Bukefalos 28 år!

"Tryckpressen"

Sv: "Tryckpressen"

KL.

Jag har inte kollat på filmerna, tror bara jag skulle bli allmänt upprörd, o tycker det är roligare att slippa det ;). Dock får man väl säga till försvar för många av dem som följer AWs metoder att de aldrig i livet skulle kunna tänka sig att behandla sina barn på så sätt som vi har sett att hon gör, utan att de flesta nog faktiskt mest väljer detta med enormt fasta sovtider och ev vagning (behöver ju inte gå speciellt våldsamt till alls) eller buffning... Har en kompis som bara har gjort schema o buffat med jättebra resultat, och som är helt bestört över detta som nu kommit upp.

Jag har själv sluppit att ta till någon metod då L hittade egen dygnsrytm (låt vara att han sover hela nätter men bara någon timme på dagen) av sig själv o att vi bara understödde honom med att smyga läggtiden tillbaka mer o mer (nu sover han från ca 19- 06.30). Jag läste lite om SHN när L var liten o ny (o alldeles för liten för att försöka ändra på någon rytm hos) o bara skrek till kl 03.30 på nätterna, och tänkte då att det kunade vara ett alt om han inte hade hittat bättre vanor själv när han var 3-4 månader. Det hade han dock :). När jag läste om SHN då (bara på nätet) uppfattade jag dock inte alls hemskheterna som nu kommit i ljuset, utan bara helt enkelt att man skulle göra ett mat- och sovschema, och (inte brutalt) köra vagn eller buffa. Det lät ju jättebra jämfört med läskiga Femmninutersmetoden till exempel...

AKO - metodlös o lycklig
 
Sv: "Tryckpressen"

Jag tvivlar starkt på att det finns så många föräldrar som är osäkra i ett. Vid vissa nya situationer kan jag förstå. Hur skadligt kan det vara?

Så mild var väl ändå inte metoden... Du glömde att hon drar hårt o trycker ner huvudet också. SWEET!


Nu klippte du lite väl mycket i mina inlägg och svarade inte riktigt på det jag skrev.

Nu upprepar jag: jag reagerade på att man tog upp vagnandet och menade på att det skulle ge shaken baby syndrome och då - upprepar mig igen - tycker jag nog att man är lite überhysterisk. Överdriver man så pass kring det, så kanske man överdriver rejält kring resten av det AW förespråkar också.

Detta skrevs dessutom innan jag sett klippet eftersom det inte fanns på forumet längre.

Som förälder till 80-talsbarn så var som sagt var AW "inne" och precis som Ako skriver här ovan så var det ingen som körde med några brutala metoder. Vi läste det AW skrev och för många gav det en röd tråd och styrsel i tillvaron - något som faktiskt många föräldrar skulle behöva idag också.
 
Sv: "Tryckpressen"

Men nu när du har sett filmen, anser du fortfarande att hela metoden är OK och att vi som anser att den är hemsk är überhysteriska och överdriver ?
 
Sv: "Tryckpressen"

Men nu när du har sett filmen, anser du fortfarande att hela metoden är OK och att vi som anser att den är hemsk är überhysteriska och överdriver ?

Jag skulle inte använda mig av den på mina barn - men beskrivs å andra sidan inte på det sättet i hennes bok.
Att barnet skulle få skak-skador låter fortfarande galet, utan i så fall finns det andra aspekter på det som görs som är mer värda att diskutera kritiskt.
 
Sv: "Tryckpressen"

Fast jag känner ändå att jag måste ta SBS-risken på allvar eftersom det är barnläkare som påpekar att det är en reell risk. Vem är jag att säga emot barnläkare?

Däremot var det jag reagerade mest på just nedtryckningen.
 
Sv: "Tryckpressen"

Ja men vad som beskrivs i boken är inte vad jag frågar efter :)

Det är Anna W själv som demonstrerar hur man ska göra på videon, mer exakt hur hon menar med metoden kan det inte bli ( oavsett hur det går att tolka henne i text ).

Du skulle inte använda den på dina barn, men tycker du att själva hanteringen på videon är OK?
 
Sv: "Tryckpressen"

jag ville läsa om han som slog huvudet i spjälsängen ? hur vad skriver ja för att hitta något om detta ?
 
Sv: "Tryckpressen"

Ja men vad som beskrivs i boken är inte vad jag frågar efter :)

Det är Anna W själv som demonstrerar hur man ska göra på videon, mer exakt hur hon menar med metoden kan det inte bli ( oavsett hur det går att tolka henne i text ).

Du skulle inte använda den på dina barn, men tycker du att själva hanteringen på videon är OK?

Men det JAG kommenterade var inte det som var på videon, eftersom jag inte sett den när jag skrev mitt första inlägg. Det handlade om skriverierna som jag ändå fortfarande tycker är överdrivna. Det hade nog gått att kommentera och diskutera det här utan att nämna SBS i samma andetag.

Beträffande videon: Jag förstår inte riktigt nedtryckandet av huvudet syftar till och det ser inte särskilt trevligt ut så skulle jag nog avstå från att både använda metoden och rekommendera någon annan att tillämpa den.
 
Senast ändrad:
Sv: "Tryckpressen"

Nej jag vet att det inte var det du kommenterade från början.

Du trodde ev att eftersom vissa påstod att det kunde ge SBS av att dra vagnen för hårt så var hysterin kring metodens hemskhet också överdriven.

Därav så frågade jag vad du tyckte efter att själv ha sett Anna utövat metoden.

DET var frågan jag ställde dig :)
 
Sv: "Tryckpressen"

Nej jag vet att det inte var det du kommenterade från början.

Du trodde ev att eftersom vissa påstod att det kunde ge SBS av att dra vagnen för hårt så var hysterin kring metodens hemskhet också överdriven.

Därav så frågade jag vad du tyckte efter att själv ha sett Anna utövat metoden.

DET var frågan jag ställde dig :)

Det är lätt att det blir missförstånd i skriftliga diskussioner, speciellt när tråden blivit så här lång... :)
 
Sv: "Tryckpressen"

Sitter och läser om andra metoder som denna människa hittat på.
Inne på latmasken nu, lika sjuk den ju.
Barnet ska inte få ha napp, inte få vare sig se eller höra den som nattar, måste ligga på mage med huvudet åt höger osv, det är ett himla buffande, tryckande och i mina ögon tvingande.

Inte får man varva ner i lugn och ro med saga, gos och mys heller.
Nej då ska man busa och trissa upp barnet så mycket det går och sedan pang tjong ner i sängen och sov:crazy: :confused: Hur f*n tror hon att barnet ska kunna slappna av och somna i lugn och ro om det inte får varva ner innan sovdags?

Enligt henne ska man sedan på morgonen väcka barnet med att storma in i rummet, hojta och tjoa. Så först ska man tvinga stackarn att sova och sedan skrämma slag på ungen på morgonen
 
Senast ändrad:
Sv: "Tryckpressen"

Sitter och läser om andra metoder som denna människa hittat på.
Inne på latmasken nu, lika sjuk den ju.
Barnet ska inte få ha napp, inte få vare sig se eller höra den som nattar, måste ligga på mage med huvudet åt höger osv, det är ett himla buffande, tryckande och i mina ögon tvingande.

Inte får man varva ner i lugn och ro med saga, gos och mys heller.
Nej då ska man busa och trissa upp barnet så mycket det går och sedan pang tjong ner i sängen och sov:crazy: :confused: Hur f*n tror hon att barnet ska kunna slappna av och somna i lugn och ro om det inte får varva ner innan sovdags?

Enligt henne ska man sedan på morgonen väcka barnet med att storma in i rummet, hojta och tjoa. Så först ska man tvinga stackarn att sova och sedan skrämma slag på ungen på morgonen
Det verkar som om jag var rätt klok när jag en gång i tiden bestämde mig för att inte gilla allt hon har för sig.......:crazy:
 
Sv: "Tryckpressen"

Visst är det sjukt?
Ser absolut inte hur barnet ska kunna gilla dessa metoder?
Hur har hon tänkt att man ska ha nöjda glada barn efter en sådan behandling?

Det finns ingen som helst logik i det hela.

Hur har hon tänkt att man ska få ett barn som är nöjt med tillvaron, som litar på en och som sover avslappnat och lugnt
om man ska väcka efter en viss tid hela tiden. Det stackars barnet vet ju aldrig då hur länge det får sova
 
Sv: "Tryckpressen"

Sitter och läser om andra metoder som denna människa hittat på.
Inne på latmasken nu, lika sjuk den ju.
Barnet ska inte få ha napp, inte få vare sig se eller höra den som nattar, måste ligga på mage med huvudet åt höger osv, det är ett himla buffande, tryckande och i mina ögon tvingande.

Inte får man varva ner i lugn och ro med saga, gos och mys heller.
Nej då ska man busa och trissa upp barnet så mycket det går och sedan pang tjong ner i sängen och sov:crazy: :confused: Hur f*n tror hon att barnet ska kunna slappna av och somna i lugn och ro om det inte får varva ner innan sovdags?

Enligt henne ska man sedan på morgonen väcka barnet med att storma in i rummet, hojta och tjoa. Så först ska man tvinga stackarn att sova och sedan skrämma slag på ungen på morgonen

Säger ju det.. bara för hon inte har tid med sina 9 barn! Otäcka människa :crazy:
 
Sv: "Tryckpressen"

Det är precis så som du säger!
Hur f*n ska Loke kunna somna nöjd och belåten om jag triggar upp honom som bara den innan och sen väcker honom genom att skrika? Tror man inte att han blir rädd då? Ska man ge barnet hjärtinfarkt innan dom blir 3?:confused:
 
Sv: "Tryckpressen"

Såg detta inlägg nu, verkar helidiotiskt letade på filmen på youtube, men fy fan rycka o slita i barnvagnen sådär, verkar trycka till ganska bra på huvudet med.. vet folk egentligen vad som händer när man får ett shakeing baby syndrome, blodkärl inuti skallen kan slitas av och barnet får blödningar i hjärnan och ögonbottnar. Det är väldigt vanligt att föräldrar i polisrapporter uppger att de skakat sitt barn för att tysta och lugna det... Hoppas innerligt att det inte är många som testar dena metod, barn är krävande ett heltidsjobb+mer men man får väl aldrig skaka eller rycka i sina barn blir så förbannad!
 

Liknande trådar

Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
3 737
Senast: Mia_R
·
Övr. Hund Hej! Jag har en valp/unghund på ca 6 månader idag. Det är en golden av jakttyp och jag tycker att hon klarar rätt lite för sin ålder...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 138
Senast: Amaranthe
·
Övr. Hund Nä, jag måste nog skriva av mig lite... Detta blir långt och jag vet egentligen inte vad jag ”vill” ha för respons. I vilket fall, om...
2 3
Svar
46
· Visningar
5 131
Senast: Iamia
·
Gravid - 1år Jag känner inte att jag tycker om mitt barn längre. Hur överlever man det? Jag älskar honom och skulle offra livet för honom när som om...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
24 401
Senast: Amk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp