Tvingas betala efter hund skällde på häst

I Aftonbladet står det om en lösspringande hund, det låter ju mer rimligt måste jag säga. Drygt 500' i skadestånd plus ca 200' i rättegångskostnader, enligt aftonbladet då.
 
@marshall hur ska den som inte har någon hund för att tiden inte räcker till för både häst och hund bära sig åt för att vänja sina hästar? Vill någon låna ut sin hund för att min gammelhäst som ogillar hundar och kan hugga och sparka efter dem ska vänja sig?
 
Trots att det kanske finns två sidor eller om det finns annat som vi inte vet som hänt.
Oavsätt som både hund och hästägare är summan absurd!
Usch och trist med tvister och svenskar har blivit så gnälliga och ska skylla på någon annan hela tiden! Ta lita ansvar själv tycker jag både som häst och hundägare!
Det är ingen rättighet att ha djur och jag stödjer strikt hundägansvar-allt för många som missköter sig som hundägare-inte ska hunden heller bli rabiat om något händer utanför min gård. Men tycker att alla hästägare ska vänja sina hästar vid hundar då hundar idag har en given plats i stall och travbanor.
Om summan är absurd eller inte beror väl på vad hästen var värd eller hur? Det finns hästar i den prisklassen, de kanske precis köpt den till den summan eller fått ett bud. Bedöms det att hunden/ägaren är ansvarig så bör ersättningen för hästen vara fulla värdet, vad det än kan tänkas vara.

Om det var rätt med skadestånd överhuvudtaget beror på omständigheterna som vi vet mycket lite om.
 
Om summan är absurd eller inte beror väl på vad hästen var värd eller hur? Det finns hästar i den prisklassen, de kanske precis köpt den till den summan eller fått ett bud. Bedöms det att hunden/ägaren är ansvarig så bör ersättningen för hästen vara fulla värdet, vad det än kan tänkas vara.

Om det var rätt med skadestånd överhuvudtaget beror på omständigheterna som vi vet mycket lite om.
Ytterst få travare ligger i den prisklassen idag, särskilt inte unghästar... Har inom travet inte hört talas alls om den hästen, vore det en storstjärna hade det nog kommit ut. Hästägarna gjorde nog en väldigt god affär!
En väl tränad travare skulle dessutom troligen inte skena pga en hund....
Måste finnas mer i historien som inte framkommit...
 
@marshall hur ska den som inte har någon hund för att tiden inte räcker till för både häst och hund bära sig åt för att vänja sina hästar? Vill någon låna ut sin hund för att min gammelhäst som ogillar hundar och kan hugga och sparka efter dem ska vänja sig?

Ja, hur gör du med annat som du behöver träna din häst med? Finns hästägare utan egen transport tex, de måste ändå träna sin häst att gå in i transporter. Men vill man vara omöjlig och stället beklaga sig och stämma folk så går ju det också.
Som sagt jag stödjer strikthundägaransvar och vet mycket väl att många inte tar ansvar för sin jyckar.
Har själv en hund som blivit attackerad av en annan hund tex.
Men med att stämma någon för att en häst blir skrämd-jag vet inte- en häst kan bli skrämd av en plastpåse, en gren,en soptunna-Det kan ha varit något helt annat som skrämde hästen.
 
Ja, hur gör du med annat som du behöver träna din häst med? Finns hästägare utan egen transport tex, de måste ändå träna sin häst att gå in i transporter. Men vill man vara omöjlig och stället beklaga sig och stämma folk så går ju det också.
Som sagt jag stödjer strikthundägaransvar och vet mycket väl att många inte tar ansvar för sin jyckar.
Har själv en hund som blivit attackerad av en annan hund tex.
Men med att stämma någon för att en häst blir skrämd-jag vet inte- en häst kan bli skrämd av en plastpåse, en gren,en soptunna-Det kan ha varit något helt annat som skrämde hästen.

Släp kan man hyra. Mig veterligen kan man inte hyra hundar.
 
Ytterst få travare ligger i den prisklassen idag, särskilt inte unghästar... Har inom travet inte hört talas alls om den hästen, vore det en storstjärna hade det nog kommit ut. Hästägarna gjorde nog en väldigt god affär!
En väl tränad travare skulle dessutom troligen inte skena pga en hund....
Måste finnas mer i historien som inte framkommit...

Nu tycker jag också summan är absurd, men jag har för mig i sådana här fall att man tar värdet för hästen + att man lägger till summor som ägaren skulle tjänat på hästen, t.ex. genom travlopp. Vet att det blivit så med avelsston iaf (lägger till summor för föl). Hur man sedan räknar ut det är en annan femma.
 
Det verkar inte finnas någon tvekan om skulden.
D.v.s. att det är hundägarens fel.
Utan bara om vilken summa som travhästen var värd.
Där en operation av lösa benbitar hade en central roll.
 
Släp kan man hyra. Mig veterligen kan man inte hyra hundar.

Ja släp kan man hyra men om man vill träna sin häst med hundar-för att hästen är hundrädd och mest troligt kommer att stöta på hundar på vilket stall/travbana som helst så gör man både sig själv-sin säkerhets-och hästens skull -så kan man nog ta sig tid att träna sin häst med hjälp av någons hund.
Jag säger inte detta för att jävlas utan för att i möjligaste mån undvika en tragisk olycka.

Det jag vände mig mot i detta fall då det gäller beloppet är Att en häst kan bli skrämd till sken av precis vad som helst och det är något som man som hästägare får ha i sin beredskap! då vi som har hästar vet att en häst lika gärna kan bli skrämd av en plastpåse, en liten fågel eller en brevlåda.
Min dotters gotlandsruss blev i vintras skrämd till sken av grannarnas snögubbe både dottern och ponnyn blev skadad-bara tur att den inte gick igenom svagisen som ponnyn drog över men det är inte rimligt att jag skulle stämma mina grannar för att vi red förbi deras gård om detta skett.
Tycker jag.
 
Har precis läst domen och det ligger inga "bakomvarande" konstigheter i det... I domen skrivs...

När ekipaget passerade (Namn namns) tomt sprang hennes hund fram till staketet och skällde mot hästen. Hästen blev uppskrämd, vilket ledde till att den skenade och ekipaget körde ner i ett dike. Hästen skadades så svårt att den behövde avlivas...

Strikt ägaransvar för hund o katt innebär att man måste ha koll på sina djur även på sin egen tomt.... Hundägaren har ju dessutom medgivit skadestånd för en rätt hög summa, men hästägaren ville ha mer... + rättegångskostnader
 
Har precis läst domen och det ligger inga "bakomvarande" konstigheter i det... I domen skrivs...

När ekipaget passerade (Namn namns) tomt sprang hennes hund fram till staketet och skällde mot hästen. Hästen blev uppskrämd, vilket ledde till att den skenade och ekipaget körde ner i ett dike. Hästen skadades så svårt att den behövde avlivas...

Strikt ägaransvar för hund o katt innebär att man måste ha koll på sina djur även på sin egen tomt.... Hundägaren har ju dessutom medgivit skadestånd för en rätt hög summa, men hästägaren ville ha mer... + rättegångskostnader

En rättning dock, för katt råder inte strikt ägaransvar.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Jeanette Jussila skulle leda in sina hästar till stallet inför tolvslaget. Då smäller en tidig raket – och fölet Deena skenade ner i ett...
Svar
1
· Visningar
929
Senast: Mia_R
·
  • Artikel
Hästnyheter En man i 30-årsåldern måste betala 4 000 kronor för brott mot djurskyddslagen efter att ha förgripit sig sexuellt på en häst i Upplands...
Svar
2
· Visningar
676
Senast: Sara75
·
  • Artikel
Hästnyheter Hästen såldes för 25 000 kronor, med sedan en skada upptäckts tvingades säljaren ta tillbaka hästen och betala 150 000 kronor. Så starkt...
2
Svar
22
· Visningar
2 056
Senast: Tassetass
·
  • Artikel
Hästnyheter En veterinär får betala 500 000 kronor efter att en hopphäst skadats så illa på kliniken att den fick avlivas. Det har beslutats vid en...
Svar
0
· Visningar
1 188
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp