tydliga å LJUSA bilder på fina knoppar

Sv: tydliga å LJUSA bilder på fina knoppar

Jag tycker att du ska försöka göra färre knoppar. Min stor häst brukar ha runt 10 st. Hård fläta är knepet vilken typ av knopp man än gör. Iom med hårdare flätare kan du göra knopparna rundare och inte så 'platta'.
siggeliten.jpg

Jag tycker att du har för få knoppar på denna bild. Jag skulle nog ha haft en eller två knoppar till på denna hals och inte tunnat ut manen så mkt. Men det kräver som sagt en tjockare man, så om hästen har tunn man får man ju ha färre knoppar... :)
 
Sv: tydliga å LJUSA bilder på fina knoppar

Så här ser mina ut iallafall. Jag gör med en gummisnodd som jag fäster längst ned på flätan med två varv. Sen lyfter jag på ena varvet med långfingret och så rullar jag upp flätan med tummen och pekfingret medan jag fortfarande håller kvar gummisnodden med långfingret. Sen fäster jag knoppen med två varv till när den är upprullad. Sitter jättebra och går fort att göra bara man lärt sig tekniken. Tar mellan 8-20 min beroende på hur mycket man hästen har och hur bråttom man har, och mina knoppar brukar hålla ett helt meeting utan att jag behöver knoppa om.

_MG_7931.jpg

Det där är en exakt beskrivning av hur jag knoppar.. fick lära mig det som hästskötare. Hade dock stora sår på fingrarna efter första meetinget... vi hade med 6 hästar (och den vändan tog det banne mig inga 20 minuter per häst, ha ha)... :p :p
 
Sv: tydliga å LJUSA bilder på fina knoppar

Det där är en exakt beskrivning av hur jag knoppar.. fick lära mig det som hästskötare. Hade dock stora sår på fingrarna efter första meetinget... vi hade med 6 hästar (och den vändan tog det banne mig inga 20 minuter per häst, ha ha)... :p :p

finns det ingen lättare beskrivning som en olättlärd prick som jag kan förstå? hahahha :D :eek:
 
Sv: tydliga å LJUSA bilder på fina knoppar

finns det ingen lättare beskrivning som en olättlärd prick som jag kan förstå? hahahha :D :eek:

Mrmm... det är ju rätt enkelt när man ser det IRL...

1. Dela in manen i 10-11 lika stora delar
2. Det finns vissa som vägrar att rida med 13 knoppar. Kan vara bra att kolla innan om du knoppar åt någon annan. :idea:
3. Häll upp lite vatten i en liten skål. Lägg i en yttepytteliten klump frisyrgelé eller skum. Blanda runt.
4. Fukta en liten svamp, eller fungrarna med detta och fukta sedan manen med blandningen.
5. Fläta första delen av manen HÅRT (!) och fläta så långt ut du kan.
6. Fäst en gummisnodd längst ut på flätan med två varv. Om du kan så försöker du vika in "spreten" innan du sätter fast snodden så att de inte petar ut ur knoppen senare.
7. Stick in pekfinger och långfingret (på höger hand om du är högerhänt) i den öglan av snodden som är kvar. Dina fingrar sitter nu fast i snodden.
8. Nu kommer tricket som är svårast att förklara Rulla nu flätan hårt... låt pek- och långfinger löpa/smeka/ligga ovanpå flätan medan du rullar så att gummisnodden hamnar utanpå rullen. Den kommer alltså vara fästad i mitten av rullen och du håller fast den på utsidan av rullen med fingrarna allteftersom du rullar ihop knuten. detta är sjukt svårt att förklara i ord.
9. När rullen är klar använder du gummisnodden att slå ett varv kring manen närmast hårrötterna på hästen. Snodden blir därvid helt dold under knuten.
10. Upprepa 4-9 till hela manen är flätad.
11. Gör en inbakad fläta av manen och upprepa sedan 4-9
12. Du har nu ca 12 knoppar inkl manknoppen.
 
Sv: tydliga å LJUSA bilder på fina knoppar

*Kl*
Knoppsar på förra ponnyn :)
DSC03274.jpg

DSC03272.jpg
 
Sv: tydliga å LJUSA bilder på fina knoppar

Nja, hästen är ett väldigt nätt fullblod så för många/stora blir inte snyggt på honom. Däremot är manen väldigt tunn där och jag brukar nog ha lite tjockare knoppar eller ev. en till.
 
Sv: tydliga å LJUSA bilder på fina knoppar

*kl*

Man kan faktiskt "fega" med två gummisnoddar på flyingeknopparna. En på flätan och sedan en som man använder för upprullning.
 
Sv: tydliga å LJUSA bilder på fina knoppar

*knapplån*

Jag gör flyingeknoppar, snyggast och smidigast!

När jag börjar fläta flätar jag rakt upp innan jag flätar åt det håll manen ligger åt. Då slipper man dom "bullar" som kan bli och flätan blir riktigt hård och snygg.
 
Sv: tydliga å LJUSA bilder på fina knoppar

Står du på pall då för att få bra, hårda flätor uppåt? Eller hur gör du?
 
Sv: tydliga å LJUSA bilder på fina knoppar

Jag sträcker på mig eller använder pall :) Det är bara de 3-4 första "flät-tagen" som jag tar rakt upp sen flätar jag som vanligt.

Lite mjölksyra får man ju tåla ;)
 
Sv: tydliga å LJUSA bilder på fina knoppar

Aha okej, då fattar jag :) Tycker alltid att det blir så fult just där det blir "bullar" som du säger, så det är ju bra att få tips till ev. framtida knoppning :p
 
Sv: tydliga å LJUSA bilder på fina knoppar

Så här ser mina ut iallafall. Jag gör med en gummisnodd som jag fäster längst ned på flätan med två varv. Sen lyfter jag på ena varvet med långfingret och så rullar jag upp flätan med tummen och pekfingret medan jag fortfarande håller kvar gummisnodden med långfingret. Sen fäster jag knoppen med två varv till när den är upprullad. Sitter jättebra och går fort att göra bara man lärt sig tekniken. Tar mellan 8-20 min beroende på hur mycket man hästen har och hur bråttom man har, och mina knoppar brukar hålla ett helt meeting utan att jag behöver knoppa om.

_MG_7931.jpg


Jag knoppar exakt likadant, FÖRUTOM att jag fått lära mig att hålla snodden med pekfinger, o rulla knoppen med tumme o långfinger ;) vet inte riktigt hur du kan hålla snodden med långfinger :crazy: men men :p
 
Sv: tydliga å LJUSA bilder på fina knoppar

Men blä, det är du med den äckligt snygga hästen igen. Är så himla avundsjuk på den snyggingen :love: .

sen undrar jag hur du gör flätan i pannluggen (inte läst igenom hela tråden).
 
Sv: tydliga å LJUSA bilder på fina knoppar

Är det någon som kan förklara varför de kallas "Flyingeknoppar" här i Sverige? Min chef i Tyskland gjorde alltid såna knoppar, och han har ingen aning om vad Flyinge är! :D
Tror inte det är Flyinge som "uppfunnit" denna sortens knoppar! :angel: :p

Men väldigt fina knoppar har du gjort!
 
Sv: tydliga å LJUSA bilder på fina knoppar

*kl*
Har sett att många har försökt förklara hur man gör "flyingeknoppar", men jag fattar ändå inte :o :angel: Är det nån som skulle kunna lägga ut bilder "steg för steg" typ om hur man gör flyinge knoppar? :idea: SNÄLLA!! För de är så grymt snygga :love: :D
 
Sv: tydliga å LJUSA bilder på fina knoppar

Är det någon som kan förklara varför de kallas "Flyingeknoppar" här i Sverige? Min chef i Tyskland gjorde alltid såna knoppar, och han har ingen aning om vad Flyinge är! :D
Tror inte det är Flyinge som "uppfunnit" denna sortens knoppar! :angel: :p

Men väldigt fina knoppar har du gjort!

Det kanske var Flyinge som började med dem här i Sverige :idea:

Vi brukar kalla dem "rullknoppar" eller flyingeknoppar.
 
Sv: tydliga å LJUSA bilder på fina knoppar

Haha :rofl: :bow:
Jag börjar med tre tofsar högst upp (typ där manen börjar) och gör en inbakad fläta ända ner. Hur stora tofsar man tar varje gång får man anpassa efter hur tjock pannluggen är. Fortsätter fläta som vanligt när luggen är slut och rullar ihop den som vanliga knoppar sen. Knepen, med alla knoppar, är att fläta hårt, riktigt hårt. Då får man runda och fina knoppar.
 
Sv: tydliga å LJUSA bilder på fina knoppar

Hmm... jag förstår inte riktigt.
Måste hästen alltså ha väldigt kort man för den här sortens fläta?
min häst har ju busig pannlugg, som är jättefluffig, haha. han ser inte klok ut i kort lugg :rofl: Det kanske helt enkelt är finast utsläppt?!
 
Sv: tydliga å LJUSA bilder på fina knoppar

Nja, typ 'vanlig/normal' pannlugg. Förra ponnyn hade extremt mycket pannlugg och tjock också så den brukade jag ha utsläppt (knoppen blev gigantisk :p ).

Men vet du hur man gör en inbakad fläta?
Börja högst upp där manen börjar, mellan öronen. Ta tre små tofsar. Säg att du tar den hö och lägger den över den som är i mitten, nu är ju den som var mittersta längst till höger och den högra i mitten. Ta lite pannlugg till den högra. Lägg över vänster tofs över mittersta (fd högra). Nu hamnar den mittersta till vänster, lägg till lite pannlugg i den tofsen. Ta den högra över mittersta, ta lite lugg till den nya högra och så fortsätter du så. Förstår du nu? (Kass på att förklara, tyvärr)
 

Liknande trådar

Körning Hej, jag Håller på att sy ett kuskförkläde men saknar mönster och har aldrig sett ett irl. Har sytt flera kjolar dock så har utgåt från...
Svar
1
· Visningar
631
Övr. Hund Hej! Jag har sedan 2 år tillbaka min första hund. Hon är det finaste jag har, och att se henne lycklig är det bästa jag vet. Jag gör...
Svar
19
· Visningar
1 706
Senast: Hellhound
·
Relationer Har hamnat i en ny och emotionellt lite svår situation. Undrar ifall det är nån här som varit med om nåt liknande och hur det...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 612
Senast: verser
·
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
18 529
Senast: Whoever
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Lösa hundar
  • Kön kattungar 4st
  • HJÄLP ! Halsband + ute katt

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp