Ung häst som skrämmer mig

Sv: Ung häst som skrämmer mig

Klart att man inte ska slå hästen, men alla NH tränare jag har tränat för, bl.a Doug Mills. Har sagt att när situationen blir livsfarlig (T.ex att bli uppträngd i väggen och sparkad på) så MÅSTE man gå på tillbaka.
Om det gäller en van hästhanterare "som vet hur man gör", är det en sak att ta till våld i en nödsituation. Då kan man anta att något gått riktigt fel i hästens omdöme. Läs inläggen som TS skrivit, så tror jag du håller med om att den vanan saknas.

En häst är ingen porslinsfigur, men vi människor är det jämte en häst som slår, därför MÅSTE hästen förstå, illa kvickt, att så får den absolut INTE göra. Och det är inte alltid man står så till att man kan backa upp den, flytta runt bakdeles etc som bestraffning. Och det är inte alltid det hjälper.
Gör du sånt som bestraffning?

Och en sak till, hur gör ledarhästen med en annan häst som försöker bråka om rangen?
Visar vem som är ledaren. Vilket kan ske på ett otal olika sätt.

Som sagt, när en situation förvandlas från bråkig till livsfarlig så handlar det om din egen säkerhet, och då finns det inga otillåtna medel. En häst är och kommer ALLTID att vara större och starkare.

Mitt tips när en häst sparkar eller antyder en spark, är att vara snabb som en vessla att klappa till den på bakdelen och hojta.
Oftast chockar det dom och dom blir mer 'va hände?' än 'nu jävlar ska du får veta vem som bestämmer'
Graderas sparkarna, då är det en spark på mjukdelen på låret som gäller, samtidigt som man hojtar, för oftast är det inte sparken i sig som får dem att sluta, utan det plötsliga mothållet och ljudet från dig.
Förslag om att sparka/bita hästen för att korrigera den, kommer lite då och då. Jag blir lika förvånad varje gång. Man måtte inte ha sett en häst sparka eller bita. Dom gör det mycket snabbare än vad vi hinner reagera och med mycket större kraft. Om hästen redan bestämt sig för att eventuellt använda sig av sparkar, kan en spark från människan trigga en svarsspark. Vem tror du vinner den fighten?

Det gäller att vara smartare, för starkare kommer du aldrig bli.
Det håller jag med om, men var i det resonemanget kommer slag och sparkar in? :confused:
Är det inte uppenbart, att hästen i denna tråd behöver hanteras av någon med mer kunskap än TS och att den helt säkert inte alls bör hanteras med våld och tvång, utan med intelligens och "know how"? Helst á la Natural Horsemanship. :)
.....
LIA
 
Sv: Ung häst som skrämmer mig

Klart att jag inbegrep dig! Du började faktiskt ditt inlägg med: Lägg till honom!!

Om du hade varit på plats när det hände, så kunde uppmaningen kanske varit korrekt, men du uppmanade TS, vilken uppenbart inte behärskar hanteringen av hästen, att slå den. Antagligen underförstått "om situationen upprepas".

Rätt skött och bemött ska inte en normal häst visa aggression som denna gjorde, och jag tror faktiskt att hästen är normal (så långt man kan se här). Att slå en häst för att människan gör fel, är och förblir fel ur mitt sätt att se.
Dessutom undrar jag om hästen verkligen "försökte sparka TS gång på gång". Hur kunde den missa gång på gång? Snarare tror jag det var en rädd tjejs överdrivna minnesbild.

Resten av ditt inlägg var betydligt förnuftigare. :)

LIA
 
Sv: Ung häst som skrämmer mig

Ja jag gjorde visst det... Men det var min reaktion som sa så och jag skulle reagera så i en sån situation...

Är ju rätt så förnuftig i vanliga fall;)
 
Sv: Ung häst som skrämmer mig

Att "försvara" sig är en sak, om det börjar gå riktigt åt skogen. Men råd som skwaller ger är ju helt uppåt väggarna och en bit till. Man måste ju själv ha vettiga referensramar till det som sker och kunna läsa situationen så korrekt som det nu går. I TS fall kan liknande råd vara rent farliga samt att inte blir hästen bättre. Att vara bestämd och "arg" är inte liktydigt med våldsam eller som jag ser det, att uppföra sig som en vettvilling!

Och nej, hästar är inte av porslin men det är ju inte detsamma som att man inte ska använda insidan av huvudet. Sen så tycker jag att vi ska komma ihåg att vi inte är en häst, lika lite som att hästen är en människa! Så att stup i ett pensla över hästars beteende mot varandra är inget som är gångbart jämt.

Kicki :)
 
Sv: Ung häst som skrämmer mig

Varför skulle du bli påhoppad för det?
En klassisk metod som annars främst används på hundar som har en tendens att bitas men det fungerar säkert alldeles utmärkt på hästar med.
Varför ska man riskera livet när det finns så enkla knep att ta till?
 
Sv: Ung häst som skrämmer mig

Men om hon bara undviker det som är problem, så finns dem ju fortfarande kvar, bara att man 'begraver dem' under annat.. Och tillslut kommer dom visa sig iallafall.

Det är ju mycket bättre att ta tag i dom medan han ännu är liten och inte hunnit bli sin egen individ riktigt än, och skaffat sig egna åsikter om hur livet bör se ut.

En häst blir inte vänlig och ställer lägre i rang bara för att människan som hanterar den är vänlig.

Mitt resonemang grundar sig på det faktum att om man är rädd så ska man inte ge sig in i situationen man är rädd för när det gäller häst. inget gott kan komma ur det, särskilt inte om man har med en unghäst att göra. Rädsla föder rädsla, särskilt hos hästar.
Om man istället fokuserar på att få en bra relation till hästen i situationer som fungerar så blir man mindre rädd, man lär sig läsa hästen och man får alltid ett lättare jobb med en häst man har en bra relation till än en häst man har dåliga relationer med. Om man bara fokuserar på det dåliga, blir hela relationen dålig eftersom fokus på problem gör att vi blir mindre nöjda och glada. och det smittar som en eldhärd. Vem vill du helst bli bemött av - en vänlig och säker själ eller en òsäker och rädd kanske till och med arg människa i skolsalen? vem lär man sig mest av? vänlig är inte mjäkig, vänlig är en person som faktiskt vet vad han/hon gör och tycker om det!!! man ska tycka om att vara med sin häst.

Man kan faktiskt lösa ett problem med att förbättra relationen mellan häst och människa i allmänhet och i en annan situation. När man litar på varandra, kan man också göra fler saker ihop, även okända. Så mitt tips är verkligen att jobba på att få en så bra och tillitsfull relation till hästen och använda sig av de situationer när detta fungerar. arbeta med hästen på ett positivt sätt, fokusera på det som fungerar i första hand och jobba med det andra när du är säker på att du kan förmedla en positiv bild av sitationen till hästen, inte en negativ.

hästar ska vara skoj och det ligger på vårt ansvar att se till att det blir det, för hästen också.
 
Sv: Ung häst som skrämmer mig

Jag har också en två åring som är lite lurig med bakbenen men han skvätter med dem när han känner sig trängd eller om de är något han inte tycker om. Men jag jobbar på de varje dag, jag tränar på att smeka benen, borsta mycket där, klämma, ducha och dona för att han skall bli van att ha mig där... men man skall ju hela tiden vara på sin vakt för man vet ju aldrig när ett ben kommer flygandes.. :rofl:

Men som sagt träna på sånna saker som han/hon tycker är obekväma och beröm hela tiden när h*n gör rätt.. bli inte arg för då blir de bara lätt bakslag.. din häst kanske också slår för att den blir osäker, och en smäll då kan bara göra saken ännu värre.. jobba på.. du ska se att de löser sig.. ta hjälp av vana personer..


Att börja med NH låter utmärkt.. skall själv göra de, då jag anser att de är mycket viktigt, och jag kommer få så mycket tillbax sen när de är dax för inridning..

lycka till..
 
Sv: Ung häst som skrämmer mig

Du skriver att du håller mycket på med unghästar.....ändå skriver du som du gör i punkt 2! ?? Vilket sedan rimmar mycket dåligt med första meningen i punkt 3. Ja, hjälp.....:crazy:

Kicki :)

De hör ihop och ändå inte. Det är ju viktigt att inte bli inknuffad i en vägg tex och då måste man kunna inge lite respekt. Tyckte bara att lite sådana tips också kunde vara bra. Det fungerar bättre att låtsas vara farlig än att vara det för då är ju hästen alltid starkare och farligare om man inte ska ta till metoder jag inte ens vill tänka på (omän tyvärr sett, och oftast har det bara blivit pannkaka av det -helt oväntat (inte). Tjejen med hästen måste ju ha ett sätt att kunna säga "NOG NU" på, eller hur? Vissa saker kan man inte tillåta en häst att göra och det måste bara vara PANG nu DIREKT! Då kan det vara bra att få lite idéer om vad man kan ta till. Ingen häst blir otrygg av att man säger till på skarpen, bara man gör det i rätt stund och på rätt sätt. De är inte gjorda av glas och en unghäst har inte alltid så stor respekt för oss små människor.

Bla bla bla.. ungefär så menar jag iallafall! ;)
 
Sv: Ung häst som skrämmer mig

Jag hoppas du skojar :crazy:
Om TS står i boxen med sin häst och hästen försöker sparka. Menar du då på seriösaste allvar att hon ska PISKA på hästen !?
Du vet väl att när en häst känner sig trängd så anfaller den tillbaka i ren panik .. ? Och den skulle nog definitivt känna sig trängd i en box ..

Nä jag tänkte att hon egentligen skulle gå fram till hästen och klia den i pannan och säga duktig nu, det här är inte farligt. Eller som en som haft en häst som han gav morötter så fort den blev tjurig...

Förlåt ironin...

SÅ KLART JAG INTE MENADE!!!! :cry:

Jag försökte ge lite tips på alternativ om inte något fungerade. En häst får inte sparka en människa för då går det inte alltid så bra. Om man står i en box med en häst som det inte fungerar att vara pedagogisk, vänlig, belönande eller annat åt det hållet med så kan det ju vara så att hästen kanske testar gränsen lite? En unghäst kan göra det ibland...

Om man inte når fram och hästen är på väg att ta över. Vad gör man då? Man börjar med att hosta lite med djupare röst... morr morr nu får du stå still och om hästen då ens funderar på att stå stilla så berömmer man med ljus röst och kliar kanske lite. Om den inte står stilla utan fortsätter testa gränsen kanske man höjer rösten. Nästa steg kanske räta på sig och titta i ögonen och säga till. Nästa knacka på benet (löst och fint med handen) som inte är stilla (exempelvis här nu då) så hästen kopplar att det är just det som är fel. Nästa kanske daska till lite löst och ryta lite mer. Men man måste ju ta det dit att hästen inte längre gör detta. Om man blir inknuffad i en vägg är det inte så lätt att knuffa tillbaka, eller hur? Om man ser till att hästen flyttar sig så man får lite utrymme så har man väl ett bättre läge? Vifta och tjoa lite är oftast mycket lättare än att knuffa och slå. Nu orkar jag inte skriva mer utan hoppas att någon förstår att jag inte slår en häst eller bara skrämmer ihjäl den. Jag försökte få fram att man fick gå ut försiktigt och öka tills man hittade rätt nivå för hästen. Försökte också få fram hur viktig pedagogiken är när man håller på med unghästar. Ledsen om alla tror jag slår och leker hulligan istället!

Bara som försvar. Alla 8 hästar jag jobbar heltid med är lugna och harmoniska. Lite varierat på deras tidigare upplevelser och hur länge de har varit hos mig samt om de är hingstar, ston eller valacker. De jag haft längst behöver jag aldrig annat än prata med med låg röst. Vi samarbetar och litar på varandra, OCH tycker om varandra, särskilt jag om dem ;).

/Katrin (lite ledsen för dagen)
 
Sv: Ung häst som skrämmer mig

Utan att ha läst vad alla andra har skrivit så tycker jag att NH borde vara något :) Sen ha någon som kan hålla honom medans du borstar, då brukar man känna sig tryggare om man vet att det står någon där framme! Kan ni stå ute och borsta och nån håller i så är det också bra, inte jämt men ibland för då behöver du inte känna dig så trängd. Lycka till!
 
Sv: Ung häst som skrämmer mig

Inte min tråd!:confused:

Till Kallebus, jo jag tycker det var en bra idé, tycker dock att det är lite dumt att ingen annan verkar tycka det (förutom vi :D)
Vad jag menade med hoppas ingen hoppar på mig, är, även om man har vettiga åsikter, har man oturen att säga fel enligt vissa bukefolk blir man slaktad :crazy: Men det gick ju väl denna gången :angel:

Till TS, det bästa är att ta i tu med det innan han har lärt sig att viftar han lite på ena bakbenet så slipper han. Inte helt ovanligt. Men lycka till! Jag förstår inte var folk har fått sina erfarenheter ifrån utan att testa sig fram, och du är ju villig att ta emot hjälp!
 
Sv: Ung häst som skrämmer mig

De hör ihop och ändå inte. Det är ju viktigt att inte bli inknuffad i en vägg tex och då måste man kunna inge lite respekt. Tyckte bara att lite sådana tips också kunde vara bra. Det fungerar bättre att låtsas vara farlig än att vara det för då är ju hästen alltid starkare och farligare om man inte ska ta till metoder jag inte ens vill tänka på (omän tyvärr sett, och oftast har det bara blivit pannkaka av det -helt oväntat (inte). Tjejen med hästen måste ju ha ett sätt att kunna säga "NOG NU" på, eller hur? Vissa saker kan man inte tillåta en häst att göra och det måste bara vara PANG nu DIREKT! Då kan det vara bra att få lite idéer om vad man kan ta till. Ingen häst blir otrygg av att man säger till på skarpen, bara man gör det i rätt stund och på rätt sätt. De är inte gjorda av glas och en unghäst har inte alltid så stor respekt för oss små människor.

Bla bla bla.. ungefär så menar jag iallafall! ;)


Att säga i från på skarpen är det väl ganska givet att man ska göra, och nej, det blir ingen häst otrygg av. Men nu var det ju inte det som jag opponerade mig över! Det du föreslår har inget med respekt att göra, ta och läs ditt eget inlägg igen!

Det som du har skrivit är mer än okunnigt i mina ögon! Skulle aldrig släppa dig i närheten av en unghäst som var min!

Kicki :)
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Ung häst som skrämmer mig

Prova att låtsas sparka tillbaka, hoppa och tjoa och vifta med armarna, slå piska i marken eller på det ben som tex sparkat. Testa dig fram, hästar är inte så tuffa. Anfall är bästa försvar, jag har en riktigt bråkig en (som är bättre nu) och det bästa är att först låtsas bli superarg och ryta och tjoa och vifta och sen låtsas jag sparka tillbaka .

För att friska upp minnet! Säkert "löser" det många problem med en unghäst att slå den med en piska på benen eller vifta med armarna! :crazy: Jag är ingen "mjukis", har rejäla gränsdragningar både för hästar, kor och övrig nötkreatur här på gården, men det här finner man inga ord för!

Kicki :)
 
Sv: Ung häst som skrämmer mig

Har precis köpt han.. så sälja är inte på tanken ännu, vill ju försöka. men blir de värre så lär ja nog. men har tänkt börja med NH så han får tillit till mig.. då kanske de går bättre, för han sparkar å rör sig näe han blir uttråkad så siktar inte på mig eller så. men om ja sätter på mig hjälm å väst så kanske ja blir modigare, och sätter fast han i båda sidorna, då får ja hålla på med honom där, åh träna att pyssla med bakbenen och dyl.

Ute i hagen går de ju som sagt å borsta å dona utan problem, då står han och sover.

Om det inte är aktuellt att sälja så sätt ut han på tränings hos någon som kan fostra honom lite..??
Jag vet en tjej som gärna skulle ställa upp, hon är inte dyr och hon är rätt så duktig, hon har hållt på vädligt mycket med 'problemhästar' och unghästar.
Om du är intresserad så PM:a så kan du få hennes e-mail.
 
Sv: Ung häst som skrämmer mig

KAN BARA SÄGA. ATT JAG TYCKER HAN VERKAR VARA RÄDD. Han blir bara mer rädd om man då slår honom. Spec om han ser att det är du som gör det.DU blir jätte farlig och han kommer att göra allt för att försvara sj
Jag skaffade ett varmblod för några år sen,Hon var då 3 år och hade fått mycket stryk.
De 3 1:a veckorna kunde vi inte ens ta i henne.Det har tagit tid, men hon har behövt den tiden. Vi gör en lång historia kort med att säga , Nu är jag hennes trygghet. och om jag är med gör det inte ont även om det är nya saker.Men nu är händer snälla och man kan få gott ifrån dem i form av klappar, godsaker mm.
Hennes bakben var också lätta,Dom flög lite hur som helst. men nu står hon på alla 4 benen.
Vi har inte haft bråtom vi har låtit det ta den tiden hon behövde. Nu i år ska hon ridas in 8 år gammal.
 
Sv: Ung häst som skrämmer mig

Ett tillägg...
SÄKERHETEN måste sättas först.
Gör det som fungerar för er nu, och gå sen vidare.
Må gott med din häst och se till att han mår gott med dej. DU FÅR INTE BLI FARLIG FÖR HONOM:
 
Sv: Ung häst som skrämmer mig

För att friska upp minnet! Säkert "löser" det många problem med en unghäst att slå den med en piska på benen eller vifta med armarna! :crazy: Jag är ingen "mjukis", har rejäla gränsdragningar både för hästar, kor och övrig nötkreatur här på gården, men det här finner man inga ord för!

Kicki :)

I rest my case.

Kanske någon annan är intresserad av vad jag försökte få fram och inte hakar upp sig på formuleringar. Är inte en lagtext detta. Välkomna också att träffa mina FÖRSTÖRDA unghästar i mitt BRÅKIGA stall.

OAA
 
Sv: Ung häst som skrämmer mig

Tycker fortfarande inte att du är redo för en unghäst.:crazy: Sen så hoppas jag verkligen att eftersom du tar åt dig utav råden här, kan sortera ut de råd som faktiskt har nåt att komma med ifrån de som får en att tappa hakan - du vet ju trots allt inte alls hur mycket/dålig erfarenhet/kunskap tipsaren har bakom sitt inlägg och det kan skapa en väldigt farlig situation. :eek: Rädsla bakom hantering utav hästar är aldrig bra och en fråga till dig. Tycker du på allvar att det är roligt att jobba med honom? Har svårt att lägga ihop nöje+rädsla. Skulle aldrig anklaga dig för att ge upp med hästen - det har med att sätta säkerhet och framförallt HÄSTEN framför en otrygg tillvaro!:bump:
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag är så nära på att ge upp min häst jag snart har haft i 1 år. Jag hade sett så mycket framemot att ha häst igen men allt verkligen...
Svar
15
· Visningar
2 928
Senast: Grazing
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 326
Hästhantering Hej! Jag har en medryttarhäst som jag haft nu i 2 år. Han är en rätt kraftig connemara, 10 år och importerad från Irland. Jag tror att...
Svar
15
· Visningar
2 781
Senast: Sel
·
Avel Jag har ett sto på 14år som varit dräktig 4gånger. Första gången hon var dräktig var 2014 men då kastade hon så då betäckte man henne...
2
Svar
36
· Visningar
6 534
Senast: Masse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Senast tagna bilden XV
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp