Bukefalos 28 år!

Travhästar

Sv: Travhästar

och jag har fortfarande inte fått svar på mina frågor

Jag fick svar på EN av mina frågor i inlägg #83 fast det var ju inte till mig.

Har fortfarande svårt att tro att det inte finns bakomliggande anledningar till att man tar bort hästar. Det är för dyrt att föda upp travhästar för sen inte ge dem chansen utan slakta.

Lite trött på TS då jag själv måste ta bort en av mina hästar som inte håller, egenuppfödd.
 
Sv: Travhästar

Det var en hel del negativa åsikter om "ny här på buke" osv i denna tråd. Blir lite nyfiken då jag nästan aldrig är inne och svarar utan har ibland ställt frågor till alla kunniga som finns här ute. Finns det några oskrivna lagar man bör känna till innan man ger sig in i hetluften? Får man inte ha åsikter om man inte brukar vara inne och skriva? Vad är nick och vad är troll? Även om man inte själv är inne och skriver kan det ju vara så att man läser trådar med intressant rubrik:-)
Jag är själv lycklig ägare till två travflickor, som gjort sitt på banan. Underbara hästar.
 
Sv: Travhästar

Jag håller med dej. Klart som sjutton att man inte föder upp för att skicka på slakt kort senare. Om hästen inte har någon klar defekt som inte kommer att räta till sig. Jag tror ju att alla friska hästar får chansen att visa vad dom duger till innan man väljer att ta bort dom. Sedan vet ju vi som håller på med trav att långt ifrån alla kommer till start just pga av att dom inte duger inom travet av olika anledningar.
Jag hoppas ju att alla som sysslar med avel har som målsättning att få fram friska, sunda, starka och hållbara individer. Så tror jag att det är inom travaveln iaf. Dessvärre verkar det inte vara så inom en del andra raser där det avlas på vad sjutton som helst bara för att man vill ha ett föl. Och alla dessa f.d. travare som korsas hej vilt med vad som helst är ingen seriös avel. Det är min åsikt iaf. Det är ju bara att läsa på "vanliga avel" så förstår du vad jag menar.
Jag är också trött på TS och hennes påhopp på travaveln och travfolk som en homogen grupp. Visst det finns säkert rötägg även hos oss också. Men att dömma oss alla rakt av tycker jag är brist på kunskap, vetskap och respektlöst.
Men det pågår en liknande hattråd på "Körning" där TS ville ha råd och tips. Men tråden urartade, som vanligt, med travfolk i skottgluggen. Så trist.
 
Sv: Travhästar

Jo, jag menar att man kan inte använda sk "skräpston" i aveln om man vill vara seriört satsande. Då ökar risken betydligt att få en dålig avkomma.

Kalla det svammel om du vill för det är det nog :D men synd att så många tar åt sig personligen. Det var inte meningen, men om tråden fått ligga kvar på avel hade det nog varit annat ljud i skällan. Här är jag "ensam" mot några hundra traventusiaster. Här blir det ganska ojämt så att säga.
Nu är det ju så att bukefalos ÄR uppdelat i olika grenområden, som du vet. Hade tråden lagts på avel före uppdelningen så hade du fått samma respons där! Nu ÄR detta en travavelsfråga och ska då också vara på travavel.
och sen det där att en del avlar på skräp inom travet, dom flesta avlar för att få fram en avkomma med bra TEMPERAMENT, HÅLLBARHET, TALANG, SUNDHET och EXTERIÖR.. inom halvblodsaveln så tycker jag dom flesta avlar bara på talang inom hopp eller dressyr och inte avlat på bra tempreament vilket har lett till att nu är många halvblod bra hopphästar eller dressyrhästar men som har ett sämre temprament, tro mig jag har sett en del som tagit föl på sina ej ridbara (läs: korkade) märrar och hoppats på att dom ska få fram en trevlig avkomma, men det funkar inte så :crazy:
och som redan nämnt inom islandshästaveln så fortsätter man att avla på dom hästar som lider av problem, t ex spatt och eksem.. så här kan jag fortsätta i all oändlighet så slutsatsen jag drar av det här är att det inte är bara inom travet man avlar på "skit" :devil:
Och jag som har en fot i varje läger blir så himla trött på dessa fördomar - åt alla håll! Jag vet inte var ni hittar alla dessa hemska halvblod, jag träffar aldrig på dem i alla fall, inte ens i migg jobb som hovslagare...
 
Sv: Travhästar

Oj oj... snacka om att missförstå innehållet i TS tråd.

Jag har inte riktigt förstått vad TS menar så du kan väl utveckla lite?

Först var det ett allmänt påstående
Jag förstår inte vad det är för FEL på travaraveln? Varför avlar vi människor fram hästar som med stor sannolikhet inte får ett bra liv?

För att sedan gå över mer mot att det finns en person i TS närhet som h*n är kritisk mot.
när jag berättade för dig om denne uppfödare, och att jag är uppgiven över dennes sätt att handha sina djur.

TS verkar inte alls intresserad av att diskutera undermålig avel i allmänhet (se mina inlägg om t ex islandshästar som har stora problem med defekter) utan verkar mer spotta ur sig frustration över en person och då väljer TS att dra in all travavel, travsport och klankar ner på alla som tycker om att titta på trav.

Är det värre att föda upp travare som går till slakt om de inte fungerar som travhästar än att föda upp islandshästföl där det redan är bestämt på förhand att de ska gå till slakt?
 
Sv: Travhästar

Nu vill jag be er så snällt jag bara kan att sluta skicka elaka pm till mig. Jag fattar inte varför många av er måste vara så vidriga. Jag är inte ny här och jag vet hur buke fungerar med nick, troll osv men jag fattar inte iallafall hur ni kan vara så här taskiga på travsidan. Jag har försökt att sätta er in i min syn på problemt och jag har lyssnat på er och tagit till mig av era erfarenheter men det verkar ju inte finnas något problem så vad bråkar ni om. SC- Du har pm, (men det har du väll redan sett)

På travdelen av buke är det oftast mycket bra stämmning, om du inte förstår vad i ditt inlägg som har retat upp folk så bör du läsa igenom dina inlägg en gång till och tänka igenom hur du uttrycker dig.

När man går in och kritiserar uppfödningen av en hel ras med erfarenhet av en enda uppfödare och dessutom ironiserar över sporten på ett forum där många av medlemmarna "lever sina liv" för hästar och trav så får man finna sig i att folk blir upprörda. Din ton var inte trevlig från början och du får faktiskt skylla dig själv hur du har blivit bemött.
 
Sv: Travhästar

Och jag som har en fot i varje läger blir så himla trött på dessa fördomar - åt alla håll! Jag vet inte var ni hittar alla dessa hemska halvblod, jag träffar aldrig på dem i alla fall, inte ens i migg jobb som hovslagare...

då kan du komma till min skola.. halva stallet består av idioter till halvblod.. och dom använder dom till skolhästar där folk som kanske inte är så rutinerade ska ta hand om, så det är en anledning till att jag inte tycker om dom flesta halvblod och en del ridfolk.. men visst jag har träffat en del snälla halvblod, men dom flesta är något korkade.. men som sagt det var inte detta tråden handlar om så nu ska jag ta och hålla käften ;)
 
Sv: Travhästar

Det var en hel del negativa åsikter om "ny här på buke" osv i denna tråd. Blir lite nyfiken då jag nästan aldrig är inne och svarar utan har ibland ställt frågor till alla kunniga som finns här ute. Finns det några oskrivna lagar man bör känna till innan man ger sig in i hetluften? Får man inte ha åsikter om man inte brukar vara inne och skriva? Vad är nick och vad är troll? Även om man inte själv är inne och skriver kan det ju vara så att man läser trådar med intressant rubrik:-)
Jag är själv lycklig ägare till två travflickor, som gjort sitt på banan. Underbara hästar.

Jag kan bara svara för hur jag själv tolkar det om det kommer en ny användare på buke och kastar sig in i "hetluften".

Med ny användare menar jag en användare som inte gjort några (eller endast några få) inlägg tidigare. Vi kan ju ta den här tråden som exempel - Speedy Crown gjorde sitt första inlägg här. Jag menar alltså inte att en användare som har 50 inlägg är ny.

Självklart är det inget fel i att gå in i en het debatt som ny användare. Men att andra användare blir lite misstänksamma beror lite på sättet hur man gör det. Det har ju hänt ett antal gånger att en användare som inte har fått medhåll överhuvudtaget i en tråd skapar en ny användare som "håller med".

Säg nu att man verkligen är en ny användare. Då kanske man inte har koll riktigt på Internetjargongen här på buke. Som vad t ex nick, troll och TS betyder. Det var väl mest därför jag blev lite fundersam på SC (=Speedy Crown) i den här tråden. Men det är väl mycket möjligt att Speedy Crown inte var samma användare som TS. Men hur som helst blir man väldigt misstänksam i ett sådant fall när SC dels går in och försvarar TS på det sättet som h*n gör (se SC:s inlägg) och dels använder sig av förkortningar som "TS".

Nick = nickname (dvs användarnamnet)
Troll = användare (oftast med ett lågt antal tidigare inlägg) som startar trådar med konstiga frågeställningar för att provocera
TS = trådskapare (dvs användaren som startar en tråd)
 
Sv: Travhästar

hmm... skräp & skräp.. har en valack e Supergill & mf.Valley Victory & uppfödd på ett av landets större travstuterier, ingen skräpstam men ses förmodligen i sammanhanget som en skithäst. Hade nog varit slaktad nu om inte jag gett mig tusan på att få honom på rätt väg.. Den andra jag har är e.Indus(travaren) & mf.Texas, amatöruppfödd,sedd som skräp men bevisat motsatsen. Så hur i hellgårda ska man kunna veta i förväg vilket sto som ger en bra avkomma? Min egen-uppfödda är nu 2 år, fin som tusan hos sin nya ägare/proffstränare fram tills lösa benbitars operationen i hasen.. den har hon ont utav, vilket förmodligen kommer göra att hon går till slakt som 2 åring då hon kommer att ha ont som fölmärr/ridhäst. är det fel??
 
Sv: Travhästar

Och jag som har en fot i varje läger blir så himla trött på dessa fördomar - åt alla håll! Jag vet inte var ni hittar alla dessa hemska halvblod, jag träffar aldrig på dem i alla fall, inte ens i migg jobb som hovslagare...

Fast där har vi oxå diskuterat tidigare, kan det vara så att du inte har skott så stora mängder travare och inte har sett skillnaden? Att du upplever ett halvblod som snällt, medans kanske en "travhovslagare" skulle uppleva den som dum? Man har liksom olika sätt att se på saker...
Och när jag jobbade på stuteri där vi tog emåt uppåt 150 ston per sommar så fanns det tre sorter vi var tvugna att använda kedja på när vi ledde, hingstar, halvblod och en del nordisar... De flesta travarmärrarna tog man en i varje hand och gick, var det någon som dummade sig i seminspiltorna så var det ett halvblod osv
Jag har oxå börjat inom halvblodsvärlden, och ser den fortfarande lite då och då och tycker att det roligt med ridhästar. Det finns mycket vettigt att hämta där oxå, men på det stora hela är det ouppfostrade hästar. Men jag tror att det till stor del beror på att man helt enkelt har tid med hästar som stökar, inom travvärlden har man inte det...
 
Sv: Travhästar

Om man nu gör en jämförelse med "din" ras, islandshästen så får man väl ändå säga att travaveln har lyckats ganska bra? Våra hästar kan gå ute hela sommaren utan kläder, behöver inte smörjas in och lider inte för att de kliar sönder sig själva. För du vet väl att kroniskt man och svans skorv (exem) är med på defektlistan? Dessutom verkar det väldigt vanligt med spatt, även det på defektlistan.

Vad är det för skräpmaterial som används i islandshästaveln egentligen?

Sent in i debatten vil jag bara svara på detta: Det är islandsimporterna som inte vuxit upp här och vant sig vid vår miljö och våra insekter som får står för den stora andelen eksemhästar. Bland de svenkfödda är inte eksem vanligare än på många andra ponnyraser och givetvis skall man inte avla på spatthästar eller svenskfödda med eksem.

Rent allmänt så är det väl så att Blå Bergen har lyckats se ett ställe med mindre bra ston och mindre bra avel och tröttnat på att se detta resursslöseri år efter år. Det kan jag ha full förståelse för. Om man har ett dåligt sto som inte håller för travet, har dåliga tider, fysiska defekter etc så är man ju mindre smart om man avlar på det istället för att slakta det, i alla fall om man vill avla en hållbar travhäst. Och det finns ju mindre eftertänksamma som avlar på lika dåliga ston inom de flesta raser. Det är höga krav på hingstarna men inga på stona. Och dumdristigt att avla på ett sto som inte har de egenskaper man vill ha på avkomman, oavsett ras. Så jag skulle nog vilja allmänt över alla raser uppmana folk till att bara avla på de ston som har deegenskaper och kvalitéer som man vill ha hos avkomman.

Vad gäller spatt på Islandshäst så har det inte baramedaveln att göra. Man kräver för mycket och för tidigt av många islandshästar och faktiskt är benpålagring i knäleden vanligare men hästen kan då också sekundärt utveckla spatt för att den helt enkelt går konstigt för att avblasta knäleden. Anledningen till benpålagring är när unga ännu växande hästear alltför tidigt tvingas lägga över sin vikt bak, samla sig och pressas långa sträckor i tölt. En vild häst har ju 65-70% av tyngden fram medan vi som rider vill förflytta tyngdpunkten bak. Men detmåste få ta tid och hästen måste hinna träna upp sina muskler, senor och uthållighet för detta. Tyvärr har många för bråttom och eftersom tölt innebär samling motsvarande piaff och passage, så undrar jag vilken annan ras som efter några månaders ridning avkrävs att gå i passage km efter km?! Hur många skulle hålla för det? Okunskap och respektlöshet gör att många hästar pressas på mer än de tål och går sönder och då talar jag om allaraser rakt över.

Jag hade en ridlärarinna för 30-35 år sedan som ondgjorde sig över travarna och att deras ryggar skulle ta skada av att flänga runt i slangtrav istället för att lära sig gå samlat osv. Som ung så trillade det ju in direkt för hon var ju duktig och kunnig och så tyckte man som hon att travsport är djuplågeri! Som vuxen har jag dock svårt att se att det skulle vara skadligare. En häst är betydligt starkare att dra än att rida och en ryttare på ryggen gör antagligen mer skada för ryggen, måste jag erkänna som hellre rider än kör. Travhästen tvingas inte heller att förflytta sin tyngdpunkt bakåt, utan den behåller 65-70% av tyngden fram. Ok, det kanske frestar frambenen mer men det är ett mer naturligt för hästen att röra sig så, fast kanske inte i trav i den hastigheten.

Sedan har jag ridit några travare själv och jag vet att de har töltanlag och ser ni på travtävling i slow motion så är den fyrtaktig! rektorn för den ansedda skolan Hólar, Eyjolfur Isolfsson, har kallat dem för världens snabbaste töltare, även om nu tölten är travaktig! I USA tävlar man framgångsrikt på travare i spektakulär tölt! Och kanske skulle en del travare aldrig travränas utan istället tränas till trevliga ridhästar med tölt! Då kunde kanske friska individer med mindre fart i få en framtid och inte slaktas! Annars anser jag att det slaktas för lite av ston med dåliga anlag för sin uppgift eller avlas på sådana för ett ändamål de inte passar till, i de flesta raser.

Hoppas nu alla tar det här inlägget rätt! Jag försöker se över gränserna. tycker det enskilda fallet är helt rätt att klaga på men tycker att det görs fel inom de flesta raser. Framför allt så är lynnet något som är viktigt att ta hänsyn till inom allaraser. Vi får inte låta oss förblindas av skönhet och talangfullhet om hästen har problem med teperament och lynne. Där har det svenska halvblodet gjort en grov miss som lett till att ett fåtal platsar på våra ridskolor i dag, som hellre väljer andra raser. Och frågan är om de inte skulle snegla på en del snälla travare istället som inte har kapacitet för travet men passar utmärkt på riskolan med ett gott lynne!
 
Sv: Travhästar

Mycket bra skrivet! :bow:
Hade en gammal travmärr efter Best Crown med Speedy Crown som farfar o Spike Hanover som morfar.
Hon hade väldigt lätt för o tölta när jag provade. Hon var väldigt lättriden, men något het o hade lätt att tölta. Hon var en väldigt trevlig häst, med ett jättefint temperament o psyke. Den snällaste travaren jag nånsin haft.
Det finns visst någon liten förening i Tyskland, som töltrider sina travare.
 
Sv: Travhästar

:rofl::rofl:

Ja du...så många travare jag tagit i var hand...t om hingstar och gått både in o ut i hagen...EN ENDA gång tog jag ett hbl samtidigt som en travare, och den gången låg jag pladask på marken :angel:
Detta är dagens sanning.......
 
Sv: Travhästar

Själv har jag gett mig på att köra in ett antal hbl. Jag har lärt mig att kalkylera med 3 ggr så lång tid som en travare. Det gäller inte bara att få på vagnen, utan all hantering runtomkring. Jag har provat med araber också och de var på ett helt annat sätt, lika lätthanterade som travarna men känsligare. Passade mig perfekt, det ska bli en flock araber hemma när jag har tid.
 
Sv: Travhästar

Araber är väldigt trevliga hästar, små men starka! Snabba som vindar, o jag kan absolut tänka mig ha en sådan. Haft en foderhäst ett sto (arabiskt fullblod heter rasen visst). Jag behövde aldrig göra ngt, utan hon satte av i skengalopp o man liksom "flög". Tjatade på förra ägarinnan att stoet kunde vara något för kapplöpningen eftersom hon var snabb o gärna länge. Distans kan oxå vara något.
Travarna är roliga att handskas med, dom är som ni säger lätthanterliga o lätta att köras in m.m.

Haft med hbl o göra, bland annat en nervös unghäst (nykastrerad) o han brukade få plötsliga ryck för det minsta lilla.....Tror han har blivit bättre idag.

Det ska vara antingen travare eller araber. Engelska fullblod har jag inga erfarenheter av. De har ju som bekant sköra hovar.....
Är det nån som vet om araber ska vara snabbare än fullbloden? Eller tvärtom?
 
Sv: Travhästar

Det var just galopparaber som jag hade nöjet att jobba med en tid. De står sig inte mot fullbloden i snabbhet. Men de är vackrare...

Som gammal galoppfantast kan jag generellt säga att sprintern bland hästar är quartern som fått sitt namn av att det är den snabbaste hästrasen på en kvarts engelsk mil, dvs ca 400 m. På lite längre distans, vi kan kalla det medeldistans är det (engelska) fullblodet snabbast. Men på långdistans, och då pratar jag inte så mycket om vår tävlingsgren distans, utan långlöp på många km och tom mil, som ofta hålls i öknen, då är det arabiska fullblodet den snabbaste och uthålligaste och hästrasen. Så vem som är snabbast beror mao på distansen.

Anette som förvisso numera bara har islandshästar men som ridit och fött upp fullblod i pytteliten skala och gillar flera andra raser också och någon gång skulle vilja ha en snäll, tölt- och akademiskt tränad, gärna svart travnordis också! Eller får det bli en minivariant av det i form av en islandshäst med den rätta Järvsöfaks-looken! :D
 
Sv: Travhästar

Ja, just det...Det är ju arabiska fullbloden som klarar längre sträckor i öknen. Dom är så VACKRA! Speciellt chokladbruna med svarta, långa manen o svansen! :love: Min förra foderhäst var brun med svart man o svans. Inga tecken. Min drömhäst bland dom arabiska fullbloden!
Kommer nog aldrig bli så, men vem vet, jag kanske hittar tillbaka min gamla foderhäst!? :idea: Hon hade löpstam vad jag har fattat.
Längre bak i stammen ska hennes släktingar ha härstammat från arabiska länder. Men det är väl vanligt??
Svarta arabiska fullblod är oxå snygga, men jag föredrar bruna!
 
Sv: Travhästar

Exakt ALLA TRAVARE är precis lika MYCKET värda som alla andra hästar. Folk som tycker illa om travare kränker ner alla som har travare.

Vad är det för fel på travare?
Istället för att slakta de som inte passar till travet kan man väl rida in och ha annat mycket kul med?

Jag har en travare.
Tänk inte på dig själv!

Jag vet inte om denna tråden var klagomål men jag tycker att de där lät fel.

Mvh,
Emma
 
Sv: Travhästar

Nu måste jag bara vräka ur mig vad jag känner! (Flytta tråden om moderatorn vill)
Vad är det som gör att vissa människor ger liv åt flera hästar och sedan skickar dem på slakt på löpande band?

Jag anser mig vara ganska luttrad när det gäller synen på liv och död men nu blir jag så trött på det här.
En travtränare jag har i min närhet har skickat ett väldigt ungt sto till slakt och det är bara en i högen av hästar denne sänt till döden.

Jag förstår inte vad det är för FEL på travaraveln? Varför avlar vi människor fram hästar som med stor sannolikhet inte får ett bra liv? Varför leker man med liv så här! Det finns seriösa och duktiga uppfödare som är oerhört kunniga jag vet det, men pengar lockar massor av usla människor till den här sporten.

Jag var faktiskt intresserad av att hålla på med trav när jag var yngre men det gick snabbt över då jag fick se en del av baksidan.

Kan inte dessa människor hålla sig till något annat om man bara vill ha pengar. För allvarligt talat så är de få hästar som tjänar ihop till sin egen kostnad.
Det kan väl en idiot räkna ut. (eller inte) :devil:

Jag är för en utveckling av travsporten, för vem tycker igentligen att det är särskilt spännanade att titta på ett antal bruna hästar hetsa runt en oval. Jag har fattat att travet har lite problem att rektytera yngre människor...men va konstigt :eek: (ironi)

Det vore roligare om de kunde blanda in lite "riktig" körning som delmoment t.ex. hinderkörning på tid eller att visa hästens mångsidighet genom enkla dressyrövningar med vagn.
Det skulle för det första öka travhästens värde när den slutar tävla och så skulle det bli mera "sport".
Man blir då tvungen att utbilda sin häst till en vettig individ med en meningsfull framtid.
Fast det kanske blir för komplicerat för dem som betalar sporten (spelarna) för de flesta skiter i att det är djur de ser. Bara de vinner (som de inte heller gör så ofta)

Jag har för mig att det var tal om att förbjuda travsporten för en tid sedan, det är inte det jag vill! Vi har lärt oss mycket av travets snabba utveckling, det vill jag inte förneka.
Men när ska vi människor förstå att det är levande djur vi leker med.
Man ska behandla sin sämsta häst lika bra som sin bästa.

Jag vill inte provocera bara visa min frustration. :cry:



jag förstår hru du menar jag tog själv över en travhäst från en farbror som hade låtit han gå på trav var alldeles mager och nu så har han ett hem hos mig och får mat och bra träning . blir så arg på människor som bara tänker på penagr inom trav sporten och iten på hästen
 

Liknande trådar

Avel Jag har ett sto på 14år som varit dräktig 4gånger. Första gången hon var dräktig var 2014 men då kastade hon så då betäckte man henne...
2
Svar
36
· Visningar
6 766
Senast: Masse
·
Trav Hej alla, När jag började fundera på att börja köra häst så googlade jag runt för att hitta lite information.. Tyvärr finns inte...
Svar
17
· Visningar
3 086
Senast: MayGrace
·
Tjatter Oro i Ugglebo Den lilla byn Ugglebo breder idylliskt ut sig i ängsmark med sina timrade småhus, hagar omgivna av gärdesgårdar hyser...
22 23 24
Svar
471
· Visningar
13 813
Senast: LenaH
·
Hundavel & Ras Som rubriken lyder, vad har ni för ras med er i stallet och på ridturer? Nästa hund SKA jag köpa från valp, där jag får vara med från...
2 3
Svar
56
· Visningar
7 828
Senast: Fetaost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp