Travtränare misstänkt för djurplågeri

Sv: Travtränare misstänkt för djurplågeri

Nummer sju.det är ju sånt här jag ser-om och om igen!!och mycket värre ofta..
Nu har jag lyckats fokusera på en annan häst, men detv var svårt ;)

Ja drivningen är inte snygg, men tveksamt om han rycker hästen i munnen, huvudet är stilla och han har väldigt långa tömmar.
Men som sagt, inte snyggt!!

Och du..din häst ser SKIT FIN ut:) och bra kille som kör också som låter henne springa av egen vilja.
Tack :love:
Det går inte driva henne så, hon måste få göra allt precis på hennes sätt annars är det kört...
Men "min" kusk är bra, han är lugn o sansad :bow:

jo man kan ha grimma och leda-men att sätta i vagn-det är fel.så hästen står helt stilla i sin vagn där då?rör sig inte alls?Allvarligt talat-det är en åring vi pratar om,jag blir ledsen av att höra sånt..riktigt sorgligt att inte låta djuren utvecklas lite först:cry: det som fastnade mest från den artikeln var just detta med hästens "ungdom",att man startar dom för tidigt samt detta att vi är förblindade då vi alltid har haft travet,man tänker inte på det helt enkelt.Jag har aldrig sagt att allt i artikeln är sant,absolut inte! Det ligger säkert någon sanning och lurar här och där men inte allt!

Men vaddå? Är det skadligt tror du att en häst prommenerar runt med vagn bakom?
Hästarna brukar annars gilla gå på prommenad med matte o husse o vagnen..

De är fortfarande bebisar o behandlas som sådana, de tar en prommis varannan dag med vagnen o resten av tiden spenderar de i hagen med polarna..
Ska man jämnföra med människor o barn, vilket jag i regel tycker är fel, så ligger nivån på dagis/lekskola ungefär.
Och som sagt, de små brukar tycka att det är kul o spännande..
 
Sv: Travtränare misstänkt för djurplågeri

Men va f*n? :mad:
Ska alla till Mantorp just för att jag inte kan följa med??

Humlan startar oxå.. :angel:
 
Sv: Travtränare misstänkt för djurplågeri

Bra, vilket nummer tänker du på, så ska jag ge min åsikt :)
Jag ser bara min häst... varje gång :o

Du ser inte den lilla fina hästen som springer?

Den lilla fina envisa, söta, hästen med fantastisk utstrålning!

Du glömde lite;)

Förstår att du är stolt som en tupp!

(o hoppa kan hon med!!):p
 
Sv: Travtränare misstänkt för djurplågeri

Nu har jag lyckats fokusera på en annan häst, men detv var svårt ;)

Ja drivningen är inte snygg, men tveksamt om han rycker hästen i munnen, huvudet är stilla och han har väldigt långa tömmar.
Men som sagt, inte snyggt!!


Tack :love:
Det går inte driva henne så, hon måste få göra allt precis på hennes sätt annars är det kört...
Men "min" kusk är bra, han är lugn o sansad :bow:



Men vaddå? Är det skadligt tror du att en häst prommenerar runt med vagn bakom?
Hästarna brukar annars gilla gå på prommenad med matte o husse o vagnen..

De är fortfarande bebisar o behandlas som sådana, de tar en prommis varannan dag med vagnen o resten av tiden spenderar de i hagen med polarna..
Ska man jämnföra med människor o barn, vilket jag i regel tycker är fel, så ligger nivån på dagis/lekskola ungefär.
Och som sagt, de små brukar tycka att det är kul o spännande..
hade du bara gjort det för att det var kul och spännande på en tvååring så hade jag varit med dig.Men ni gör det för att ni ska kunna köra dom tidigare på löp-så är det,och två år är för tidigt för löp.För mig är det vansinne.
Frågan är VARFÖR man gör det? känns väldigt onödigt,så dom är bebisar när dom är ett ?men inte när dom är ett och ett halvt? Jag tycker det är fel-
men var man-eller kvinna är salig i sin tro!

Såna fula drivningar ser man ju dagligen på travet..varför måste det vara så? varför kan inte alla göra som din kusk med din häst?
 
Senast ändrad:
Sv: Travtränare misstänkt för djurplågeri

Nu vill jag önska er alla en riktigt glad påsk!
Humlis-lycka till med din fina häst!
 
Sv: Travtränare misstänkt för djurplågeri

hade du bara gjort det för att det var kul och spännande på en tvååring så hade jag varit med dig.Men ni gör det för att ni ska kunna köra dom tidigare på löp-så är det,och två år är för tidigt för löp.För mig är det vansinne.
Frågan är VARFÖR man gör det? känns väldigt onödigt,så dom är bebisar när dom är ett ?men inte när dom är ett och ett halvt? Jag tycker det är fel-
men var man-eller kvinna är salig i sin tro!

Såna fula drivningar ser man ju dagligen på travet..varför måste det vara så? varför kan inte alla göra som din kusk med din häst?

Nu har du ramlat tillbaka ett par steg tycker jag tyvärr..
Vi gör det inte för att kunna köra löp med dem som 2-åringar, vad har du fått det ifrån?
Vi gör det för att lägga en bra grund för dem som fortsatta tävlingshästar inom trav, det spelar ingen roll om de kommer till start som 2-3-4 åringar.
Vi skadar den inte, det som skadar är felaktig/hård träning vid för ung ålder, allt anpassat till individen.
Hur du än vrider o vänder så ligger det forskning, kunskap och erfarenhet bakom travet, inte penga kåta idioter. Och trasig hästar spinger inte in pengar..

Skulle vi göra som jag tolkat det att du tror vi gör, kör in dem o sen bara kör på hårt o tränar på, så skulle det inte bli några tävlings travhästar av dem, de skulle gå sönder och aldrig komma till start.
Allt är ju baserat på kunskap och en duktig unghästtränare kan verkligen läsa av hästen som individ.
Sen finns det dem som gör fel, men det är ju inte utmärkande för travsport, för det finns fel inridna/feltränade för snabbt/för högt/förstora krav på ridhästar likaväl som travhästar.

De brukar vara "bebisar" "ungar" "kottar" "småttingar" eller vad man nu väljer kallar dem tills de är 3...
 
Sv: Travtränare misstänkt för djurplågeri

Du
ser inte den lilla fina hästen som springer?
En ponny!! :eek: som vinner över de stora grabbarna?? Inte dåligt må jag säga!! Väldans fin , ser ju ut som en "riktig" häst!! :p och vilken sygg ovanlig färg!!
 
Sv: Travtränare misstänkt för djurplågeri

Vad tycker du om reklamen för ridsport i denna tråden? :(

http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=963102

F*n vad dum jag är som ens svarar..
Men tror du verkligen att den totalt oinsatta och mycket ointresserade allmänheten som lyssnar på de här lallarna går in på buke och läser trådar?

Det handlar öht inte om ridsport, varför du drar upp den eller på nåt sätt försöker bevisa för mig att ridsport inte är bra vet jag ärligt talat inte. Jag är redan skeptisk mot ridsport och all djursport som blivit tävling, för den delen.
Det handlar om vad folk hör och ser av travsporten, det är det enda mina inlägg har varit riktade mot; inte vad jag tycker om trav, inte hur trav är utan om vad folk som är ointresserade av trav och/eller hästar får höra ute vid kaffeborden och som påverkar dem. (och så klart även hästfolk som är intresserade av hästar men oinsatta i trav). Ett enkelt tips om varifrån ryktet sprids eftersom, som jag sagt, det kan vara ganska svårt att förstå/inse/tänka sig när man redan är insatt i travsporten och vet hur mycket och vad som är ren dumhet, vilket oinsatta kanske inte inser.

Varför du får det till att jag hatar trav och varför du envisas med att försöka dra in mig i diskussionen eller överbevisa mig om att trav är bra och ridsport dåligt, vet jag inte. Men detta är mitt absolut sista inlägg i tråden, jag har sagt vad jag ville säga och vad ni gör med den infon skiter jag högaktningsfullt i.
 
Sv: Travtränare misstänkt för djurplågeri

På vilket sätt skulle det vara osäkert menar du?
Men det måste väl finnas en regel som klargör vad som är tillåtet/otillåtet beträffande muntliga hjälper? För inte kan väl domares godtycke vara regeln? :eek:

Följdfråga. Anses det vara värre att driva med ett par "häpp" än att oupphörligt banka på skalmen med pisken så det hörs av alla omkring?

LIA
 
Sv: Travtränare misstänkt för djurplågeri

Men se goddag, jag frågade vad du tyckte ridsporten fick för reklam i den tråden...

Och ifrån den kan du ju se hur rykte sprids om ridsport o häst sport i allmänhet, om du tänker lite längre.

Du har hört någon skryta om doping o konstig barfota körning och tror att det är så ryktet om travsport sprids?

Jag har inte ens kommeterat att du hatar trav och jag tycker inte ridsporten är dålig, så det är nog bra att du lämnar tråden för du verkar inte riktigt få med dig det jag skriver eller kan svara på de frågor jag ställer..

Glad Påsk!
 
Sv: Travtränare misstänkt för djurplågeri

Men det måste väl finnas en regel som klargör vad som är tillåtet/otillåtet beträffande muntliga hjälper? För inte kan väl domares godtycke vara regeln? :eek:

Följdfråga. Anses det vara värre att driva med ett par "häpp" än att oupphörligt banka på skalmen med pisken så det hörs av alla omkring?

LIA

Du får inte slå på skalmen, vojlocken eller vara högljudd.
Du kan häppa men inte särskillt högt.
Tanken är att du inte ska skrämma hästen med höga ljud.

Det finns regler, du får inte föra oljud men inte så tydligt att du inte för överstiga viss db eller antal smackningar.
Därför avgör domaren vad som anses vara oljud o inte och domaren är en människa så det är lite olika på olika banor.
 
Sv: Travtränare misstänkt för djurplågeri

Du får inte slå på skalmen, vojlocken eller vara högljudd.
Du kan häppa men inte särskillt högt.
Tanken är att du inte ska skrämma hästen med höga ljud.

Det finns regler, du får inte föra oljud men inte så tydligt att du inte för överstiga viss db eller antal smackningar.
Därför avgör domaren vad som anses vara oljud o inte och domaren är en människa så det är lite olika på olika banor.

Tack Humlan, du var snabbare än mig.

LIA: Här har du svaret, måste jag svara på din fråga åxå? Jag kommer i princip att skriva likadant.
 
Sv: Travtränare misstänkt för djurplågeri

Nejdå, det räcker bra med en gång (även om jag inte ser Humlans svar). :)

Fortsätter att fråga! VAD är det då man slår på? Tänker på dom scener på upploppen då en och annan kusk sitter och slår som galningar.

Om ni tror att jag menade "skrämma hästen med häppande", så har ni misstagit er. Jag är ute efter uppmuntrande och signalerande!!
Är föresten travhästar så lättskrämda??

Alltså, varför är det OK att sitta och veva, slå och banka med pisken, men inte låta oralt "så det irriterar" domaren? Var ligger logiken??

Nästa fråga! Vad menas med oljud? Om en skönsjungande kusk sitter och manar på sin häst med en glad sång, är det oljud?

Jag frågar på eftersom det verkar finnas regler som inget betyder (busligan bl a), utom då man uppmärksammas av medier. Böterna t ex. Om kusken sitter i läge att vinna ett lopp som ger 100 kkr, inte bryr h*n sig om ett par futtiga tusenlappar i böter om det behövs lite extrem drivning.

LIA
 
Sv: Travtränare misstänkt för djurplågeri

Nejdå, det räcker bra med en gång (även om jag inte ser Humlans svar). :)
Vill du att jag ska citera?

Fortsätter att fråga! VAD är det då man slår på? Tänker på dom scener på upploppen då en och annan kusk sitter och slår som galningar.
Ibland kan de åxå bara se ut som om kusken slår på något. Och ibland finns de dom som slår på skalmen eller på vojlocken, å kan då åka dit för "övrig felaktig drivning".
Men att driva yvigt ser inte snygg ut, det kan jag hålla med dig om. Men tyvärr är inte det inte så lätt att gå fram till en av proffskuskarna å säga att deras drivning såg osnyggt ut, då har jag nog en rival för livet.

Om ni tror att jag menade "skrämma hästen med häppande", så har ni misstagit er. Jag är ute efter uppmuntrande och signalerande!!
Är föresten travhästar så lättskrämda??
Vissa hästar kan vara väldigt känsliga för ljud, och trots att man försöker döva dom så vet ju alla att hästarnas hörsel är väldigt bra. Att sitta och säga uppmuntrande ord är de nog många som gör, men det sker på låg nivå så det är i princip omöjligt att höra om man står bredvid.
Men att "heppa" eller "morra" eller något liknande som kan bidra till att hästen tar i lite mer kan göra andra hästar väldigt förvirrade, vilket då kan bidra till heta hästar och det är inget man vill ha.
Att man inte får föra oljud är nog mera en säkerhetsdetalj, för att undvika ev. lättskrämda eller heta hästar.

Alltså, varför är det OK att sitta och veva, slå och banka med pisken, men inte låta oralt "så det irriterar" domaren? Var ligger logiken??
För mig är det inte OK att sitta och veva, slå och banka med både tömmar och pisk. Kan man läsa en häst så vet man när den är slut.
Men man ska åxå försöka förstå skillnaden på att "få igång" sega och lata hästar och sitta och piska skiten ur redan väldigt trötta hästar.
Och nu är de ju så att det är väldigt sällan man får böter för oljud, så för att man ska åka dit måste man verkligen har gjort något som stört domaren, för domaren sitter i ett torn, inomhus typ 10 meter upp i luften. Man ska alltså skrika så pass så att de hörs i teven.

Nästa fråga! Vad menas med oljud? Om en skönsjungande kusk sitter och manar på sin häst med en glad sång, är det oljud?
Ljud som är störande. Återigen, som Humlan skrev, att de finns ingen som springer fram och tillbaka med en ljudmätare, utan det är domaren som bestämmer vad som är oljud eller inte. Iochmed att det är olika från domare till domare så pendlar åxå gränsen.

Jag frågar på eftersom det verkar finnas regler som inget betyder (busligan bl a), utom då man uppmärksammas av medier. Böterna t ex. Om kusken sitter i läge att vinna ett lopp som ger 100 kkr, inte bryr h*n sig om ett par futtiga tusenlappar i böter om det behövs lite extrem drivning.
Visst kan se se lite knepigt ut när man tittar i resultatet och ser hur mkt de fått i böter. Men den summan är helt reglerad till vinstsumman i själva loppet.
Så om vi tar Elitloppet, som har en vinstsumma på 2 miljoner kr. Åker du på böter i de loppet så får du betala saftiga 20 000 kr, och det känns rejält i plånboken, oavsett kusk.
Titta själv: http://www.travsport.se/sresultat?kommando=tevlingsdagVisa&tevdagId=419270&loppId=506171
 
Senast ändrad:
Sv: Travtränare misstänkt för djurplågeri

Vill du att jag ska citera?
Bara om det är relevant för vår diskussion.


Men tyvärr är inte det inte så lätt att gå fram till en av proffskuskarna å säga att deras drivning såg osnyggt ut, då har jag nog en rival för livet.
Det är ju inte din uppgift heller, utan domarnas eller andra funktionärer (om du inte jobbar som det förstås). Om dessa inte fullgör sina uppgifter, vem tar tag i det?

Vissa hästar kan vara väldigt känsliga för ljud, och trots att man försöker döva dom så vet ju alla att hästarnas hörsel är väldigt bra. Att sitta och säga uppmuntrande ord är de nog många som gör, men det sker på låg nivå så det är i princip omöjligt att höra om man står bredvid.
Men att "heppa" eller "morra" eller något liknande som kan bidra till att hästen tar i lite mer kan göra andra hästar väldigt förvirrade, vilket då kan bidra till heta hästar och det är inget man vill ha.
Att man inte får föra oljud är nog mera en säkerhetsdetalj, för att undvika ev. lättskrämda eller heta hästar.
Redan kampen i sig bygger ju stress/hetta, så det tycker jag kuskarna borde kunna behärska. Samma med "lättskrämda" hästar. Det är ju helt enkelt upp till hästägare att se till att hästen fungerar ur olika aspekter. Ingen skillnad mot andra hästdicipliner.
OBS att detta är mina åsikter. Min erfarenhet är dessutom att hästar lätt urskiljer vem som låter och därför inte borde bry sig så mycket om andras ljud.


För mig är det inte OK att sitta och veva, slå och banka med både tömmar och pisk. Kan man läsa en häst så vet man när den är slut.
Men man ska åxå försöka förstå skillnaden på att "få igång" sega och lata hästar och sitta och piska skiten ur redan väldigt trötta hästar.
Och nu är de ju så att det är väldigt sällan man får böter för oljud, så för att man ska åka dit måste man verkligen har gjort något som stört domaren, för domaren sitter i ett torn, inomhus typ 10 meter upp i luften. Man ska alltså skrika så pass så att de hörs i teven.
Aha, då borde det alltså gå att använda röst men inte piska till drivning? :)
En seg eller lat häst vill inte springa. Varför tvinga den med våld eller hot om våld? Medicinen borde väl vara att man gör springandet roligt för hästen? En "seg" häst kan ju dessutom vara lite "ofrisk" vid tillfället.



Citat:
Jag frågar på eftersom det verkar finnas regler som inget betyder (busligan bl a), utom då man uppmärksammas av medier. Böterna t ex. Om kusken sitter i läge att vinna ett lopp som ger 100 kkr, inte bryr h*n sig om ett par futtiga tusenlappar i böter om det behövs lite extrem drivning.

Visst kan se se lite knepigt ut när man tittar i resultatet och ser hur mkt de fått i böter. Men den summan är helt reglerad till vinstsumman i själva loppet.
Så om vi tar Elitloppet, som har en vinstsumma på 2 miljoner kr. Åker du på böter i de loppet så får du betala saftiga 20 000 kr, och det känns rejält i plånboken, oavsett kusk.
Titta själv: http://www.travsport.se/sresultat?ko...&loppId=506171
Det här är intressant!! S Melander har (antar jag) drivit för hårt med pisken. För detta får han böta 20.000:-.
MEN..., Skillnaden på vinstsumma från 3:e till 2:a plats är hela 500.000:- (en halv miljon!) vilket fortfarande gör böterna till småpotatis, relativt sett.
Nu tänker säkert en del att böterna tas ur kuskens plånbok. So what? Hur många hästägare säger inte till sin kusk att "gör vad du kan för att vinna- eventuella böter fixar jag". Hur många hästägare pröjsar inte dom 20.000:- om vinsten är 500.000:-? Jmfr t ex åkerier och fartböter. ;)
Fram för hårdare straff!!

Tänk så skönt att kunna hålla en delvis kritisk diskussion ang travet på en lugn och saklig nivå. Inte alltför vanligt. :bow:

LIA
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter En kusk som slagit sin häst så hårt med ridspöt under ett lopp på Åbytravet att det lämnat tydliga svullnader står åtalad i Göteborgs...
2
Svar
23
· Visningar
2 558
Senast: Dopy
·
  • Artikel
Dagbok Har pratat med en läkare nu på företagshälsovården. Det var intressant. Första gången jag var på FHV kände jag inte att jag och läkaren...
Svar
2
· Visningar
803
Senast: Sasse
·
  • Artikel
Hästnyheter Efter elitloppsfinalen avslöjade Travronden att Ecurie D. byter tränare. Stjärnhästen ska till USA och hamnar hos Åke Svanstedt. Och...
Svar
0
· Visningar
344
Senast: Gunnar
·
Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 392

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Senast tagna bilden XV
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp