Bukefalos 28 år!

Trickträning

MrsScabtree

Trådstartare
Jag vill lära mina hundar fler tricks som komplement till den övriga träningen..men jag har lite idétorka och vill se/läsa om vad era hundar kan som kan vara kul att lära in :)

Grima kan för närvarande: Sitt vackert (sitta på rumpan med framtassar i luften), snurra runt, slalom mellan mina ben, backa, skall, tass, spela död.

Är på G att lära in att hon ska backa in mellan mina ben (hur i h-e det nu ska gå till :rofl: ) och rulla runt. Vill lära in när hunden lägger tassen på nosen och "är blyg" eller "skäms"..förstår någon? Hur gör jag med sistnämnda tricket? Tips?

Ian kan inte så mycket tricks än då vi försöker fokusera på grundlydnaden. Han kan sitta fint :o

Vore kul att lära dem något trick de kunde göra ihop..men vadå?

In med alla tips för blivande cirkushundar :D
 
Sv: Trickträning

Är blyg med tassen på nosen, sätt lite tejp på näsan och belöna när hon petar på den med tassen.
 
Sv: Trickträning

Du kan lära henne att Backa upp för saker med bakdelen. T ex en vägg, soffa eller dig! Blir också en himla massa koll på bakkärran.;)

Nero kan;
Slalom och 8 mellan benen
Vanligt agility slalom om det nu räknas, haha?
Sitta fint både med och utan godis på nosen
Pang = död
Gå mellan mina ben ihop med mig, både backa och framåt
Gå runt mig
Hoppa över mina ben
Pussa
Snurra
Backa
Apportera saker åt mig/Hämta post
Dra av strumpor/Byxor
Stå upp på bakbenen
Ligga plant med huvudet... Om det nu ens räknas som ngt trix?

Hmm... Det var det jag kunde komma på nu.

Har försökt lära att "skämmas", dvs tass på nos.
Kört såsom Gabbi beskrivit men han retar sig inte på tejpbiten oavsett stl på den.
Han bara glor på mig och bara "ögonkontakt, ögonkontakt, ögonkoontaaakt".... Jäkla freakhund, haha!:D

Vet inte om jag vågar lära in slalom baklänges... Är mest rädd om mig själv, han ska gå så satans snabbt i slalomet(från agilityn) att jag skulle väl aldrig hinna med och typ bryta benen av mig.:angel:

Kul tråd förresten, man kan få lite inspiration!

Tänkte försöka lära honom att Buga, får se hur det kommer att gå.
 
Sv: Trickträning

De är redan sagt men, sätt en tejpbit på nosen så tar de flesta hundar bort den med tassen och då berömmer du. Med min ena hund så fick jag sätta tejpbiten på ögat för att hon skulle ta bort den. Men de funkade för nu kan hon "skam dej" galant :D

Jag skriver vad mina hundar kan så kanske du får nån ide:)

Andorra kan:
Sitt
Ligg
Sitt vackert
Stå på bakbenen
Hoppa framåt när hon står på bakbenen
Cirkel (hon går ett varv i en cirkel)
Cirkel åt andra hållet.
När jag lutar mej frammåt så kan hon hoppa över mej.
När jag litar mej frammåt så kan hon hoppa upp på mej och stanna kvar.
Tända lampan. ( Hon hoppar upp på väggen med framtassarna och trycker på lampknappen med nosen)
Skall.
Rulla runt.
Gå mellan mina ben.
Gå fot baklänges.
Kryp.
Jag lägger en godis framför henne och hon får inte ta den förns jag säger varsegod.
Hålla en godis i munnen och sen spotta ut den.
Öppna dörren (självlärd -.-)
Puss.
Pussa en som man pekar på, kan vara en hund eller människa.
Pang=död
Morra.
Ligg på sidan( huvet ska vara helt nere oxå)
Give me 5.
Giv me 10.
Hoppa upp i min famn.
Vart är mamma, Då går hon till mamma.
Är mamma snygg?, då lägger hon tassen över nosen.
Sitt, ligg, stå (i följd)
Bubblor (hon blåser bubblor med nosen i vatten)

De är vad jag kommer på nu:)

Kharma (hon är trög, ursäkta men hon är de, så hon kan typ inget.):
Sitt
Ligg
Skam dej
Är mamma snygg?
Hoppa över mej när jag står framåtlutad.
Sitt vackert.
Puss.
Tass.
Varannan tass tills jag säger åt henne att sluta.

Hoppas du fick några ideer =D
 
Sv: Trickträning

en sak som är lite svår att lära in men väldigt praktiskt är att lära hunden att skaka av sig.

annars hade jag satsat på trick som ger bättre kroppskontroll, och särskilt bakdelskontroll. hade det inte varit fränt med en hund som kunde "tass" fast med baktassarna istället?
 
Sv: Trickträning

Sigge kan slalom mellan benen, vacker tass, ligga på rygg, rulla runt, och dansa (hoppa runt på bakbenen och snurra runt). Håller på att lära in backa.

Idéer från vår instruktör har varit att slicka sig om nosen (på kommandot vad tycker du om matte?), skaka på huvudet (kommando vad tycker du om husse?), snurra åt båda hållen m.m.
 
Sv: Trickträning

Gamlingen har lärt sig en hel del mystiska saker med åren. Vissa grejer är sånt som kommit till slumpmässigt, dvs jag har lyckats belöna rätt när han gör något. ;)

Abbes tricklista:
Sitt
Ligg
Rulla runt
Sitt vackert
Tass
Andra tassen (efter att man sagt tass och han lyfter "fel" tass)
High Five
Krypa
Hoppa
Stå på bakbenen
"Är du hungrig?" (slickar sig om nosen)
Backa
Snurra runt
Dra av matte vanten "Vanten"
Nos (man lägger en godis på näsan som han sen får ta på kommando genom att slänga upp den i luften).
Är du en trädkramare? (hoppar upp och ställer sig med framtassarna på närmaste träd.. Lärdes in av misstag under en skogsagilitykurs som vi gick för något år sen. Han missuppfattade vad jag menade och då lärde vi in det som en separat grej för att inte blanda ihop det med slalomet. Sen retar det pappa också att hans "odugliga" jakthund uppenbarligen är just "trädkramare" också :D).
... finns säkert fler som jag inte kommer på just nu.

Hatjo kan sitt, tass, andra tassen och ligg (inomhus ibland...;))

Lufsen (gamla münstern vi hade) kunde dessutom skall, höger och vänster galopp (fattning på kommando), flytta skänkelvikning "sida", fram och bakdelsvändning.... Märks det att han var mitt hästsubstitut? Han hoppade uppåt 1,3 meter också. ;)
 
Senast ändrad:
Sv: Trickträning

jag passade på att säga "skaka, braaaa" till min hund när han var blöt. när han började se ett samband mellan skakandet och ordet så var han tvungen att skaka av sig innan han fick komma innanför ytterdörren efter promenaderna. så fort han hade skakat av sig så fick han komma in! jag har aldrig tagit det vidare dock, utan "skaka" är ett kommando som bara är befäst när vi står utanför ytterdörren efter en promenad.
 
Sv: Trickträning

KL

Åh vad många svar! Inspirerande :) Fortsätt skicka in! Gärna hur ni gör under inlärning också :)
 
Sv: Trickträning

KL

Åh vad många svar! Inspirerande :) Fortsätt skicka in! Gärna hur ni gör under inlärning också :)

Ja gör gärna det, jag har hämtat hem klickern från stallet och ska köra igång vovven. Behöver inspiration och tips på hur man lär in :banana:
 

Liknande trådar

Hundträning Balder är drygt 1,5 år och kom till oss i början av juni. Han har ett speciellt förflutet som innebär att han aldrig fått någon direkt...
2
Svar
29
· Visningar
2 830
Senast: Pilot
·
Hundavel & Ras Funderingar efter en annan tråd… Men! Vi var nästan helt inne på labrador som nästa hund, hade så gärna velat ha med golden på listan...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 602
Senast: Kilauea
·
Övr. Hund Hej! I mitten av februari får jag äntligen hem min efterlängtade staffetik :). Jag har egentligen inga problem med att ha en hund...
Svar
5
· Visningar
849
Övr. Hund Upplever ett så enormt bakslag med allt vad gäller min hund just nu. Tidigare har han alltid lyst upp när jag kommer på en kul aktivitet...
2 3
Svar
50
· Visningar
5 189
Senast: Monstermom
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Älgflugor
  • Annonsera mera VII
  • Bett-dilemma

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp