tydliga å LJUSA bilder på fina knoppar

S

SoofieA

Hej! Jag är verkligen superdålig på att göra knoppar och behöver lite insperatition på fina knoppar... Älskar danska koppar och skulle vilja veta hur man får det att se elegant ut:P.. Åsså har jag aldrig riktigt sätt hur flyinge knoppar ser ut... Så BILDER BILDER BILDER tack:angel:
 
Sv: tydliga å LJUSA bilder på fina knoppar

*putta* Vill också se :d
 
Sv: tydliga å LJUSA bilder på fina knoppar

DSCN0109.jpg

binaknoppom.jpg

a83cc947.jpg

DSCN4999.jpg


Flyingeknoppar, absolut inte världens snyggaste men ändå... :o
 
Sv: tydliga å LJUSA bilder på fina knoppar

oj vad STORT det blev :eek:
 
Sv: tydliga å LJUSA bilder på fina knoppar

Här är mina :D Har gjort "Flyingeknoppar" (rullade med bara ett gummiband på varje)

Majavillhagrs.jpg

Hon ser lite rolig ut, hon får inte äta gräs och bli grön, men hon vill!...:angel:

IMGP2683.jpg
 
Sv: tydliga å LJUSA bilder på fina knoppar

Vad är danska knoppar?
 
Sv: tydliga å LJUSA bilder på fina knoppar

har dock ingen bild men kan självklart förklara.

dela först upp manen i lika stora toffsar(börja från nacken å gå neråt). är det en stor häst du ska knoppa så använd en vanlig mankam för att mäta ut hur stora toffsarna ska vara. (den sista knoppen blir alltid lite större eller lite mindre än de övriga men de kommer inte synas i slutänden)

när du gjor detta börja fläta första toffsen i nacken. tänk på att fläta HÅRT, och fläta så långt ut som du kan. använd gummisnodden du använde för att göra toffsarna och vik in den lilla toffsen som du inte kunde fläta så de blir en liten öggla på flätan (se till att toffsen hamnar på undersidan av flätan)
flätan är nu klar. hård, exemplarisk och ingen liten toffs på slutet som gör att knoppen i slutänden kommer se knasig ut.
fläta klart hela manen på samma sätt.

när du gjort detta. ta en ny gummisnodd. trä flätan igenom gummisnodden å placera den på mitten av flätan. vik sedan in den nedre delen av flätan under den andra halvan.(gummisnodden hamnar nu längst ner på din fläta). håll i den nedre delen(där gummisnodden är) med ena handen den andra handen tar du ett stadigt tag me tum och pekfinger om mitten av flätan. vik nu flätan ytterligare en gång på mitten (gummisnodden är nu längst in mot hårremmen) vik över gummisnodden över knoppen och se till att den här snodden håller knoppen på plats (använd ingen mer gummisnodd! då förstörs denna princip). knoppen är nu klar. fortsätt lika dant på resten av manen.

knopparna blir nu snygga, inte allt för täta och lite smått perfekta. se till helst använda gummisnoddar som har samma färg som manen.

vill du att jag visar dig i verkligenheten och bor i sthlm så är det bara å säga till så hjälper jag mer än gärna till :)

lycka till!
 
Sv: tydliga å LJUSA bilder på fina knoppar

Såna som står upp, de har ofta vit mantejp.
 
Sv: tydliga å LJUSA bilder på fina knoppar

knoppa på den sidan manen ligger på
 
Sv: tydliga å LJUSA bilder på fina knoppar

Man "ska" väl knoppa på den sidan som manen växer naturligt, om man inte delar manen på mitten och knoppar på båda sidorna, vill säga. Men jag kan ha fel, det finns säkert regler för knoppning, om man t.ex. ska köra ett brudpar enligt gammal tradition eller nåt sånt...?
 
Sv: tydliga å LJUSA bilder på fina knoppar

Gisburne skrev:
Man "ska" väl knoppa på den sidan som manen växer naturligt, om man inte delar manen på mitten och knoppar på båda sidorna, vill säga. Men jag kan ha fel, det finns säkert regler för knoppning, om man t.ex. ska köra ett brudpar enligt gammal tradition eller nåt sånt...?

de va väl typ va ja sa :) hehe.. fast i kortare version :p
 
Sv: tydliga å LJUSA bilder på fina knoppar

haha, ja, man behöver ju inte göra det krångligare för sig än vad det är, men jag tänkte att det kanske var så att manen helst ska ligga på höger sida eller så. Men tydligen inte =D tack
 
Sv: tydliga å LJUSA bilder på fina knoppar

Ditt svar hade inte kommit in när jag skrev mitt! :p ;)
 
Sv: tydliga å LJUSA bilder på fina knoppar

Manen ska väl helst ligga på vänster sida vad jag vet men det är ju inte så mycket man kan göra åt det om den vill åt andra hållet :D
 
Sv: tydliga å LJUSA bilder på fina knoppar

Är lite långt att åka från Skåne till Stockholm ;) , men jag tror jag förstår ändå, tack :) Visst är det sånna man hade mycket förr och som vissa tyska hingstar har nu?

Men jag tycker nog mina rullade är finast, egentligen ska de vara lite fler, men jag var lat när jag flätade den gången och orkade inte göra så många. :o
 
Sv: tydliga å LJUSA bilder på fina knoppar

Nyrelski skrev:
Är lite långt att åka från Skåne till Stockholm ;) , men jag tror jag förstår ändå, tack :) Visst är det sånna man hade mycket förr och som vissa tyska hingstar har nu?

Men jag tycker nog mina rullade är finast, egentligen ska de vara lite fler, men jag var lat när jag flätade den gången och orkade inte göra så många. :o


tycker dina är jättefina måste ja säga. mina ser ut typ så. va inte dej mitt inlägg va tänkt till å ser nu att ja fick ditt namn som motagare av mitt inlägg... inlägget va i själva verket tänkt till personen i fråga som skrev tråden :)

keep up the good work!
 
Sv: tydliga å LJUSA bilder på fina knoppar

Ingen som har bilder på Danska knoppar? Eller som kan berätta för mig hur man fixar sånna? hehe
 
Sv: tydliga å LJUSA bilder på fina knoppar

Jaha, jag todde du beskrev danska knoppar som tydligen står upp, det lät som ett bra sätt att göra de på :D .
För Flyingeknoppar (rullade) har man bara ett gummiband till.

Jaja huvudsaken är att hästarna blir fina :)
 

Liknande trådar

Körning Hej, jag Håller på att sy ett kuskförkläde men saknar mönster och har aldrig sett ett irl. Har sytt flera kjolar dock så har utgåt från...
Svar
1
· Visningar
607
Övr. Hund Hej! Jag har sedan 2 år tillbaka min första hund. Hon är det finaste jag har, och att se henne lycklig är det bästa jag vet. Jag gör...
Svar
19
· Visningar
1 640
Senast: Hellhound
·
Relationer Har hamnat i en ny och emotionellt lite svår situation. Undrar ifall det är nån här som varit med om nåt liknande och hur det...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 489
Senast: verser
·
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
18 105
Senast: Whoever
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp