Bukefalos 28 år!

Tveksam utbildning till hästpedagog

(Ridsport)
Naturbruksgymnasiet Nuntorp examinerar i dagarna sin första kull diplomerade hästpedagoger. RIDSPORT har granskat utbildningen och funnit att det finns flera tveksamheter kring utbildningen och dess lärare.

Läs mer...
 
Sv: Tveksam utbildning till hästpedagog

Oj!
Lite märkligt uttalande från skolan kan jag tycka...iaf från det hållet tidningen vinklar detta..
 
Sv: Tveksam utbildning till hästpedagog

Jag tycker kritiken verkar högst befogad, det är fel på samhället att det får startas utbildningar i precis allt, håller med om att det gått inflation i titlar på "hästyrken", för att inte tala om att såna utbildningar sponsras med skattemedel samtidigt som det är etablerat att hästbranschen föder den stora svartjobbsmarknaden till SÅ hög grad. Sanslöst.
Framför allt tycker jag det är märkligt att det är SAHNCP lära som inte är godkänd enligt djurskydd i sverige, som beviljas med skattemedel, samt att det verkar som vem som helst får starta utbildningar om precis vad som helst. NH - my ass..... Pinsamt.
 
Sv: Tveksam utbildning till hästpedagog

Jag blir så ARG när jag läser den artikeln! Rena bluffen, tidningen har vinklat det helt åt skogen. Denna utbildning och dess människor som gått denna utbildning är otroligt duktiga hästmänniskor och (ursäkta mig) men har f*n mer vett i skallen än de flesta "hästfolk". Utbildning bygger på skapa en bra relation mellan häst och människa, en helt fantastisk utbildning! Och denna hov-"lärare" måste jag påpeka då jag har "denna" till min häst att h*n är jätte duktig på hovar. Min häst hade riktiga skit hovar innan när han hade skor, idag kan jag rida på vilket underlag som helst och han är barfota idag!

Jag både känner och tränar för dessa människor som har gått kursen och så mycket som de har hjälp mig med min häst...finner inte ord! MER folk borde utbildas efter denna NH-filosofi! För den "traditionella hästvärlden" håller på att spåra ur...

Mer NH åt hästfolket!
 
Sv: Tveksam utbildning till hästpedagog

Jag blir så ARG när jag läser den artikeln! Rena bluffen, tidningen har vinklat det helt åt skogen. Denna utbildning och dess människor som gått denna utbildning är otroligt duktiga hästmänniskor och (ursäkta mig) men har f*n mer vett i skallen än de flesta "hästfolk". Utbildning bygger på skapa en bra relation mellan häst och människa, en helt fantastisk utbildning! Och denna hov-"lärare" måste jag påpeka då jag har "denna" till min häst att h*n är jätte duktig på hovar. Min häst hade riktiga skit hovar innan när han hade skor, idag kan jag rida på vilket underlag som helst och han är barfota idag!

Jag både känner och tränar för dessa människor som har gått kursen och så mycket som de har hjälp mig med min häst...finner inte ord! MER folk borde utbildas efter denna NH-filosofi! För den "traditionella hästvärlden" håller på att spåra ur...

Mer NH åt hästfolket!

Och jag blir så upprörd när folk är så blåögda och tror att bara för att man pysslar med något som heter NH så är man världsbäst och alla andra är idioter.

Jag har pysslat med hästar i många år och min hantering bygger också på naturligt förhållande till hästen, natural horsemanship, där jag är flockledaren och hästarna är trygga med mig som det. Men jag behöver inte sätta bokstäver på det och kalla det "metod" och dessutom tycka att jag är världsbäst för det. Vad man än kallar det så handlar det i slutänden om en känsla för individen och har man inte den så spelar det ingen roll vilken s k metod man använder.
Och sen hovslageriet är en hel historia i sig men det är väl självklart att en skola ska lära ut metoder som är godkända.
 
Sv: Tveksam utbildning till hästpedagog

Jag tycker kritiken verkar högst befogad, det är fel på samhället att det får startas utbildningar i precis allt, håller med om att det gått inflation i titlar på "hästyrken", för att inte tala om att såna utbildningar sponsras med skattemedel samtidigt som det är etablerat att hästbranschen föder den stora svartjobbsmarknaden till SÅ hög grad. Sanslöst.
Framför allt tycker jag det är märkligt att det är SAHNCP lära som inte är godkänd enligt djurskydd i sverige, som beviljas med skattemedel, samt att det verkar som vem som helst får starta utbildningar om precis vad som helst. NH - my ass..... Pinsamt.

Håller verkligen med dig här. Helt otroligt att det inte finns några "ramar" om vad en skattefinansierad verksamhet ska hålla på med.
 
Sv: Tveksam utbildning till hästpedagog

Kul att du lärt dig något men ska det finaniseras med skattemedel?
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Det har stormat kring ridsporten de senaste dagarna då en landslagsryttare stängts av tills vidare. Idag kallade det Svenska...
Svar
17
· Visningar
1 178
Senast: Asko
·
  • Artikel
Dagbok Det känns som jag har en rejält sen 30-årskris, alternativt en förtidig 40-årskris. Jag måste byta jobb. Jag vantrivs där jag är nu...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 858
Senast: starcraft
·
Hästhantering Hej! Jag skulle behöva lite tips och råd från er kunniga. Jag har en tvåårig valack som är mer vild än tam och i stort sätt omöjligt...
2 3
Svar
51
· Visningar
6 006
Senast: co-SMAD4
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Och visst ja, jag är ju så aggressiv och otrevligt enligt rara bukevänner som jobbar som byråkratiska tjänstemän, att de inte vågar...
Svar
2
· Visningar
1 112
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Sulöm häst - tips
  • Ridstrumpor!
  • INK

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp