Bukefalos 28 år!

Tvätta dunväst

Jag har läst att tennisbollarna slår sönder dunet och att man ska torktumla länge ist. Det tar några timmar men det blir torrt utan tennisbollarna oxå.
Jag har en dunjacka från Peak och i det tvättrådet står det att man ska torktumla i minst 5 timmar med x antal tennisbollar. Känns konstigt att det skulle stå i tvättrådet om tennisbollarna hade sönder dunet..
 
Jag torktumlade hela dagen igår utan att det blev torrt, har hängt upp jackan på tork nu över natten, men ska nog torktumla lite till för att få isär dunet men när det var blött var det supersvårt, masserade dunet då och då men var som att det klumpade ihop sig igen!
 
Hoppar in i tråden;tvätta dunkudde om man inte har torktumlare, funkar det?

Jag har tvättat dunkuddar utan torktumlare helt utan problem, men jag hade en avfuktare (pga att tvätten aldrig torkade i den fuktiga källaren utan avfuktare) istället och det kan ju hända att det var det som gjorde skillnad. Fluffade upp kudden regelbundet under torktiden så det kom ny luft i den och dunet flyttade sig och separerade.
 
Hoppar in i tråden;tvätta dunkudde om man inte har torktumlare, funkar det?
Då får du tvätta den på sommaren när det är fint väder och blåser lite lagomt, och du kan hänga ut den vill säga.

Jag har tvättat en dunkudde med ett okej resultat. Den blev inte som innan, men den funkade.
 

Liknande trådar

Hemmet Okej, om några timmar måste jag bestämma mig! Jag bor i nuläget i en nyproducerad lägenhet som är är snordyr. 43% av min lön går till...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
6 661
Senast: Nixehen
·
L
Skola & Jobb Dethär är inte aktuellt förmig NU utan det är mest för OM det blir det i fram tiden. Men jag skulle jätte gärna vilja få tips om nån här...
Svar
12
· Visningar
846
Senast: Rosett
·
L
  • Låst
Samhälle Först så vill jag vara VÄLDIGT tydlig att SJÄLV KLART så gäller inte dethär för alla! Utan det finns säkert jätte många som jobbar på o...
6 7 8
Svar
147
· Visningar
7 763
Senast: Gunnar
·
L
Kläder & Bli fin Jag hoppas att man får fråga om tips om kläder här! Men det är såhär att jag skulle vilja ha lite tips om var jag kanske kan hitta några...
2 3
Svar
48
· Visningar
2 529
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Äter hundar småfåglar?
  • Barmarksdrag/canicross
  • Magsjuk hund

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp