Travtränare misstänkt för djurplågeri

Sv: Travtränare misstänkt för djurplågeri

Så alla forskare har rätt bara för att dom har forskat:rofl:
Det FINNS anti rynk creme-för vi har faktiskt FORSKAT om det:rofl:
Forskning visar ofta sånt som folk vill se..

Jag tror det var SLU..

Forskning för mig är är ju inte en snubbe som tycker, utan ett flerårigt projekt som testar olika saker och sen visas resultatet av forskningen upp?

Vad är det för problem att förstå att en häst som börjar arbetas tidigare håller bättre om man tränar den rätt såklart?
Forskning o erfarenhet inom travet talar väl en del?
Hade det varit på ett annat sätt, t ex så hade antagligen hästarna vilat i hage tills de var 5 år om det var sättet att få fram hållbara och bra tävlingshästar på... :idea:
 
Sv: Travtränare misstänkt för djurplågeri

Man börjar köra in dem tidigare (1,5 år) men börjar inte ansträngas före 2-års ålder och träningen under 2-års ålderna är väldigt viktig för här läggs en stor grund.

Vanligast är ju att 2-åringarna går premie, kval och lopp i slutet av året..

Precis, och är hästen född tidigt på året är den nästan 3 år när den tävlar för första gången.
 
Sv: Travtränare misstänkt för djurplågeri

Citat:
Ursprungligen postat av Skogstroll

Man börjar köra in dem tidigare (1,5 år) men börjar inte ansträngas före 2-års ålder och träningen under 2-års ålderna är väldigt viktig för här läggs en stor grund.

Vanligast är ju att 2-åringarna går premie, kval och lopp i slutet av året..

Precis, och är hästen född tidigt på året är den nästan 3 år när den tävlar för första gången.

Detta har inte jag skrivit
 
Sv: Travtränare misstänkt för djurplågeri

Nu mina vänner får jag äran att visa er tjusningen med trav, hur det ska se ut, hur det ska vara när det bara är underbart.:love:
Hur en häst vill själv, kan själv och vad vi alla arbetar för!:bow:

Detta är ett sk. punt 21 lopp, det är 3000:- i första pris, hästen jag vill ni ska titta på är min egen, Decet et Dolor och har nummer 3.
Hon är den lilla vita, som springer först i den bakre volten, hon är 149 cm liten, hon är 9år och hon är inkörd som 1 åring.

Fråga gärna om det ni undrar över :D

Själv börjar jag gråta (varje gång) på bortre långsidan... :o

http://www.youtube.com/watch?v=nyWQzmLWRTw

:banana::banana::banana:
 
Sv: Travtränare misstänkt för djurplågeri

Slänger in en artikel från en tidning.. Bara för att det är intressant..delar av det tycker jag är sant-andra saker hoppas jag verkligen inte är sant:eek:


Att springa för livet
Den svenska trav- (och dess lillasyster) galoppsporten omsatte 2007 nästan 12 miljarder kronor. Samma år fanns 65 000 travhästar i det här landet. Travsporten är en sluten värld. Ingen offentlig statistik finns på skador eller på hur många travhästar som går till slakt varje år. Det är mycket vi inte vet. Men frågan är hur mycket mer vi egentligen behöver veta?


Hästar är flyktdjur, de undkommer rovdjur genom att fly. En travhäst ska fås att springa så fort det är möjligt utan att använda sin snabbaste gångart. För att detta ska gå måste hästens rörelsemönster, syn och hörsel starkt begränsas. En häst i ett travlopp har huvudet fixerat i upprest ställning, fixerat i riktning rakt fram, skygglappar och öronproppar, som ofta viks undan/dras ur för att hästen ska bli skrämd på upploppet och följaktligen springa fortare. Ett skydd hindrar hästen från att se marken framför hovarna och därigenom skrämmas av skuggor.

Hälften av hästarna har dessutom tungorna fastbundna i underkäken, så att de inte ska lägga tungan över bettet för att undkomma trycket i munnen. Hos dessa hästar ser en halsbygel till att hästen inte kan dra bak huvudet för att skydda munnen, och därmed få svårt att andas. Hur detta sammantaget måste kännas för ett flyktdjur kan vi bara fantisera om.

Omkring vart tionde sto inom travsporten har dessutom fått sitt underliv hopsytt (med endast en liten öppning för urinen att passera igenom). Detta för att hon inte ska dra in luft i underlivet och därmed bli ovillig att springa.


Travhästkarriären är kort med intensiv. Hårdträningen påbörjas redan vid ett års ålder, när hästarna är långt ifrån fullvuxna. Vid två års ålder börjar de flesta tävla. Detta är ett år innan ridhästar – som tidigast– rids in. Det är dyrt att ha travhästar i träning och ägarna vill ha betalt så fort som möjligt. En travhäst kan tävla under en tredjedel till halva livet. Därefter har vi en häst vars barndom tagits ifrån den, som lärt sig att inte gallopera, som oerhört ofta har skador. Det är inte en sådan häst de flesta vill köpa. Enligt en rapport från Svenska travsportens centralförbund skickar många travhästägare kategoriskt hästarna till slakt efter avslutad karriär.


Enligt djurskyddslagen får djur inte tränas för eller användas vid tävling på ett sådant sätt att de utsätts för lidande. Det låter ju bra. Men 70 procent av Sveriges travhästar har magsår. Vanligt är också: lungblödning, munskador, hovbölder, knä- och ledproblem. Uppenbarligen strider travsporten mot djurskyddslagen.

Men mest grundläggande är ändå frågan om hur långt vi kan gå i vår vana att se djur som varor att konsumera, som förbrukningsartiklar. Någonting vi, bättre lämpade, är fria att använda till det vi vill, behöver, eller har lust till. Handlar det om att travsporten tillför stadskassan 1,3 miljarder på ett år (2007)? Jag tror inte det. Jag tror det handlar om oreflekterade vanor. Vi är vana att använda djur. Vi är vana att se travhästar springa på tv, med sulkys och kuskar. Vi är så vana att vi ingenting ser.


Ps.Att tro att det var SLU som hade forskat räcker inte.Du får faktiskt säga var den finns att läsa om jag överhuvudtaget ska bry mig,men jag tycker ändå att det är fel att tävla med en tvååring-det har ridsporten fattat för längesedan (utom galoppen då,som lever kvar i urtiden)
 
Sv: Travtränare misstänkt för djurplågeri

Från Djurensrätts tidning...

Jag hittar den inte tyvärr, och finns den inte på internet så finns den säkert inte enligt dig..

Titta nu o njut av min häst istället :p
 
Sv: Travtränare misstänkt för djurplågeri

Man sätter f*n inte en häst i vagn så tidigt heller:mad:detta blir ju bara värre och värre! SER NI INTE SJÄLVA ATT DET ÄR FEL??!!
 
Sv: Travtränare misstänkt för djurplågeri

Slänger in en artikel från en tidning.. Bara för att det är intressant..delar av det tycker jag är sant-andra saker hoppas jag verkligen inte är sant:eek:


Att springa för livet
Den svenska trav- (och dess lillasyster) galoppsporten omsatte 2007 nästan 12 miljarder kronor. Samma år fanns 65 000 travhästar i det här landet. Travsporten är en sluten värld. Ingen offentlig statistik finns på skador eller på hur många travhästar som går till slakt varje år. Det är mycket vi inte vet. Men frågan är hur mycket mer vi egentligen behöver veta?


Hästar är flyktdjur, de undkommer rovdjur genom att fly. En travhäst ska fås att springa så fort det är möjligt utan att använda sin snabbaste gångart. För att detta ska gå måste hästens rörelsemönster, syn och hörsel starkt begränsas. En häst i ett travlopp har huvudet fixerat i upprest ställning, fixerat i riktning rakt fram, skygglappar och öronproppar, som ofta viks undan/dras ur för att hästen ska bli skrämd på upploppet och följaktligen springa fortare. Ett skydd hindrar hästen från att se marken framför hovarna och därigenom skrämmas av skuggor.

Hälften av hästarna har dessutom tungorna fastbundna i underkäken, så att de inte ska lägga tungan över bettet för att undkomma trycket i munnen. Hos dessa hästar ser en halsbygel till att hästen inte kan dra bak huvudet för att skydda munnen, och därmed få svårt att andas. Hur detta sammantaget måste kännas för ett flyktdjur kan vi bara fantisera om.

Omkring vart tionde sto inom travsporten har dessutom fått sitt underliv hopsytt (med endast en liten öppning för urinen att passera igenom). Detta för att hon inte ska dra in luft i underlivet och därmed bli ovillig att springa.


Travhästkarriären är kort med intensiv. Hårdträningen påbörjas redan vid ett års ålder, när hästarna är långt ifrån fullvuxna. Vid två års ålder börjar de flesta tävla. Detta är ett år innan ridhästar – som tidigast– rids in. Det är dyrt att ha travhästar i träning och ägarna vill ha betalt så fort som möjligt. En travhäst kan tävla under en tredjedel till halva livet. Därefter har vi en häst vars barndom tagits ifrån den, som lärt sig att inte gallopera, som oerhört ofta har skador. Det är inte en sådan häst de flesta vill köpa. Enligt en rapport från Svenska travsportens centralförbund skickar många travhästägare kategoriskt hästarna till slakt efter avslutad karriär.


Enligt djurskyddslagen får djur inte tränas för eller användas vid tävling på ett sådant sätt att de utsätts för lidande. Det låter ju bra. Men 70 procent av Sveriges travhästar har magsår. Vanligt är också: lungblödning, munskador, hovbölder, knä- och ledproblem. Uppenbarligen strider travsporten mot djurskyddslagen.

Men mest grundläggande är ändå frågan om hur långt vi kan gå i vår vana att se djur som varor att konsumera, som förbrukningsartiklar. Någonting vi, bättre lämpade, är fria att använda till det vi vill, behöver, eller har lust till. Handlar det om att travsporten tillför stadskassan 1,3 miljarder på ett år (2007)? Jag tror inte det. Jag tror det handlar om oreflekterade vanor. Vi är vana att använda djur. Vi är vana att se travhästar springa på tv, med sulkys och kuskar. Vi är så vana att vi ingenting ser.


Ps.Att tro att det var SLU som hade forskat räcker inte.Du får faktiskt säga var den finns att läsa om jag överhuvudtaget ska bry mig,men jag tycker ändå att det är fel att tävla med en tvååring-det har ridsporten fattat för längesedan (utom galoppen då,som lever kvar i urtiden)

Gissar att den artikeln är från djurens rätt och de hade inte många rätt de.

Trav och galopphästarna utvecklas kanske fortare än vanliga ridhästar:idea:
 
Sv: Travtränare misstänkt för djurplågeri

Då kan jag säga att när jag ser NÖTET som sitter och rycker och sliter i hästen brevid så gör det ont i hela kroppen på mig..blä..trav upplopp är inget för mig-jag är väl för blödig
 
Sv: Travtränare misstänkt för djurplågeri

Då kan jag säga att när jag ser NÖTET som sitter och rycker och sliter i hästen brevid så gör det ont i hela kroppen på mig..blä..trav upplopp är inget för mig-jag är väl för blödig

Bra, vilket nummer tänker du på, så ska jag ge min åsikt :)
Jag ser bara min häst... varje gång :o

Du ser inte den lilla fina hästen som springer?
 
Sv: Travtränare misstänkt för djurplågeri

Gissar att den artikeln är från djurens rätt och de hade inte många rätt de.

Trav och galopphästarna utvecklas kanske fortare än vanliga ridhästar:idea:

Enligt mig så utvecklas fullblod mycket långsammare än många andra! dom växer ju åt alla håll och kanter när dom är mellan ett och tre! har en tvååring gåendes här hemma nu..LÅNGT ifrån klar.Blir ingen ridning överhuvudtaget på honom förrän han är tre.
 
Sv: Travtränare misstänkt för djurplågeri

GRATTIS:bow::bump:

Blev själv lika glad när jag vann mitt första montélopp i mars. Hästen hade inte startat sedan i oktober och vi hade bara haft honom i ett par veckor, så var nöjda om han kom bland de 5-6 bästa(av 9 hästar) Var ett poänglopp och förstapriset var endast 2500 kr. Men han vann med nio längder helt okörd på en bra tid och jag hade inte ens spöet med mig.:love::bow: DÅ var trav väldigt kul och ändå betalade förstapriset knappt resan;)
 
Sv: Travtränare misstänkt för djurplågeri

GRATTIS:bow::bump:

Blev själv lika glad när jag vann mitt första montélopp i mars. Hästen hade inte startat sedan i oktober och vi hade bara haft honom i ett par veckor, så var nöjda om han kom bland de 5-6 bästa(av 9 hästar) Var ett poänglopp och förstapriset var endast 2500 kr. Men han vann med nio längder helt okörd på en bra tid och jag hade inte ens spöet med mig.:love::bow: DÅ var trav väldigt kul och ändå betalade förstapriset knappt resan;)

Tack :love:

Ja, pengarna är ju inte det som gäller precis... det är det stora med hela grejjen..
Men man måste nog vara insatt för att förstå vilket jobb o slit som ligger bakom o hur stort det är att vinna.
 
Sv: Travtränare misstänkt för djurplågeri

Enligt mig så utvecklas fullblod mycket långsammare än många andra! dom växer ju åt alla håll och kanter när dom är mellan ett och tre! har en tvååring gåendes här hemma nu..LÅNGT ifrån klar.Blir ingen ridning överhuvudtaget på honom förrän han är tre.

Jag tycker oftast det är stor skillnad på kroppen hos unghästar som tränas vs de som bara går i hagen.
De som går i hage ser oftast rent F*rjäv*iga ut i kroppen, mendans de som tränas växer jämnare och är runda och fina.
Men det finns såklart undantag, bara en inflik :)
 
Sv: Travtränare misstänkt för djurplågeri

Bra, vilket nummer tänker du på, så ska jag ge min åsikt :)
Jag ser bara min häst... varje gång :o

Du ser inte den lilla fina hästen som springer?

Nummer sju.det är ju sånt här jag ser-om och om igen!!och mycket värre ofta..

Och du..din häst ser SKIT FIN ut:) och bra kille som kör också som låter henne springa av egen vilja.

jo man kan ha grimma och leda-men att sätta i vagn-det är fel.så hästen står helt stilla i sin vagn där då?rör sig inte alls?Allvarligt talat-det är en åring vi pratar om,jag blir ledsen av att höra sånt..riktigt sorgligt att inte låta djuren utvecklas lite först:cry: det som fastnade mest från den artikeln var just detta med hästens "ungdom",att man startar dom för tidigt samt detta att vi är förblindade då vi alltid har haft travet,man tänker inte på det helt enkelt.Jag har aldrig sagt att allt i artikeln är sant,absolut inte! Det ligger säkert någon sanning och lurar här och där men inte allt!
 
Sv: Travtränare misstänkt för djurplågeri

Tack :love:

Ja, pengarna är ju inte det som gäller precis... det är det stora med hela grejjen..
Men man måste nog vara insatt för att förstå vilket jobb o slit som ligger bakom o hur stort det är att vinna.

Precis, vår första seger kom 2001, ett p21 lopp med 3000 kr i första. Hästen som alla trodde var slut vann över storfavoriten och det var en otrolig känsla när han vann... kommer aldrig att glömma det:love: Det andra loppet var som sagt i mars i ett b-lopp. Oj, vad rik man blev på de två loppen:cool::p
Vi ligger nog back en 600-700 tusen:o MKT pengar va?:p Jo, om det hade varit plus pengar så...

Det ligger så oerhört mycket arbete bakom det och det är väl inte det roligaste att få höra att man är en djurplågare som piskar hästen och bara vill håva in pengar.

ps. Ska tävla på mantorp på söndag, hoppas det är en lyckobana för oss(första gånger jag rider där):bump:
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter En kusk som slagit sin häst så hårt med ridspöt under ett lopp på Åbytravet att det lämnat tydliga svullnader står åtalad i Göteborgs...
2
Svar
23
· Visningar
2 558
Senast: Dopy
·
  • Artikel
Dagbok Har pratat med en läkare nu på företagshälsovården. Det var intressant. Första gången jag var på FHV kände jag inte att jag och läkaren...
Svar
2
· Visningar
803
Senast: Sasse
·
  • Artikel
Hästnyheter Efter elitloppsfinalen avslöjade Travronden att Ecurie D. byter tränare. Stjärnhästen ska till USA och hamnar hos Åke Svanstedt. Och...
Svar
0
· Visningar
344
Senast: Gunnar
·
Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 393

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp