Bukefalos 28 år!

Tufsig, halt och rädd katt

DarkInNight

Trådstartare
När jag och sambon kom hem låg det en orange misse utanför våran dörr. Så fort han såg oss så sprang han iväg. Vi hade lämnat lite kattmat utanför dörren till vår misse, och förmodligen var det han som ätit upp allt eftersom vår katt var inomhus.

Jag hann se att han var tufsig, och haltade rejält (använde inte benet alls) v.b. när han sprang iväg.

En stor och rejäl hankatt med kulorna kvar, men rädd som attan och sprang iväg så fort jag var tio meter bort. Eftersom det är riktigt ruskväder och stackarn är halt så tänkte jag ge honom en skål med foder, men jag kom aldrig tillräckligt närma för att kunna visa honom att "jag ställer fodret här, varsågod". Till slut ställde jag skålen vid dörren igen, eftersom han hade hittat dit sist.

Vad kan jag göra , mer än att höra mig för i grannskapet. Det skriker "vildkatt" om honom, med tufsig päls och rädd. Iofs kan han ju ha varit i slagsmål och därför fått tufsig päls och ont i benet, och kanske har ett hem.
En tanke som slog mig är om han haft ont i benet länge eftersom han verkade såpass obehindrad av det... det gör saken ännu värre.

Äh jag vet inte riktigt vad jag hade tänkt med den här tråden, vill nog mest bolla ideer vad man kan göra för honom (om han kommer tillbaka). Får hoppas att inte han och vår misse hamnar i slagsmål bara.
 
Sv: Tufsig, halt och rädd katt

uppdatering.

igår kom missen tillbaka och låg på trappen, och efter en timmes sakta förflyttning mot katten så fick jag klappa.

Tovig och stora hårda hårklumpar i pälsen.

Han hoppade iväg efter en stund.



Ikväll när vi kom hem låg han där igen.
Både sambo och jag fick klappa, sen hoppade han iväg igen.

Nu ska det upp en bild på missen i affären, så ska vi se om någon känner igen den.
 
Sv: Tufsig, halt och rädd katt

Har du något katthem i närheten? De bör kunna hjälpa till med infångande och kan ha någon fälla tillgänglig, annars kanske kommunens jägare har det. Den där katten skulle behöva tas in snarast för vård och borttagande av tovor i pälsen - gärna innan han hinner med att bidra till ännu fler hemlösa kattungar.
Tvivlar på att den har ett hem i närheten, isf borde ägarna satt ut en lapp eller så är det någon oengagerad idiot som har hand om med tanke på att den inte är vare sig märkt eller kastrerad och i dåligt skick.
 
Sv: Tufsig, halt och rädd katt

Har du något katthem i närheten? De bör kunna hjälpa till med infångande och kan ha någon fälla tillgänglig, annars kanske kommunens jägare har det. Den där katten skulle behöva tas in snarast för vård och borttagande av tovor i pälsen - gärna innan han hinner med att bidra till ännu fler hemlösa kattungar.
Tvivlar på att den har ett hem i närheten, isf borde ägarna satt ut en lapp eller så är det någon oengagerad idiot som har hand om med tanke på att den inte är vare sig märkt eller kastrerad och i dåligt skick.

Vi har ett katthem några mil härifrån, men jag tror jag kör på att vänligt bära katten (om det går) till ett rum eller något.
Iofs har vi på vårt hus, en extra dörringång med tillhörande hall, toalett och sovrum, jag har tankar på att förflytta dit honom om han kommer ikväll igen. Då har han lite utrymme för sig själv, och det är ingen risk att han och vår andra katt kommer i slagsmål.

Tyvärr är det ett brukssamhälle jag bor i, och alla gånger verkar inte den moderna andan ha nått ända fram... eller vad jag ska säga. Jag har så länge jag bott här inte sett en enda märkt misse, förutom vår då. Så det är inte riktigt befäst det här med att id-märka sina katter. :( :mad: :crazy:

Funderar på om jag ska bära in honom ikväll (om han kommer tillbaka, och är hanterlig), och vänta på om någon svarar på lappen i affärn och sen i början på veckan ta honom till en veterinär.
 
Sv: Tufsig, halt och rädd katt

delvis kl
Suck, precis när jag bestämt mig hur jag skulle göra, så sitter det ingen gul katt vid dörren när vi kom hem.
Kanske sökte den bara skydd vid det dåliga vädret som härjat under de senaste dagarn??
Jag hoppas den kommer tillbaka, har t.om börjat fundera på hur jag ska få fram de tusenlappar som vet.besöket kommer gå på.
 
Sv: Tufsig, halt och rädd katt

uppdat.
ingen misse idag heller . . .
men någon äter upp kattmaten som ställs ut, vet tyvärr inte vem.

Får hoppas han kommer tillbaka på tisdag, då ska det regna :devil: :D
 
Sv: Tufsig, halt och rädd katt

Typsikt när man väl fattat beslutet att ta hand om katten så håller den sig borta.

Håller tummarna för att han dyker upp och vill bli omhänderagen.
 
Sv: Tufsig, halt och rädd katt

Ja precis.
Nu börjar jag ångra att jag inte gick hårdare på och tog in honom så fort jag fick klappa. Men jag trodde att han skulle komma kvällen efter också eftersom han gjort så tre kvällar i rad.
 
Sv: Tufsig, halt och rädd katt

uppdat.

Inget regn ännu. Förhoppnignsvis blir det regn nu i natt och imorrn.
Men, sambon såg missen idag. Han kunde gå på det skadade benet, men i trav så var han halt. Det blir bättre iallafall.
Synd att jag inte var hemma, då hade jag tagit in honom. Men skönt att han inte försvunnit ännu iallafall!
 
Sv: Tufsig, halt och rädd katt

Det hände samma sak för mig, det var en katt på vår trappa och åt våra katters mat varje dag. Nu har han adopterat oss :D han är vår allra mysigaste!

Tillgivnare katt får man leta efter! Dom blir väldigt tacksamma när de får ett hem.
Hoppas missen kommer tillbaka till er :)
 
Sv: Tufsig, halt och rädd katt

Ja jag hoppas det blir något liknande med "vår" misse ! Att han tycker det duger att bo här. Men först måste vi få tag på honom!
 
Sv: Tufsig, halt och rädd katt

men vaf*n. Varför regnar det inte!?

När jag vill ha sol, då regnar det. När väderkanalerna förutspår regn, och jag verkligen vill ha regn, ja då är det uppehåll! :rofl:
 
Sv: Tufsig, halt och rädd katt

Du får dansa regnsdansen....:banana::banana:

Hehe undrar vad grannarna kommer tro när de ser mig dansa runt på gården :D .

Enl klart.se ska det regna från 12.00 idag fram tills på lördag.
Enl yr.no ska det vara uppehåll fram tills på lördag.
Enl. SMHI ska det vara sol/uppehåll idag för att sedan börja regna kring 12.00 imorgon.

Olika prognoser, undrar vilken som kommer att stämma.
 
Sv: Tufsig, halt och rädd katt

Jag ställde fram matskålar med både torrfoder (som han ätit ute på vår trapp i en veckas tid nu, så hans mage borde ju tåla det) samt lite blötfoder och vatten.
Han åt snabbt upp blötfodret och gick ett varv i rummet för att sedan lägga sig under sängen.

Jag ägnade inte så mycket uppmärksamhet åt honom, tänkte att han säkert behöver lite tid för sig själv nu på det främmande stället, men jag såg att han var brun/svart nere i öronen (öronskabb?).

Det benet han har varit halt på, v.b är han fortfarande inte bra i, han går på det men haltar fortfarande ngt. På insidan låret ser det ut som två bett och sen är det kalt runt om.
Min fundering är om det kan vara ett kattbett som han sen slickat så det blivit kalt, kan det stämma?

Så fort affären har öppnat imorrn ska jag dit med en upphittningslapp och se om någon känner igen honom .

Jag skulle helst vilja ringa veterinären på måndag, men frågan är ju om det är någon annans katt... hur ska man göra då?
Ska jag bara satsa på en undersökning och åtgärdning av de aktuella problemen (skabb/såret på benet), eller köra hela kittet med undersökning, åtgärdning, kastrering, idmärkning, raka bort hårknölarna?
Det skulle kännas drygt om jag lagt ner en massa pengar och sen tas missen ifrån oss. För den goda sakens skull så hade jag gärna gjort det -OM jag hade flera tusen liggandes till ingen nytta. Men annars finns det andra djur utan ägare som jag hellre lägger pengarna på, än djur som är någon annans ansvar/kostnad.
 
Sv: Tufsig, halt och rädd katt

Om katten har en ägare så har den alltså en ägare som inte tar sitt ansvar i att id-märka och kastrera katten och framför allt sätta upp lappar eller ringa polisen om den är borta - ergo en usel, ansvarslös ägare.
Och utan id-märkning kan man inte bevisa att man äger katten så krasst sett kan inte en eventuell ägare göra något alls om någon bestämmer sig för att ta hand om en omärkt katt (om de inte har foton och katten har något ovanligt kännetecken).
Jag skulle kastrera och göra hela alltet och sedan behålla katten, för jag skulle aldrig lita på att en ägare som inte lägger ned en mindre summa på att id-märka/kastrera är villig att lägga ned ett par tusenlappar på veterinärvård. För jag törs förutsätta att den inte är försäkrad.
 
Sv: Tufsig, halt och rädd katt

Jag håller med om att om missen har en ägare, så har den inte fullgjort sin plikt som kattägare -i mina ögon.

Ovanligt kännetecken har jag inte sett ännu, en helt "vanlig" gul/orange-randig hankatt.

För jag törs förutsätta att den inte är försäkrad.
Ja, jag skulle bli chockad om det visar sig att den är försäkrad!

Jaja, lapp ska upp imorrn, då har jag försökt iaf :)
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hejsan, Jag har en 5 månaders Mas ( Miniatur american shepherd ) som varit halt på ett framben ungefär sedan hon va runt 15 veckor. De...
4 5 6
Svar
112
· Visningar
20 554
Senast: kolblakkur
·
Övr. Hund Åh sliter mitt hår! :arghh: Fick hem en 4 månaders boxervalp förra helgen. Super fin och följsam! Uppfödaren har lagt ner mycket tid på...
Svar
13
· Visningar
1 614
Senast: Lampan
·
Katthälsa Jag förstår ingenting av min katt just nu. Hon blir 12 år i april, märks att hon är en senior men enligt en djurskötare jag träffade...
Svar
10
· Visningar
3 598
Senast: Michellan95
·
  • Låst
Tjatter Det var en gång en prinsessa vid namn Cimorene, som bodde i det blomstrande kungadömet Linderwall. Linderwall var ett lugnt kungadömme...
51 52 53
Svar
1 058
· Visningar
36 317
Senast: Intejag
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp