Bukefalos 28 år!

Tufsig, halt och rädd katt

Sv: Tufsig, halt och rädd katt

All heder åt dig,tänk om alla kunde rädda en vilsen katt då hade det varit betydligt färre katter som for illa.

Hoppas det går bra för dig och katten.

/B
 
Sv: Tufsig, halt och rädd katt

:bow::bow::bow: Till dej :love:

Lite lustigt, din hittekatt är en kopia av min sons honkatt :D Exakt samma färg, miner och poser.
 
Sv: Tufsig, halt och rädd katt

All heder åt dig,tänk om alla kunde rädda en vilsen katt då hade det varit betydligt färre katter som for illa.

Hoppas det går bra för dig och katten.

/B

Ja fy det finns alldeles för många hemlösa katter och andra katter som inte har ett bra hem.
Faktum är att det har strykit runt en till hankatt kring huset. Okastrerad. *Suck*.
Jag har funderat lite hur jag ska göra med den. Min ekonomi pallar nog inte en till vända till veterinären med ännu en herrelös misse. Sambon pallar nog inte det heller (han tyckte det var nog med djur redan för två år sen :angel: )

Jag har precis gett medicin, som jag trodde var det inga problem. Sen låg vi och myste i sängen en låång stund. Otroligt hur tillgiven han är trots allt, jag får ta på honom överallt, på onda benet, på alla tassar (lortiga och spruckna trampdynor, funderar på om lite helosan kan hjälpa), kolla i öronen, känna på tänder, klia på magen etc. Hittade dessutom en platt fästing urk.
 
Sv: Tufsig, halt och rädd katt

Lite lustigt, din hittekatt är en kopia av min sons honkatt :D Exakt samma färg, miner och poser.

Jasså? Vad kul :)
Men jag hoppas de ser lite olika ut mellan benen, annars vetefan vad min veterinär knipsade bort igår :o


kl
Missen är lös i magen. Riktigt lös i magen. Någon med tips på vad jag kan göra åt det?
Jag förmodar att hans diet den senaste tiden varit fåglar, möss etc. Iofs har jag finkar här hemma, och vår andra katt kan intyga att de smakar gott :devil: , men det känns inte riktigt rätt ändå att ge honom dem.
Han har ätit husse-mat från vår trapp sporadiskt under 1-1½ v, jag vet inte hur ofta eller hur mycket. Ska jag fortsätta med det och vänta på att hans mage ska lugna sig? Det har hänt en massa nya saker i hans liv som kanske stressar magen.
 
Sv: Tufsig, halt och rädd katt

Jasså? Vad kul :)
Men jag hoppas de ser lite olika ut mellan benen, annars vetefan vad min veterinär knipsade bort igår :o

Haha ja de gör de som tur är ;)


kl
Missen är lös i magen. Riktigt lös i magen. Någon med tips på vad jag kan göra åt det?
Jag förmodar att hans diet den senaste tiden varit fåglar, möss etc. Iofs har jag finkar här hemma, och vår andra katt kan intyga att de smakar gott :devil: , men det känns inte riktigt rätt ändå att ge honom dem.
Han har ätit husse-mat från vår trapp sporadiskt under 1-1½ v, jag vet inte hur ofta eller hur mycket. Ska jag fortsätta med det och vänta på att hans mage ska lugna sig? Det har hänt en massa nya saker i hans liv som kanske stressar magen.

Du kan prova med kokt fisk och ris så lugnar nog magen ner sig. Som du skriver har det ju varit mycket nytt så att han blir dålig i magen är ju inte konstigt.
Ge bara ris och fisk några dagar och introducera sedan vanlig kattmat i lugn takt ihop med riset och fisken under ytterligare några dagar.
 
Sv: Tufsig, halt och rädd katt

Haha ja de gör de som tur är ;)




Du kan prova med kokt fisk och ris så lugnar nog magen ner sig. Som du skriver har det ju varit mycket nytt så att han blir dålig i magen är ju inte konstigt.
Ge bara ris och fisk några dagar och introducera sedan vanlig kattmat i lugn takt ihop med riset och fisken under ytterligare några dagar.

Vad för slags fisk ska jag köpa?
 
Sv: Tufsig, halt och rädd katt

DSC00226.jpg

Så fin han är! :love: Mycket vacker pojke!

Heulwen skrev:
Röda hanar brukar ha en speciell personlighet kan jag tycka.
Jag kan bara hålla med :D Särskilt vackra brukar de också vara ;)

DarkInNight skrev:
Faktum är att det har strykit runt en till hankatt kring huset. Okastrerad. *Suck*.
Jag har funderat lite hur jag ska göra med den.

Jag råder dig att ta kontakt med närmaste katthem angående den katten så fort som möjligt. Risken är stor att det ändå dröjer innan de kan ta in den och då kanske du kan mata den ute under tiden.
 
Sv: Tufsig, halt och rädd katt

Det slog mig precis att han har ett väldigt stort huvud men liten kropp. Inte så konstigt att han äter nästan konstant. Han är tung redan nu, han kommer ju bli ett stort monster när han ätit upp sig! Jag ska nog väga honom för att se hur mycket han går upp i vikt :)
 
Sv: Tufsig, halt och rädd katt

Så fin han är! :love: Mycket vacker pojke


Jag råder dig att ta kontakt med närmaste katthem angående den katten så fort som möjligt. Risken är stor att det ändå dröjer innan de kan ta in den och då kanske du kan mata den ute under tiden.

Nu har jag inte sett den på 1-2 dagar, men den kanske fortfarande kommer och äter lite då och då. Har iallafall en skål med mat ute och det brukar försvinna, jag tror inte vår missefröken äter upp allt för hon brukar mest gå och småäta, men jag vet ju inte om det är någon annan katt som är och hälsar på förutom den där okastrerade hanen.
Jag ska se vad jag kan göra för den...
Egentligen har jag ju möjlighet att ta in den, -när vår nykomling blivit bättre i benet och kan flytta ut i resten av huset. Då kan jag ta in den andra och se om det finns ägare.
 
Sv: Tufsig, halt och rädd katt

Hur har du upplevt röda hanar?

Ganska coola och självsäkra - tuffa men inte bråkiga.
Hade en gång en röd (och vit) hankatt som låg mig varmt om hjärtat. Han förmedlades via Buke då hans ägare vanskötte honom och bukefalisten som jag hade kontakt med hade inte utrymme att ta in honom själv. Så småningom omplacerades han.
Måns var en väldigt stark personlighet. :love:
 
Sv: Tufsig, halt och rädd katt

Vit fisk är bra, t.ex. torsk eller alaskan pollock.

Tack. Tyvärr hinner jag inte köpa det idag, så det får bli morgondagens inköp =)


Ang röda hanar. Ja än så länge verkan han just cool och självsäker, så där är det lika!
 
Sv: Tufsig, halt och rädd katt

Sådär, nu har husse kommit på ett bra namn. Stor och muskulös, därför får han heta Zeke. Han kom när jag ropade det också så jag tror han accepterade sitt nya namn.

Världens kramgoaste katt. Jag satte upp honom i sängen igår kväll, och lade mig bredvid. Katten slår omkull sig så överkroppen vilar på min kropp och underkroppen ligger på sängen, lite "soff-slashas-stuk". Sen låg vi och myste läänge. Han sitter gärna i fönstren och tittar ut, vill helst av allt gå ut genom dörren man accepterar ändå bra att stanna inne.
Benet, ja det är stelare/ondare på mornarna och lite bättre på dagen-kvällen.

Vi tog ner honom till resten av huset igår, och introducerade honom med vår andra katt. Oj vad hon fräste! Han verkade ta det med ro ändå, men går och gömmer sig under sängen när hon är i närheten. Inte så att han verkar rädd, utan mer att han vill hålla sig lite undan och checka läget.

Nu ska jag åka och posta registreringen och försöka komma ihåg att köpa fiiiin fiiisk.
 
Sv: Tufsig, halt och rädd katt

Fint av dig att ta dig an honom!
Hoppas allt går bra!
 
Sv: Tufsig, halt och rädd katt

Fint av dig att ta dig an honom!
Hoppas allt går bra!
Tack :)

Igår kom det fram att han faktiskt hade en ägare innan.
Det kändes . . . .knepigt. Att vi tagit hennes katt liksom. Men samtidigt så tycker jag inte att man ska ha katt om man inte tar sköter den :mad:

Zeke mår iallafall bättre och bättre, att han har ont i benet syns mindre och mindre. Men han har fortfarande en "knöl". Han har lagt på sig förvånansvärt fort, nu ser han inte lika rolig ut med liten bakdel och stor framdel, utan nu börjar han bli jämnstor! Han kommer självmant in varje dag, och nästan varje natt.

En riktig myskatt som gärna vill ligga mittemellan mig och sambo på nätterna. Han älskar kontakt, jag och syster satt och kolla på tv, då skulle han ligga mellan oss, med en tass på mig och en tass på syster :love: .


Ja och sen den här andra katten som hälsar på ibland... Den kom för någon dag sen och var helt plötsligt social så jag klappade den lite. Den var överröst av stora äckliga fästingar och hade dessutom ett sår på halsen, okastrerad hankatt den med.
Sen fick jag veta att någon faktiskt äger denna katt, och har ett namn...
Jag blir så ledsen, varför i hela hel-:devil: tar man inte hand om sina djur!? Låter dem springa okastrerade, kollar inte upp sår och skador, låter fästingar sitta kvar och inte id-märker dem!! En jävla föråldrad by bor jag i där djur inte verkar ha ett värde!! Vad kan jag göra liksom, ingenting :crazy: :cry: :(
 
Sv: Tufsig, halt och rädd katt

Men fy fan. Såna människor ska inte ha djur över huvudtaget.

När det gäller lös mage, så brukar man rekommendera rå lammfärs blandat med morotspure. Det brukar hjälpa mot lösa magar. Själv kör jag på endast rått kött och det är jättesnällt mot en köttätarmage.

Hur ska du göra eftersom katten har en ägare? Har du pratat med ägaren? Är det verkligen tillåtet att missköta sin katt sådär? Kan man göra något åt en sån ägare?
 
Sv: Tufsig, halt och rädd katt

Men fy fan. Såna människor ska inte ha djur över huvudtaget.

När det gäller lös mage, så brukar man rekommendera rå lammfärs blandat med morotspure. Det brukar hjälpa mot lösa magar. Själv kör jag på endast rått kött och det är jättesnällt mot en köttätarmage.

Hur ska du göra eftersom katten har en ägare? Har du pratat med ägaren? Är det verkligen tillåtet att missköta sin katt sådär? Kan man göra något åt en sån ägare?

Jag tror hans mage är bättre nu, men jag har ärligt talat inte 100% koll nu när han går ut lite som han vill.

Ja ägaren... Hon tyckte väl att vi kunde få ta honom eftersom de hade så många djur.
Hon hade honom som "avelshane", och jag har ju låtit veterinären klippa honom så hans avelskarriär är slut :devil: . Sen varför man ska avla fram fler blandraskatter när det finns så grymt många oönskade kattungar vetefan om jag håller med om att man ska göra ...

Jag vet inte om det är tillåtet att missöta sina djur sådär, men jag har ju svårt att "bevisa" att hon misskött katten, och enl henne så hade katten rymt ut när husse öppnat dörren. Men hon berättade att innan han rymde så var han halt. Hennes berättelser haltar mer än vad katten gjorde från början, så jag tror inte riktigt på vad hon säger. Skyllde ifrån sig urinvägsinfektionen men lät inte förvånad etc. Självklart kan det ha varit en massa olyckliga omständigheter som gjorde att katten var i så dåligt skick, jag vet ju faktiskt inte vad som hänt innan han bosatte sig på vår trappa.
Ett som är säkert är iallafall att han trivs här hos oss :love:, och inte rymmer hemifrån *peppar peppar* som han gjorde hos henne.
 
Sv: Tufsig, halt och rädd katt

Sen fick jag veta att någon faktiskt äger denna katt, och har ett namn...
Jag blir så ledsen, varför i hela hel-:devil: tar man inte hand om sina djur!? Låter dem springa okastrerade, kollar inte upp sår och skador, låter fästingar sitta kvar och inte id-märker dem!! En jävla föråldrad by bor jag i där djur inte verkar ha ett värde!! Vad kan jag göra liksom, ingenting :crazy: :cry: :(

Du kan ta hand om katten och lämna den till ett katthem som "hemlös". OM nu ägaren mot förmodan skulle undra vart den tagit vägen är det bara att blåneka till att du vet vart den tagit vägen. Det skulle inte jag dra mig för en sekund när det gäller en så misskött krake. Med all säkerhet går den annars en långsam och plågsam död till mötes. Jag tycker också att du ska höra av dig till miljö/hälsokontoret/djurskyddsinspektören i din kommun, när du nu vet vem som är ägare. Det är inte tillåtet att missköta djur.
 
Sv: Tufsig, halt och rädd katt

Du kan ta hand om katten och lämna den till ett katthem som "hemlös". OM nu ägaren mot förmodan skulle undra vart den tagit vägen är det bara att blåneka till att du vet vart den tagit vägen. Det skulle inte jag dra mig för en sekund när det gäller en så misskött krake. Med all säkerhet går den annars en långsam och plågsam död till mötes. Jag tycker också att du ska höra av dig till miljö/hälsokontoret/djurskyddsinspektören i din kommun, när du nu vet vem som är ägare. Det är inte tillåtet att missköta djur.

Jag vet inte vem som äger den, men vet att den har ett hem. :crazy:

Jag tycker det är svårt att avgöra NÄR ett djur är misskött. Den här nya katten är inte rund, men inte ranglig. Den var jätteskygg men gick att gosa med för någon dag sedan. Den hade fullt av fästingar varav en i örat (kräksmiley) och det där såret på halsen... Ej kastrerad ej öronmärkt. Chip vet jag ej.
Jag vet inget om dess hemförhållanden. Det KAN ju vara så att den får mycket mat, omvårdnad, kärlek etc men nu på sommaren så är den ute mycket och lever livet därav det tunna hullet och fästingarna... för att gå tillbaka till hösten igen.
Det kan lika gärna också vara tvärtom, att ägarna inte bryr sig alls och det tunna hullet beror på för lite/dålig mat, fästingarna för att ägarna inte bryr sig och även såret..
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hejsan, Jag har en 5 månaders Mas ( Miniatur american shepherd ) som varit halt på ett framben ungefär sedan hon va runt 15 veckor. De...
4 5 6
Svar
112
· Visningar
20 554
Senast: kolblakkur
·
Övr. Hund Åh sliter mitt hår! :arghh: Fick hem en 4 månaders boxervalp förra helgen. Super fin och följsam! Uppfödaren har lagt ner mycket tid på...
Svar
13
· Visningar
1 614
Senast: Lampan
·
Katthälsa Jag förstår ingenting av min katt just nu. Hon blir 12 år i april, märks att hon är en senior men enligt en djurskötare jag träffade...
Svar
10
· Visningar
3 598
Senast: Michellan95
·
  • Låst
Tjatter Det var en gång en prinsessa vid namn Cimorene, som bodde i det blomstrande kungadömet Linderwall. Linderwall var ett lugnt kungadömme...
51 52 53
Svar
1 058
· Visningar
36 317
Senast: Intejag
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp