Tvättmaskin som inte funkar med för lite tvätt.

Har tänkt tanken men det stör mig! Och det behövs ju en del och då ska det hänga och ta plats på torken sen.
Men det lär ju vara billigare än att köpa en ny maskin. Prova och se hur mycket extra volym maskinen kräver för att den ska centrifugera.
 
Men det lär ju vara billigare än att köpa en ny maskin. Prova och se hur mycket extra volym maskinen kräver för att den ska centrifugera.

Ja billigare men jag vill inte ha det så. Och dessutom aldrig veta om det är tillräckligt. Och har jag för lite får den spel och måste återställas.
 
Har tänkt tanken men det stör mig! Och det behövs ju en del och då ska det hänga och ta plats på torken sen.
Fast - inte ska du väl behöva det??

Ensamhushåll är en icke föraktlig del av alla hushåll i landet. Om en "normal" tvättmaskin inte klarar ett ensamhushålls tvätt så är det ett fel. Ett rejält fel.

Som sagt - reklamera!!

Klistrar in från SCB:
************************************************
Antal och andel hushåll efter hushållstyp 2012
Hushållstyp
AntalAndel (%)

Ensamstående utan barn
1 575 78937,7
Ensamstående med barn 0-24 år
247 2175,9
Ensamstående med barn 25+ år
41 9001,0
Sammanboende utan barn
1 041 25324,9
Sammanboende med barn 0-24 år
928 85722,2
Sammanboende med barn 25+ år
53 5951,3
Övriga hushåll utan barn
163 7113,9
Övriga hushåll med barn 0-24 år
117 4032,9
Övriga hushåll med barn 25+ år
6 5880,1
TOTALT
4 176 313
100,0

.
 
Fast - inte ska du väl behöva det??

Ensamhushåll är en icke föraktlig del av alla hushåll i landet. Om en "normal" tvättmaskin inte klarar ett ensamhushålls tvätt så är det ett fel. Ett rejält fel.

Som sagt - reklamera!!

Klistrar in från SCB:
************************************************
Men kan verkligen det när varenda "elmänniska" vet att den funkar så?
 
På tal om små tvättmaskiner.. ursäkta om jag trådkapar..

Finns det smala toppmatade tvättmaskiner med inbyggd torktumlare? Jag behöver verkligen en sån=)
 
Men kan verkligen det när varenda "elmänniska" vet att den funkar så?
"varenda elmänniska" - vilken goja!!

Jag har en sjukilos maskin som tvättar små tvättar på ett utmärkt sätt. Den känner av och anpassar sgi. Och det är en fullt normal vanlig maskin.
Ingen maskin jag haft under mitt långa liv har funkat uselt när jag tvättat mindre tvättar.
 
Om det finns en sådan funktion att den av energiskäl inte vill tvätta mindre portioner tvätt, så finns det också ett sätt att programera bort den 'smarta' funktionen.

Vad säger instruktionsboken?
 
Jag har tydligen köpt en tvättmaskin som krånglat och inte centrifugerar om man har för lite tvätt i. Jag lever själv och ofta tvättar jag enstaka plagg och får sällan ihop till full maskin. Så här står jag och vet inte vad jag ska göra. Ngn som råkat ut för samma?
Toppmatad. Whirlpool.

Så är min också :down: Har några få tröjor som måste gå på 30 grader fintvätt och om jag bara kör två stycken så vägrar den centrifugera. Hjälper inte att starta om den på centrifugering. Måste ta ut tröjorna och vrida ur för hand och sen in i maskinen igen, då centrifugerar den. Blir fan galen på det.
 
"varenda elmänniska" - vilken goja!!

Jag har en sjukilos maskin som tvättar små tvättar på ett utmärkt sätt. Den känner av och anpassar sgi. Och det är en fullt normal vanlig maskin.
Ingen maskin jag haft under mitt långa liv har funkat uselt när jag tvättat mindre tvättar.
Min med, har en åttakilos Elektrolux ca ett år gammal, den klagar inte ens om jag så bara kör ett plagg i den -vilket hänt nu när min garderob drastiskt minskat i takt med att magen växer och jag slabbat ner mig. Min förra, en LG sjukilos var lite känsligare, men mest på om tvätten hamnade ojämnt i trumman vid centrifugering, vilket ju lättare sker om det är lite i. Men då tog den bara längre tid på sig att utföra momentet eftersom den försökte omfördela vikten...

Så ts om jag var i dina skor skulle jag reklamera den. Du kan ju inte få mer än ett nej, men då borde det också stå i bruksanvisningen att den måste matas med en viss mängd.
 
"varenda elmänniska" - vilken goja!!

Jag har en sjukilos maskin som tvättar små tvättar på ett utmärkt sätt. Den känner av och anpassar sgi. Och det är en fullt normal vanlig maskin.
Ingen maskin jag haft under mitt långa liv har funkat uselt när jag tvättat mindre tvättar.
Ingen som jag har använt heller men nu säger dom ju så.
 
Min med, har en åttakilos Elektrolux ca ett år gammal, den klagar inte ens om jag så bara kör ett plagg i den -vilket hänt nu när min garderob drastiskt minskat i takt med att magen växer och jag slabbat ner mig. Min förra, en LG sjukilos var lite känsligare, men mest på om tvätten hamnade ojämnt i trumman vid centrifugering, vilket ju lättare sker om det är lite i. Men då tog den bara längre tid på sig att utföra momentet eftersom den försökte omfördela vikten...

Så ts om jag var i dina skor skulle jag reklamera den. Du kan ju inte få mer än ett nej, men då borde det också stå i bruksanvisningen att den måste matas med en viss mängd.
Har inte läst den så noga, får ge den till min händige far.
 
men inte har man så myckt tvätt att man fyller en maskin - knappt någonsin? Inte som ensamhushåll.

Skojar du/ni?! :eek: Jag är ensamstående och tvättar visserligen sällan oftare än varannan vecka men då blir det minst:
En FULL maskin med svart/mörk tvätt - jeans, strumpor, trosor, strumpbyxor/leggings, tröjor/toppar.
En FULL maskin med alla övriga färger - tröjor, toppar, klänningar, koftor, handdukar.
En halv maskin vit/ljus tvätt - underkläder, toppar, lakan. (Den kan jag behöva hoppa över ibland för att spara ihop mer kläder.)

Vissa plagg som jag misstänker färgar av sig kan jag köra enskilt första gången, efter någon tvätt brukar inget färga av sig längre (alternativt slänga in dem med svarttvätten där det inte spelar någon roll). Om jag absolut vill tvätta men inte har en full maskin brukar jag slänga in jackor, sängkläder, handdukar, filtar eller liknande som jag annars inte tvättar lika regelbundet som kläder.

Jag vet inte om jag har väldigt mycket kläder (trosorna tar slut efter 3 veckor kanske), byter kläder väldigt ofta (underkläder och överdelar dagligen, byxor mer sällan) eller... ja, om ni har extremt lite kläder och byter kläder extremt sällan. :D

(Kanske bäst att buke-safea och tillägga att jag inte menar att någotdera är rätt eller fel! Blir bara förundrad över hur olika det kan se ut.)
 
Senast ändrad:
Butiken jag köpt den i, om man googlar på varför problemet uppstår och elektrikern som skulle "laga" den.
 
Är jag ensam om att till viss del planera mina klädinköp för att det ska kunna tvättas på ett miljösmart vis?

Jag bor ensam och ser till att alltid tvätta fulla maskiner. Underkläder körs ihop med linnen/tshirts som ska tvättas på samma temperatur, och fyller då lätt en maskin var 14 dag. Sängkläder går att köra ihop med handdukar, jeans ihop med bomullströjor och hårt smutsade arbetskläder för sig. Efter de första två- tre tvättarna är det ju väldigt få plagg som färgar av sig, jag sorterar på sin höjd bort vitt från övrigt, annars bara efter temperatur.

Och jodå, det går alldeles ypperligt att leva så :cool:

Skulle jag spara ihop till en full maskin skulle jag behöva investera i typ 100 par trosor och några dussin linnen. Det skulle innebära tvätt en gång i halvåret eller så.

Så kan man inte leva.

Vita trosor kan gå med lakan och handdukar och något vitt bomulls plagg - men inte har man så myckt tvätt att man fyller en maskin - knappt någonsin? Inte som ensamhushåll.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag förstår inte hur universum har gått sönder så totalt, att inget i mitt liv kan funka. Vad gör jag för fel? Varje gång jag ska resa...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
5 039
Senast: Elo
·
Hemmet Jag råkade just tappa ut en halv kopp kaffe över min fina Klippan-pläd :arghh: På Klippans hemsida står det att plädar av 100% lammull...
2
Svar
35
· Visningar
2 134
Senast: Kakis
·
Hemmet Jag trivs utmärkt i min fina lägenhet, men har lite problem med de tekniska prylarna här helt ärligt. Försökte få synmottagningen att...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
8 573
Senast: Amha
·
Kropp & Själ Nu måste jag få skriva av mig lite. Allt går åt helvete för mig och jag verkar inte kunna göra någonting för att stoppa det. Inte som...
2 3
Svar
51
· Visningar
7 562
Senast: sjoberga
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp