Travtränare misstänkt för djurplågeri

Sv: Travtränare misstänkt för djurplågeri

Det är ju inte din uppgift heller, utan domarnas eller andra funktionärer (om du inte jobbar som det förstås). Om dessa inte fullgör sina uppgifter, vem tar tag i det?
Det är måldomarens uppgift. Och det är måldomarnämden som ser till att kuskarna följer reglerna som står uppsatta.

Redan kampen i sig bygger ju stress/hetta, så det tycker jag kuskarna borde kunna behärska. Samma med "lättskrämda" hästar. Det är ju helt enkelt upp till hästägare att se till att hästen fungerar ur olika aspekter. Ingen skillnad mot andra hästdicipliner.
OBS att detta är mina åsikter. Min erfarenhet är dessutom att hästar lätt urskiljer vem som låter och därför inte borde bry sig så mycket om andras ljud.
Jag kan inte riktigt förstå ditt resonemang...

Men din sista mening måste jag få säga en grej till.
Jag körde en femåring på banan en gång. Det var första gången på väldigt länge hon fick gå där. Vi körde i klunga vars hästen som vi skulle anpassa våran fart till låg bredvid mig. Tjejen som körde hade noll koll på hästen och satt ständigt och smackade. Vem fick ta skiten? Jo, det var jag. Det resulterade i en väldigt het häst som la tungan över bettet.

Aha, då borde det alltså gå att använda röst men inte piska till drivning? :)
En seg eller lat häst vill inte springa. Varför tvinga den med våld eller hot om våld? Medicinen borde väl vara att man gör springandet roligt för hästen? En "seg" häst kan ju dessutom vara lite "ofrisk" vid tillfället.
Det finns oftast dom hästar inom travet som blir väldigt loja om dom går ensamma, händer det på ett upplopp så stannar dom. Finns även andra hästar som inte alls gör mer än vad dom behöver och det är sånna som jag kallar lata. Dom gör sitt jobb, men det är på gränsen att det är för "lite" som görs. Sånna hästar kan vara svåra att få igång, titta ex på Commander Crowe. Den hästen älskar att springa, men han gör absolut inte mer än vad han behöver.