Bukefalos 28 år!

Travhästar

Sv: Travhästar

jag förstår hru du menar jag tog själv över en travhäst från en farbror som hade låtit han gå på trav var alldeles mager och nu så har han ett hem hos mig och får mat och bra träning .

Ja för precis så är de för alla travhästar i hela sverige, vi ger dem ingen mat, ingen kärlek, ingen ovårdnad, dålig motion och DESSUTOM så tävlar vi med kräken och vinner MASSOR med pengar på dem. :smirk:

blir så arg på människor som bara tänker på penagr inom trav sporten och iten på hästen

(både riktat till dig och ts: )

har ni sett på div annonsidor? det finns varmblod på annons sida upp och sida ner i all oändlighet. Det är skitsvårt att sälja en travare efter tävlingskarriären som hamnar hos vettiga och förnuftiga människor.

jag är både trav och ridmänniska, jag omskolar travare, dels för att det ska finnas en chans att få dem sålda som ridhästar och dels för att få en varierad motion. men det finns hästar som man möter som man direkt känner att nej denna ska inte säljas som ridhäst. En märr som jag rider nu har en stor ridbarhet och kan bli superduktig MEN hon har en hel del som talar emot sig i skallen. skulle hon inte duga som avelsmärr(nu kommer hon göra det) så hade jag sakt åt ägaren att skjuta henne, när karriären är över. mycket humanare än att hon säljs till någon som inte klarar av henne.

allt är inte svart eller vitt, det är SVÅRT att sälja travare,Bortskänkes, symbolisk summa, långtidsfodervärd man ser ju hur dessa annonserna bara skriker: TA HAND OM KRÄKET, SNÄLLA.

travarna är ofta vettiga trevliga individer men det är inte lätt att skola om dom på ett vettiogt och schysst sätt, och ärligt talat det är ju inte överdrivet många ryttare som häldre köper en travare än ett halvblod så att säga, så dom köparna som blir kvar förutom den klicken av ryttare som verkligen har fallit för just travarna är ju dom som tycker att det är jätte praktiskt att köpa en billig brun häst.

så slakt är inte det som automatiskt väntar alla travare efter karriären, annonsidorna är ett strålande tecken för det. men vad gör man när ingen vettig vill ha hästen och man själv inte har råd att står där med en obrukbar häst? Slakt är inte så hemskt som det låter alla gånger...


har förövrigt inte tjänat en krona under mina år inom travsporten. lagt ut en jäkla massa däremot, och då är jag inte tränare.... dom har lagt ut långt mycket mer än vad jag har gjort.
 
Senast ändrad:
Sv: Travhästar

Jag är travfantast men kan förstå dina tankar om "förbrukningsmaterial". En ridhäst som inte duger i sin klass är lätt att sälja till någon ryttare som befinner sig i samma klass som hästen. Med en travare är det antingen eller liksom, kan den tävla i trav eller inte? Många avlar nog på ston med hjärtat enbart, och det är ju tokigt för själva sporten. Men, de allra flesta bedriver en väl genomtänkt avel beroende på syftet med fölet, eget bruk eller för att sälja.
Förstår inte vad du menar med att utveckla travet för att travaren är en körhäst? Den är ju främst en kapplöpningshäst!
Jag har slaktat hästar som inte varit tillräckliga för travet, och det har verkligen varit jättejobbigt, men vad skulle jag ha gjort med dem? Att sälja dom som ridhästar känns ju lika säkert som att spela roulette med en kula i omloppet, typ:( Måste tillägga att jag lagt ner både mycket pengar och tid för att få dem att fungera först, har tyvärr tagit på mig hästar som redan haft slut på chanser hos många...
Idioter finns inom alla grenar, så racka inte på travet som sport!
Måste tillägga att jag träffat en hel del trevliga halvblod genom åren, fastän de inte tilltalar mig ett dugg;) Don efter person ska det vara!
 

Liknande trådar

Avel Jag har ett sto på 14år som varit dräktig 4gånger. Första gången hon var dräktig var 2014 men då kastade hon så då betäckte man henne...
2
Svar
36
· Visningar
6 766
Senast: Masse
·
Trav Hej alla, När jag började fundera på att börja köra häst så googlade jag runt för att hitta lite information.. Tyvärr finns inte...
Svar
17
· Visningar
3 086
Senast: MayGrace
·
Tjatter Oro i Ugglebo Den lilla byn Ugglebo breder idylliskt ut sig i ängsmark med sina timrade småhus, hagar omgivna av gärdesgårdar hyser...
22 23 24
Svar
471
· Visningar
13 813
Senast: LenaH
·
Hundavel & Ras Som rubriken lyder, vad har ni för ras med er i stallet och på ridturer? Nästa hund SKA jag köpa från valp, där jag får vara med från...
2 3
Svar
56
· Visningar
7 828
Senast: Fetaost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp