Bukefalos 28 år!

trött på problemdatorer nu, vad händer?

LIICHOO

Trådstartare
Jag har en HP bärbar dator sedan två år tillbaka och tänkte nu rabbla upp de problemen jag har med den, så får du som känner igen något svara.
OBS! vi har uppdaterat antivirusprogram som säger att det inte finns något fel i den.

- Helt plötsligt mitt i en film så stängde datorn av sig helt även om laddaren var i. (detta händer dock inte så jätteofta)

- Måste ha i laddaren jämt och ständigt då datorn bara klarar sig utan laddare i knappt 10min. (största problemet)

- Internet fungerar till och från, jätteirriterande, då den helt plötsligt stängs av. (har en annan pc i huset som fungerar hur bra som helst)

- Den hänger sig väldigt ofta och det slutar med att man måste starta om den. (den är inte seg för har inte alls mycket saker i den)

- Ploppar upp konstiga rutor lite då och då som gör att man skickas tillbaka till sidan innan och ej kommer in på det man ville på ett tag.

Finns säkert massa mer jag kan rabbla upp men inte kommer på nu. Den har iallafall blivit hur konstig som helst på senaste tiden. Känns som jag är den enda med dessa problem. Vill bara återställa sk*ten till så som den var från början.

Någon som har nåt av dessa problem? Som sagt, den andra datorn i huset fungerar galant!
 
Sv: trött på problemdatorer nu, vad händer?

- Helt plötsligt mitt i en film så stängde datorn av sig helt även om laddaren var i. (detta händer dock inte så jätteofta)

Det låter lite som att datorn blir för varm och startar om automatiskt när den når en viss gräns. Upplever du att datorn är varm/går fläkten som det ska osv?

- Måste ha i laddaren jämt och ständigt då datorn bara klarar sig utan laddare i knappt 10min. (största problemet)

Provat att byta batteriet?

- Internet fungerar till och från, jätteirriterande, då den helt plötsligt stängs av. (har en annan pc i huset som fungerar hur bra som helst)
Vid första anblick så verkar det som det är routern kanske? Har ni båda datorerna på trådlöst, eller direkt med kabel?

- Den hänger sig väldigt ofta och det slutar med att man måste starta om den. (den är inte seg för har inte alls mycket saker i den)


- Ploppar upp konstiga rutor lite då och då som gör att man skickas tillbaka till sidan innan och ej kommer in på det man ville på ett tag.
Bara för att det är lite saker i datorn, betyder det inte automatikst att den ska vara snabb ;) Program som installeras/avinstalleras till och från i ett par år sätter sina spår.
Det låter mer som att datorn behöver en genomrensning/formatera hårddisken helt och installera om allt på nytt.

Annars kan du börja att köra grundlig defrag och scandisk. Ang. antivirus så hittar dem faktikst inte allt, utan man bör även komplettera med något program som söker efter trojaner och spyware mm. Själv använder jag "SuperAntispyware" tillsammans med mitt AVG anti-virus, tex :)

Nu är väl jag inte expert på datorer, men om det var min dator så är det saker jag nämnt som jag skulle kolla upp först iaf :)
 
Sv: trött på problemdatorer nu, vad händer?

Jag har en HP bärbar dator sedan två år tillbaka och tänkte nu rabbla upp de problemen jag har med den, så får du som känner igen något svara.

* Kolla så att fläkten inte är full med damm/hår, det kan leda till överhettning och avstängning.
* Batteriet verkar kasst, byt ut det.
* HP-datorer verkar ha en återställningspartition som man kommer åt genom att trycka F11 vid uppstart, sen kör man "Fullständig återställning" eller liknande. Spara dina filer först! :idea:
 
Sv: trött på problemdatorer nu, vad händer?

Hade det varit min dator så hade jag utan tvekan börjat med att slänga in nytt windows. Att laddaren måste vara i beror på dåligt batteri.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag visste inte om jag skulle lägga tråden här eller på dagbok. Men jag vill nog ha tankar? För att börja från början… Jag har varit...
2
Svar
29
· Visningar
3 920
Senast: skiesabove
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
9 579
Senast: Juli0a
·
  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 550
Senast: Calmiche
·
  • Artikel
Dagbok När jag köpte mitt nuvarande lilla hus så ”avslöjade” säljarna på kontraktsdagen att de inte skulle komma att tömma huset, utan att det...
Svar
7
· Visningar
1 974

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp