkringsbolag, än dedikerade assistansförsäkringsbolag - som jag lite otydligt talade om.

Exempelvis företaget Assistansbolaget.
Finns det någon som anlitar dem? De är ju superoseriösa med sina konstanta utskick med fakturor som är erbjudanden. Undrar hur många som i stressade situationer råkar betala för detta "erbjudande". Borde vara förbjudet att skicka ut sådant men antar att de kommer undan med att det står erbjudande på fakturan
 

Liknande trådar

Fordon Fredagen 15 september köpte jag en bil av en bilfirma. Den var nybesiktigad, kamremmen bytt, rostfri, bra sommardäck och ok vinterdäck...
18 19 20
Svar
384
· Visningar
24 983
Senast: ptr
·
Äldre kör en Saab 9-5 automat från 2000 med 2 liters turbo.....och nu är den besatt av demoner Den dör nämligen när man är ute och kör...
Svar
17
· Visningar
1 576
Senast: Tarnin
·
Äldre Hade min bil inne förra veckan på service. Helt vanlig milservice och självklart hos en Saab-auktoriserad märkesverkstad. Inga...
Svar
8
· Visningar
3 177
Senast: em-pirre
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp