Underlag på Sämsholm

Majorn

Trådstartare
Är det någon här som har ridit Sämsholmritten innan och vet vad det är för underlag på slingorna?
Står och tvekar över om jag ska sko om hästen innan eller inte. Hovis var förvisso bara här för ett par veckor sedan, men just nu sliter hästen skor som om han hade betalt!
Det är bara 4 mil att rida så är kanske overkill iofs.
Hmmm :cautious:
 
Sv: Underlag på Sämsholm

Verkar bli mest grusvägar baserat på google street wiew. Jag hade nog inte skott om om det inte är förjäkligt!

//hermulen, vars hästs sko var av på mitten innan hovis kunde komma ut... snacka om slitage.
 
Sv: Underlag på Sämsholm

Åh, så smart! Det måste jag också kolla på.
Nej de är inte jättedåliga, men ändå såpass att jag blev förvånad. Då blir det nog omskoning om ett par v istället. Innan Kalrlshamn :)
 
En följdfråga!
Vad använder ni för skor? Vart kan man köpa skor som inte är vanliga järndojjor? Det kan kanske vara värt att prova sig fram med några andra varianter.
 
Dels så finns det vanliga järnskor, fast att de är tjockare.
Jag (eller hovslagaren snarare) har tänkt prova att lägga på en svets på skorna nästa gång. Ev bara framme i tån eftersom det är där han sliter mest, eller över hela skon.
Skorna blir ju såklart tyngre, så jag funderar på om man kanske kan lägga svets när man vet att man inte ska ha tävlingar, och sen sko om till vanliga innan tävling. Vi får se! Jag kan vara testkanin om du vill?

Sen finns det guldskor (utan brodd alltså), fast de kan jag inte så mycket om.
 
Ahaaa, jag ska höra med hovis på tisdag och se vad han säger. Antagligen har han mest koll på travarskor men har sagt att han är öppen för förslag! Hur lägger man dit en svets egentligen?
Vore intressant att prova. Eller tja, Valle sliter båda bak väldigt jämnt och det är de som slits så nedrans snabbt. Fram ser de helt ok ut om man jämför.
Ja, testkanin låter perfekt :laugh:
Guldskor skulle jag vilja prova! Måste bara hitta åf och fråga om hovslagarn kan tänka sig att sko med dem. De är tydligen också svåra att rikta. Enligt google ;)
 
@Majorn
Det är att föredra om man svetsar innan man lägger på skon. ;) Jag antar att man verkar, riktar skon, lägger på svets, och sen slår på. Vanligast enligt min hovis är att man bara lägger i tån, men man kan lägga runt om med, bara man kan slå i sömmarna. Tydligen finns det svetsförstärkta sömmar också.

Det jag är rädd för att det hämmar glidmomentet på något sätt, så man får nog vara lite uppmärksam på det.
 
Haha ja det kan nog vara en fördel att fixa det innan man slår på skon :D

Jo precis, det är det jag funderar på också. Klurigt!
 
@Majorn
Det är att föredra om man svetsar innan man lägger på skon. ;) Jag antar att man verkar, riktar skon, lägger på svets, och sen slår på. Vanligast enligt min hovis är att man bara lägger i tån, men man kan lägga runt om med, bara man kan slå i sömmarna. Tydligen finns det svetsförstärkta sömmar också.

Det jag är rädd för att det hämmar glidmomentet på något sätt, så man får nog vara lite uppmärksam på det.
 

Liknande trådar

Utrustning Är det någon här som har hästar som går barfota och rids/tränas mer regelbundet? (Alltså inte föl/unghästar eller små sällskapsponnyer...
Svar
9
· Visningar
962
Senast: Miingla
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
3 095
Senast: nullo-modo
·
Ridning Viss rambling-varning bör nog utfärdas. 😆 Har, efter snart 2 år i ett nytt land, hittat ett mindre stall nära där jag bor som jag har...
Svar
4
· Visningar
1 351
Hästvård Kan vara en orimligt paranoid fråga, men jag har gått och tänkt på det några veckor nu. Min häst är inne i en period med rätt många...
Svar
3
· Visningar
945
Senast: EmmaN
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp