Bukefalos 28 år!

Unga killar idag - inte ett dugg bättre än gårdagens?

Om vi funderar vidare, hur mycket skiljer det sig i livslön mellan en hantverkare o en akademiker?
Över 40 procent av de högskoleutbildningar som ingår i Sacos studie lönar sig sämre jämfört med en gymnasieutbildning. De som går dessa utbildningar kan förvänta sig ekonomisk förlust över livet. Hit hör bland annat samhällsbärande grupper som lärare, socionomer och arbetsterapeuter.
https://www.saco.se/vara-fragor/lon-och-livslon/livsloner-for-olika-utbildningar/
Gissa vilka som dominerar på de mest olönsamma utbildningarna...
 
Över 40 procent av de högskoleutbildningar som ingår i Sacos studie lönar sig sämre jämfört med en gymnasieutbildning. De som går dessa utbildningar kan förvänta sig ekonomisk förlust över livet. Hit hör bland annat samhällsbärande grupper som lärare, socionomer och arbetsterapeuter.
https://www.saco.se/vara-fragor/lon-och-livslon/livsloner-for-olika-utbildningar/
Gissa vilka som dominerar på de mest olönsamma utbildningarna...

Vad jag vet så väljer man utbildning själv. Sedan är det inte så konstigt att det är utbildningar och yrken som betalar sämre eftersom det som bäst är yrken som kan minska kostnader men det är svårt att koppla intäkter till det. Det värde som dessa yrken tillför är mycket mer abstrakta vilket gör det svårare att motivera att betala höga löner för det.
 
Vad jag vet så väljer man utbildning själv. Sedan är det inte så konstigt att det är utbildningar och yrken som betalar sämre eftersom det som bäst är yrken som kan minska kostnader men det är svårt att koppla intäkter till det. Det värde som dessa yrken tillför är mycket mer abstrakta vilket gör det svårare att motivera att betala höga löner för det.
Mmm, fast lönerna åker tyvärr ned när arbetena blir kvinnodominerade. Kvinnor i mansdominerade branscher har svårt att ta sig fram och får lägre löner i genomsnitt.
 
Mmm, fast lönerna åker tyvärr ned när arbetena blir kvinnodominerade. Kvinnor i mansdominerade branscher har svårt att ta sig fram och får lägre löner i genomsnitt.
Det får du visa källa på för att jag ska tro på det. Min erfarenhet är att det är mer relaterat till resultaten man kan visa snarare än kön.
 
Det får du visa källa på för att jag ska tro på det. Min erfarenhet är att det är mer relaterat till resultaten man kan visa snarare än kön.

Kanske ingen ok källa utan en debattartikel (snabbt googlat bara) men jag har läst detta vid lite olika tillfällen:

"Vi kan också konstatera att det de senaste 30 åren inte har skett någon riktig förbättring av de strukturella löneskillnaderna. Istället har vi sett exempel på att när andelen kvinnor ökar i ett yrke så sjunker lönen, till exempel för präster, veterinärer, lärare och läkare."
https://www.svd.se/lon-efter-kon-sanker-hela-yrkesgrupper
 
Kanske ingen ok källa utan en debattartikel (snabbt googlat bara) men jag har läst detta vid lite olika tillfällen:

"Vi kan också konstatera att det de senaste 30 åren inte har skett någon riktig förbättring av de strukturella löneskillnaderna. Istället har vi sett exempel på att när andelen kvinnor ökar i ett yrke så sjunker lönen, till exempel för präster, veterinärer, lärare och läkare."
https://www.svd.se/lon-efter-kon-sanker-hela-yrkesgrupper

Det där är skriver baserat på ideologi och politik och inte fakta.
 
Jag minns att vi ofta gjorde såna listor när jag var yngre. Tjejerna var inte ett dugg bättre än killarna. Jag är rätt övertygad om att samma gäller idag med, men det är lättare att få ut informationen.

Sen hade man väl önskat att vi som art kommit längre, men det kräver nog rätt mycket för att det ska hända.

/L
När det gällde utseendet (t.ex.):
"Stor/bra röv", "klä sig som en hora", "skitstora tuttar"

När det gällde egenskaper (t.ex.):
"Gillar det hårt", "lyda", "hemmafru", "ge massage med happy ending", "ej talibanfeminist".

Jag tycker då att det är ganska talande för deras kvinnosyn, men jag kanske bara övertolkar ett gäng omogna 15 åringar? :(
 
Över 40 procent av de högskoleutbildningar som ingår i Sacos studie lönar sig sämre jämfört med en gymnasieutbildning. De som går dessa utbildningar kan förvänta sig ekonomisk förlust över livet. Hit hör bland annat samhällsbärande grupper som lärare, socionomer och arbetsterapeuter.
https://www.saco.se/vara-fragor/lon-och-livslon/livsloner-for-olika-utbildningar/
Gissa vilka som dominerar på de mest olönsamma utbildningarna...

Jag är lärare och man. Kanske borde satsat på rörmokare istället.
 
Är du lärare? O_o :nailbiting:

I så fall har det yrket kommit till på senaste tiden.
Jag tycker mig minnas helt annan kontext vad gäller yrkeslivet, för inte allt för länge sedan?

Det är min utbildning, ja. Vad man har jobbat med har inget med utbildning att göra, men mitt senaste jobb var det jag är utbildad för.Gillar nämligen att skaffa mig breda erfarenheter om tillfälle ges. (något fler borde fundera över). Numera är jag glad pensionär, tack gud.
 
Har inte läst hela tråden men kan dela med mig av en personlig erfarenhet som gjorde mig glad.

Ett gäng yngre killar ca 17-19 år stod före mig i kön på Jula. Först frågar de mig om jag vill gå före då jag hade så lite. (bara där ligger de på plus). När de slänger upp sina varor på bandet reagerar en av dem på den rosa byggtejpen. Rosa byggtejp? Det är ju bra onödigt skrattar han. Den kille som slängde upp tejpen svarar att - Nej det är verkligen inte onödigt typ 5kr går till bröstcancerforskning. Oj sa första killen det var ju jättebra.

Så det finns hopp för mänskligheten :) Det var inte bara talet om rosa tejpen utan det faktum att de frågade om jag ville gå före eftersom jag bara hade ett fåtal varor som gjorde det så trevligt.

Jag tror på en bättre framtid med dagens unga män :)
 
Har inte läst hela tråden men kan dela med mig av en personlig erfarenhet som gjorde mig glad.

Ett gäng yngre killar ca 17-19 år stod före mig i kön på Jula. Först frågar de mig om jag vill gå före då jag hade så lite. (bara där ligger de på plus). När de slänger upp sina varor på bandet reagerar en av dem på den rosa byggtejpen. Rosa byggtejp? Det är ju bra onödigt skrattar han. Den kille som slängde upp tejpen svarar att - Nej det är verkligen inte onödigt typ 5kr går till bröstcancerforskning. Oj sa första killen det var ju jättebra.

Så det finns hopp för mänskligheten :) Det var inte bara talet om rosa tejpen utan det faktum att de frågade om jag ville gå före eftersom jag bara hade ett fåtal varor som gjorde det så trevligt.

Jag tror på en bättre framtid med dagens unga män :)
Jsg hsr blivit erbjuden hjälp att ta ner varor från höga hyllor förut på mataffären. En gång ev en yngre men jäkligt lång gtmnasie kille och en annan av en kille som var 25 typ.

Jättetrevligt faktiskt:D

Och hjälp med att hålla dörrar när jag har fulla händerna, åh det är guld värt :love:

Blir aldrig erbjuden hjälp av andra kvinnor, de låtsas att de inte ser O_o
 
Jsg hsr blivit erbjuden hjälp att ta ner varor från höga hyllor förut på mataffären. En gång ev en yngre men jäkligt lång gtmnasie kille och en annan av en kille som var 25 typ.

Jättetrevligt faktiskt:D

Och hjälp med att hålla dörrar när jag har fulla händerna, åh det är guld värt :love:

Blir aldrig erbjuden hjälp av andra kvinnor, de låtsas att de inte ser O_o
Märkligt jag både ser andra kvinnor hjälpa till och blir hjälpt samt hjälper andra både kvinnor män och binära. Har aldrig sett det som en könsgrej.
 
Märkligt jag både ser andra kvinnor hjälpa till och blir hjälpt samt hjälper andra både kvinnor män och binära. Har aldrig sett det som en könsgrej.
Det är ok. Vi har olika upplevelser, det är helt ok.
Jag har aldrig blivit erbjuden hjälp av en främmande kvinna.

Vet ärligt talat inte VAD du vill bevisa med ditt inlägg.
 
Funderar...bland annat utifrån detta med dels gynnade pojkar i skolan, dels på ett annat sätt missgynnade

Uppenbarligen finns en betydande (växande?) grupp som släpar efter kunskapsmässigt och som sas droppar hela idéen om utbildning. Men samtidigt finns de som presterar bra och då får oproportionerligt god utdelning för det (speciellt i det kommande arbetslivet) Så de tydligare blir antingen framgångsrika karriärister eller outbildade.

Medan flickorna på det hela taget lär sig bra eller hyfsat utifrån sina individuella förutsättningar. Utbildar sig och får bra jobb - men inte lika ofta de bästa jobben och de mest kvalificerade utbildningarna. Så det blir en mindre grupp som slutar med riktigt dåligt kunskapsläge. Som riskerar blir mer utmärkande identifierade som "misslyckade" (både mot gruppen flickor som helhet och i förhållande till pojkar med samma kunskapsnivå)

Är det så att det finns en större polarisering bland män/pojkar?
Kan det vara något som är mer generellt också utanför skola/arbetsliv?
Om man t.ex. tittar på socialt beteende?
Mja skulle jag säga. Även toppen i Svenska skolan har varit kapad. Dvs de bästa eleverna har inte varit så duktiga som för 10-20 år sedan. Så hela laget har sjunkit, även de med bäst betyg är inte lika bra som de med bäst betyg för 10-20 år sedan.
Däremot finns fler med bäst betyg nu än då. Så total betygsinflation.
 
Mja skulle jag säga. Även toppen i Svenska skolan har varit kapad. Dvs de bästa eleverna har inte varit så duktiga som för 10-20 år sedan. Så hela laget har sjunkit, även de med bäst betyg är inte lika bra som de med bäst betyg för 10-20 år sedan.
Däremot finns fler med bäst betyg nu än då. Så total betygsinflation.
Det har du säkert rätt i.
Jag menade mer om man ser på pojkarna jämfört med flickorna vid samma tidpunkt.

Om man tänker en normalfördelningskurva så har pojkarna en plattare mittpunkt och är mer utdragen åt sidorna, typ. Att de lite oftare hamnar bland de högsta eller lägsta. Att flickorna relativt sett inte är allra bäst/allra sämst lika ofta?
Jag uttrycker mig nog dåligt...:)

Vi fick testa en gammal studentexamensskrivning i matte som vår lärare gav oss. (från när det var du-måste-klara-annars-får-du-inte-examen-prov, typ före -70) Han ansåg att där var kanske 25% av uppgifterna som vi "skulle" kunna med vår lärokurs. Inte ens hälften som vi hade chans att fixa.
Jag hör till de sista med sifferbetyg, innan "nya gymnasiet" som då ansågs få ännu mindre innehåll i en normal kurs. Så redan då sa våra lärare att nivån/kunskapsmålet för en gymnasieutbildning urholkats.
 
Satt och skrollade i mitt Facebookflöde just, när jag fick upp ett inlägg från en sida som hette Tnkvrt. Det handlade om en 9onde klass där man hade delat upp killar resp. tjejer, och där de sedan i resp. grupp fått beskriva sin drömpartner med hjälp av stödord, och sedan fått skriva dessa på tavlan. Tjejerna hade skrivit saker som humoristisk och omtänksamhet, medan killarna till största del skrivit grovt sexistiska saker.
(Har för mig att man inte får länka, därför jag refererar).

Samtidigt tycker jag mig ganska ofta höra att "sexistiska beteenden hör till den äldre generationen, dagens unga killar vet betydligt bättre" och dylikt. Men uppenbarligen inte. Hur kan kommer det sig? Vi pratar alltså ändå om personer som är födda på 2000-talet, som borde vara uppväxta med en mer feministiskt betonad kultur. Men uppenbarligen inte. Vad kan ha gått så fruktansvärt galet?

Män oavsett generation inser att det främsta en kvinna har att erbjuda är hennes kropp. Med tanke på dagens utseendefixering är dagens unga män än mer inne på den linjen.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp