Bukefalos 28 år!

Ser vi sammanbrottet i USA? Stater har stor egenmakt i USA. Kalifornien är en av de stora världsekonomierna. Var det sjunde största ekonomin i världens länder?

Californien ar nummer 6 pa "varld ranking listan" och har oandligt mycket starkare krav an vad Paris avtalet ville ha. Dock ar Californien inte en stat som rostade fram Trump, sa det ar inte dem han flirtar med nar han avslutar det medlemskapet. De som rostade pa Trump ar i forsta hand blue collar och i stater dar ekonomin bygger pa kol och annan fossil fuel.
 
Yle leverar en sammanfattning om trumps sista, hoppas vi, beslut.

Yle är lite bra för deras artiklar är ofta tydliga och på svenska. Tack alla envisa svenskfinnar :-) som fortsätter prata svenska.

https://svenska.yle.fi/artikel/2017...-till-uttradet-ur-klimatavtalet-vi-listar-sju

Som sagt, han flortar inte med de som ar FOR miljon pa riktigt ... han flortar med sin "base" och har satt kol arbetarna i USA som en modell for sin bas. Nu ar det bara sa att kol arbetarna ar 76,000 i hela USA. (bara som en jamforelse - McDonalds har 1.5 millioner anstallda och den lilla kedjan Arby's, straxt over 80,000 - USA ar STORT) om kol industrin kan anstalla 500 till ar det en droppe i havet jamfort med alla de job man nu raknar med att forlora i vind och sol kraft.

edited: Det har ar langt ifran hans sista daliga beslut. Just nu funderar han pa att forsoka anvanda ett "executive beslut" for att hindra Comey att "testify". Sedan ar det mycket mer pa agendan som jag riktigt ryser nar jag ser.
 
Senast ändrad:
@hastflicka Trump har ju använt Sverige som ett skräckexempel på hur det går när man tar in för mycket flyktingar i landet. Hur har amerikanska folket reagerat på detta? Och hur har "svenskfolket" i svenskbygderna reagerat på detta? Vet amerikanska folket vilka SD är och varför dom ökar.
 
Det kommer att bli intressant hur USA:s system som byggts på 'checks and balances' kommer att fungera med Trump. Systemet skapades ju specifikt av Founding Fathers just för att förhindra att en av grenarna judicial, executive och legistlative. blev alltför mäktiga.Därav också systemet med electoral colleges som var det sista försvaret.

Trumps core börjar ju redan att bli missnöjda, han har historiskt låga approval rates, han kan inte uppfylla sina vallöften. Muren har ju redan försvunnit. WH är kaos, de stora företagen har övergett honom efter hoten om böter om de flyttar arbete utomlands. Vad han har kvar är just fattiga vita i fattiga stater. Dvs de som är i störst behov av federala medel och skriker högst om det samtidigt som de öser galla över federalisterna.

Alltfler av de stora delstaterna som subventionerar resten av USA börjar tröttna på att betala in och inte få ut något. Inte för att de kan förklara sig självständiga men de kan lagstifta om att mindre pengar ska gå till den federala budgeten. Med Trumps skattesänkningar kommer resten av USA att få det tufft. Det pågår just nu ett paradigm skifte i USA. Minoriteterna blir fler och registrerar sig också som väljare. Texas kommer med stor sannolikhet att bli blått nästa eller nästnästa val. Om Florida också skiftar kommer det inte att spela någon roll vad de mindre staterna röstar på i presidentvalet.
 
Tyvarr ser det inte lika "clear cut" ut har. Trump har kvar sin hard core republican (ofta gun-toting redneck) bas. De gillar honom fortfarande och tror att alla andra haller pa med "fake news". De kommer formodligen aldrig ge up republikanska partiet ... MEN om vi har tur kan de tankas att inte rosta i nasta val. Det beror dock ocksa mycket pa vem han har som motstandare. Viktigast ar dock att Demokraterna tar sig samman och far tag pa en bra kandidat som inte retar gallfeber pa alla andra utan kan samla partiet pa ett bra satt.
Sedan beror det ju ocksa pa hur mycket dumt Trump hunnit hitta pa tills dess ... det kan tankas att han sanker partiet totalt om han fortsatter som han borjat. Nu ar det mer an nagra fa Republikanska senatorer som protesterar och fler lar det bli om han fortsatter som han borjat.
 
Tyvarr ser det inte lika "clear cut" ut har. Trump har kvar sin hard core republican (ofta gun-toting redneck) bas. De gillar honom fortfarande och tror att alla andra haller pa med "fake news". De kommer formodligen aldrig ge up republikanska partiet ... MEN om vi har tur kan de tankas att inte rosta i nasta val. Det beror dock ocksa mycket pa vem han har som motstandare. Viktigast ar dock att Demokraterna tar sig samman och far tag pa en bra kandidat som inte retar gallfeber pa alla andra utan kan samla partiet pa ett bra satt.
Sedan beror det ju ocksa pa hur mycket dumt Trump hunnit hitta pa tills dess ... det kan tankas att han sanker partiet totalt om han fortsatter som han borjat. Nu ar det mer an nagra fa Republikanska senatorer som protesterar och fler lar det bli om han fortsatter som han borjat.
Tror du Bernie Sanders kommer tillbaka som kandidat? Eller är han för gammal?
 
Tror du Bernie Sanders kommer tillbaka som kandidat? Eller är han för gammal?

Med tanke på att Bernie är gay kommer han automatiskt att hatas av en del av väljarna. Vad demokraterna behöver är antingen en karismatisk man som Obama eller en middle of the road man-kan-lita-på-honom ganska anonym person. Eller ett kvinnligt stjärnskott utan Hilarys bagage (min förhoppning). Jag gillar ju Joe Bidden skarpt men han är, tyvärr, antagligen för mycket åt vänster för att ha en chans...
 
Bernie ar inte gay ... men som de flesta langt till vanster ar han en stark foresprakare for gay rights.

Tror du Bernie Sanders kommer tillbaka som kandidat? Eller är han för gammal?

Jag tror att han ar for gammal. Jag ar dock osaker om det ar bra eller daligt att han ar sa langt till vanster. Demokraterna vann med Obama for att "Millennials" kom ut och rostade, men forlorade med Hillary for att de stannade hemma. Det ar svart att bedomma hur de rostar ... De vill ha "annorlunda" och att bryta monstret, de var for Bernie men med viss motvilja holl pa Hillary nastan hela tiden. Hillary skulle formodligen ha vunnit aven electorate vote om inte Comey hade sagt att hon var under utredning "igen" en vecka fore valet. Vad de skulle kunna tanka sig att rosta pa istallet for Bernie ar svart att saga. De jag pratat med ar lite uppgivna och sager att det "inte spelar nagon roll vad de rostar pa.:arghh:
 
Bernie ar inte gay ... men som de flesta langt till vanster ar han en stark foresprakare for gay rights.



Jag tror att han ar for gammal. Jag ar dock osaker om det ar bra eller daligt att han ar sa langt till vanster. Demokraterna vann med Obama for att "Millennials" kom ut och rostade, men forlorade med Hillary for att de stannade hemma. Det ar svart att bedomma hur de rostar ... De vill ha "annorlunda" och att bryta monstret, de var for Bernie men med viss motvilja holl pa Hillary nastan hela tiden. Hillary skulle formodligen ha vunnit aven electorate vote om inte Comey hade sagt att hon var under utredning "igen" en vecka fore valet. Vad de skulle kunna tanka sig att rosta pa istallet for Bernie ar svart att saga. De jag pratat med ar lite uppgivna och sager att det "inte spelar nagon roll vad de rostar pa.:arghh:
Håller med Trump när han säger det är dax att sluta vara pk.
 
Håller med. Det här gällde terrorn i London
Om du menar
aw-sadiq-khan-donald-trump-tweet.jpg
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp