Trött häst?

parfymflaska

Trådstartare
Min häst har varit lite trött sedan de började gå på bete (dagtid, inne på natten) för ca en vecka sedan. Både hon och hagkompisen har sämre aptit på hö under nätterna, men hagkompisen är pigg och som vanligt. Tänkte att de bara svullar så mycket gräs på dagarna att de är mätta sedan? De äter, men inte mer än 2-3 kg var, jämfört med 5 kg innan de gick på gräs. Tröttheten yttrar sig som att hon ställer sig och sover typ så fort hon kommer in i boxen och att hon är ovanligt slö att rida. Inte flåsig eller något och hon rör sig bra, men vill gärna sakta av. Inte extremt på något sätt, hon är alltid lite åt det segare hållet, men något slöare än vanligt har hon varit. Jag har tyvärr inte mätt normaltemperatur på henne så vet inte om det är normalt, men hon hade 38 grader temp. imorse. Om jag klämde ganska hårt och verkligen kände efter kunde jag hitta pulsen vid kotorna igår kväll, men det behöver ju i sig inte heller betyda något.

Tror ni att det "är något", eller är hon bara trött? Borde jag låta henne vila några dagar? Ringa veterinären? Jag tycker det är så svårt när det är en sådan här subtil förändring i beteende, det är egentligen inget, men ändå är det något. Vid sådana här tillfällen saknar jag verkligen att ha personer i stallet att bolla med, nackdelen med eget stall helt klart. :down:
 
Hur försiktigt har de vants in på gräset? Att hon äter mindre hö hade jag inte oroat mig för. Många hästar ratar hö/ensilage helt såfort de får gå på gräs. Mina börjar rata även betfiber, mineraler och soja såfort de får gå på gräs i mer än två timmar och det älskar de i vanliga fall. De vägrar helt enkelt äta och då har de ändå munkorg på sig på betet så de kan knappast svulla i sig gräset.

Jag hade eftersom du trots allt känner lite ökad puls och lite ökad temp låtit henne vara ifrån betet och hållt noga koll. Känn på kronranden på alla fyra om den ev. är svullen, det kan vara tecken på fång. Kolla också hur hon rör sig, rör hon sig lika ledigt som annars eller är hon stelare? Kan hon svänga snävt utan problem? När våran häst fick fång hade han varken varma hovar eller förstärkt puls. Det som det syntes på var att han inte rörde sig lika ledigt. Han var egentligen inte stel utan mer ett annorlunda rörelsemönster. Han blev också svullen i kronranden. Han hade också ett litet område på ca 2x1 cm som blev varmare strax ovanför kronranden på utsidan av benet men visst var det fång. Nu var detta i februari med en halvmeter snö så självklart kan det ha berott på det att han inte blev varm om hovarna och det visade sig senare att han hade PPID (cushingssyndrom) och kanske är symptomen annorlunda då när de får fång? Jag vet faktiskt inte men jag tycker att du ska vara väldigt försiktig för något är ju inte bra. Jag hade avvaktat en dag eller så och försvinner inte symptomen då så hade jag ringt ut en duktig hästveterinär. Om det är fång så ska hästen helst inte transporteras i det akuta skedet.
 
Nu ringde jag och bokade in henne på kliniken på fredag, kommer inte kunna sluta nojja innan en vet tittat på henne ändå.

Alltså tankarna har snuddat vid fång, men det känns inte som det. Hon går bra, vänder snävt smidigt, det finns liksom bara ingen kraft i henne. Och pulsen går att hitta, men förstärkt tror jag inte att den är. Men det är ju sånt som veterinärer är till för att bedöma.

Damen i telefon tyckte dessutom inte att 38 grader var något att oroa sig för, helt ärligt lät det som hon tyckte att jag var lite hysterisk som ville boka tid för att min häst är trött :o. Men better safe than sorry...
 
...och när jag släppte ut henne igen nu på e.m. var det plötsligt rull rodeo och galopp flera varv runt hagen, hur pigg och glad som helst. Alltså jag blir inte klok på detta?! Ska testa att rida henne imorgon bitti innan utsläppet, och se hur hon känns då. Vanligtvis rider jag på kvällen när hon varit ute hela dagen. Känns hon lika slö på morgonen är det lika bra att åka och kolla henne, men om hon går fram som vanligt då så är det knappast något fel på henne tänker jag. Utöver att vara sommardäst då.
 
Det är normalt att de blir trötta i samband med mycket bete precis nyligen utsläppta, äter mindre grovfoder inne och blir lite loja pga mycket foder och vatten i magen pga betet . Om hästen inte uppvisar ovillighet att röra sig, inte har andra sjukdomssymptom annat än lite loj i detta sammanhang vissa tider på dygnet ffa direkt in från betet osv hade jag nog som veterinären inte heller vetat varför du vill till klinik ;)
 
Min häst har varit lite trött sedan de började gå på bete (dagtid, inne på natten) för ca en vecka sedan. Både hon och hagkompisen har sämre aptit på hö under nätterna, men hagkompisen är pigg och som vanligt. Tänkte att de bara svullar så mycket gräs på dagarna att de är mätta sedan? De äter, men inte mer än 2-3 kg var, jämfört med 5 kg innan de gick på gräs. Tröttheten yttrar sig som att hon ställer sig och sover typ så fort hon kommer in i boxen och att hon är ovanligt slö att rida. Inte flåsig eller något och hon rör sig bra, men vill gärna sakta av. Inte extremt på något sätt, hon är alltid lite åt det segare hållet, men något slöare än vanligt har hon varit. Jag har tyvärr inte mätt normaltemperatur på henne så vet inte om det är normalt, men hon hade 38 grader temp. imorse. Om jag klämde ganska hårt och verkligen kände efter kunde jag hitta pulsen vid kotorna igår kväll, men det behöver ju i sig inte heller betyda något.

Tror ni att det "är något", eller är hon bara trött? Borde jag låta henne vila några dagar? Ringa veterinären? Jag tycker det är så svårt när det är en sådan här subtil förändring i beteende, det är egentligen inget, men ändå är det något. Vid sådana här tillfällen saknar jag verkligen att ha personer i stallet att bolla med, nackdelen med eget stall helt klart. :down:
Bete i all ära, men det är ungefär som om du och jag skulle äta julbord till lunch varje dag. Plus att det i ditt fall dessutom skulle serveras kvällsmat på det. Jag skulle säga att det är mindre vanligt att de inte blir påverkade. Håll koll på temp i alla fall, men akut fång då går inte hästen normalt och har ofta bra högre temperaturer än vanligt.
 
Hon var pigg och fin och som vanligt att rida nu på morgonen och sprallade runt vid utsläppet, så jag avvaktar lite och håller extra uppsikt på henne. Samt begränsar tiden på betet.

(Det är inte något sommarbete som sådant, det är vinterhagen som fått vila några veckor, knappt ett hektar på 2-3 hästar. Men det verkar ju vara tillräckligt för att ge henne matkoma, för all del.)
 
@mackan
Absolut, jag upplevde henne bara som mer slö än tidigare år. Men nu verkar det ju ändå som att det "bara" är trötthet och att jag överreagerade lite. :)
 
Jag ringde kliniken förut och avbokade eftersom hon ändå piggnat till, men kunde inte riktigt släppa det där med digital puls, om den är förstärkt eller inte. Så jag ägnade nån timme åt att klämma och jämföra med alla de andra hästarna och kom fram till att jag ändå tyckte pulsen kändes tydligare på min häst. Så jag ringde distriktsveterinär för att rådfråga. Vetten vart också lite velig när det inte fanns några andra direkta symptom än en eventuellt något förstärkt digital puls, men vi kom fram till att hästen får undvika gräs i några dagar nu och se om det blir någon förändring. Bara för säkerhets skull. Min ponny hade en fångkänning i våras och är det nåt jag INTE är sugen på så är det att en till skulle få det. Vedervärdigt det här, ska hästkrakarna inte ens kunna äta gräs längre? :( Det är ju det naturligaste som finns, typ. Så nu har jag två hästar i varsin inhägnad uppe på ridbanan, kul :meh:!
 

Liknande trådar

Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
788
Senast: Habina
·
Hästvård Hej, jag skulle nu vilja ha er hjälp! Igår kväll ringde stallvärden å tyckte Prince inte va sig lik. Han tryckte upp baken å belasta...
Svar
15
· Visningar
4 114
Hästvård Efter att ha fått ett helt gäng med veterinärer att klia sina huvuden tar jag nu buke till hjälp! Allt började i våras, tror det var i...
2
Svar
33
· Visningar
9 504
Senast: Lisa2014
·
Hästvård Hej kära buke! Behöver lite stöd och förhoppningsvis positiv input! Min vita springare hade busfnatt i hagen idag kring kl17. Jag såg...
Svar
3
· Visningar
851
Senast: ss5
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Fototråd del II
  • Köpa hus
  • Engelsk grammatik

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp