Mack_Lobell

Trådstartare
Hur mycket har underlaget med att göra när hästen ska hoppa?
Jag hoppade en arab iförgår som min kompis äger. Det var ett tag sen den hade hoppat ordentliga, lite högre hinder. I början gick det bra. Sen när paddocken blev mer och mer upptrampad började hon vägra. Det här är en paddock med väldigt djup sand, min travare har väldigt svårt att gå i den eftersom han är så tung, men hon är ju en liten arab så vi trodde inte det skulle göra så stor skillnad.
Men sen när hon väl hoppade så hoppade hon överdrivet högt över. Det kanske kan bero på att paddocken var så pass djup så hon var tvungen att ta i mycket mer för att komma över.

Hon brukar aldrig vägra i vanliga fall om nu inte ryttaren gör fel eller om hon själv kommer fel emot hindret. Men det var bra anridningar, stora svängar, drivning och taxering.

Så jag tror det berodde på paddocken, att hon hade svårt att hoppa och blev sen osäker när hon bedömde hur mycket hon skulle hoppa men sen att hon rev för hon sjönk ner för djupt innan, och då blev hon ännu mer osäker och började vägra istället. För hon ville ju hoppa det märkte man, hon hade framåtbjudning ända fram till hindret.

Eller vad tror ni kan vara problemet?
Sadlen passar och hon har inte ont någonstans.

Tidigare har hon hoppat på bättre, inte lika tunga underlag såsom gräs, grus, spånblandat underlag och träflis. Knappt aldrig vägrat.
Hopptävlat några gånger, inte vägrat då heller.
 
Senast ändrad:
Sv: Underlag

Det låter ju som att underlaget ligger bakom det hela. Tycker att det låter mycket omdömeslöst att hoppa på sådant underlag. Har ni otur så har ponnyn fått avsmak för hoppning nu, åtminstone för ett tag framöver.
 
Sv: Underlag

Det är ju ingen sandhög precis men paddocken är tung, vi trodde inte att det skulle vara så farligt att hoppa i den eftersom hon är så lätt och har inga problem annars att skritta, trava och galoppera i den. Men var första gången vi hoppade i den, fast höll inte på så länge när hon började vägra. Vi säkte ner ett hinder mkt lågt och det hoppade hon bra.

Nej, nej hon har inte fått avsmak för hoppning. Vi hoppade ett skutt idag i en annan paddock som vi red förbi när vi red ut. Hon var som förbytt. Balanserad galopp, bjöd mycket och hoppade glatt över.
Så det fårbli andra träningsställen nu istället för stallets paddock.
 
Sv: Underlag

Så bra då, då är det ju ingen skada skedd.
 

Liknande trådar

Hästhantering Kan ju börja med att vi har en vet tid på tisdag, men någon som har en aning om vad som kan vara fel eller haft liknande problem? Jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
4 307
Senast: JohannaB
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 428
Senast: Fiorano
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
6 396
Senast: Sirap
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
3 451

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp