Travtränare misstänkt för djurplågeri

Sv: Travtränare misstänkt för djurplågeri

Det är ju inte din uppgift heller, utan domarnas eller andra funktionärer (om du inte jobbar som det förstås). Om dessa inte fullgör sina uppgifter, vem tar tag i det?
Det är måldomarens uppgift. Och det är måldomarnämden som ser till att kuskarna följer reglerna som står uppsatta.

Redan kampen i sig bygger ju stress/hetta, så det tycker jag kuskarna borde kunna behärska. Samma med "lättskrämda" hästar. Det är ju helt enkelt upp till hästägare att se till att hästen fungerar ur olika aspekter. Ingen skillnad mot andra hästdicipliner.
OBS att detta är mina åsikter. Min erfarenhet är dessutom att hästar lätt urskiljer vem som låter och därför inte borde bry sig så mycket om andras ljud.
Jag kan inte riktigt förstå ditt resonemang...

Men din sista mening måste jag få säga en grej till.
Jag körde en femåring på banan en gång. Det var första gången på väldigt länge hon fick gå där. Vi körde i klunga vars hästen som vi skulle anpassa våran fart till låg bredvid mig. Tjejen som körde hade noll koll på hästen och satt ständigt och smackade. Vem fick ta skiten? Jo, det var jag. Det resulterade i en väldigt het häst som la tungan över bettet.

Aha, då borde det alltså gå att använda röst men inte piska till drivning? :)
En seg eller lat häst vill inte springa. Varför tvinga den med våld eller hot om våld? Medicinen borde väl vara att man gör springandet roligt för hästen? En "seg" häst kan ju dessutom vara lite "ofrisk" vid tillfället.
Det finns oftast dom hästar inom travet som blir väldigt loja om dom går ensamma, händer det på ett upplopp så stannar dom. Finns även andra hästar som inte alls gör mer än vad dom behöver och det är sånna som jag kallar lata. Dom gör sitt jobb, men det är på gränsen att det är för "lite" som görs. Sånna hästar kan vara svåra att få igång, titta ex på Commander Crowe. Den hästen älskar att springa, men han gör absolut inte mer än vad han behöver.
Självklart håller jag med dig om, att blir hästen helt plötsligt lat i lopp så ska den kollas upp. Men då förutsatt att den har varit pigg och fräsch i träning.

Det här är intressant!! S Melander har (antar jag) drivit för hårt med pisken. För detta får han böta 20.000:-.
MEN..., Skillnaden på vinstsumma från 3:e till 2:a plats är hela 500.000:- (en halv miljon!) vilket fortfarande gör böterna till småpotatis, relativt sett.
Nu tänker säkert en del att böterna tas ur kuskens plånbok. So what? Hur många hästägare säger inte till sin kusk att "gör vad du kan för att vinna- eventuella böter fixar jag". Hur många hästägare pröjsar inte dom 20.000:- om vinsten är 500.000:-? Jmfr t ex åkerier och fartböter. ;)
Fram för hårdare straff!!
Böterna blir inte småpotatis för kusken, för 10% av summan han kör in är oftast den han får behålla. Är du lärling får du ingenting av de du kör in. Så jo, de känns nog rätt gott.
Men som tränare skulle inte jag vilja ha en kusk på min häst som oftast bryter mot reglementet, oavsett paragraf.
Vet dock inte hur de ligger till, om tränarna betalar för vissa kuskar.
Hårdare straff håller jag definitivt med dig om.

Tänk så skönt att kunna hålla en delvis kritisk diskussion ang travet på en lugn och saklig nivå. Inte alltför vanligt. :bow:
Ja, visst är det :)
 
Senast ändrad:
Sv: Travtränare misstänkt för djurplågeri

Det resulterade i en väldigt het häst som la tungan över bettet.
Du kom före henne va? ;) Skämt åsido, snackade inte du med din häst för att "balansera" smackandet?
OT= Smackande är ett otyg. Man smackar en gång, dvs när hästen ska börja gå. Fick jag lära mig för länge sedan.

Det finns oftast dom hästar inom travet som blir väldigt loja om dom går ensamma, händer det på ett upplopp så stannar dom. Finns även andra hästar som inte alls gör mer än vad dom behöver och det är sånna som jag kallar lata. Dom gör sitt jobb, men det är på gränsen att det är för "lite" som görs. Sånna hästar kan vara svåra att få igång, ...
Jag kallar dom kloka. Varför göra mer än man behöver? Det är här min uppfattning om hur hårt hästar ska behöva gå skiljer sig från travets. Kan man inte via träning och skolning uppmuntra hästarna till att ge allt dom har, ska man inte istället tvinga dom. Hästarna har inget eget intresse i att vinna segerpremier!

Böterna blir inte småpotatis för kusken, för 10% av summan han kör in är oftast den han får behålla. Är du lärling får du ingenting av de du kör in. Så jo, de känns nog rätt gott.
Men som tränare skulle inte jag vilja ha en kusk på min häst som oftast bryter mot reglementet, oavsett paragraf.
Vet dock inte hur de ligger till, om tränarna betalar för vissa kuskar.
Jag menar inte att man som hästägare/tränare accepterar och betalar böter för allt som en kusk kan ta sig före. Däremot är det ju alltid så att man i viktiga tävlingar ligger på gränsen till vad reglerna tillåter. Det gäller alla sporter. Givetvis har då hästägare/tränare en (antagligen tyst) överenskommelse med kusken om att man tar eventuella böter så kusken kan köra så framgångsrikt som möjligt. Eller?

LIA
 
Sv: Travtränare misstänkt för djurplågeri

Du kom före henne va? ;) Skämt åsido, snackade inte du med din häst för att "balansera" smackandet?
Jag försökte, men utan resultat :( Människan hade ett körspö med sig, men det blev en liten dutt och hästen reagerade inte ens. Jag blev förbannad för att människan i sig SÅG hur min bara blev hetare och hetare, och sen fattar hon tydligen inte att hästen helt enkelt blev immun mot hennes smackningar.

Jag kallar dom kloka. Varför göra mer än man behöver? Det är här min uppfattning om hur hårt hästar ska behöva gå skiljer sig från travets. Kan man inte via träning och skolning uppmuntra hästarna till att ge allt dom har, ska man inte istället tvinga dom. Hästarna har inget eget intresse i att vinna segerpremier!
Klok är rätt ord, men ibland kommer det smygkörda hästar och bara blåser förbi den loja hästen. Den loja hästen hinner inte reagera och blir tvåa
(jag skulle nöja mig med en andraplats, skulle bli helt överlycklig om hästen fullföljde sitt lopp och gjorde sitt bästa, oavsett placering).
Nej, de har du alldeles rätt i, segerpremier är för dom pengasugna.
(Därför väljer jag att utöva sporten på hobbynivå)

Jag menar inte att man som hästägare/tränare accepterar och betalar böter för allt som en kusk kan ta sig före. Däremot är det ju alltid så att man i viktiga tävlingar ligger på gränsen till vad reglerna tillåter. Det gäller alla sporter. Givetvis har då hästägare/tränare en (antagligen tyst) överenskommelse med kusken om att man tar eventuella böter så kusken kan köra så framgångsrikt som möjligt. Eller?
Ska jag vara helt ärlig så tror jag att detta faktiskt händer, vilket kan göra att vissa kuskar inte fattar hur allvarligt det är att bryta mot reglementet.
Men just beträffande reglerna och reglementet så ligger gränsen olika beroende på domare, vilket jag tycker suger rent ut sagt.

Det är väldigt trevligt att föra en diskussion med dig :)
 
Sv: Travtränare misstänkt för djurplågeri

Tack detsamma! :laugh:
Nu är det dags att hoppa i säng. Natti!

LIA
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter En kusk som slagit sin häst så hårt med ridspöt under ett lopp på Åbytravet att det lämnat tydliga svullnader står åtalad i Göteborgs...
2
Svar
23
· Visningar
2 558
Senast: Dopy
·
  • Artikel
Dagbok Har pratat med en läkare nu på företagshälsovården. Det var intressant. Första gången jag var på FHV kände jag inte att jag och läkaren...
Svar
2
· Visningar
803
Senast: Sasse
·
  • Artikel
Hästnyheter Efter elitloppsfinalen avslöjade Travronden att Ecurie D. byter tränare. Stjärnhästen ska till USA och hamnar hos Åke Svanstedt. Och...
Svar
0
· Visningar
344
Senast: Gunnar
·
Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 393

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Hingstval 2024
  • WE-tråden
  • Välja säkerhetsväst

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp