Bukefalos 28 år!

Tutte - norrländskt eller finskt?

Sv: Tutte - norrländskt eller finskt?

Vi sa alltid tutte när jag var liten/östgöte
 
Sv: Tutte - norrländskt eller finskt?

För att skilja på det för sonens skull så var tutte= bröst och napp=napp.

Men; nog har jag och släktingar sagt tutten om nappen av misstag emellanåt. Vi bor i Västmanland.

Utifrån trådsvaren att döma verkar det vara rätt utspritt över landet med tutte......
 
Sv: Tutte - norrländskt eller finskt?

*kl*

tutte = napp (Västerbotten)

Själv har jag bröst!
 
Sv: Tutte - norrländskt eller finskt?

Jag är född och uppvuxen i Värmland med föräldrar från Göteborg och jag säger napp. Men sen skaffade sambons bror barn och de säger tutte, så nu är jag också inkörd på tutte (de kommer från Falköping).
 
Sv: Tutte - norrländskt eller finskt?

Men alla andra här omkring säger tutte, men så tycker jag deras barn pratar väldigt dåligt också för sin ålder och därför är jag väldigt noga med hur jag pratar till Rasmus.

Hur menar du nu?

Pratar de dåligt för att de säger tutte?
 
Sv: Tutte - norrländskt eller finskt?

Sambon säger tutte (uppväxt i Småland) och jag säger snutte (söder om Stockholm) :laugh:
 
Sv: Tutte - norrländskt eller finskt?

Hur menar du nu?

Pratar de dåligt för att de säger tutte?

Nej de är "slarviga" i allt de säger. De pratar själva som småbarn. "Använd faffeln när du äter" (Gaffel) "Ska vi gå och byta böjja" (Blöja) Var har du lagt orna? (Skorna)

Man kan faktiskt prata "bebisspråk" utan dåliga uttal.
 
Sv: Tutte - norrländskt eller finskt?

Tutte säger jag = norrlänning, Napp säger sambon = Hallänning.

bröst heter bröst och inte tutte ;)
 
Sv: Tutte - norrländskt eller finskt?

Ja det håller jag med om. Folk som pratar babyspråk med kasst uttal. Fast dom kanske inte märker det själva ? Tex mella = välling ??
 
Sv: Tutte - norrländskt eller finskt?

Fast "tutte" är ju dialektalt (eller liknande), napp är knappast mer korrekt eller sofistikerat.
 
Sv: Tutte - norrländskt eller finskt?

Det skrev jag heller inte. Skrev vad jag och sambon säger om napp/tutte...sen skrev jag bröst heter bröst. Vad menar du då ? :confused:

Att man säger napp när man menar bröst ?
 
Sv: Tutte - norrländskt eller finskt?

Nej de är "slarviga" i allt de säger. De pratar själva som småbarn. "Använd faffeln när du äter" (Gaffel) "Ska vi gå och byta böjja" (Blöja) Var har du lagt orna? (Skorna)

Man kan faktiskt prata "bebisspråk" utan dåliga uttal.

Fast tutte är ju inte ett sånt ord?

Annars håller jag med dig, och jag pratar definitivt inte slarvigt med våra barn.
 
Sv: Tutte - norrländskt eller finskt?

Nja, det var inte det jag svarade på utan inlägget under. Jag missuppfattade nog vad det var som du höll med pmm om.
 
Sv: Tutte - norrländskt eller finskt?

kl

Vi säger tutte, men jag får påminna mig om att skriva napp när jag bloggar så inte folk ska tro att jag menar bröstet :D
 
Sv: Tutte - norrländskt eller finskt?

Tutte säger vi i Värmland....(i alla fall hos mig) :D

Bröst är på värmländska pupper, puppan, bôôper mm....
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Efter utklassningen på Åby – nu siktas Lozano di Quattro mot Elitloppet. Nästa start kan bli finska storloppet Finlandia-Ajo. – De vill...
Svar
0
· Visningar
86
Senast: Gunnar
·
Övr. Barn Precis varit hos barnpsykolog och pratat om sonens sömn. Hon tycker att vi ska lära honom att somna själv. Vi kan sitta bredvid...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
5 463
Senast: CaisaCax
·
Gravid - 1år Som ni säkert hört mig beklaga mig över så sover sonen inte särskilt bra. Han vaknar på nätterna (varje/varannan timme) och börjar veva...
5 6 7
Svar
138
· Visningar
10 977
Senast: Madalitso
·
  • Artikel
Hästnyheter Hästnäringen i Sverige omsätter omkring 32 miljarder kronor per år enligt Lantbrukarnas riksförbund, LRF. Fler och fler techbolag börjar...
Svar
0
· Visningar
93
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp