Ung häst som skrämmer mig

Sv: Ung häst som skrämmer mig

Tänk på en sak, Det ska vara kul att ha häst!

Jag hade en unghäst som jag blev osäker på, jag tog över ledarskapet igen efter det men jag insåg att jag inte ville ha en häst som hela tiden testade om han kunde ta över. Han är idag såld till ett jättebra hem där den nya ägaren har måånga års erfarenhet av unghingstar. Han får en ärlig chans där!

Jag hade haft honom i ett par månader då jag sålde han så fundera på saken i alla fall. Det är inget misslyckande om du säljer.

Om du nu inte vill sälja så såg jag att du redan har fått jättebra råd så lyssna på dem!
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Ung häst som skrämmer mig

Det var nog lite för tidigt för dig att skaffa en så ung häst! Men i det här läget så får du karska upp dig och säga ifrån på skarpen innan det eskalerar till något värre! Be även någon som har ordentlig vana av unghästar om hjälp, både vad gäller hanteringen och vägledning av dig. Annars är ni ju snabbt tillbaks där ni började. Att skicka iväg honom på "uppfostringsanstalt" ger inte dig personligen några färdigheter! Han har nog redan genomskådat dig tyvär, men det går ju alltid att rätta till. Han är ju i den åldern där gränser ska testas, likt många andra "tonåringar". ;) Så det gäller att vara på det klara med själv var man vill att gränserna ska gå.

Lycka till, Kicki :)
 
Sv: Ung häst som skrämmer mig

Det var nog lite för tidigt för dig att skaffa en så ung häst! Men i det här läget så får du karska upp dig och säga ifrån på skarpen innan det eskalerar till något värre! Be även någon som har ordentlig vana av unghästar om hjälp, både vad gäller hanteringen och vägledning av dig. Annars är ni ju snabbt tillbaks där ni började. Att skicka iväg honom på "uppfostringsanstalt" ger inte dig personligen några färdigheter! Han har nog redan genomskådat dig tyvär, men det går ju alltid att rätta till. Han är ju i den åldern där gränser ska testas, likt många andra "tonåringar". ;) Så det gäller att vara på det klara med själv var man vill att gränserna ska gå.

Lycka till, Kicki :)

Börjar tänka så ja också, är nog för tidigt för mig med unghäst. men jag tänker inte ge upp.. jag skall visa honom vart skåpet skall stå..
och hjälp de finns att få hela tiden tack å lov..
 
Sv: Ung häst som skrämmer mig

Hej!

Håller på med mycket unghästar och även en del äldre som lyckats skrämma sina tidigare skötare och tror de är supertuffa.

1. Det löser sig på sikt. Ni behöver köra in er på varandra och du behöver bevisa att det är du som är ledaren och bestämmer. Det behöver inte ske över natten.

2. Försök att inte låta hästen komma undan med dumheter och var noga med att farliga dumheter absolut inte är tillåtna. Om du inte fäster dig vid småsaker utan säger till ögonblickligen då hästen gör något du absolut inte kan tillåta slipper ni massa gruff i onödan. Prova att låtsas sparka tillbaka, hoppa och tjoa och vifta med armarna, slå piska i marken eller på det ben som tex sparkat. Testa dig fram, hästar är inte så tuffa. Anfall är bästa försvar, jag har en riktigt bråkig en (som är bättre nu) och det bästa är att först låtsas bli superarg och ryta och tjoa och vifta och sen låtsas jag sparka tillbaka (en liten dask under magen med handen). Hitta en bra nivå för din häst, den är ju bara barnet så ta inte i för mycket först så den får panik och sliter sig.

3. Kom ihåg att det är en unghäst! Pedagogik alltså!!! Om den tycker något är obehagligt får du se till att den förstår att det är nödvändigt. Bästa sättet är att belöna, berömma, klia, skrubba, prata vänligt, mm. Är det besvärligt att borsta ben så borsta lite tills hästen är stilla med en mjuk borste och klia sen gottegott i manen och forsätt med nästa ben i lugn takt. Inte göra några stora saker av småsaker. Ni ska ju bli ett team och hästen och du ska förstå varandra och lita på varandra.

Lycka till!
 
Sv: Ung häst som skrämmer mig

han är väldigt lågrangad så de borde inte vara så svårt att visa vem som bestämmer eller sätta honom på plats..

Fast det där kan vara helt annorlunda när hästen är med människor. Har en fjording som är stentuff och svårhanterad i många fall. Men han är jätte ranglåg i hagen och dom andra hästarna styr med honom hur som helst. Sen har jag en annan ponnyn som är JÄTTE LÄTT att hantera men som är ranghög i hagen.
 
Sv: Ung häst som skrämmer mig

Lägg till honom!! Så ska han inte göra, men framför allt ta hjälp från en kunnig person som kan jobba med dig och hästen tillsammans. Försök dig inte på det här själv då det är stor risk att situationen förvärras och det till slut blir ett problem.

Lycka till och jobba säkert.:bump:
 
Sv: Ung häst som skrämmer mig

hej alle sammans..
har sugit i mig som en svamp av allt de ni skrivit..
har hanterar lill killen utomhus i grimma och grimskaft, han naffsas lite men säger man till på skarpen så står han som ett ljus, jag vågade mig på att borsta överallt förutom längst ner på bakbenen.. så de duschade vi bort, och han for lite fram och tillbax men sen var de lugn, han är en rätt orädd kille..
sedan idag så tränade jag med att lägga på täcke, även där så kom de någon spark, men då fick han smaka och stod sedan som ett ljus efter någon minut och då fick ja kasta på täcket på rumpan utan en minsta lilla reaktion drog täcket hit å dit å kastade på de flera ggr och han stod så snäll stå.. :) (utomhus)
vågar mig ännu inte på att stå och dona med bakbenen men jag jobbar mig ditåt. han känner nog att de är jag som skall bestämma, då han nu backar när jag säger till och står stilla när ja säger till om de.. innan få fick man bråka med honom för att få honom å backa eller så..

ska jobba stenhårt med denna kille, för jag ska ha honom kvar....

ge mig massor med mera tips..

mvh mia
 
Sv: Ung häst som skrämmer mig

lyssna inte på allt knasigt folk härinne... en del tycker att det bara finns en enda som kan ha en unghäst, nämligen dom själva och ingen annan. :( nä, hitta nån som har vana av unghästar eller nh eller liknande. se sedan till att få lite hjälp med hur du ska bära dig åt rent praktiskt. ledövningar är väl A och O när man ska befästa ledarskapet, men även att ha roligt och klappa och kela med killen måste ju fungera! annars spricker väl hela grejjen med att ha häst?
jag har en unghingst som är ganska obehaglig att hantera, då han exploderar om man tillåter honom att komma för nära. han har noll repekt för människor. jag har fått hjälp av en kvinna nu som visar mig hur jag ska göra, och det går åt rätt håll iaf!
(och du.... jag var också livrädd för min killes spakande bakben....det visade sig att han tappade balansen varje gång jag ville lyfta benet....)
 
Sv: Ung häst som skrämmer mig

Djur kan man inte lura.
Ger man osäkra signaler så är du inte en människa som de tyr sig till.

Om man nu ska bestraffa en häst så måste man vara säker på att man gör det exakt vid rätt tillfälle o av dito anledning. inte för att man tolkar att den är dum.
en trygg människa avspeglas i sitt kroppspråk- pondus. Det uppfattar hästar omedelbart.
Alla hästar utnyttjar inte detta, men unghästar kan testa gränserna lite.

Sen kastar man inte på täcke eller vad det nu handlar om, utan man vänjer den försiktigt- om man märker att den reagerar.

hur har du tänkt att sen kunna rida in denna? Eller är du en bättre ryttare än hanterare?
 
Sv: Ung häst som skrämmer mig

Du är uppenbarligen inte mogen att ha hand om en häst med oönskade manér.
Problemet ligger inte hos hästen, det ligger inte ens i er relation, utan det ligger hos dig. Ta därför hjälp med att skaffa dig baskunskap i hur du ska förhålla dig till din häst. Att gå vägen via Natural Horsemanship är inte fel, inte alls, men det är du som behöver kunskaperna! Därefter kan du med självförtroende börja lära och uppfostra hästen.

Och vad du gör, följ inte råden att slå hästen! Det kommer bara att ställa till det ännu mer för dig och din häst.

LIA
 
Sv: Ung häst som skrämmer mig

håller med fullständigt.
Bra inlägg( första ggn som vi är ense:D)
 
Sv: Ung häst som skrämmer mig

Om man nu ska bestraffa en häst så måste man vara säker på att man gör det exakt vid rätt tillfälle o av dito anledning. inte för att man tolkar att den är dum.

Du är uppenbarligen inte mogen att ha hand om en häst med oönskade manér.
Problemet ligger inte hos hästen, det ligger inte ens i er relation, utan det ligger hos dig. Ta därför hjälp med att skaffa dig baskunskap i hur du ska förhålla dig till din häst.

Snälla TS, ta till dig och LYSSNA på vad dessa kloka hästmänniskor har att säga!
Du har nog tagit dig vatten över huvudet vilket kan hända vem som helst och alltså inte behöver vara något att skämmas över, men inse att du behöver hjälp om du ens ska fundera på att behålla din unghäst. Och då menar jag kvalificerad, handfast hjälp av någon som KAN unghästar och kan visa både dig o hästen tydligt, på plats....INTE självutnämnda Buke-experter som ger mer eller mindre käcka tips via datorskärmen :angel:

Då jag jobbade i handelsstall fick vi ofta in unga hästar som blivit hanterade av snälla, välvilliga men alltför okunniga människor. Dessa hästar var ofta rent farliga eftersom de tagit över ledarskapet och inte hade någon som helst respekt för människor, och det tog mycket tid o arbete att få dem trevliga igen. Varje gång svor man stillsamma ramsor över att folk inte tagit hjälp av någon kunnig, och gjort det i tid, för då hade man sluppit allt detta jobb (fast chefen tjänade ju bra på dem å andra sidan - han fick dem ofta sketbilligt av en desperat hästägare som bara ville bli av med sin livsfarliga kuse ;) )

I all välvilja alltså: hitta någon som kan hjälpa dig o unghästen, det är helt klart värt pengarna att betala för detta. Se det som en investering för framtiden!
 
Sv: Ung häst som skrämmer mig

Hej!

Håller på med mycket unghästar och även en del äldre som lyckats skrämma sina tidigare skötare och tror de är supertuffa.



2. Prova att låtsas sparka tillbaka, hoppa och tjoa och vifta med armarna, slå piska i marken eller på det ben som tex sparkat. Testa dig fram, hästar är inte så tuffa. Anfall är bästa försvar, jag har en riktigt bråkig en (som är bättre nu) och det bästa är att först låtsas bli superarg och ryta och tjoa och vifta och sen låtsas jag sparka tillbaka

3. Kom ihåg att det är en unghäst! Pedagogik alltså!!!


Du skriver att du håller mycket på med unghästar.....ändå skriver du som du gör i punkt 2! ?? Vilket sedan rimmar mycket dåligt med första meningen i punkt 3. Ja, hjälp.....:crazy:

Kicki :)
 
Sv: Ung häst som skrämmer mig

Jag har kanske inte jätte mycket att tillägga, du har fått en del bra svar.

Mina råd.

Ta hjälp av en duktig tränare.
Du måste utsätta hästen för problemen om du vill lösa dom.

Om du tänker skicka hästen på träning/inridning så se till att vara där och var med för annars har du tillbaka en likadan häst. Tränaren kanske får ordning på det men så fort du får tillbaka hästen har du samma bekymmer igen. Du själv måste söka kunskapen.

Hoppas att det kommer att lösa sig. Att vara rädd för sin häst är inget roligt. Känner du att det inte löser sig så var ärlig mot dig själv och stall dig frågan. Klarar jag detta eller ska jag sälja?

Lycka till!!
 
Sv: Ung häst som skrämmer mig

för många år sedan hamnade jag i precis samma sitts... funderade på att sälja men efter ett tag så bara bestämde jag mig för att icke en dag till som min unghäst ska leva jäkel och det var precis som att när jag väl morskat upp mig så kände hästen detta och från att bli mött i boxdörren av en hotfull rumpa så möttes jag av en betydligt trevligare häst, med öronen fram o rumpan där bak precis där den ska va! men ta hjälp och likt tidigare inlägg så är det ju så att en ranglåg häst klättrar om den kan, man måste visa vem som e ledare. Funkar det inte så hade jag oxå funderat på att kanske köpa en äldre häst ... men lycka till hoppas att det fixar sig!
 
Sv: Ung häst som skrämmer mig

Prova att låtsas sparka tillbaka, hoppa och tjoa och vifta med armarna, slå piska i marken eller på det ben som tex sparkat. Testa dig fram, hästar är inte så tuffa. Anfall är bästa försvar,

Jag hoppas du skojar :crazy:
Om TS står i boxen med sin häst och hästen försöker sparka. Menar du då på seriösaste allvar att hon ska PISKA på hästen !?
Du vet väl att när en häst känner sig trängd så anfaller den tillbaka i ren panik .. ? Och den skulle nog definitivt känna sig trängd i en box ..
 
Sv: Ung häst som skrämmer mig

Jag säger bara de, ge inte upp.. kämpa... du ska se att de löser sig..
 
Sv: Ung häst som skrämmer mig

Klart att man inte ska slå hästen, men alla NH tränare jag har tränat för, bl.a Doug Mills. Har sagt att när situationen blir livsfarlig (T.ex att bli uppträngd i väggen och sparkad på) så MÅSTE man gå på tillbaka. En häst är ingen porslinsfigur, men vi människor är det jämte en häst som slår, därför MÅSTE hästen förstå, illa kvickt, att så får den absolut INTE göra. Och det är inte alltid man står så till att man kan backa upp den, flytta runt bakdeles etc som bestraffning. Och det är inte alltid det hjälper.

Och en sak till, hur gör ledarhästen med en annan häst som försöker bråka om rangen?
Som sagt, när en situation förvandlas från bråkig till livsfarlig så handlar det om din egen säkerhet, och då finns det inga otillåtna medel. En häst är och kommer ALLTID att vara större och starkare.

Mitt tips när en häst sparkar eller antyder en spark, är att vara snabb som en vessla att klappa till den på bakdelen och hojta. Oftast chockar det dom och dom blir mer 'va hände?' än 'nu jävlar ska du får veta vem som bestämmer'
Graderas sparkarna, då är det en spark på mjukdelen på låret som gäller, samtidigt som man hojtar, för oftast är det inte sparken i sig som får dem att sluta, utan det plötsliga mothållet och ljudet från dig.
En annan grej som har funkat på en ettrig liten shettis som jag uppfostrade, som sparkade o bet, var att hälla en hink vatten på henne.. Men det är ju inte alltid man har en sån ståendes och hon var så liten att det var lite enklare:rofl:
Hon såg ut som 'Men va? Hur hände det?' Sen slickade hon upp vattnet från golvet..
Det gäller att vara smartare, för starkare kommer du aldrig bli.
 
Senast ändrad:
Sv: Ung häst som skrämmer mig

Hoppas att du inte syftade på mig när du menade på att några gett henne råd att slå hästen...:confused:

Jag slår inga hästar, men om en häst sätter en människa i en situation där hon får panik och är upptryckt mot väggen kan jag lova att jag säger åt henne att lägga till hästen. Vråla i och lägg till, ordentligt!! I en sådan, farlig situation alltså, det kan inte accepteras att hästen gör så.
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag är så nära på att ge upp min häst jag snart har haft i 1 år. Jag hade sett så mycket framemot att ha häst igen men allt verkligen...
Svar
15
· Visningar
2 933
Senast: Grazing
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 326
Hästhantering Hej! Jag har en medryttarhäst som jag haft nu i 2 år. Han är en rätt kraftig connemara, 10 år och importerad från Irland. Jag tror att...
Svar
15
· Visningar
2 781
Senast: Sel
·
Avel Jag har ett sto på 14år som varit dräktig 4gånger. Första gången hon var dräktig var 2014 men då kastade hon så då betäckte man henne...
2
Svar
36
· Visningar
6 534
Senast: Masse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp