Bukefalos 28 år!

Tufsig, halt och rädd katt

Sv: Tufsig, halt och rädd katt

Tänkte bara berätta att när det närmade sig läggdags igår så hade Zeke inte kommit in ännu.
Min sambo hade ropat på honom men ingen misse kom.
Jag var på väg för att göra ett försök även jag, när jag hör ett litet "mjao" utanför. Älskade Zeke ville komma in till oss! Jag blev så glad eftersom det visar att han faktiskt vill komma in och få lite lugn, värme och mat. -Att han känner att han vill bo här med oss.

Sen är jag nojjig :o , får för mig att fd ägaren ska ta han och låsa in honom, så om han inte kommer direkt så börjar jag ana oråd.
 
Sv: Tufsig, halt och rädd katt

Hur tänker du här??
Sastra skrev:
"Med all säkerhet går den annars en långsam och plågsam död till mötes"

Nu hänger jag inte med riktigt, var är jag otydlig?
Jag tänker såhär:
DarkInNight skrev:
Den var överröst av stora äckliga fästingar och hade dessutom ett sår på halsen, okastrerad hankatt den med.
Utifrån erfarenhet konstaterar jag att det knappast är en katt som kommer åldras och dö välfödd och omhändertagen, om ingen gör något åt den, utan liksom alla dessa tusentals andra katter som ingen bryr sig om kommer den att få allt fler fästingar, sår och skador, bli sjuk och försvagad tills den får svårt att skaffa sig något att äta och den vintern/inflektionen kommer som den inte överlever. :(

DarkInNight skrev:
Jag tycker det är svårt att avgöra NÄR ett djur är misskött.
Nejdå, det är inte så svårt. Ett djur som inte är misskött är inte magert eller har sår som inte sköts och fästingar oavsett årstid. En katt som är misskött får springa vind för våg okastrerad och riskera att råka i allvarliga slagsmål eller vandra för långt bort, den blir inte behandlad mot ohyra eller får fästingar borttagna. Du behöver bara se till dina egna ramar, hur ser dina minimikrav på god djurvård ut? (annars finns ju djurskyddslagen att gå efter) Understigs de kraven är djuret misskött.
 
Senast ändrad:
Sv: Tufsig, halt och rädd katt

Du behöver bara se till dina egna ramar, hur ser dina minimikrav på god djurvård ut? (annars finns ju djurskyddslagen att gå efter) Understigs de kraven är djuret misskött.

Mina egna ramar :D , brukar inte vara norm i samhället!
Därför blir jag osäker på vad som räknas till misskötta djur.

Som t.ex har jag mina två kaniner i ett eget stort rum där de får springa fritt och umgås/mysa med varandra, samt även komma ut i resten av huset så fort jag har möjlighet.
I MINA ögon är det att missköta en kanin genom att låta denne sitta ensam i en 100*50 cm bur 24/7. Men det är fullt lagligt att hålla en kanin på det sättet!

Jag får ta och läsa på lite om vad lagen säger om katter och hur man ska sköta dem, och se om jag kan ringa ett katthem.
Men det är även som min mamma sa, att kanske folk tar hand om sina katter här i byn om det börjar gå rykten om att DarkInNight annars tar in dem till sig och adopterar dem :rofl: :banana:
 
Sv: Tufsig, halt och rädd katt

Vilken solskenshistoria och vilken fin kisse du har fått. :love: Han gick uppenbarligen till precis rätt människa. :bow:
 
Sv: Tufsig, halt och rädd katt

Vilken solskenshistoria och vilken fin kisse du har fått. :love:

Han är HELT underbar!
I förrgår somnade min sambo med armen runt honom, det såg för härligt ut :love: . Sambo som från början inte är en djurmänniska :angel:

Men, jag blev lite orolig igår. Zeke kom in och spydde gräs, inget konstigt i det, men vätskan i spyan hade en rosa/röd ton. :crazy: Jag har aldrig varit med om att en katts spya sett ut så, någon som vet? Är det dags att ringa min älskade veterinär igen?? :crazy:
 
Sv: Tufsig, halt och rädd katt

Jag tror att om man ser det en gång så är det lugnt. Men om katten spyr rött flera gånger så kan det vara dags att kolla upp det. En gång är ingen gång, men två gånger är för mycket.

DÄREMOT, så kan jag säga att en viktig sak jag lärt mig, är att hålla koll på vikten! Katter väger så lite, så att om de går ned 400gram så märks det knappt. Men händer det, så är det något seriöst fel på katten. Om jag hade vägt mina katter regelbundet så skulle jag märkt att fröken Pixel tappade i vikt och jag hade då kunnat rädda henne. Hon hade njurproblem och slutade äta, men jag märkte inte det eftersom jag har två katter. Hon blev bara lite lättare, men det märktes inte. Hade jag vägt henne så hade jag sett det glasklart. Om en katt går ned i vikt 300gram så är det riktigt illa och bör utredas omedelbart av veterinär: ta alla prover och sånt.
 
Sv: Tufsig, halt och rädd katt

Jag tror att om man ser det en gång så är det lugnt. Men om katten spyr rött flera gånger så kan det vara dags att kolla upp det. En gång är ingen gång, men två gånger är för mycket.

DÄREMOT, så kan jag säga att en viktig sak jag lärt mig, är att hålla koll på vikten! Katter väger så lite, så att om de går ned 400gram så märks det knappt. Men händer det, så är det något seriöst fel på katten. Om jag hade vägt mina katter regelbundet så skulle jag märkt att fröken Pixel tappade i vikt och jag hade då kunnat rädda henne. Hon hade njurproblem och slutade äta, men jag märkte inte det eftersom jag har två katter. Hon blev bara lite lättare, men det märktes inte. Hade jag vägt henne så hade jag sett det glasklart. Om en katt går ned i vikt 300gram så är det riktigt illa och bör utredas omedelbart av veterinär: ta alla prover och sånt.

Det var verkligen ett bra tips jag inte tänkt på.
Ska bli intressant att väga zeke, han är TUNG mot vår kattfröken :)
 
Sv: Tufsig, halt och rädd katt

Mina egna ramar :D , brukar inte vara norm i samhället!
Därför blir jag osäker på vad som räknas till misskötta djur.

Nej, jag förstår det ;) Men samtidigt så är det ganska tydligt att ett djur som är magert och inte får sår/fästingar omskötta inte är väl omskött, eller hur? Att få tillräckligt med mat och vård för skador är nog minimikrav hos de allra flesta, även om de har vidare ramar än du för övrigt.
 
Sv: Tufsig, halt och rädd katt

Nej, jag förstår det ;) Men samtidigt så är det ganska tydligt att ett djur som är magert och inte får sår/fästingar omskötta inte är väl omskött, eller hur? Att få tillräckligt med mat och vård för skador är nog minimikrav hos de allra flesta, även om de har vidare ramar än du för övrigt.

Nej jag håller med om att det inte är att ta hand om sitt djur, men det är min personliga åsikt. Men frågan är då vad som räknas att missköta sitt djur enl lag?
*har inte hunnit leta upp vad lagarna säger*
Jag kan ju inte ta hand om alla djur som jag tycker folk inte tar hand om ordentligt, det skulle inte fungera. Jag kan ju inte leka polis, hur skulle det se ut :p .
 
Sv: Tufsig, halt och rädd katt

Djurskyddslagen säger såhär:
2 § Djur skall behandlas väl och skyddas mot onödigt lidande och sjukdom
3 § Djur ska ges tillräckligt med foder och vatten och tillräcklig tillsyn. Fodret och vattnet ska vara av god kvalitet och anpassat efter det djurslag som utfodras

Som du ser är lagen som vanligt väldigt vid och ger enormt utrymme för tolkning. Men nu gällde det ju vad som kunde räknas till misskötsel och i den här kattens fall finns som du ser ingen oklarhet, den får uppenbarligen inte "tillräckligt" med mat eller "tillräcklig" tillsyn eftersom den är mager, sårig och full med ohyra.

Jag kan ju inte ta hand om alla djur som jag tycker folk inte tar hand om ordentligt, det skulle inte fungera.

Nej, då blev det nog en aning trångt hemma ;) Men man kan göra något för dem som är uppenbart misskötta eller hemlösa. Jag skulle som sagt inte tveka en sekund inför att ta hand om den här aktuella katten och vidarebefordra den till ett katthem. En katt är värd ett bättre liv än vad den har nu.


Här finns förresten mer utförlig info om du vill läsa mer.
Saxat:
18 § Hundar och katter ska dagligen ges foder. Fodret ska garantera tillräcklig, allsidig och välbalanserad näringstillförsel och ges i sådan mängd så att de inte blir för magra eller för feta.
19 § Hundar och katter ska hållas tillfredställande rena och pälsen ska skötas.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Hundhälsa Hejsan, Jag har en 5 månaders Mas ( Miniatur american shepherd ) som varit halt på ett framben ungefär sedan hon va runt 15 veckor. De...
4 5 6
Svar
112
· Visningar
20 566
Senast: kolblakkur
·
Övr. Hund Åh sliter mitt hår! :arghh: Fick hem en 4 månaders boxervalp förra helgen. Super fin och följsam! Uppfödaren har lagt ner mycket tid på...
Svar
13
· Visningar
1 614
Senast: Lampan
·
Katthälsa Jag förstår ingenting av min katt just nu. Hon blir 12 år i april, märks att hon är en senior men enligt en djurskötare jag träffade...
Svar
10
· Visningar
3 598
Senast: Michellan95
·
  • Låst
Tjatter Det var en gång en prinsessa vid namn Cimorene, som bodde i det blomstrande kungadömet Linderwall. Linderwall var ett lugnt kungadömme...
51 52 53
Svar
1 058
· Visningar
36 321
Senast: Intejag
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp