Bukefalos 28 år!

Trött på tävlingsmänniskor

Sv: Trött på tävlingsmänniskor

Nä, precis jag får inte nytta av de pengarna och det stör mig inte heller.

Tävlingarna drar in pengar till klubben.

Och jag har inget som helst emot att klubben eller andra för den delen anordnar tillställningar på anläggningen.

Så du menar att klubben då huserar gratis hos er?? Eller det kan möjligen inte vara så att betalar en hyra för anläggningen, tränar inte du i deras regi??

När anläggningen byggdes för x antal år sedan så var ett av kraven från kommunen att tävlingar skulle anordnas.


Anläggningen på Fredriksdal blev med tiden alltför trång och styrelsen diskuterade diverse utbyggnadsförslag som tillstyrktes av Fritidsnämnden, varvid klubben erhöll 400.000 i ombyggnadsbidrag. Efter påbörjat arbete nåddes styrelsen av kommunens flyttplaner och man fick inrikta sig på något helt nytt. Den nya platsen blev Todarps gård vid Vasatorp. Klubbens dåvarande sekreterare arkitekt Jan-Erik Forell gjorde ritningar och många studiebesök ägde rum i Sverige, Tyskland och Danmark.

Ett väl genomarbetat koncept presenterades för de olika politiska partierna och i december 1993 beslöt kommunfullmäktige att bygga en ny anläggning där tyvärr utetävlingsbanor, uppstallningsplatser och tävlingsstallar sköts på framtiden. Byggkostnaden beräknades till 30 miljoner.(jmf Fredriksdal 1,8 milj) Driftsformen för den nya anläggningen bestämndes efter långa utredningar med juridisk och ekonomisk expertis att ske i bolagsform helägt av Helsingborgs Fältrittklubb och med en egen styrelse. Man kallade till extra allmänt möte i juli 1994 och beslöt att bilda HFRK service AB senare namnändrat till Helsingborgs Rid och Sport AB. Till första ordförande utsågs Christer Wallenstrand dåvarande kassör i klubben.



Den nya anläggningen påbörjades i mars 1994 och den 31 mars 1995 överlämnades nycklarna. Ridskolan flyttade in augusti 1995 och 23 år på Fredriksdal var till ända och den femte ridanläggningen var tagen i bruk sedan förra sekelskiftet 1900. Invigningen skedde i december 1995 och 1996 hölls inomhus SM för häst och klubben erhöll många sponsorhinder som blev till eleganta banor. På Dick Schacts initiativ hölls Sveriges första inomhus SM för ponny som blev mycket lyckat. Vid årsmötet 1997 avgick Bo Hedin som ordförande och en turbulent tid med ordförandebyte på 6 år inleddes. Tävlingsverksamheten utvecklades under Ann-Christin Ekstrands ledning och med många hundratals frivilliga krafter i funktionärsstaben arrangerades även dressyr på hög nivå.



Den gamla tanken på ridgymnasium aktualiserades av Anna Genfors och 2001 startades Helsingborgs Ridgymnasium med 25 elever, fullt utbyggt med 3 årskurser ca 70 elever.
 
Senast ändrad:
Sv: Trött på tävlingsmänniskor

Anläggningen drivs av ett aktiebolag och turerna om hur arrendena till ridskolan, ridgymnasiet och oss fungerar vågar jag inte ge mig in i.

Jag tränar för tränare godkända av klubben men inte i träningar arrangerade av klubben.

Och återigen, jag har inget emot tävlingar och tillställningar på anläggningen.
 
Sv: Trött på tävlingsmänniskor

Vad menas med "här kommer jag" tävlingsmänniskor?
"Här kommer jag" folket är de utan vanligt hyfs.

I så fall kan jag då tycka att det är snudd p avundsjuka eller något annat att säga att alla som tävlar skulle vara malliga eller liknande.
Varför i hela friden skulle det ha någon koppling till avundsjuka?
Är du avundsjuk på personer i ditt tycke saknar hyfs?



Dessutom är det väldigt dyrt att ligga ute på tävlingar, man kommer till ett ev nytt ställe, blir anvisad plats för lastbil osv...givetvis ställer man sig på anvisad plats.
Nä, tydligen inte alla, därav tråden.

Däremot kanske inte TS och funktionär har samma syn på saken om VAD som är parkering/lämpligt att ställa sig.
När jag parkerar söker jag efter anvisad plats eller ett ställe där jag kan stå utan större besvär. Med det inte sagt att jag ställer mej framför en hage för att det passar mej. Eller parkerar in någon annan stackare mm mm

Klubbar måste idag ordna tävlingar och så jäkla mycket kostar det inte på att vara trevig mot dem som kommer.
Därmed inte sagt att tävlingsryttare inte skall vara trevlig mot funktionärer odyl heller.
Nu handlade det om tävlingsmänniskor som va otrevlig och ohyfsad. Du kan starta en tråd om otrevliga funktionärer;)
 
Sv: Trött på tävlingsmänniskor

När jag parkerar söker jag efter anvisad plats eller ett ställe där jag kan stå utan större besvär. Med det inte sagt att jag ställer mej framför en hage för att det passar mej. Eller parkerar in någon annan stackare mm mm

När det gäller bussarna som TS klagar på så parkeras de vid anvisad elplats. Om nu hagarnas öppningar är lagda där elplatserna är gjorda så får man ju ändra detta. De som kommer och parkerar en buss har ju fått en tilldelad plats där de ställer sig.
 
Sv: Trött på tävlingsmänniskor

Inte av sponsorer i alla fall.
Utan tävlingar inga sponsorer, inga kommunala biudrag och ingen ridanläggning. Vad är det som är svårt att förstå av detta?

Men nu förstår jag varför du inte håller med mig, du är en av dem.
Visst. Det sa väl en hel del av din inställning. Du har ingen aning om vem jag är men eftersom jag har en dotter som varit med på trettonspelen så är jag otrevlig, egoistisk och allt vad du nu skrivit. Självklart.:smirk:
 
Sv: Trött på tävlingsmänniskor

Vad just denna anläggning har med det att gör vet jag inte.
TS har valt att ställa sin häst på en av sveriges största tävlingsanläggningar. Ett ställe som är byggt och anpassat för stora tävlingar. Ett ställe som har press från kommunen att arra stora tävlingar. Där två SM hölls 2007 och som nu även är godkänt för internationella tävlingar. Det finns alltså stort uppvärmt ridhus med två maneger med stooooor läktare, en paddok, en collecting ring, cafeteria, restaurang osv. Men väldigt lite utemiljö. Små hagar, dåliga uteritts möjligheter, ingen gräsbana osv. Ett ställe designat för ridskola och inomhustävling helt enkelt.

Om man väljer att ställa sin häst där köper man hela paketet. Dvs man får acceptera omaket med tävlingshelgerna. Det kommer knappast att bli färre eller mindre bussar när de internationella ekipagen drar in.
 
Sv: Trött på tävlingsmänniskor

Jag börjar bli lite trött på att upprepa mig men jag har fortfarande inget emot arrangemangen som sådana. Det som stör mig är attityden från dem som gästar anläggningen.

Och precis, jag har ingen aning om vem du är och jag har aldrig kallat dig egoistisk . Jag utgår bara ifrån det du skriver här.

Vi har faktiskt haft internationell tävling här redan och det gick alldeles utmärkt. Jag har nämligen märkt att ju högre nivå det år på tävlingsryttarna desto trevligare attityder, generellt sett.

Tyvärr parkerar en del folk lite hur som helst. Parkeringsvakterna kan inte följa med varenda transport. Huvudsaken verkar vara att man hamnar nära.
 
Sv: Trött på tävlingsmänniskor

*KL*
Och du älgen, det var väl du som tog upp det här med avundsjuka?

Ju fler inlägg jag läser i den här tråden desto större känsla får jag av att det är mig folk är avundsjuka på.
 
Sv: Trött på tävlingsmänniskor

Jag menade inte att just du skulle vara avundsjuk det var bara en ren reflexion över inläggen i den här tråden.
 
Sv: Trött på tävlingsmänniskor

Förstår dig TS att du är trött på detta. Man får faktiskt vissa hyfs, inte komma och tro att man äger stället för man är där och tävlar.
 
Sv: Trött på tävlingsmänniskor

Ni hakar ju upp er på anläggningen när tråden handlar om otrevliga tävlingsmänniskor och dom finns ju överallt...:confused:
 
Sv: Trött på tävlingsmänniskor

VAD har då vi jättehemska tävlingsmänniskor gjort som är så otrevligt?



Nu har vi återigen stora hopptävlingar på vår anläggning och man blir bara så trött på alla dessa tävlingsmänniskor som bara tänker på sig själva...

De parkerar sina jättebussar framför grindarna till hagarna så vi inte kommer ut/in med våra hästar.
Inte vårt fel om funktionärer säger till att det ska parkeras där.

De parkerar så tokigt att vi inte kommer in i stallet med hästarna, inte kommer åt rampen till gödselbandet. Tömmer sina gödselkärror i vår gödselcontainer.
Bättre med hästskit lite utspritt?

En strid ström springer igenom vårat stall för att spara några meter till framhoppningen.
Är det skyltat med tillträde förbjudet eller liknande, så man inte kan missta sig för att det är tävlingsuppstallning?


Stjäler allt som sitter löst, skottkärror, grepar och säckakärror.

Kommer in i stallet och ber att få ställa in en häst i en box så att den ska få kissa.
Ja, gud vad hemskt att ställa en fråga

Vi brukar upplåta två spolspiltor och är det någonsin någon som tar upp skiten efter sin häst? Näe.
Visserligen oskick att inte ta upp efter sig, men finns det redskap till detta?

Och nästan det värsta är att när man påtalar något så är de allra flesta oerhört snorkiga och hävdar att "vi är faktiskt här för att tävla". Jaha, och...
Trodde du att de kom för att titta på dig och din häst?

Detta är faktiskt vårt stall, våra hästars hem.
Som ni av egen fri vilja ställt på en anläggning som ordnar tävlingar.

Nu har det iofs funkat rätt hyfsat denna helgen, än så länge, men har folk inget hyfs?

Så, nu känns det bättre.....




Ser inget i ursprungsinlägget där man kan påstå att alla som tävlar är hemska otrevliga människor...
 
Sv: Trött på tävlingsmänniskor

Tror snarare det är du som behöver läsa då, rubriken är enkel tyckte jag.

Varför skriver du som om det handlar om dej?
Varför tar DU åt dej?

Står väl heller inte att ALLA är otrevliga?

Vad är ditt problem?
Tycker du det är ok med ohyfs och otrevligheter?
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Lånar nick från en kompis, jag har inte skrivit här förut men läser ibland trådar och tycker många får bra tips. Har hästar i ett...
Svar
10
· Visningar
2 434
Senast: Spike
·
Hästmänniskan Håller på att smått få frispel här på alla andras lösa hästar som springer runt på vår gård. Köpte för några år sedan ett hus och...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
9 437
Hästvård Min häst har varit lite trött sedan de började gå på bete (dagtid, inne på natten) för ca en vecka sedan. Både hon och hagkompisen har...
Svar
8
· Visningar
2 505
Anläggning Nu har vi äntligen hittat vårt hus med tillhörande ladugård som nu ska byggas om till stall :banana: Det är inte stort, inte lyxigt men...
2 3
Svar
51
· Visningar
5 381
Senast: majha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp