Turridning för vana ryttare

Piffpuffen

Trådstartare
Nu har jag suttit och läst en del i trådarna som handlar om turridning och dom flesta ställena verkar vara anpassade för rena nybörjare.

Men hur verkar efterfrågan vara på turridning för vana ryttare?

Tanken har funnits i många år att börja med detta men tiden har aldrig varit "rätt".
Men sugen är man ju men man vill ju kolla marknaden sas.

Vår tanke är små grupper (4-5 personer) på både kortare och längre turer, även med övernattningar. På välridna (western) hästar.
För att urskilja det hela kommer det bli på mustanger.
(Även om det är 7 svåra år innan vi hittat rätt osv osv osv.....)

Vad tror ni?

Finns det marknad för detta?
Eller är det bara islandshästridning á jättegrupper i 45 minuter i skogen som gäller? (Ja jag är fördomsfull;))
 
Sv: Turridning för vana ryttare

Ja fördomsfull får man nog lov att säga, 45 minuter då har de bara precis hunnit bli varma. I de flesta fall är nog turen minst 2 timmar och i många andra fall flera timmar upp till både hel dag samt vecka.

Som svar på din fråga så tror jag inte att det finns marknad för turer på just mustanger.
 
Sv: Turridning för vana ryttare

De flesta turridningsfirmor har väl även turer för mer erfarna? Sen att det är främst nybörjare, eller nybörjare i sällskap med mer erfarna, som rider är ju för att det är så efterfrågan ser ut.

Mer erfarna har oftast häst de rider på annat håll och är nöjda med det.

Längre turer på westernhästar med övernattning finns redan, surfa runt så ser du hur det ser ut. Att det är just mustanger du ska ha, är det för att locka folk (i så fall räcker det nog inte) eller har du eget intresse i den typen av häst också?
 
Sv: Turridning för vana ryttare

Dom turer jag varit på som riktat sig mot erfarna ryttare har inte varit så märkvärdiga, ex galopp kort sträcka och därefter tvärnit för att se om alla hänger med. Jo, en tur som jag var på skulle jag kalla avancerad och anpassad för ryttare med lång erfarenhet och då fick man rida i egen takt under långa sträckor och prova på flygande pass (efter instruktörens tillåtelse). Jag vill gärna åka på nån äventyrsritt och såna hittar man utomlands, ex äventyrsritter på Island.
 
Sv: Turridning för vana ryttare

Just för turridning tror jag inte efterfrågan på ställen för enbart vana ryttare är stor. Vill du ha hem vana ryttare är det nog ridresor du ska satsa på.
 
Sv: Turridning för vana ryttare

Största målgruppen för turridning är oerfarna och utlänningar som är i sverige på semester.

Många grupper är det någon som är riktigt riderfaren och tar med sina kompisar på turridning.

Sedan har väl de flesta företagen även ridning för mer erfarna med svårare terräng och eller mer fart.

Jag har svårt att tänka mig att det finns en marknad att överleva på för enbart vana ryttare även om man kan få ett gäng sånna också då och då.
 
Sv: Turridning för vana ryttare

Anledning att det är just mustanger som lockar är helt och hållet ett egenintresse:)
Och sen är det ju såklart något som inte finns överallt.

Men vad menar ni skillnaden skulle vara på turridning och ridresa?!

Mycket klurande återstår men drömmen finns ju där så då är det ju bara att hitta en lösning;)
 
Sv: Turridning för vana ryttare

Tror absolut det finns en marknad. Hade jag varit hästlös och ridsugen hade jag aldrig sökt mig till islänningsturridning eftersom det hästarna för mig är så tråkiga så klockorna stannar. Hade det funnits ett turridningstall med "riktiga" hästar hade jag gärna ridit där.

Problemet tror jag istället blir alla människor som TROR de är duktiga men inte är det och inte kommer att klara av det...
 
Sv: Turridning för vana ryttare

Jag har drivit turidning ett antal ar och kan direkt saga att genom att begransa dig sa sa har du ingen bra grund for att ga runt som foretag.

50% av de som rider ar helt nyborjare.
40% Har begransad ridvana eller har vart pa tur tidigare.
10% max ar vana ryttare.

Oftast kommer de vana i sallskap med ovana.

Nagon enstaka gang har jag haft grupper med bara vana ryttare.

Daremot hade jag ridvana som krav for langritter pa 2-3 dagar.
Det maste man ha for att orka och fa ut sa mkt som mojligt av turen.
 
Sv: Turridning för vana ryttare

Nej det är en svår balansgång.
Det är ju inte meningen att det ska vara rena nybörjarhästar men samtidigt vill man ju inte "skära för mycket i kundkretsen".

Men jag skulle väl tro att man "åker på" att ta emot nybörjare också:crazy:
 
Sv: Turridning för vana ryttare

Det finns dålig ekonomi i turridning för 4-5 personer. Du missar många kompisgrupper och företag och inkomsten per tur blir låg. Jag har svårt att se en marknad för vana ryttare.
 
Sv: Turridning för vana ryttare

Frågan är ju även om du hade tänkt ha det som extrainkomst eller bara hobby. Har du bara kapacitet får några enstaka grupper om fyra i veckan lär prislappen bli alldeles för hög om du vill ha ekonomi i det. Att verkligen marknadsföra sig med de lite tuffare alternativen skulle kanske däremot kunna vara en konkurrensfördel.

Problemet som Leoni nämnde med alla som tror att de är duktiga går ju att anpassa sig till. Den enda gången jag har varit på turridning fick vi rida 10min i ridhus först. 10min är inte mycket men nog kan man se om en person kan rida åtminstone hyfsat på det och hittar man en avvikare så kan man anpassa sig med att dela ut en lugn häst, placera personen på en viss plats i gruppen och hålla det i bakhuvudet vad gäller tempo etc.
 
Sv: Turridning för vana ryttare

Detta är ju tänk som en del i befintlig verksamhet, alltså ingen hobbyverksamhet.

Jag tror att nischningen är allt dvs att man inte är "den vanliga turridningsfirman" utan faktiskt erbjuder något som ingen annan har. Som med allt annat;)

Personligen skulle jag föredra att få rida i en mindre grupp om jag skulle betala för det, precis som att jag inte vill rida i en stor grupp på träning. Och det kan inte bara vara jag som är villig att betala för det:angel:
 
Sv: Turridning för vana ryttare

Men blir det verkligen nishning. Merparten av turridningasarangörerna göra just det du vill ha som nisch och erbjuda lite mer avancerad turer i liten grupp. Så länge det ligger inom ramen för verksamheten och man betalar så är det mesta möjligt.
 
Sv: Turridning för vana ryttare

Tror absolut det finns en marknad. Hade jag varit hästlös och ridsugen hade jag aldrig sökt mig till islänningsturridning eftersom det hästarna för mig är så tråkiga så klockorna stannar. Hade det funnits ett turridningstall med "riktiga" hästar hade jag gärna ridit där.

Problemet tror jag istället blir alla människor som TROR de är duktiga men inte är det och inte kommer att klara av det...

Nu är ju det lite intressant även om jag inte ska gå i klinch med vad en "riktig" häst är. Jag har min uppfattning och du har uppenbarligen en annan....

Ska avancerad ridning betyda att man ska rida in hästarna vid varje tur? Är hästarna utbildade för att ställa till problem vid uteritt? Eller är det poängbedömning med utslagning? Eller vad menas med inte klara av det?

Om det finns "inte klara av det" som i möjliga olyckor med på banan för ridvana ryttare så anser jag nog att man inte ska bedriva verksamheten. Det blir enormt dyra skadestånd i efterhand eftersom inget försäkringsbolag lär ta i en med tång med den grundinställningen.....

Jag tror att det blir mycket svårt för TS att få ihop ett tillräckligt kundunderlag och livnära sig på 4-5 hästar (blir så himla dåligt betalt om man inte kan ta upp mot 500 kr per ridtimme och person), men om det är ett komplement till befintlig verksamhet - varför inte prova och se hur det utvecklar sig? Etablerar man sig kan man hitta sin kundgrupp och hitta de kvaliteter som behövs för att ta ut ett större värde.

Provar du inte, så vet du inte är min devis. Alla vi kände dissade vår företagsstart och satsningen på våra idéer.....
 
Sv: Turridning för vana ryttare

Vi har betydligt fler ridvana gäster och färre nybörjare än den "bilden" i vår verksamhet.

Med den uppdelningen är nog fördelningen hos oss de senaste 3 åren:
20% helt nybörjare
40% "provat några gånger" / för länge sedan / nyss börjat ridskola
40% riktigt ridvana

Nu kör vi lite andra koncept än turridning också som komplement, så det kanske påverkar.
 
Sv: Turridning för vana ryttare

Jag hade valdigt mkt foretagskunder sa det tar upp antalet nyborjare ganska mkt.

Sen raknar jag inte med ridskola och kurser saklart.

Vad har ni for koncept?
 
Sv: Turridning för vana ryttare

Jag hade valdigt mkt foretagskunder sa det tar upp antalet nyborjare ganska mkt.

Sen raknar jag inte med ridskola och kurser saklart.

Vad har ni for koncept?

Vi kör ett koncept med boende och ridning på egen hand. Och där är det naturligtvis ridvana kunder....
 
Sv: Turridning för vana ryttare

Denna eviga fundering på om turridning kommer funka.
Är marknaden mättad?

Eller kommer turismen i Sverige att öka?
Pratas ju så mycket om att Sverige har så vacker natur osv osv osv....men lockar det verkligen BETALANDE gäster/turister. Alltså inte bara dom som vill ha billig husvagnssemester.

Som ni säkert förstår är ju drömmen att kunna slippa åka till jobbet (som iåfs är bra) varje dag och istället kunna jobba med hästarna.

Har ju klurat på det i flera år men men men....man är väl lite bekväm och feg. Är ju säkert med en fast inkomst.

Men vad gör man?
Det är ju tyvärr lite svårt att starta upp i liten skala då man behöver ett antal hästar för att kunna erbjuda något. (Dom vi har nu är ju inte så lämpliga som turhästar, om man nu inte ska satsa på något helt nytt= speedtur för den stressade människan med tidsbrist. 3mil på 20 minuter :angel: )
 

Liknande trådar

Islandshäst Hej kära bukefalister. Det här är en lång text så ni som orkar ta er igenom den; tack! Jag har ett ganska normalt problem tror jag...
2
Svar
33
· Visningar
7 615
Senast: As_Vegas
·
Hästmänniskan Jag har bestämt mig för att skaffa häst innan jag fyller trettio, vilket är om två år (:o:crazy:). Nu funderar jag på hur jag ska...
Svar
7
· Visningar
1 712
Senast: Lavinia
·
P
Träning Jag älskar samvaron med hästar (dvs när jag känner individen, annars tycker jag ärligt talat att det inte ger s--t) men slutade en gång...
2 3
Svar
44
· Visningar
2 893
Senast: AlterPride
·
Träning Vet inte riktigt var jag ska lägga detta för det är en kombination av NH, western och "vanlig" ridning...men jag lägger det här eftersom...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
5 536
Senast: FridaW
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2024
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp