Bukefalos 28 år!

Tvätta dunväst

Fille

Trådstartare
jag har en dunväst som behöver tvättad, den var dessutom väldigt dyr så vill inte förstöra den!! Hur gör jag? Har tillgång till tvättmaskin med vanliga program samt torktumlare. Har en innebandy boll också, har hört nåt om boll och dun?!
 
Läs instruktionerna i tvättrådet på västen. Tvätta på den temperatur och det program det står och kör den sedan i torktumlaren enligt vad som står på tvättrådet. Du behöver flera tennisbollar för att dunet ska fördela sig och ofta behöver man rätta till dunet flera gånger under torktiden och även efteråt för hand. Dunet klumpar sig som bollar som man med handkraft behöver fixa till även med tennisbollar i torktumlaren men utan blir det bara en massa klumpar av dunet och västen blir förstörd. Tennisbollarna hjälper alltså till att fördela dunet efter tvätten. Minst tre tennisbollar men helst fler behöver du ha.
 
Läs instruktionerna i tvättrådet på västen. Tvätta på den temperatur och det program det står och kör den sedan i torktumlaren enligt vad som står på tvättrådet. Du behöver flera tennisbollar för att dunet ska fördela sig och ofta behöver man rätta till dunet flera gånger under torktiden och även efteråt för hand. Dunet klumpar sig som bollar som man med handkraft behöver fixa till även med tennisbollar i torktumlaren men utan blir det bara en massa klumpar av dunet och västen blir förstörd. Tennisbollarna hjälper alltså till att fördela dunet efter tvätten. Minst tre tennisbollar men helst fler behöver du ha.

Bara typ masserar man isär klumparna för hand då och då?
 
Jag tvättade en tunnare dunjacka av god kvalitet i tvättmaskin. Det blev en del terapiarbete att förhand luckra upp det ihop klumpade dunet... Jackan blev inte som ny, men ren så jag kan använda den bland folk ;)
En tjock jacka/väst hade jag inte gett mig på att tvätta själv. Och syntetfiber är att föredra, både med tanke på djur och tvätt...
 
Bara typ masserar man isär klumparna för hand då och då?

Ja precis!

Använd inte heller något sköljmedel. Det förstör ytskiktet på västen. Använd helst flytande tvättmedel eller lös upp i vatten om du har pulver och vänd västen ut och in. Pulver kan ge fläckar och den risken minskar om du vänder västen ut och in och löser upp pulvret/använder flytande tvättmedel. Ta lite mindre medel än vad du brukar ha för annars är risken att tvättmedlet inte sköljs ur ordentligt.
 
Jag tvättade en tunnare dunjacka av god kvalitet i tvättmaskin. Det blev en del terapiarbete att förhand luckra upp det ihop klumpade dunet... Jackan blev inte som ny, men ren så jag kan använda den bland folk ;)
En tjock jacka/väst hade jag inte gett mig på att tvätta själv. Och syntetfiber är att föredra, både med tanke på djur och tvätt...

Jag ska sälja västen är tanken :nailbiting:
 
En tjock jacka/väst hade jag inte gett mig på att tvätta själv.

Varför? Om maskinen är tillräckligt stor och det går att vattentvätta jackan/västen så är det inga problem att tvätta själv. Har man en 3-4 kilosmaskin ska man däremot inte ge sig på att tvätta sådant.
 
Jag har tvättat alla mina dunkläder/kuddar hemma utom canada goose jackan, den var så dyr att den får kemtvätt.
Jag har läst att tennisbollarna slår sönder dunet och att man ska torktumla länge ist. Det tar några timmar men det blir torrt utan tennisbollarna oxå.
 
Jag ska sälja västen är tanken :nailbiting:
Säljer du för att du behöver pengarna ska du kanske skaffa tennisbollar, annars är det väll bara att testa. Jag tänker som så att om du ändå tänker göra dig av med västen så gör det inte så mycket om den förstörs.

Varför? Om maskinen är tillräckligt stor och det går att vattentvätta jackan/västen så är det inga problem att tvätta själv. Har man en 3-4 kilosmaskin ska man däremot inte ge sig på att tvätta sådant.
Jag pratar om att tvätta utan tennisbollar, och då räcker inte mitt tålamod till en tjock dunjacka.
 
bandyboll kommer inte hjälpa utan det är de lite tyngre som behövs... sen torka 5-6 h på sval temperatur... man behöver en dag för att det ska bli bra ....
 
Jag har tvättat dunkuddar och dunplagg i alla år utan att ha några bekymmer. Jag tvättar dunkuddar när de börjat förlora fluffigheten. Efter tvätt är de som nya igen.

När jag hade småbarn tog jag en liten avlagd tygsko och knöt in i en plastpåse - istället för boll. Numera har jag ett par taggiga plastbollar jag köpt i en vanlig butik.
 
Jag tvättar mina dunvästar ofta. Kör på handtvättprogrammet och sen tumlar jag på låg värme med bollar i läääänge. Aldrig haft problem med att de skulle läcka dun eller att dunet klumpar ihop sig.
 
Jag har massor med dunvästar som jag tvättar i tvättmaskinen i 40 grader. Förr torktumlade jag dem med tennisboll, men nu har jag ingen torktumlare längre så jag har hängt upp västarna och under torkningen har jag puffat till dem lite då och då när jag gått förbi.

Inga problem.
 
Västen gick att tvätta i maskin så den tvättas just nu 30 grader fintvätt med flytande medel och inget sköljmedel, har köpt fyra tennisbollar till tumlaren men funderar på vad låg värme är? Lägsta värmen som finns på tumlaren?
 
Västen gick att tvätta i maskin så den tvättas just nu 30 grader fintvätt med flytande medel och inget sköljmedel, har köpt fyra tennisbollar till tumlaren men funderar på vad låg värme är? Lägsta värmen som finns på tumlaren?

Ja lägsta värmen. Vissa tumlare har en tendens att bli ganska varma ändå. På vissa finns det helt kall och då kan det vara bra att tumla en stund, hänga någon timme, tumla en stund osv. tills västen är torr. Min miljömedvetna sida gör att jag aldrig tumlar något tills det är torrt utan jag hänger och tumlar omväxlande men då har vi en gammal tumlare som drar enorma mängder ström.
 
Ja lägsta värmen. Vissa tumlare har en tendens att bli ganska varma ändå. På vissa finns det helt kall och då kan det vara bra att tumla en stund, hänga någon timme, tumla en stund osv. tills västen är torr. Min miljömedvetna sida gör att jag aldrig tumlar något tills det är torrt utan jag hänger och tumlar omväxlande men då har vi en gammal tumlare som drar enorma mängder ström.

Tack för svar! Vår drar nog också en del, får känna lite efter hand hur jag gör :)
 
Västen gick att tvätta i maskin så den tvättas just nu 30 grader fintvätt med flytande medel och inget sköljmedel, har köpt fyra tennisbollar till tumlaren men funderar på vad låg värme är? Lägsta värmen som finns på tumlaren?
Ja precis. Lägsta värmen som finns. Men jag brukar öppna och känna med handen för ibland blir det svinvarmt ändå och jag får för mig att det kan börja brinna.
 

Liknande trådar

Hemmet Okej, om några timmar måste jag bestämma mig! Jag bor i nuläget i en nyproducerad lägenhet som är är snordyr. 43% av min lön går till...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
6 604
Senast: Nixehen
·
L
Skola & Jobb Dethär är inte aktuellt förmig NU utan det är mest för OM det blir det i fram tiden. Men jag skulle jätte gärna vilja få tips om nån här...
Svar
12
· Visningar
828
Senast: Rosett
·
L
  • Låst
Samhälle Först så vill jag vara VÄLDIGT tydlig att SJÄLV KLART så gäller inte dethär för alla! Utan det finns säkert jätte många som jobbar på o...
6 7 8
Svar
147
· Visningar
7 673
Senast: Gunnar
·
L
Kläder & Bli fin Jag hoppas att man får fråga om tips om kläder här! Men det är såhär att jag skulle vilja ha lite tips om var jag kanske kan hitta några...
2 3
Svar
48
· Visningar
2 422
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp