Tungt underlag?!

PonnynPoni

Trådstartare
Har riktigt aldrig förstått begreppet tungt underlag. Har bara hört att det inte är bra att rida på. Kan någon kunnig förklara:

- vad är tungt underlag och varför kallas det så?
- vad är riskerna med att rida på det, varför är det inte bra?
- hurdant underlag är då bäst för hästen?

Försökte leta efter en sån här tråd men hittade inget som gav svar på det här :)
 
Tungt underlag är typ tjockt grus (sånt man sjunker ner i), lervälling, djup snö och annat som är jobbigt att gå i.
Det blir jobbigt för hästen och den kan bli överansträngd eller få förslitningar i längden.
 
Har riktigt aldrig förstått begreppet tungt underlag. Har bara hört att det inte är bra att rida på. Kan någon kunnig förklara:

- vad är tungt underlag och varför kallas det så?
- vad är riskerna med att rida på det, varför är det inte bra?
- hurdant underlag är då bäst för hästen?

Försökte leta efter en sån här tråd men hittade inget som gav svar på det här :)
Tänk hur det är att gå på stranden - där sanden är blöt är det lätt att gå, där den är torr är det jobbigt. Det är ett tungt underlag. Det är framför allt hästens senor som tar stryk av det djupa underlaget.
 

Liknande trådar

Hästvård Jo, jag letar efter en till häst (har två här hemma på gården). Nu ska det bli en islänning för mestadels uteritter men vill också träna...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
7 228
Senast: Lobelia
·
Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
873
Tjatter Efter att ha läst tråden "Hjälp, jag har för mycket prylar" som femtioelva köpare/spekulanter har de mest konstiga frågor och klagomål...
Svar
1
· Visningar
857
Senast: Happimess
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
7 067

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp