Umesläp b45

Qwuanto

Trådstartare
Ska köpa ett ny-gammalt släp och funderar på ett Umesläp B45. Det som jag har hittat är från 2008 och nu undrar jag över för och nackdelar med detta släp?
 
Sv: Umesläp b45

Vi hade ett BA45 från 2008 i 5 år innan vi köpte vårt nuvarande B50.

B(A)45:an tyckte vi på ett sätt bättre om, lite smidigare, stabilare. År 2008 kom den nyare ventilationen (luftslits under nosen på taket istället för ventilationsgaller). Bra luckor i aluminium-plank som var lätta att hantera.
Kort (jmfrt B50) vilket gör den lättare att baxa och manövrera allmänt. Inte lika mkt vindfång så den går stabilt. Normal kulhandske (iaf på vårat) vilket gjorde att man kunde ha ett vanligt bra släplås, inget special som nu á 2000:- =(.

Såg att vårt gamla låg ute på annons i Göteborg, vi hade svarta och guldfärgade stripes på.

Kontrollera skicket ordentligt då jag tycker att de är bra så länge de inte "råkat" ut för något som lös häst i osv. Då är aluminium-konstruktionen inte som konkurrenternas galvade stål tyvärr.

Nackdelar kommer jag inte på några. Vi hade lätt kunnat tänka oss att ha ett igen. Lastytan rymmer ju inte riktigt extra tävlingskåp eller så som B50:an men annars ett toppensläp!
 
Sv: Umesläp b45

Ok, tack för svar! Undrar om det inte är just erat släp som jag har spanat in..! Jag har en unghäst som inte alltid är helt stilla i transporten, tror du att det här släpet kan vara för "klent"? Hästen är även ganska stor, ca 170 cm i mkh.. Vet du om det finns teleskopbom att köpa till Umesläpen? Vill helst att min häst skall kunna åka lite bredare, framförallt då det inte är mjuk mellanvägg! Stort tack för hjälpen:)
 
Sv: Umesläp b45

Skickade ett PM till dig.

Tror det går att bredda typ 10cm men är osäker på om ny bom krävs, original-bommen tror jag man kan lossa en bult i och förlänga faktiskt. Hål i golv fanns i vårt för att förskjuta stolpe och vägg.

Om vi skulle last-träna mycket eller har en häst som tyvärr gärna hoppar över/går under bom eller liknande allvarligt så kan jag inte rekommendera Umesläpen men i alla andra fall så lätt, ja!
Vi tittade på många olika alternativ och märken innan vi valde B50:n (varför vi ville gå ifrån ume är en annan historia och beror mer på företaget än deras fina vagnar)

Mvh Thomas
 
Sv: Umesläp b45

Nu har jag bestämt mig för ett släp! Det blir Thule Royal.. Jag hoppas det blir bra! Fördelarna är deras panikbommar fram och det större utrymmet inne i transporten:)
Tack för att du delade med dig av dina erfarenheter av Umesläpet, Thomas! Jag är övertygad om att Ume är ett jättebra släp, men jag saknar panikbommarna!
Mvh Nina
 

Liknande trådar

Mat Jag är sugen på att köpa en maskin som tillverkar växtmjölk, men undrar om det är värt det. Är det någon som har en sån och vad tycker...
Svar
3
· Visningar
291
Senast: Tassa
·
Utrustning Hej! Är lite sugen på ett fautras-släp så undrar om någon har erfarenheter av dem och är nöjda? Vilken modell isåfall och tycker ni att...
Svar
18
· Visningar
741
Utrustning Hej! Tänker att det nog finns flera här som äger hästsläp. Vad skulle ni säga att ni uppskattar med ert släp och är det något med ert...
2
Svar
20
· Visningar
1 234
Senast: MiniLi
·
Utrustning Funderar på att byta upp mig på hästsläpsfronten. Har idag ett Star Ringostar. Nöjd i det stora hela, men tycker den har hög bullernivå...
2
Svar
28
· Visningar
2 341
Senast: Vitsippan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • HusdjursGPS
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp