Tvättmaskin som inte funkar med för lite tvätt.

Fast vad ska man göra om man har tvätt som behöver köras för sig?
1. Inte köpa saker som inte kan gå ihop med annan tvätt
2. Handtvätta
3. Vänta med att tvätta tills man har så mycket tvätt att det fyller upp en maskin.

3b - har man inget annat i sitt hushåll som går att tvätta med det enstaka plagget så kanske man ska omvärdera användandet av plagget. (kategori I-landsproblem)
 
1. Inte köpa saker som inte kan gå ihop med annan tvätt
2. Handtvätta
3. Vänta med att tvätta tills man har så mycket tvätt att det fyller upp en maskin.

3b - har man inget annat i sitt hushåll som går att tvätta med det enstaka plagget så kanske man ska omvärdera användandet av plagget. (kategori I-landsproblem)


Tack för det. I min värld är det rent vansinne att köra ett tvättprogram för ett enda eller ett fåtal plagg. Om folk tänkte efter hur otroligt mycket energi som går åt tror jag de skulle agera annorlunda. På temat "hur kan en engångssked någonsin vara "smidigare" än att diska en vanlig".
 
1. Inte köpa saker som inte kan gå ihop med annan tvätt
2. Handtvätta
3. Vänta med att tvätta tills man har så mycket tvätt att det fyller upp en maskin.

3b - har man inget annat i sitt hushåll som går att tvätta med det enstaka plagget så kanske man ska omvärdera användandet av plagget. (kategori I-landsproblem)

Inget alternativ för mig.
 
1. Inte köpa saker som inte kan gå ihop med annan tvätt
2. Handtvätta
3. Vänta med att tvätta tills man har så mycket tvätt att det fyller upp en maskin.

3b - har man inget annat i sitt hushåll som går att tvätta med det enstaka plagget så kanske man ska omvärdera användandet av plagget. (kategori I-landsproblem)

1. Det beror helt enkelt på att jag har för lite kläder i garderoben. Jag måste ju ha något att ha på mig, och då finns det vissa plagg som bara klarar 30 grader.
2. Det lär väl inte vara särskilt mycket miljövänligare? Dessutom lär det ta en jäkla tid.
3. Kan inte gå naken.

Dessutom fattar jag inte varför det är sämre för miljön att köra halvfulla maskiner. Det går åt typ hälften av vattnet, hälften av energin och hälften av tvättmedlet (ja jag har jämfört).
 
Tack för det. I min värld är det rent vansinne att köra ett tvättprogram för ett enda eller ett fåtal plagg. Om folk tänkte efter hur otroligt mycket energi som går åt tror jag de skulle agera annorlunda. På temat "hur kan en engångssked någonsin vara "smidigare" än att diska en vanlig".
I min värld tvättar jag det det jag behöver när jag behöver.
 
Skojar du/ni?! :eek: Jag är ensamstående och tvättar visserligen sällan oftare än varannan vecka men då blir det minst:
En FULL maskin med svart/mörk tvätt - jeans, strumpor, trosor, strumpbyxor/leggings, tröjor/toppar.
En FULL maskin med alla övriga färger - tröjor, toppar, klänningar, koftor, handdukar.
En halv maskin vit/ljus tvätt - underkläder, toppar, lakan. (Den kan jag behöva hoppa över ibland för att spara ihop mer kläder.)
----
(Kanske bäst att buke-safea och tillägga att jag inte menar att någotdera är rätt eller fel! Blir bara förundrad över hur olika det kan se ut.)

:D
Ja, olika kan det vara.

För min del så har jag oftast ett linne under och en topp, blus eller tröja. Byxor och nylonstrumpor/strumpbyxor. Hemma går jag i t-shirt och mjukisbyxor och strumpor. Är det kallt tillkommer en tröja.

Ponera att jag tvättar jobb(kontors-)kläderna varannan dag. Då blir det två-tre linnen, sju par trosor, två toppar/blusar och sju par nylonstumpor. samt ett par t-shirts och ett gäng strumpor.
Lägg till en handduk och ett badlakan och örngotten (lakan och påslakan varannan vecka om det inte är väldigt varmt). Då så skulle det krävas att alltihop kunde tvättas tillsammans och ändå skulle en vecka inte fylla en maskin.

Jag tvättar nog inte full maskin mer än nån gång i halvåret....
 
1. Det beror helt enkelt på att jag har för lite kläder i garderoben. Jag måste ju ha något att ha på mig, och då finns det vissa plagg som bara klarar 30 grader.
2. Det lär väl inte vara särskilt mycket miljövänligare? Dessutom lär det ta en jäkla tid.
3. Kan inte gå naken.

Dessutom fattar jag inte varför det är sämre för miljön att köra halvfulla maskiner. Det går åt typ hälften av vattnet, hälften av energin och hälften av tvättmedlet (ja jag har jämfört).
Jag kan inte på något endaste sätt, att (mellan tummen och pekfingret) kanske 40 tvättomgångar med ett enstaka plagg på något endaste vis skulle vara miljövänlig(are) än EN tvättomgång med full maskin. Inte ens om jag anstränger mig.

Som sagt, köp inte kläder som inte klarar att gå i maskin med annat. Många tvättar också för varmt, de flesta kan istället för att tvätta i 60' tvätta i 40 osv.
 
Jag kan inte på något endaste sätt, att (mellan tummen och pekfingret) kanske 40 tvättomgångar med ett enstaka plagg på något endaste vis skulle vara miljövänlig(are) än EN tvättomgång med full maskin. Inte ens om jag anstränger mig.

Som sagt, köp inte kläder som inte klarar att gå i maskin med annat. Många tvättar också för varmt, de flesta kan istället för att tvätta i 60' tvätta i 40 osv.

Men jag kör inte 40 tvättomgångar med enstaka plagg istället för en tvättomgång. Som sagt: en halvfull maskin belastar miljön hälften så mycket som en full.

Jag har nog svårt att hitta kläder som passar mig, är producerade på ett schyst sätt, har råd med osv. så att dessutom välja bort kläder för hur de ska tvättas funkar faktiskt inte för mig.
 
Jag skulle prova reklamera den maskinen om de inte väldigt tydligt talat om att den inte går att köra annat än full.
Jag är glad jag inte gick på den niten när jag köpte maskin. En stor med plats för myyycket tvätt. Men jag kör ibland t ex ett insektstäcke, och ibland något som bör gå själv och på skontvätt. Sist tre par gardiner. Lååångt från full maskin. Men maskinen tvättar snällt, både om man säger till den att det är halv maskin eller man kör på ett vanligt program.

Så det där låter som något Whirlpoolpåhitt och inte som vedertagen standard eller allmänt känt.

Jag kan som ensam utan problem fylla fulla maskiner, men man ska inte behöva tvätta si eller tvätta så eller ha si många plagg eller så många plagg för att köpa en maskin. Min maskin har tom program som är tänkta för icke-fulla maskiner (träningskläder, 5 skjortor, snabb uppfräschningstvätt och gud vet allt).

Så jag skulle vara en besvärlig kund och försöka få igenom en reklamation, eftersom du inte kan använda maskinen så som man normalt använder tvättmaskiner.
 
Skojar du/ni?! :eek: Jag är ensamstående och tvättar visserligen sällan oftare än varannan vecka men då blir det minst:
En FULL maskin med svart/mörk tvätt - jeans, strumpor, trosor, strumpbyxor/leggings, tröjor/toppar.
En FULL maskin med alla övriga färger - tröjor, toppar, klänningar, koftor, handdukar.
En halv maskin vit/ljus tvätt - underkläder, toppar, lakan. (Den kan jag behöva hoppa över ibland för att spara ihop mer kläder.)

Vissa plagg som jag misstänker färgar av sig kan jag köra enskilt första gången, efter någon tvätt brukar inget färga av sig längre (alternativt slänga in dem med svarttvätten där det inte spelar någon roll). Om jag absolut vill tvätta men inte har en full maskin brukar jag slänga in jackor, sängkläder, handdukar, filtar eller liknande som jag annars inte tvättar lika regelbundet som kläder.

Jag vet inte om jag har väldigt mycket kläder (trosorna tar slut efter 3 veckor kanske), byter kläder väldigt ofta (underkläder och överdelar dagligen, byxor mer sällan) eller... ja, om ni har extremt lite kläder och byter kläder extremt sällan. :D

(Kanske bäst att buke-safea och tillägga att jag inte menar att någotdera är rätt eller fel! Blir bara förundrad över hur olika det kan se ut.)
Samma sak var det här när jag var själv, (bortsett från att mina trosor verkar hålla i många år trots att jag alltid tvättar dem i 60 grader oavsett vad som står på.) Men det beror nog på hur man sorterar? Hade jag bara ett plagg som måste bli rent skulle jag köra det med Y3 i handfatet och om jag av någon anledning hade det i maskinen skulle jag nog bara krama ur det efteråt för enkelhetens skull. Men tja, trosor, lakan och handdukar i en tvätt och så jeans och svarta toppar o BH, ev strumpor i den andra, finns en röd top lär den ändå inte färga de svarta så då får den åka med där (men det kan ju bero på att jag mest har färgade lakan och kläder). (Bukesafear också och muttrar ngt om att man kan såklart göra som man själv tycker är enklast)
 
Nåja, principen är densamma oavsett och alla tvättmaskinstillverkare anger rekommenderad mängd i maskinen för att dels tvätta effektivt, dels tvätta energisnålt och miljövänligt. Det anges i kg såvida inte tröjan är gjord i mässing eller stål så nja...halv maskin är inte miljövänligare i enstaka-plagg-i-maskinen-perspektivet.
 
Nåja, principen är densamma oavsett och alla tvättmaskinstillverkare anger rekommenderad mängd i maskinen för att dels tvätta effektivt, dels tvätta energisnålt och miljövänligt. Det anges i kg såvida inte tröjan är gjord i mässing eller stål så nja...halv maskin är inte miljövänligare i enstaka-plagg-i-maskinen-perspektivet.

Och energimärkningen görs även med hänsyn till förbrukning vid halv maskin. Samt att både min och Niyamas maskin hävdar mindre förbrukning vid halv än full. Och som sagt vissa program SKA köras med halv tvättmängd enligt tillverkaren själv.

Däremot TVÅ halva blir ju såklart mer förbrukning än EN full. Så om man lika gärna kan köra full finns ju ingen anledning köra halv. Men om man nu helt enkelt inte inom vettig tid får ihop fulla maskiner så anser jag inte att man behöver känna sig som någon miljöbov för att man hela tiden kör halva maskiner.

Det som är miljöovänligt är ju att köra halva maskiner i onödan. Typ planerat sin tvätt dåligt, vill ha just den där tröjan inför utgången imorgon osv. När man lika gärna kunde väntat. Men det är ju inte riktigt så det är för TS. Att köpa mindre kläder är ju dessutom miljövänligt i sig..
 
1. Det beror helt enkelt på att jag har för lite kläder i garderoben. Jag måste ju ha något att ha på mig, och då finns det vissa plagg som bara klarar 30 grader.
2. Det lär väl inte vara särskilt mycket miljövänligare? Dessutom lär det ta en jäkla tid.
3. Kan inte gå naken.

Dessutom fattar jag inte varför det är sämre för miljön att köra halvfulla maskiner. Det går åt typ hälften av vattnet, hälften av energin och hälften av tvättmedlet (ja jag har jämfört).

1. Om det inte är ett ylleplagg kanske något 40 plagg kan åka med.
2. Det tar väl inte så lång tid? Man fyller handfatet med ljummet vatten, löser upp ett paket i det, lägger ned plagget, kramar några gånger och sköljer 2-3 ggr i kallare vatten. För ylle äger ju handtvätt i jämförelse med tvättmaskin. (Jag använder iofs tvättmaskin för ylleplaggen, men jag gillar ylle så jag kan köra 1/3, vilket är ungefär lagom för ylletvätt har jag för mig.) Om det är pappas gigantiska ylleskogshuggartröja som inte får plats i handfatet så fyller den nog maskinen nästan själv så då är det ju inget problem ;), tänkte mest på mina urtunna ylletröjor.
 
Varför tvättar man 60?

Vi kör allt i 40, möjligtvis något i 30 men vi brukar vara så dåliga på att sortera..

Förlåt om jag är en komplett idiot som inte förstår :p
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag förstår inte hur universum har gått sönder så totalt, att inget i mitt liv kan funka. Vad gör jag för fel? Varje gång jag ska resa...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
5 040
Senast: Elo
·
Hemmet Jag råkade just tappa ut en halv kopp kaffe över min fina Klippan-pläd :arghh: På Klippans hemsida står det att plädar av 100% lammull...
2
Svar
35
· Visningar
2 137
Senast: Kakis
·
Hemmet Jag trivs utmärkt i min fina lägenhet, men har lite problem med de tekniska prylarna här helt ärligt. Försökte få synmottagningen att...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
8 576
Senast: Amha
·
Kropp & Själ Nu måste jag få skriva av mig lite. Allt går åt helvete för mig och jag verkar inte kunna göra någonting för att stoppa det. Inte som...
2 3
Svar
51
· Visningar
7 562
Senast: sjoberga
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Senast tagna bilden XV
  • Sojasås + katter

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp