Trött på tävlingsmänniskor

MonteRose

Trådstartare
Nu har vi återigen stora hopptävlingar på vår anläggning och man blir bara så trött på alla dessa tävlingsmänniskor som bara tänker på sig själva...

De parkerar sina jättebussar framför grindarna till hagarna så vi inte kommer ut/in med våra hästar.

De parkerar så tokigt att vi inte kommer in i stallet med hästarna, inte kommer åt rampen till gödselbandet. Tömmer sina gödselkärror i vår gödselcontainer.

En strid ström springer igenom vårat stall :eek: för att spara några meter till framhoppningen.

Stjäler allt som sitter löst, skottkärror, grepar och säckakärror.

Kommer in i stallet och ber att få ställa in en häst i en box så att den ska få kissa.

Vi brukar upplåta två spolspiltor och är det någonsin någon som tar upp skiten efter sin häst? Näe.

Och nästan det värsta är att när man påtalar något så är de allra flesta oerhört snorkiga och hävdar att "vi är faktiskt här för att tävla". Jaha, och...

Detta är faktiskt vårt stall, våra hästars hem.

Nu har det iofs funkat rätt hyfsat denna helgen, än så länge, men har folk inget hyfs?

Så, nu känns det bättre.....
 
Senast ändrad:
Sv: Trött på tävlingsmänniskor

Skriv tydligt att obehöriga inte får gå in i stallarna så är det problemet löst. Har ni inte parkeringsvakter som visar var man ska stå?
 
Sv: Trött på tävlingsmänniskor

Parkeringsvakterna kämpar på så gott de kan men kan inte följa med varenda transport.

Klart att vi kan sätta upp skyltar men jag tycker faktiskt det hör till normal hyfs att inte springa ut och in i andras stallar.

Kom på en sak till; Förrförra helgen när vi hade ponnytävlingar så var det några som släppte ut sina ponnysar i en av våra hagar.... när vi sa till dem så försvarade de sig med att en av ponnyarna hade korsförlamning.
 
Sv: Trött på tävlingsmänniskor

Klart det är dåligt att de går in i ert stall och använder era hagar, förstår inte hur folk kan göra så. Men det är ju bättre att sätta upp skyltar än att de ska fortsätta att gå in och ni fortsätter och bli sura.Bättre att göra något åt saken om de nu inte fattar.
 
Sv: Trött på tävlingsmänniskor

Men det är ju bättre att sätta upp skyltar än att de ska fortsätta att gå in och ni fortsätter och bli sura.Bättre att göra något åt saken om de nu inte fattar.

Det har du rätt i!

Blir nästan lite sugen på att sätta upp en skylt med "Varning för kvarka" :devil:
 
Sv: Trött på tävlingsmänniskor

Men herregud, det låter ju inte klokt:eek:! Vadå "vi är faktiskt här för att tävla". Ja - är man där för att tävla är man ju även där för att ta hand om sin häst och det inkluderar faktiskt att mocka efter dem. Men det kanske har ungått vissa...
 
Sv: Trött på tävlingsmänniskor

Då får väl parkeringsvakterna vara tydliga med att visa vart dom ska parkera.

Vart ska dom tömma gödslet om inte i gödselcontiernen. Vill ni hellre att dom slänger det på marken vid transporten så ni får gå o plocka upp efteråt?

Att dom springer i stallarna och släpper ut hästarna i hagarna är ju förstås dåligt, sånt gör man ju inte.
 
Sv: Trött på tävlingsmänniskor

Vart ska dom tömma gödslet om inte i gödselcontiernen. Vill ni hellre att dom slänger det på marken vid transporten så ni får gå o plocka upp efteråt?

De har en egen gödselcontainer vid uppstallningen som är till för detta.
 
Sv: Trött på tävlingsmänniskor

Det är just då man ska sitta i ridhuset med ett rejält tjejgäng och skratta ut dem när de river, vägrar eller trillar av... :devil: :devil:

Å andra sidan borde ni prata med dem som arrangerar tävlingarna, ni kanske kan komma fram till en kompromiss som låter era hästar vara ifred.
Det låter lixom som att tävlingsledaren/arrangören skiter i allt runt om kring.
Det finns säkert också nån regel i TR som säger att om man uppträder dåligt på tävlingsplatsen så kan man bli diskad, utnyttja till fullo!!!
 
Sv: Trött på tävlingsmänniskor

Ja tävlingsryttare borde förbjudas:devil:

Allvarligt talat, det är inte lätt att komma till ett nytt ställe & veta hur allt funkar eller var man ska ha plats att parkera om ingen ansvarig säger det & det inte finns skyltar:smirk:
 
Sv: Trött på tävlingsmänniskor

Ja tävlingsryttare borde förbjudas:devil:

Allvarligt talat, det är inte lätt att komma till ett nytt ställe & veta hur allt funkar eller var man ska ha plats att parkera om ingen ansvarig säger det & det inte finns skyltar:smirk:

Visst är det så men det försvarar inte på något sätt deras oerhört snorkiga och tykna uppträdande.

Jag brukar vänligt be "dem" men får bara snäsiga och otrevliga svar.
 
Sv: Trött på tävlingsmänniskor


Å andra sidan borde ni prata med dem som arrangerar tävlingarna, ni kanske kan komma fram till en kompromiss som låter era hästar vara ifred.

Tävlingsledaren tycker att vi ska vara tacksamma för lite liv och rörelse på anläggningen.
 
Sv: Trött på tävlingsmänniskor

Ja, tävlingsmänniskor kan vara oerhört nonchalanta.

Senast idag undrade jag ÅTER över varför vissa tävlande envisas att ta med sina HUNDAR när de tävlar???

Jag säger inget om hundar som är tysta och kan uppföra sig men varför lämna en vrålskällande hund i bilen i över 1 timme och bara gå därifrån? Har tyvärr varit med om detta mer än 1 gång. Dels är det synd om hunden och dels är det oerhört irriterande om man råkar stå parkerad bredvid och måste lyssna på detta oväsen hur länge som helst.

Samma sak med hundar som måste skälla och/ eller rusa fram så fort de ser en annan hund! Hundslagsmål på läktaren hör inte hemma när man tävlar tycker jag!
 
Sv: Trött på tävlingsmänniskor

Eftersom det står att du bor i skåne och beskriver tävlingarna så antar jag att du står i Hbg och utgår ifrån det i mitt inlägg. Har jag fel så stämmer kanske inte det jag skriver.


De parkerar sina jättebussar framför grindarna till hagarna så vi inte kommer ut/in med våra hästar.
Låter väldigt konstigt. Man parkerar ju bussen vid elplatserna. De är ju inte nere vid hagarna.

De parkerar så tokigt att vi inte kommer in i stallet med hästarna, inte kommer åt rampen till gödselbandet. Tömmer sina gödselkärror i vår gödselcontainer.
Vid gödselbandet mellan hage och stall kan man väl inte få in någon buss? Eller syftar du på annat gödselband? Tömmer de gödsel på fel ställe så beror det kanske på att ni inte informerat ordentligt?

En strid ström springer igenom vårat stall :eek: för att spara några meter till framhoppningen.
Ja, det är ju tråkigt. Sätt upp en skylt och stäng dörrarna.

Stjäler allt som sitter löst, skottkärror, grepar och säckakärror.
På de flesta ställen finns det grepar och skottkärror man kan låna på tävlingsplatsen. kanska samma sak som innan, dålig info om vad man får låna?

Kommer in i stallet och ber att få ställa in en häst i en box så att den ska få kissa.
Ja men det kan man väl få fråga om? Det är väl inte så svårt att säga ja eller nej?

Vi brukar upplåta två spolspiltor och är det någonsin någon som tar upp skiten efter sin häst? Näe.
Det är naturligtvis trist. Fanns det grep och skottkärra vid spolspiltan?

Detta är faktiskt vårt stall, våra hästars hem.
Och det är deras arbetsplats några dagar. Du har din häst uppstallad på en anläggning som arrangerar stora tävlingar. Det visste du väl då du stallade upp hästen där?

Förrförra helgen när vi hade ponnytävlingar så var det några som släppte ut sina ponnysar i en av våra hagar.... när vi sa till dem så försvarade de sig med att en av ponnyarna hade korsförlamning.
Nu vet jag inte vad som hänt men hade någon av mina hästar fått akut korsförlamning då jag var iväg och jag blev rekommenderad att släppa den så den fick röra sig för att må bättre så hade jag också tagit första bästa lediga hage. Sen får man prata med de som har hagen efteråt, akut gäller det att hästens kramp ska släppa.



Jag har inte hästar på anläggningen men är med i föreningen. Jag tycker din inställning är väldigt tråkig. Du står på en anläggning som är byggd just med tanke på stora tävlingar. Utan tävlingarna hade anläggningen inte funnits. Dessutom finansieras en hel del av det du tar del av just med tävlingarna. Jag ser fram emot ändå större tävlingar nu när anläggningen blivit godkänd för internationella arrangemang.
 
Sv: Trött på tävlingsmänniskor

Visst kan man sätta upp skyltar, men vanligt hyfs tycker man ju att folk borde ha...

Övrigt KL

Tycker det verkar som att ju duktigare tävlingsmänniskorna tror att dom är ju drygare blir dom.

Om alla hade "samma" ödmjuka inställning som när dom va nybörjare så skulle det säkert vara trevligare:)
 
Sv: Trött på tävlingsmänniskor

Det finns elplatser framför hagarna.

Det går alldeles utmärkt att få in en stor buss mellan stallet och gödselbandet. Där finns ingen ström men alla har inte uppstallning.

Märkligt att folk tror att de kan gå in i stallet och låna grepar och skottkärror utan att fråga.

Det finns grep, skottkärra och kvast vid spolspiltorna.

Jag accepterar att klubben arrangerar tävlingar men jag accepterar inte de tävlande och deras föräldrars tråkiga attityd. Hade de bara varit vänliga och minsta lilla ödmjuka så hade det inte varit några problem.

Inget kommer mig till godo av inkomsterna från tävlingarna.
 
Sv: Trött på tävlingsmänniskor

Men det var ingen buss parkerad mellan stall och hagar (vid gödselbandet) i helgen. Jag var på anläggningen och min dotter jobbade vid utsläppet som ju är 20 m från den plats du syftar på. Inget fordon där inte.

Det finns elplatser framför hagarna.
Ja, men vid elplatserna är det ju meningen att man ska parkera. De är ju lagda så det ska fungera. Tycker du det är märkligt att folk parkerar på p-platserna?

Inget kommer mig till godo av inkomsterna från tävlingarna.
Jo, massor. Då anläggningen byggdes gick kommunen in och hjälpte till. Detta för att man i Hbg ska kunna arrangera stora tävlingar som reklam för stan. Det var till och med en debatt så sent som förra året att klubben arrar för få stora tävlingar i förhållande till de pengar vi får till anläggningen. Vi har en STOR anläggning med uppvärmt ridhus, två maneger, utebana, cafeteria och restaurang. Detta har du tillgång till. Du har din häst uppstallad på en anläggning utformad och byggd för stora tävlingar.
 
Senast ändrad:
Sv: Trött på tävlingsmänniskor

Det gödselbandet du tänker på är ridskolans.

Måste tillägga att denna helgen har det mesta flutit på riktigt hyfsat. Min erfarenhet är att Eliten har lite bättre manér. Det låga mellanskiktet är värst.

Jag tycker det är märkligt att folk parkerar så att vi inte kommer åt våra hagar. Det syns klart och tydligt att grinden är rakt fram men man väljer gladeligen att blockera istället. Det har på senare tid placerats ut hinderstöd med bommar för att markera våra "gångar" men igår var de flyttade åt sidan. Vi får snirkla oss mellan bussar med sina trappor utfällda.

Vi har ingen utebana. Vi har en vattendränkt paddock. Vi har två maneger, en till ridskolan och en till klubben vilken är bokad för träningar alla kvällar utom en. Vi har ingen restaurant.
Jag betalar stallhyra. Den är inte subventionerad på något sätt.

Men det är inte tävlingarna som sådana som jag invänder emot.
Det är tävlingsfolket som i det stora hela saknar hyfs och respekt.
 
Sv: Trött på tävlingsmänniskor

Nu har vi återigen stora hopptävlingar på vår anläggning och man blir bara så trött på alla dessa tävlingsmänniskor som bara tänker på sig själva...
Måste tillägga att denna helgen har det mesta flutit på riktigt hyfsat.
Jaha? Nu får du kanske bestämma dig.

Och jag hävdar fortfarande att du har valt att ha din häst på en anläggning som är byggd för att ha stora tävlingar. Och att det är tävlingarna som finansierar en stor del av anläggningen genom bidrag, sponsorer osv.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Lånar nick från en kompis, jag har inte skrivit här förut men läser ibland trådar och tycker många får bra tips. Har hästar i ett...
Svar
10
· Visningar
2 426
Senast: Spike
·
Hästmänniskan Håller på att smått få frispel här på alla andras lösa hästar som springer runt på vår gård. Köpte för några år sedan ett hus och...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
9 367
Hästvård Min häst har varit lite trött sedan de började gå på bete (dagtid, inne på natten) för ca en vecka sedan. Både hon och hagkompisen har...
Svar
8
· Visningar
2 480
Anläggning Nu har vi äntligen hittat vårt hus med tillhörande ladugård som nu ska byggas om till stall :banana: Det är inte stort, inte lyxigt men...
2 3
Svar
51
· Visningar
5 356
Senast: majha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp