Bukefalos 28 år!

Tvåårsstarter - igen...

Sv: Tvåårsstarter - igen...

du som amatör kör säkert mer på helgerna, men vi som jobbar med det hela dagarna måste ju få nån dag ledigt också....mina lediga dagar åker jag till stallet o släpper ut hästarna, mockar och gör allt klart och sen tas dom in på kvällen....Jag är aldrig ledig....dom som jobbar hos tränare ( jag lägger ju upp allt mitt själv fast jag har månadslön) måste väl ha nån slags struktur på ledigheter utan att det ska ses oseriöst...skitiga saker är en annan sak...folk som har skitiga saker brukar i allmänhet inte ha nån ordning på annat heller. som att skicka barnen till skolan med lortiga kläder
 
Sv: Tvåårsstarter - igen...

Väl talat!

Men nu kommer vi väl långt ifrån ämnet? Oavsett hur många lediga dagar hästarna hos SHJ har kan det inte legitimera antalet lediga (not) dagar som en viss tvååring får???

Jag kallar det för på gränsen till djurplågeri när en häst som man vet inte har några förutsättningar för ett fortsatt liv inom travet startas flera gånger i veckan för att dra in maximalt med stålar! (vilken låång mening)

Och efter "karriären" skickas hästen på slakt?!

Någon dj--la ordning får det väl ändå vara!!
 
Sv: Tvåårsstarter - igen...

du som amatör kör säkert mer på helgerna, men vi som jobbar med det hela dagarna måste ju få nån dag ledigt också....mina lediga dagar åker jag till stallet o släpper ut hästarna, mockar och gör allt klart och sen tas dom in på kvällen....Jag är aldrig ledig....dom som jobbar hos tränare ( jag lägger ju upp allt mitt själv fast jag har månadslön) måste väl ha nån slags struktur på ledigheter utan att det ska ses oseriöst...skitiga saker är en annan sak...folk som har skitiga saker brukar i allmänhet inte ha nån ordning på annat heller. som att skicka barnen till skolan med lortiga kläder

Jag kör då hästarna skall köras i mitt upplägg. Jag skiter fullständigt om det är onsdag eller söndag.
Jag har dessutom jobbat med trav i flera år och haft 10 talet hästar själv att ta hand om så jag vet vad det vill säga att jobba som "proffs". Man är "aldrig" ledig och det är en av anledningarna till att jag inte vill jobba med travet som skötare längre.
Man kan strukturera upp sin ledighet rätt okey men man måste ha någon man litar 100% på att ta hand om sina hästar då och såna växer inte på träd.
 
Sv: Tvåårsstarter - igen...

Men Stig har säkert nån som tar hand om hästarna även på söndagar..

*martha som började med hästar 1967, började med trav 1972 och har drivit eget sen 1991-2005..numera "försteman" i Stall Tornado. *

Jobbar man som anställd MÅSTE man ha ledigt, det gäller knappast om man driver eget eller är amatör....där måste du se skilnaden.
De flesta proffstränare har nog personal dom litar på till 100%
 
Sv: Tvåårsstarter - igen...

Jobbar man som anställd MÅSTE man ha ledigt, det gäller knappast om man driver eget eller är amatör....där måste du se skilnaden.
De flesta proffstränare har nog personal dom litar på till 100%

Jag pratade mera om oss vi som inte har massor med anstälda utan tar hand om våra hästar själva ;)
 
Sv: Tvåårsstarter - igen...

Jag har inte sagt något annat heller men jag tror inte direkt att det blir samma skötsel av dessa 21 som de 7 du har på vardagarna. Liniment bandage eventuell massage osv osv.

men ALLT sånt ordnar man till de hästar de behövs, likväl som man kör även på helgerna pga speciella andledningar, men huvudtanken är fortfarande att alla ska vila och personalen få det lugnare, men självklart finns det undantag. jag förstår inte problemet med att man har 21 hästar på helgerna, jag kunde ha 30 (självklart inte all mockning, men jag tänkte på em då de görs vid)! trots detta hinner man gå igenom alla hästarna, inte SUPERnoga såklart men så att se att alla är OK! och är det någon som behövs göras vid extra, ja då fixar man det.

förstår fortfarande inte problemet och instämmer i allt som martha också har skrivit.
 
Sv: Tvåårsstarter - igen...

Vi som har hand om våra hästar själva är helt beroende av släkt och vänner som vi litar på att ta hand om hästarna.

En proffstränare som återigen ex vis SHJ har anställd personal som följer ett anställningsavtal som reglerar lön och arbetstid.
Det är arbetsgivaren som ser till att det är bemannat 7 dagar i veckan.

Jag förstår fortfarande inte vad som är problemet med detta?? Jobbar själv i en bransch som bemannas 7/24 utan problem.

Om det är så besvärligt att sköta hästarna själv (fast du har ju dina inhyrda med ca 75% service) så får man väl lägga ner.

Men sluta rättfärdiga att man bara vill starta sin tvååring en säsong och sedan "göra sig av med den" för att den inte duger bland äldre hästar!
 
Sv: Tvåårsstarter - igen...

Men sluta rättfärdiga att man bara vill starta sin tvååring en säsong och sedan "göra sig av med den" för att den inte duger bland äldre hästar!

precis! jag tycker det är så himla synd mot hästen och jag skulle aldrig starta så tätt ens om jag hade en egen äldre häst som "alltid höll sig fräsch".

och som jag skrev tidigare, jag har reagerat mot just detta tidigare, fast då handlade det om en äldre häst som fanns hos en proffstränare här hemma. så det är ju knappast för att hon är just amatör.
 
Sv: Tvåårsstarter - igen...

För att inte tala om hur j-a BRA den äldre hästen var tvungen att vara för att kunna starta så tätt.

Jag vet att jag varit inne på det tidigare i tråden, men det är BARA en tvååring man kan göra så här med för äldre hästar kommer inte med på halvrader.
 
Sv: Tvåårsstarter - igen...

Ärsch, orkar inte med dig... Din syn på det mesta gör en helt trött. Förundrad över att du inte är proffstränare... Så himlans bra som du är.

och om du ska bli ET, borde du ha lite mer hum om den unga hästens kropp.

Instämmer med vad Martha skrivit tidigare, må aldrig nån av mina hästar komma i dina händer..
 
Sv: Tvåårsstarter - igen...

KL

Ibland undrar jag vad det är för märkligt som sker med hästarna under nyårsnatten? Hästar som dagen innan var omogna, omusklade och valpiga blir helt plötsligt mogna, starka och startklara, bara sådär! :idea: Iaf om man ska tro de många motståndarna till tvååringsstarter.

Själv brukar jag förvisso också känna mig 20 år äldre när jag vaknar på nyårsdagens förmiddag, dock sällan särskilt löpsugen....:angel:
 
Sv: Tvåårsstarter - igen...

Ärsch, orkar inte med dig... Din syn på det mesta gör en helt trött. Förundrad över att du inte är proffstränare... Så himlans bra som du är.

och om du ska bli ET, borde du ha lite mer hum om den unga hästens kropp.

Instämmer med vad Martha skrivit tidigare, må aldrig nån av mina hästar komma i dina händer..

:bow::bow::bow:
Du skrev precis vad jag tänkte.
 
Sv: Tvåårsstarter - igen...

Fast det blir dom ju inte heller :rofl:

T ex brukar det ju ta ända till senhösten innan 3 åringarna är med i V75..fast dom är bra
Jag är inte emot 2 års starter om hästarna klarar av det, men ändå tycker jag att denna hästen är alldeles för tufft anmäld..men jag skulle inte själv starta nån av mina hästar såpass tätt...Nångång kan man ju starta typ en gång i veckan men inte återkommande.....det tar ufft på dom och dessutom tar ju resorna hårt också ( fysikskt och psykiskt)
 
Sv: Tvåårsstarter - igen...

Vilket går att ändra på om man vill, verkar dock som det inte vill.

Nu har jag inte läst hela tråden och den här diskussionen verkar något rörig. Men det här inlägget måste jag få reagera på. Ganska imponerande att du uttalar dig i den här frågan om anställningsstopp. Hur insatt är du egentligen? Du vet att större delar av världen har befunnit, och fortfarande befinner sig i en finanskris, och detta drabbar tro det eller ej även hästbranschen. Menhammar drar in större delen av sina intäkter från rederiet, och stuteri-och tävlingsverksamhet är, krasst uttryckt en hobby för MWK.
Hälften av rederiets fartyg, som kryssar världen över med nya bilar, har fått läggas upp på land pga lågkonjunkturen, och detta medför självklart många arbetstillfällen som faller bort. Det finns helt enkelt inte efterfrågan på bilar, ingen efterfrågan på transporter av dessa, inga arbeten. Att det drabbar stuteriet är ganska naturligt. Även Hultmans stall, eftersom personalen är anställd av Menhammar (till skillnad från SH själv). Anställningsstoppet råder i hela koncernen, så det är inget som Stefan kan "fixa" lite lätt genom att snäppa med fingrarna.
Om jag får ge en personlig syn på SH stall för dagen, så står personalen med åtta hästar var, vilket är lite för mycket med hänsyn till det träningsupplägg han har. Det blir långa dagar i backen, och det är klart det tär på folk. Men man har fortfarande alltid fem arbetsdagar i veckan, vilket väl får ses som lite lyx i hästvärlden. Men jag tänker ändå inte försköna det som är idag, för mycket jobb på för lite folk. Det ÄR tungt JA. Men inget att göra.
 
Sv: Tvåårsstarter - igen...

*kl*

För att återgå till trådens ursprungliga ämne, så tycker jag:

1. Det är vansinne att starta en tvååring fyra gånger på två veckor. Dessutom på banor som ligger väldigt, väldigt långt ifrån varandra = oerhört mycket resande för hästen med allt vad det innebär.

2. Det känns moraliskt väldigt fel att göra det pga att den "inte orkar två varv" och för att "inte kommer att kunna tjäna sina pengar som äldre häst".
 
Sv: Tvåårsstarter - igen...

Faktiskt inte läst alla inlägg men ställer mig en spontan fråga:

Är det verkligen värt dessa ynka 44000 nu som 2-åring? Det är verkligen inte mycket pengar i sammanhanget. Jag hade förstått BÄTTRE om det gällt 440000... Som det är nu kommer en 2-åring som redan startat alldeles för många gånger nästa år möta lika gamla eller äldre hästar som är relativt ostartade. Dvs få mycket svårare lopp (jämfört med jämnåriga ostartade) samt redan vara sliten (kanske inte fått bästa intrycket av att tävla heller eftersom det varit så mycket av den varan så tidigt). Risken är väl att stor del av 3-årssäsongen blir mycket svårare för denna häst. Den hade kanske kunnat tjäna mer pengar som 3-åring och dessutom mått bättre om den fått ta det lite lugnare som 2-åring.

Jag tar bara upp aspekten att det antagligen inte lönar sig med detta upplägg i långa loppet (helt uppenbart inte i korta loppet heller för just denna häst) om man är ute efter att ens travare bara ska springa in pengar. Jag har också bortsett från aspekten skaderisk bara så ni vet. Jag vet inget om hästen mer än att jag sett dess historik på STC.

(Alla som förfasar sig och tror att jag personligen bara bryr mig om pengar har missförstått vad jag ville ha fram. Man vet aldrig på buke...)
 
Sv: Tvåårsstarter - igen...

KL

Ibland undrar jag vad det är för märkligt som sker med hästarna under nyårsnatten? Hästar som dagen innan var omogna, omusklade och valpiga blir helt plötsligt mogna, starka och startklara, bara sådär! :idea:

:bow::bow::D
 
Sv: Tvåårsstarter - igen...

*kl*

Hästen fick hela två veckors vila, men nu gör den 3 starter på 10 dagar.
Örebro i fredags, Eskilstuna idag (var den ens i bild idag i ATG Live annat än i starten?) och Mantorp på måndag.
8 starter på 6 veckor.

På måndag möter den en annan som också gör täta starter som tvååring (en start i veckan ungefär) - Livi Faddism.
 
Senast ändrad:
Sv: Tvåårsstarter - igen...

Jag forstar inte varfor amerikaner alltid tas upp som en "dalif forebild" i dessa sammanhang.
Jag kan for mitt liv inte paminna mig sett nagon hast, an mindre unghast som startat sa tatt under sa lang tid som den som tas upp som exempel har. Jovisst finns det en del aldre hastar som startar inom 3-5 dagar men sedan ser amn dem (som regel) inte anmald igen pa atminstone ett par veckor.
Och ja, vi har gjort det sjalva vid ett par tillfallen. Det har dock enbart hant i yppersta undantag och hasten gor minsta lilla arbete mellan starterna och sedan inget alls under en tid efterat. Jag vet flera hastar som tavlar valdigt, valdigt bra med kort tid mellan lop. En fraga till er sjalva - tranar ni ett par dagar innan start? Jag ar medveten om att det i sadana fall bara ar en brakdel av den pafrestning ett lopp utgor men iden ar densamma.

Sedan det har med ledighet. Min sambo ar proffstranare. Vi har haft tva dagar ledigt sedan vi traffades for tre ar sedan.
Nar vi har skotare anstalld jobbar denne sex dagar / vecka och fodrar inte eftermiddag.
Detta innebar att jag och sambon tar stallet pa helgerna samt alla fodringar (fyra per dag) och som regel alla tavlingar sjalva (undantag om vi har flera in tatt inpa)
Med sjutton hastar (forra aret) och tavlingar med en eller flera hastar 6 dagar / vecka blir det manga timmar i stallet. Smallar man far ta.
Hastar i traning far en dag ledigt per vecka (oftast da sondag) De som gatt snabbjobb / tavlat far tva dagar. Alla hastar ska ha benen spolade, fotterna omhandertagna, lindas, tacken etc etc OAVSETT vilken dag det ar.
 

Liknande trådar

Trav ev ska damen betäckas i vår, beroende på hur hon utvecklas under vintern. Hon ska gå några provlopp nu, är hon bra så kvalas hon och...
2
Svar
22
· Visningar
2 552
Senast: jassica
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp